Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس از شیراز، طبق مطالعات و پژوهش‌های انجام‌شده، انحرافات و کجروی فقرا یا برای تأمین معیشت و یا ناشی از احساس حقارت، ضعف اعتمادبه‌نفس و به‌نوعی طرد شدن از جامعه است که به هر میزانی که این مسائل حل شود، معضلات و آسیب‌های اجتماعی کنترل و کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقر اقتصادی و فرهنگی در وقوع انحرافات به‌ویژه در جرائم زنان، اعتیاد، سرقت، قتل و... تأثیرگذار است که به‌مرور زمان با افزایش آن پیچیده‌تر نیز می‌شود.

نابرابری اقتصادی درّه‌های فقر و قله‌های ثروت را ایجاد می‌کند؛ همان‌طور که فقر انگیزه کج‌روی را افزایش می‌دهد، رفاه‌طلبی نیز فرد را به سمت انحرافات اخلاقی و اجتماعی سوق می‌دهد.

اصطلاح «صورتش را باسیلی سرخ می‌کند» برای افراد یا خانواده‌های فقیری به کار می‌رود که راضی به خوردن نان خشک هستند، اما آبرو و عفت خود را لکه‌دار نمی‌کنند. این افراد قوت اخلاقی و اعتقادی دارند و به‌سختی هم آن را حفظ می‌کنند.

خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس در شیراز، به سراغ دکتر مریم فخار عضو کانون بانوان فرهیخته استان فارس رفته و گفت‌وگویی در خصوص مسائل مربوط به زنان محروم و حاشیه‌نشین شیراز و راه‌حل مشکلات این قشر ترتیب داده است که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند.

زنان در مناطق محروم برای تأمین نیاز به شغل‌های ناهنجار رو می‌آورند

فخار بابیان اینکه مشکلات اقتصادی درد بزرگ جامعه ما و به‌ویژه محرومین و فقرا است، اظهار داشت: وقتی نیازهای مادی فرد تأمین نمی‌شود، تبعات بسیاری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: برخی از دختران و زنان در مناطق محروم و حاشیه‌نشین به دلیل اعتیاد والدین یا همسر، ازکارافتادگی مرد خانه، طلاق و... به‌عنوان بدسرپرست یا بی‌سرپرست شناخته می‌شوند که برای تأمین معیشت به سمت شغل‌های کاذب و ناهنجار، تولید و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی و انجام کارهای خدماتی سوق داده می‌شوند.

این کارشناس مامایی تصریح کرد: روابط نامشروع در بین برخی دختران مجرد و تن‌فروشی زنان، آسیب‌های جسمی و روانی برای آن‌ها به دنبال دارد؛ نیاز جسمی خود را برآورده می‌کنند اما ازنظر عاطفی به‌هیچ‌عنوان تأمین نمی‌شوند و با وجدان خود نیز درگیر هستند.

فخار با بیان اینکه سن ارتباط نامشروع پایین آمده و به دبستان رسیده است و حتی در برخی مناطق شیراز خانه فساد وجود دارد، یادآور شد: در حالی‌که ارتباط‌های بی‌ضابطه صدمات جدی بر فرد وارد می‌کند،متأسفانه ایران در ابتلا به اچ‌آی‌وی (HIV) پیشرونده‌ترین کشور در جهان شده است.

این فعال اجتماعی تأکید کرد: مسؤولان و آگاهان جامعه نباید زنان و دختران تن‌فروش را به حال خود رها کنند؛ بلکه با حمایت، آموزش و ارائه مشاوره‌های تخصصی باید به بازپروری و سلامت آن‌ها کمک کرد.

لزوم بالا بردن آگاهی و تقویت حس ارزشمندی در زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست

فخار با اشاره به انجام امور خدماتی از سوی برخی زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست گفت: کارهای خدماتی عزت‌ نفس زنان را کاهش می‌دهد و علاوه بر خستگی جسمی، خستگی روانی نیز در فرد ایجاد می‌کند که بر روی فرزندان هم تأثیرگذار است.

به گفته وی مادرانی که از صبح تا عصر یا شب در منزل دیگران یا مراکز مختلف کارهای خدماتی انجام می‌دهند، دیگر نمی‌توانند برای تربیت فرزندان خود وقت بگذارند؛ آموزشی به آن‌ها ارائه نمی‌شود و سطح فرهنگی‌شان نیز ارتقاء پیدا نمی‌کند، بلکه حس خودکم‌بینی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی بیان کرد: خود من در جلسات مشاوره‌ای به این زنان می‌گویم که اصل بر رزق حلال است؛ کار درست و سالم ارزشمند است و شما که ناچار به تأمین معیشت خانواده هستید، نباید به خاطر کار کردن احساس حقارت کنید.

وی بابیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه ما ضعف آگاهی است و این ضعف در بالاشهر یا پایین‌شهر فرقی نمی‌کند،افزود: هویت افراد به‌درستی شکل نگرفته است، هدف از زندگی را نمی‌دانند، به ارزش‌های کاذب رو می‌آورند و زنان و مادران ما از نقش مهم و تأثیرگذار و جامعه‌ساز خود غافل هستند.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: در مناطق محروم ضعف آگاهی به خاطر وجود فقر مالی بستری برای بروز انحرافات بیشتری می‌شود که بالا بردن آگاهی و تقویت حس ارزشمندی در زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست اثرات مثبتی بر روابط آن‌ها با فرزندان و همسران می‌گذارد؛ خودارزشی خانم‌ها به دیگر افراد خانواده نیز منتقل می‌شود، به همین دلیل من هم بیشترین وقتم را برای آموزش و ارائه مشاوره به زنان گذاشتم.

در باتلاق هم می‌شود نیلوفرانه زندگی کرد

فخار تأکید کرد: فرقی نمی‌کند فرد بی‌سواد باشد یا دکتر، در هر حالتی انسان است و کرامت انسانی وی باید حفظ شود؛ اگر استعداد و توانایی‌های فرد دیده شود و احساس ارزشمند بودن کند به هر کاری تن نخواهد داد.

این فعال اجتماعی بابیان اینکه در باتلاق هم می‌شود نیلوفرانه زندگی کرد، افزود: اگر پدر دختری معتاد و برادرش هرزه است، ربطی به او ندارد و باید تلاش کند تا زندگی سالمی داشته باشد.

عضو کانون بانوان فرهیخته استان فارس خاطرنشان کرد: هرچند در جامعه عدالت اقتصادی برقرار نیست و مشکلات هم باگذشت زمان بیشتر می‌شود، اما با اجرای طرح تاب‌آوری در مناطق محروم سعی می‌کنیم تا فرد با وجود مشکلات آستانه تحملش بالا رفته و رشد پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در دهه‌های گذشته صحبت از فقر و فحشا در کشور قبیح به شمار می‌رفت؛ مسؤولان معضلات را نادیده گرفته و بیان مشکلات جامعه را بازی در پازل دشمن معنا می‌کردند، درحالی‌که در سال‌های اخیر و با گسترش آسیب‌های اجتماعی و بعد از ابراز گلایه و ناراحتی‌های مقام معظم رهبری، برخی مسؤولان نیز طوطی‌وار بر توجه به مناطق محروم و حاشیه شهرها تأکید کرده و تنها وعده حل مشکلات را می‌دهند.

انحصار قدرت و ثروت در سطح کلان سیاسی کشور و بی‌بهره شدن مردم که دور شدن از شعارهای انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود، در کنار ضعف حوزه‌های علمیه در تولید و انتقال مفاهیم دینی و انسانی در طولانی‌مدت باعث افزایش معضلات و آسیب‌های اجتماعی شده است که برای کنترل و کاهش آن تنها حرف و مداخله کاریکاتوری در حاشیه شهرها کافی نیست.

متأسفانه درحالی‌که دستگاه‌های دولتی ما محرومیت‌زایی می‌کنند، فعالین اجتماعی و دلسوزان جامعه در حال محرومیت‌زدایی هستند و به همین دلیل شاهدیم که هرسال تعداد نهادهای حمایتی و گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی افزایش پیدا می‌کند، اما معضلات اجتماعی کاسته نمی‌شود.

انتهای پیام/چ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۶۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به برخورد خشن پلیس آمریکا با اساتید دانشگاهی حامی فلسطین و معترض به سیاست حمایتی آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: انتشار تصاویر تأسف‌بار از برخورد خشن پلیس آمریکا با اساتید دانشگاهی حامی فلسطین و معترض به سیاست حمایتی آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی، فاصله میان شعار و عمل در رفتار دولت آمریکا را در معرض قضاوت جهانی قرار داده است. مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهار نظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • سایبرتراک مناطق محروم! (عکس)
  • کنعانی: آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • کنعانی: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور