Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، طرح اندازه‌گیری آب مصرفی و ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی را از فعالیت‌های موسسه تحقیقات فنی و مهندسی سازمان اعلام کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ اسکندر زند در پنجمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه سال زراعی ۹۷ - ۹۶ گفت: اندازه گیری آب مصرفی گندم در کمیته آب مطرح شده و نتایج خوبی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمینه طرح ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی که دارای ۱۲ زیرپروژه است تمام جوانب بهره‌وری آب در نظر گرفته شده است، امیدواریم این طرح در شورای عالی آب به تصویب برسد.
وی با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر آموزش مروجان پهنه در کشور گفت: در حال حاضر آموزش بلندمدت مسئولان مروج پهنه، در دستور کار سازمان تحقیقات قرار دارد که باید ابزار و دانش لازم برای ارتقای این آموزش بیش از پیش فراهم شود. در این راستا ۶۵۵ نفر به مدت ۶۰ روز از آموزش‌های بلندمدت بهره‌مند شده اند. امسال یکهزار و ۶۸۰ نفر آموزش دو روزه می‌بینند که در این راستا معاونت‌های آب و خاک، امور دام و باغبانی در برگزاری دوره‌های آموزشی کمک‌های شایانی انجام داده‌اند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در حوزه ترویج یافته‌های کشاورزی در پهنه‌ها گفت: از نظر ما در حال حاضر جایی در کشور نیست که مسئول پهنه نداشته باشد، زیرا ۸۱ درصد اطلاعات پهنه‌ها در سامانه وجود دارد و تا پایان امسال سامانه اطلاعات مسوولان پهنه کامل می‌شود.
زند با بیان اینکه در تالار ترویج، یافته‌های قابل ترویج هر استان قابل دسترسی است و آنچه کشاورزان می‌خواهند باید در این تالار وجود داشته باشد، گفت: ۲ هزار و ۱۷۸ مجموعه در این تالار وجود دارد و ۶۷۷ محقق در مراکز تحقیقات معین شده‌اند این نشان می‌دهد برخی از استان‌ها محقق معین کم است و ما باید به تعداد مراکز خدمات محقق معین داشته باشیم.
این مسوول با بیان این که ۸۲۸ سایت الگویی در زمینه محصولات پاییزه وجود دارد، گفت: کانون یادگیری کشاورزان (مزرعه کشاورزان نمونه) در سایت‌های الگویی افتتاح شده است، تاکنون ۱۰۳ کشاورز نمونه در زمینه گندم و کلزا با ما کار می‌کنند که باید از ظرفیت کشاورزان نمونه بیشتر استفاده کنیم.
به گفته وی، همچنین دستورالعمل متعددی در زمینه محصولات پاییزه گلرنگ، کلزا، کشت نشایی و ... در سامانه موجود است.
­رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۲۷ درصدی عملکرد محصولات کشاورزی با مدیریت تغذیه گیاهی خبرداد و گفت: برای واگذاری تولید بذر به بخش خصوصی آمادگی داریم.
زند با اشاره به اینکه تاکنون تولید ۴۳ رقم زراعی به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار داشت: آمادگی داریم دیگر ارقام را نیز به این بخش واگذار کنیم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۶۰ رقم داخلی و خارجی از سوی محققان سازمان تحقیقات به کشاورزان سراسر کشور معرفی شده است، گفت: این ارقام جدید در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در حوزه محصولات پاییزه از جمله گندم، کلزا و جو برای مناطق مختلف کشور معرفی شده است که حدود ۳۰ رقم داخلی و ۳۰ رقم خارجی بوده و ارقام امیدبخش دیگری نیز در دست معرفی داریم.
این مسئول افزود: در حال حاضر، در زمینه تامین هسته‌های اولیه بذر، خودکفا هستیم، اما باید تلاش‌های بیشتری در تامین بذر مورد نیاز کشور انجام دهیم.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به همکاری مشترک با سیمیت، ایکاردا و کشور فرانسه در زمینه تحقیقات کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: این همکاری‌ها برای تنوع‌بخشی به ارقام صورت می‌گیرد تا بتوانیم در سال‌های آینده ارقام جدیدی را ارائه دهیم.
وی ادامه داد: در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، در زمینه اصلاح بذر، تقاضاهایی برای کمک به توسعه ارقام جدید بذر داریم، اما از آنجایی که در زمینه گندم به اندازه کافی رقم وجود دارد، باید تلاش کنیم ارقام جدید را نفوذ دهیم.
زند به تشکیل سامانه نفوذ ارقام اشاره کرد و گفت: سرعت انتقال و نفوذ ارقام بسیار دارای اهمیت است، زیرا برای معرفی یک رقم حدود ۱۲ سال، برای تکثیر آن حدود ۵ سال زمان لازم است بنابراین اگر بخواهد انتقال این ارقام به کندی صورت گیرد، برای رسیدن به اهداف اولیه فاصله زیادی خواهیم داشت.
به گفته این مسوول، توجه و کمک بیشتر به وضعیت به‌زراعی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا درست است که رقم جدید حدود ۲۰ درصد تاثیر در افزایش محصول دارد، اما نباید از روند به‌زراعی غافل بمانیم.
زند با اشاره به معرفی دو رقم گندم و دو رقم نخود در موسسه تحقیقات دیم، گفت: باید کمک کنیم ضریب نفوذ این ارقام را گسترش دهیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به معرفی ۱۵ رقم مقاوم خارجی در موسسه چغندرقند اشاره کرد و گفت: آزمایش‌های لازم برای سازگاری این ارقام با محیط انجام گرفته و خوشبختانه با دارا بودن تکنولوژی تولید بذور پاییزه، در این خصوص مشکلی وجود ندارد. اولین رقم، رقم شریف است که به مرحله تولید بذر رسیده و استقبال خوبی نیز شده است.
وی بر گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و افزود: شرکت دانش‌بنیان گیاهان قندی از افتخارات ماست که این شرکت وارد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای توسعه تکنولوژی تولید ارقام شده است.
این مسئول به فعالیت سامانه تالار ترویج کشاورزی اشاره کرد و گفت: راهنمای کاشت، داشت و برداشت چغندر قند در این تالار در اختیار بهره‌برداران و علاقه‌مندان قرار دارد.
زند تصریح کرد: موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی در سال گذشته ۱۹ آفت کش جدید و کم‌مصرف با کمک سازمان حفظ نباتات معرفی کرده است که ۴ مورد آن به محصولات کشت پاییزه برمی‌گردد. باید تلاش شود این آفت‌کش‌ها به عرصه بیاید و به کشاورزان معرفی شود که امیدواریم شرکت‌ها در این کار ما را یاری دهند.
به گفته وی، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با کمک سازمان حفظ نباتات، کنترل کیفی تمام سموم برند داخل را اجرا می‌کند که در این راستا ۶۲۵ سم برای کنترل کیفی تقاضای خود را ارائه کرده‌اند، برای ۱۷۵ سم آزمایش‌های لازم انجام شده و از این تعداد ۲۵ سم رد شده‌اند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با بیان اینکه موسسه تحقیقات خاک و آب در سال گذشته پایلوت‌های تغذیه‌ای را انجام داده است، گفت: چندین بخش، مدیریت تغذیه گیاهی را بر عهده داشته‌اند که این مدیریت باعث افزایش ۲۷ درصدی عملکرد در دو رقم گندم شده است که این میزان افزایش عملکرد به اندازه یک رقم برای ما کار کرده است.
وی افزود: دستورالعمل مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه را در سامانه برای همه محصولات داریم و سال به سال بروز می‌شود.
زند، بررسی عناصر آلاینده در کود‌ها را یکی از کارهای مهم این سازمان برشمرد و افزود: ۷۰۰ نمونه کود در کشور کنترل کیفی شده‌اند که بر اساس این بررسی ها، تمام کودهای ما از نظر عناصر سنگین اطمینان بسیار خوبی دارند. در خصوص پایداری عناصر موادی همچون اوره، فسفر و ... نیز کارهایی انجام می‌شود تا به استانداردهای لازم دست یابیم.
به گفته وی، در پایش ثبت و نظارت کود، تاکنون ۷ هزار و ۸۶۶ برند کود آزمایش شده است و ۱۴۰۰ کود تقلبی شناسایی و رد شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمینه بذور گواهی شده جایگاه بسیار خوبی داریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نظارت الکترونیکی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر در برخی از مزارع به ۱۰۰ درصد رسیده است. این نظارت الکترونیکی در گندم به ۴۰ درصد رسیده و به زودی به ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۶۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور دادستان بشرویه جهت ایمن سازی فوری استخر‌های کشاورزی

خسروی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بشرویه از مدیر جهاد کشاورزی بشرویه خواست تا در اسرع وقت نسبت به ایمن سازی استخر‌های کشاورزی اقدام کند.

در این دستور آمده است:

با عنایت به بررسی آمار متوفیان ناشی از غرق شدگی در استخر‌های کشاورزی طی سالیان گذشته و فرا رسیدن فصول گرم سال و پیشگیری از حوادث احتمالی، در جهت مواد ۲، ۳، ۵ دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه و مقررات آیین نامه ایمنی مخازن آب و استخر‌ها، مقرر است در بازه ۵ روز آینده تیمی متشکل از نمایندگان جهاد کشاورزی و اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان تمامی استخر‌های مخزنی را با قید، موقعیت مکانی، حجم و مالکیت شناسایی و ضمن بازرسی به لحاظ رعایت اصول ایمنی (نصب فنس غیر قابل نفوذ به ارتفاع ۳ متر، نصب تابلو‌های هشدار و ممنوعیت شنا در ابعاد ۴۰*۶۰ سانتی متر شامل: شنا ممنوع - خطر مرگ - عمق استخر، نصب طناب‌های گره دار نجات به صورت طولی و عرضی در اطراف استخر، تعبیه تیوب‌های بادی به فاصله ۱۰ متری از هم در طول استخر و مهار نمودن آنها و قرار دادن حداقل ۶ نردبان نجات در چهار ضلع استخر)، نواقص هر استخر را شناسایی و زمان مناسب برای رفع نقص را به بهره بردار و یا مالک با مسئولیت مدیریت جهاد کشاورزی متناسب با وضعیت ایمنی و مکان استخر اعطاء نمایند، که تا حداکثر نیمه خرداد ماه نسبت به ایمن سازی استخر‌ها اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید

پیدا شدن جسد نوجوان غرق شده در استخر آب روستای نوغاب پسکوه

در غیر این صورت در بازدید‌هایی که بعد از تاریخ مذکور و با حضور نماینده دادستان و سایر دستگاه‌های مرتبط به صورت غیر منتظره و یا پس از وصول گزارش انجام شود، چنانچه موارد تخلف در جهت عدم ایمن سازی مشاهده شود، بلافاصله با دستور دادستانی سیستم پمپاژ مرتبط با استخر ذخیره آب پلمب و از مدار بهره برداری خارج خواهد شد.

 لازم به ذکر است در صورت عدم رعایت موارد فوق تمامی عواقب بر عهده بهره بردار و یا مالک استخر است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • دستور دادستان بشرویه جهت ایمن سازی فوری استخر‌های کشاورزی
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • ابلاغ برنامه‌ ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل