Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهريور،ماه خريد لوازم التحرير بوده اما سال هاست که اين بازار در تسخير کالاهاي قاچاق قرار گرفته است.
به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، بر اساس گزارش هاي موجود و ارزيابي هاي به عمل آمده،ميزان گردش مالي لوازم التحرير در کشور حدود 4 هزار ميليارد تومان برآورد مي شود.
رقم و عددي که در شرايط رکود اقتصادي و به تعبير عوامانه تر،بي بازاري مي تواند به مثابه مرهمي التيام بخش براي بهبود دردهاي فعالان حوزه توليد لوازم التحرير و توزيع کنندگان به شمار رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما متاسفانه واردات بي رويه و توزيع و فروش محصولات قاچاق،سهم قابل توجهي از اين گردش مالي را به جيب توليدکنندگان خارجي و عمدتا چيني سوق مي دهد.
مشکل زماني عميق تر و تاسف آورتر مي شود که در بسياري از اقلام و توليدات مرتبط با لوازم التحرير،توليدکنندگان داخلي،قادر به تامين و توزيع آن مي باشند،اما دلال ها،واسطه ها و برخي از فعالان به اصطلاح اقتصادي،سود خود را بر هر چيز ترجيح مي دهند و به واقع مصالح و منافع اقتصادي کشور را قرباني سودجويي شخصي و گروهي خويش مي سازند.
محمد رضا صوفي،يکي از توليدکنندگان لوازم التحرير در استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي،با اشاره به ظرفيت هاي بالقوه داخلي موجود در اين عرصه(توليد لوازم التحرير)اظهار کرد:در شرايطي که بالاي 95 درصد از لوازم التحرير مورد نياز دانش آموزان از امکان توليد داخلي برخوردار است،متاسفانه حجم توليدات و اقلام تحريري قاچاق در کشور بسيار بالا و تامل برانگيز به نظر مي رسد.
وي افزود:آنچنان که در اخبار رسانه ها و جرايد منعکس مي شود،حدود 60 درصد از لوازم التحرير موجود در بازار ايران،مشمول کالاها و اقلام قاچاق مي شود و به واقع سهم ايران از اين بازار مهم و حائز اهميت تنها 40 درصد برآورد مي شود.
صوفي عنوان کرد:شيوع لوازم التحرير قاچاق در بازار و مراکز فروش ،صرفا به مسائل اقتصادي و مصالح مربوط به اين حوزه خلاصه نمي شود،بلکه متاسفانه از حيث فرهنگي و اجتماعي نيز برخي از لوازم التحرير توليد خارج که بصورت بي رويه و بعضا غير مجاز وارد کشور مي شوند،باعث آسيب هاي جدي به دانش آموزان مي شوند.
وي افزود:در کشوري همچون ايران که چارچوب و قواعد ارزشي،اخلاقي و معنوي از حساسيت بسياري برخوردار است،متاسفانه برخي از لوازم التحرير موجود،با طرح ها،نقش ها و تصاويري عرضه مي شوند که هيچ سنخيتي با مفاهيم ارزشي جامعه ندارد.
صوفي عنوان کرد:به تعبير ديگر،توزيع و فروش لوزام التحرير قاچاق،اقتصاد و فرهنگ را توامان با يکديگر به قربانگاه مي برد و عليرغم تاکيد بسياري از کارشناسان و صاحب نظران بر لزوم مهار و کنترل اين عارضه،در طول ساليان اخير،همچنان اين تهديد احساس مي شود و گويي مسئولان ذيربط نتوانسته اند بصورت ريشه اي بر اين معضل غلبه و آن را حل و فصل نمايند.
توان برجسته توليد مداد در کشور در معرض انزوا و تضعيف قرار دارد
احمد کريمي،يکي ديگر از فعالان توليد لوازم التحرير در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي،با اشاره به ضرورت حمايت و پشتيباني مجدانه از توليد داخلي،عنوان کرد:به اعتقاد بنده در صورت حرکت در اين مسير و تلاش براي تقويت توليد داخلي،بسياري از مشکلات فعلي اقتصادي کشور مرتفع مي شود که عرصه توليد لوازم التحرير و بازار مرتبط با آن نيز از اين قاعده مستثني نيست.
وي در تشريح توانمندي ها و ظرفيت هاي بالقوه موجود در توليد لوازم التحرير در ايران گفت:به استثناي خودکار و روان نويس،تقريبا بنيه توليد داخلي قادر به تامين تمامي اقلام مورد نياز دانش آموزان مي باشد.
کريمي عنوان کرد:يکي از توانمندي هاي ويژه ايران به توليد مداد معطوف مي شود و در صورت حمايت از توليد داخلي و به کار گرفته شدن تمامي ظرفيت موجود،توليد کنندگان قادر هستند سه برابر نياز موجود کشور مداد توليد کنند و در چنين شرايطي دو سوم توليد داخلي که از کيفيت بسيار بالايي نيز برخوردار است(و بعضا مدادهاي ايراني از حيث کيفيت بالاتر از مدادهايِ توليدي کشورهاي اروپايي نيز مي باشد)روانه بازارهاي منطقه اي و فرا منطقه اي مي شودکه در نوع خود مي تواند ارز آوري و اشتغالزايي قابل توجهي نيز ايجاد نمايد.
کريمي گفت:عليرغم برخورداري از چنين توانايي هايي، اکنون توليد کنندگان داخلي با يک سوم ظرفيت موجود فعاليت مي کنند و به واقع ضريب و ميزان توليد به مقداري است که نياز داخلي کشور بدون بروز مشکل خاصي تامين شود،اما متاسفانه همچنان شاهد عرضه محصولات خارجي و قاچاق در بازار لوازم التحرير در کشور هستيم.
اين توليد کننده لوازم التحرير عنوان کرد:توانمندي ايران در حوزه لوازم التحرير صرفا به مداد خلاصه نمي شود و در بسياري از اقلام ديگر نيز کيفيت توليدات داخلي مطلوب و قابل توجه است که دفاتر ايراني از نمونه هاي آن به شمار مي رود که تراز کيفي آن،در برخي از حوزه هاي توليدي،يک سر و گردن از کيفيت دفاتر توليدي بسياري ازکشورهاي آسياي نيز بالاتر است.
وي افزود:متاسفانه در اين بخش نيز،عرضه و فروش دفاتر خارجي بسيار بالا مي باشد که اميد آن مي رود يکبار براي هميشه با اتخاذ تدابير موثر و اصولي براي ريشه کن کردن اين عارضه اقدام شود.
بسته هاي تشويقي لوازم التحرير خارجي براي جذب خرده فروشان ايراني!
علي اصغر مصور منش،يکي از توزيع کنندگان عمده لوازم التحرير با اشاره به جذابيت لوازم التحرير خارجي براي خرده فروشان ايراني گفت:بعضا شاهديم واسطه ها و واردکنندگان اين اقلام،امتيازاتي خاص و ويژه اي را براي خرده فروشان لوازم التحرير در نظر مي گيرند که همين جذابيت ها باعث مي شود خرده فروشان به خريد و تهيه لوزام التحرير خارجي ترغيب و تشويق شوند.
وي در تشريح نمونه اي از اين امتيازات عنوان کرد:تخفيف هاي بالاي 20 درصد،تعريف بازه هاي زماني ميان مدت براي تسويه حساب خريداران از نمونه اين امتيارات به شمار مي رود و اين در شرايطي است که بعضا ميزان تخفيف لحاظ شده در لوازم التحرير توليد داخلي به مراتب کمتر و بازه زماني تسويه آن نيز کوتاه تر مي باشد.
وي در خاتمه يادآور شد:متاسفانه از حيث فرهنگ سازي نيز ضعيف عمل کرده ايم و در صورت برنامه ريزي مدون و اصولي،آگاهي بخشي و اطلاع رساني اثر بخش،قادر خواهيم بود نگاه افکار عمومي جامعه را به اهميت خريد توليد کالاهاي ايراني تغيير دهيم و در چنين شرايطي،نه تنها شاهد اشتغالزايي هر چه بيشتر خواهيم بود، بلکه از محل صادرات لوزام التحرير توليد داخل نيز مُتِنَفِع خواهيم شد که البته زماني اين اقدامات منتج به نتيجه مي شود که از حيث تامينِ تجهيزاتِ رصد و شناساييِ محصولات قاچاق در مبادي ورودي کشور نيز زيرساخت هاي کافي و مقتضي تامين شود،در غير اينصورت در سال هاي آتي نيز شاهد ظهور و بروز اين معضل خواهيم بود و متضرر اصلي اين پديده ناميمون توليد کنندگن داخلي و اقتصاد کشور خواهد بود.
باشگاه
110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۷۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کورس مذاکرات هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو۲۰۲۴) در حالی آغاز به کار کرد که غرفه استان فارس همچنان پر رونق میزبان مسئولان ارشد کشور و همچنین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بود. بر اساس آخرین آمار دریافتی تا بعدازظهر دیروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه تعداد کل مذاکرات تجاری و غیرتجاری در غرفه استان فارس سه رقمی شد و از یکصد مذاکره گذشت.

ظرفیت‌های قابل توجه استان فارس در بخش‌های مختلف به شکلی است که چشم هر بیننده و مراجعه کننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

«میثم لطفی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری استخدامی کشور»، «محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی»، «حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی»، «عباسی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت کشور»، «فولادگر، معاون کسب و کار وزیر صمت»، «علیخانی رییس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور»، «رئیس میزصادرات سازمان توسعه و تجارت ایران»، «دبیر دوم سفارت سنگال»، استاندار بوشهر، تعدادی از معاونان استانداری‌های بوشهر، سمنان و قزوین به همراه مدیران برخی از شرکت‌های بزرگ تامین مالی کشور و یک هیئت مذاکره کننده بزرگ روسی از نزدیک با توانمندی‌های استان فارس آشنا شدند.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) ابتدای هفته جاری با حضور فارس و ۳۰ استان دیگر کشور در محل نمایشگاه‌های بین اللملی تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه در حالی بعدازظهر امروز به کار خود پایان می‌دهد که تا بعدازظهر دیروز در این رویداد ۲۰ محصول جدید استان فارس در حوزه فرایند‌ها و تولیدات رونمایی و چندین تفاهم‌نامه همکاری و سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منعقد شده است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه ۵ روزه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، فرش و صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی، صنعت ساختمان، خدمات فنی مهندسی و پتروشیمی اعلام شده است.

استان فارس نیز با تاکید بر معرفی زنجیره‌های ارزش در زمینه‌های فولاد و گیاهان دارویی مشارکت جدی در این رویداد مهم اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • کورس مذاکرات هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • وزیر صمت: تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند