Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران همان‌طور که از نظر منابع نفت و گاز از جایگاه ویژه‌ای در بین کشورهای دنیا برخوردار است، از نظر انرژی‌های تجدیدپذیر نیز جایگاه منحصربه‌فردی دارد. متاسفانه سهم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ما تا چند سال پیش تقریبا نزدیک به صفر بود اما از دو سال پیش با توجه جدی دولت و مجلس، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفت به طوری که در سال ۱۳۹۵ میزان رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، ۷برابر سال قبل از آن یعنی سال ۱۳۹۴ بود و در سال جاری نیز با رشد ۶برابری نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین نرخ رشد قابل توجه است و با سرعت زیادی در حال جبران عقب‌افتادگی‌های کشور در این حوزه هستیم. اینها بخشی از اظهارات معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی است.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌شاد؛ سیدمحمد صادق‌زاده، متولد قم و دارای دکتری در رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف و دکتری شبکه‌های الکتریکی از پلی‌تکنیک گرونوبل فرانسه است. از ویژگی‌های منحصربفرد مدیریتی او، سابقه 23ساله کار در وزارت نیرو است. او همه سطوح ارتقای شغلی را از سطح کارشناسی، مدیرگروهی، مدیرکلی و معاون وزیری در وزارت نیرو پله به پله طی کرده و امروز به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌وری انرژی برق (ساتبا) در راس امور اجرایی یکی از سازمان های زیربنایی تولید انرژی‌های نو در کشور است. هم مدارک تحصیلی و هم سوابق او نشان می‌دهد که او مدیری قابل در این وزارتخانه است. صادق‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه کشور ما جزو یگانه کشورهای دنیا است که همچون نفت و گاز از منابع انرژی تجدیدپذیر منحصر به فرد برخوردار است، تصریح‌ کرد: تابش خورشید در بسیاری از نقاط کشور بین 300 تا 330روز در سال است که تابش بسیار خوب و قابل‌توجهی است.

وی در ادامه افزود: نکته حائز اهمیت این است که تقریبا در همه جای کشور ما این منبع، گسترده شده است. این در حالی است که در برخی کشورها این میزان تابش فقط در بخشی از مساحت آن کشور وجود دارد.

رئیس ساتبا با بیان اینکه در بسیاری از نقاط دنیا که انرژی خورشیدی قابل توجهی ظرفیت‌سازی شده، میزان دریافت منبع انرژی حدود یک‌دوم تا یک‌سوم کشور ما است، ادامه داد: به عنوان مثال در کشور آلمان بیش از 40هزار مگاوات از طریق انرژی خورشیدی ظرفیت‌سازی شده، که معادل بیش از نیمی از ظرفیت کل صنعت برق ما است و این در حالی است که تابش در آلمان کمتر از نصف تابش در ایران است.

*منابع تجدیدپذیر را استفاده نکنیم از دست می روند ولی نفت را می‌شود ذخیره کرد

صادق‌زاده همچنین گفت: تفاوتی که منابع انرژی تجدیدپذیر با نفت و گاز دارد این است که اگر منابع نفت و گاز را مصرف نکنیم می‌توانیم برای آیندگان ذخیره کنیم اما تجدیدپذیرها در صورتی که مصرف نشوند از دست رفته و تلف می‌شود. به علاوه استفاده از منابع تجدیدپذیر آلودگی محیط زیست را به همراه ندارد و از همه مهم‌تر اینکه در سطح کشور توزیع شده است و همانطور که مصرف در سطح کشور توزیع شده این مزیت باعث خواهد شد تا تولید هم متناسب با مصرف شکل بگیرد و از تلفات انتقال و توزیع انرژی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از این انرژی منجر به توسعه اقتصاد مردم محور می‌شود، اظهار‌ کرد: یکی از پایه‎های توسعه اقتصادی در همه کشورها مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی است و هر چه مشارکت مردم در توسعه اقتصادی بیشتر باشد آن اقتصاد پایدارتر، توسعه یافته‌تر و دارای نوع‌آوری‌های بیشتر خواهد بود.

رئیس ساتبا با بیان اینکه حتی اقتصادهای دانش‌بنیان هم به نوعی بعد از اقتصادهای مردمی شکل می‌گیرد، تصریح‌ کرد: ما نمی‌توانیم به صورت تصنعی با دولتی کردن اقتصاد، اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کنیم چرا که آنچه ایجاد شده خیلی زود رو به افول خواهد گذاشت.

*دو راه بیشتر نداریم؛ یا سرمایه‌گذاری در انرژی گذشته یا انرژی آینده

صادق‌زاده با ابراز تاسف از بی‌توجهی صورت گرفته به انرژی‌های تجدیدپذیر طی سالیان گذشته، اضافه‌کرد: طی دو سال گذشته این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. سهم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ما تا چند سال پیش تقریبا نزدیک به صفر بود و دلیل آن هم اشتباه تاریخی است که در کشور اتفاق افتاده چرا که فکر کردند به دلیل وجود نفت و گاز زیاد باید تمام اتکا به نفت و گاز باشد و بدتر اینکه این نفت و گاز هم به صورت مصرفانه و غیربهره‌ور مصرف کردیم و بعد از سال‌ها تازه متوجه شدیم که چرا ما نباید از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم. انرژی‌های تجدیدپذیر انرژی‌های نسل آینده هستند ولی سرمایه‌گذاری در نفت و گاز اگر چه برای توسعه صادرات و افزایش امنیت انرژی کشور ضروری است ولی سرمایه‌گذاری در انرژی های نسل گذشته است.

وی با اشاره به اینکه از دو سال پیش با توجه جدی دولت و مجلس استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفت، گفت: در سال 1395 میزان رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، 7برابر سال قبل از آن یعنی سال 1394 بود و در سال جاری نیز با رشد 6برابری نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم بود، بنابراین نرخ رشد قابل توجه است و با سرعت زیادی در حال جبران عقب‌افتادگی‌های کشور در این حوزه هستیم.

رئیس ساتبا به پرداخت یارانه‌های سنگین به سوخت‌های فسیلی اشاره و اظهار کرد: این امر طی سال‌های گذشته وجود داشته و به نظر می‌رسد طی سال‌های آینده هم این روند ادامه داشته باشد و نتوان به سرعت آن را قطع کرد این در حالی است که به انرژی‌های تجدیدپذیر تقریبا هیچ یارانه‌ای پرداخت نمی‌کنیم و این دلیل اصلی عقب ماندگی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ما بوده است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در همه جای دنیا از انرژی‌های فسیلی مالیات گرفته می‌شود و به انرژی‌های تجدیدپذیر یارانه داده می‌شود، ادامه داد: از دوسال پیش که مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه کرده است، اقتصاد انرژی‌های تجدیدپذیر از سایر انرژی‌ها جدا شده است یعنی مهم‌ترین منبع درآمدی برای انرژی‌های تجدیدپذیر از محل عوارضی که از مردم دریافت می‌شود تامین می‌شود و به تولیدکنندگان این انرژی که مردم هستند پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر دولت هیچ یارانه‌ای به انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌دهد و همه آنچه به مردم پرداخت می شود از مردم دریافت می گردد، خاطرنشان‌کرد: من فکر می‌کنم افرادی که در زمینه اقتصاد انرژی تصمیم‌گیر هستند باید به دنبال راهکاری باشند که روند فعلی معکوس شود و به انرژی‌های تجدیدپذیر یارانه تعلق بگیرد یا حداقل شرایط مساوی و رقابتی بین این دو انرژی برقرار شود.

*تا پایان برنامه پنج ساله ششم 5هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر تولید می‌کنیم

صادق‌زاده به اهداف برنامه ششم در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره و اظهار کرد: طی دوره پنج ساله برنامه ششم باید 5هزار مگاوات از برق موردنیاز کشور از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود و به طور قطع به این هدف دست خواهیم یافت، زیرا از سال گذشته که قواعد تغییر کرد و تضمین خرید برق از بخش خصوصی و مردم داده شد، دو هزار مگاوات قرارداد امضا شده است که از این میزان ساخت 1200 مگاوات نیروگاه بر روی زمین آغاز شده که بیش از 400 مگاوات آن به بهره‌برداری رسیده است و مابقی تا 1200 مگاوات تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس ساتبا در ادامه با بیان اینکه تکلیفی که به عهده وزارت نیرو گذاشته شده زمینه‌ای ایجاد می‌کند که اقدام به توسعه بازار برای انرژی‌های تجدید پذیر کنیم، گفت: امروز هزینه تولید این نوع انرژی سه سنت بر کیلو وات ساعت است البته در صورتی که بازار انرژی‌های تجدید پذیر به قدر کافی توسعه یافته باشد.

این مقام مسوول با بیان اینکه قیمت این نوع انرژی از سایر انواع انرژی ارزان‌تر است، افزود: به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها 20 تا 30درصد انرژی از این محل تامین می‌شود و هدفگذاری شده که به 80درصد هم برسد.

*هزینه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر با افزایش سرمایه‌گذاری به شدت کم می‌شود

وی با اشاره به اینکه در ایران قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر از قیمت جهانی است، اظهار کرد: دلیل این امر این است که در این بخش سرمایه‌گذاری کمی صورت گرفته و بازار انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه نیافته است، اما هدف تعیین شده فرصت خوبی را برای توسعه بازار انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد کرده و به نظرم بعد از 5 الی 10 سال هزینه‌ها در ایران هم بسیار کاهش خواهد یافت.

صادق‌زاده گفت: در حال حاضر انرژی‌های تجدیدپذیر را با قیمت 400 الی 410تومان از تولیدکننده خریداری می‌کنیم که حدود 8 الی 9 سنت یورو است، که دو الی سه سنت گران‌تر از متوسط جهانی است.

رئیس ساتبا به استقبال منطقی احداث کنندگان نیروگاه‌های تجدیدپذیر اشاره و خاطرنشان‌کرد: این امر نشان‌دهنده این است که قیمت فعلی برای سرمایه‌گذاران سودآور است اما سود به حدی نیست که موجب استقبال گسترده باشد، البته تولید هزار مگاوات در سال توسط تولیدکنندگان انجام می شود.

این مقام مسوول درباره تکنولوژی‌های مورد نیاز برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: به رغم اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر نوین است اما تکنولوژی‌های مربوط به آن ساده است و 90درصد نیاز به فناوری روی باد و خورشید متمرکز است و 10درصد روی فناوری‌های زیست توده، زمین گرمایی و جزر و مد، اما در همه اینها فناوری‌ها از سادگی و دسترسی بالایی برخوردارند.

وی همچنین گفت: با توجه به توسعه دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این زمینه کار بسیاری انجام شده ارتباط خوبی هم بین صنعت و دانشگاه برقرار شده و این دانش به صنعت منتقل شده و اکنون توربین بادی را در ظرفیت‌های مختلف در کشور تولید می‌کنیم، پنج تولیدکننده اصلی صفحات خورشیدی را در کشور تولید می‌کنند و دائما در حال به روز کردن فناوری‌های مورد نیاز هستند و به علاوه حدود 25هزار اشتغال در این بخش ایجاد شده است.

*اقتصاد مقاومتی و مردمی‌سازی اقتصاد را در بخش انرژی خورشیدی اجرا کردیم

صادق‌زاده با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری جدید دولتی در بخش تولید انرژی خوشیدی تقریبا متوقف شده است، افزود: در این حوزه همه کار را به مردم واگذار کردیم به طوری که سرمایه‌گذاری به طور کامل توسط مردم انجام می‌شود و دولت تضمین می‌دهد که برق را طی مدت 20سال از تولیدکننده خریداری کند. اقتصاد مقاومتی یعنی این.

رئیس ساتبا درباره روش مشارکت مردم در تولید این انرژی گفت: روش کار به این صورت است که قیمت‌ها برای فناوری‌های مختلف در دامنه ظرفیت‌های مختلف اعلام شده و هر شخص متناسب با سرمایه‌ای که در اختیار دارد و یا می‌تواند تامین کند، خواهد توانست به حوزه تولید انرژی تجدیدپذیر ورود پیدا کند. به این صورت که متقاضی باید به وب‌سایت ساتبا مراجعه کرده و اقدام به ثبت‌نام کند، پس از ثبت‌نام بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و طی مدت یک هفته برای متقاضی پروانه احداث صادر می‌شود و با استفاده از پروانه احداث متقاضی به اداره برق محل احداث مراجعه کرده و مجوز اتصال به شبکه را دریافت می‌کند.

تامین هزینه‌های بخش انرژی خورشیدی بر عهده مردم بوده است/ مدل طراحی شده برای مشارکت مردمی باید مورد عمل برای بسیاری از پروژه‌ها قرار گیرد

این مقام مسوول تاکید کرد: متقاضی در صورتی که بخواهد از زمین‌های دولتی استفاده کند، می‌تواند با مجوز صادر شده این کار را انجام دهد، در نهایت پس از صدور مجوز سازمان محیط زیست قرارداد 20ساله با متقاضی امضا می‌شود، از اینجا به بعد متقاضی کاری با دولت نخواهد داشت و پس ار احداث نیروگاه، از اولین ماهی که برق به شبکه تزریق شود، بهای برق تولید شده به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.

به گفته او در حال حاضر حدود یک سال از اجرای روش جدید می‌گذرد و بیش از 40 تولیدکننده بزرگ و 1000 تولیدکننده کوچک از استان‌های خراسان مرکزی، خراسان جنوبی، اصفهان، کرمان و هرمزگان در این طرح مشارکت کرده‌اند و به نظر می‌رسد طی یک سال آینده در کلیه استان‌ها شاهد استقبال مردم از نصب پنل‌های خورشیدی باشیم.

*اقتصاد مناطق محروم کویری با این سرمایه گذاری‌ها دگرگون خواهد شد

صادق‌زاده به استقبال مردم در برخی مناطق محروم نیز اشاره و اضافه‌کرد: با مشارکت کمیته امداد تعدادی از مردم مناطق محروم خراسان و کرمان و اصفهان اقدام به نصب پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام منازل خود کرده‌اند که نتایج مثبتی را در پی داشته است.

رئیس ساتبا با بیان اینکه در تهران نیز پنج- شش نیروگاه نمونه نصب شده است، درباره حل مشکل مشاعات و راهکار مشارکت مجتمع‌های مسکونی در این طرح گفت: دو روش مشارکت برای این مجتمع‌ها وجود دارد، اول اینکه پنل‌های خورشیدی با ارتفاعی از سطح پشت‌بام، به صورت سقف سر تا سر پشت بام نصب و به هر واحد پنج کیلو وات اختصاص داده می‌شود و تولید برق به کنتوری که برای هر واحد نصب شده، متصل می‌شود و میزان تولید با قیمت بالاتر به نسبت قیمت برق مصرفی از تولیدکننده خریداری می‌شود و برنامه این است که در آینده امکان تهاتر درآمد برق تولیدی خورشیدی با هزینه برق مصرفی واحدها فراهم شود.

وی ادامه داد: شیوه دیگر این است که پنل‌ها کف پشت‌بام نصب می‌شود که در این روش امکان اینکه هر واحد به صورت جداگانه برق تولید کند وجود ندارد و معمولا درآمد حاصل از برق تولیدی هزینه‌های جاری عمومی مجتمع مسکونی را پوشش خواهد داد.

این مقام مسوول در ادامه درباره منطقی شدن قیمت برق تصریح‌کرد: همه کارشناسان و مسوولان بر این باورند که قیمت برق باید منطقی شود به این معنا که نه هزینه‌های ناکارآمدی تولید برق توسط مصرف‌کننده پرداخت شود و نه هزینه‌های مصرف اضافه مشترکان را تولیدکنندگان بپردازند، متاسفانه اکنون این تعادل وجود ندارد، همه هزینه‌های مربوط به تولیدکنندگان پرداخت نمی‌شود.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه اکنون هر کیلو وات ساعت برق 110 تا 130تومان تمام می‌شود اما هزینه دریافتی از مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت کمتر از 70تومان است، تاکید کرد: نتیجه این می‌شود که بنگاه‌ها ضررده می‌شوند و اکنون شاهدیم که وزارت نیرو 30هزار میلیاردتومان بدهی دارد که سال به سال افزایش می‌یابد.

رئیس ساتبا با تاکید بر اینکه با شرایط فعلی نمی‌توان ادامه داد و باید هزینه تمام شده را از مصرف کننده دریافت کنیم، خاطرنشان‌کرد: در مقابل مصرف کنندگان هم معتقدند که اگر قرار بر این است که کل هزینه را پرداخت کنند، نباید این هزینه‌ها مربوط به ناکارآمدی بخش تولید باشد .

* تولید برق باید مردمی شود

وی در ادامه با طرح این پرسش که در این شرایط مجلس و دولت باید چگونه تصمیم‌گیری کنند؟ خاطرنشان‌کرد: بهترین شیوه‌ای که می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که هزینه‌های ناکارآمدی از مصرف‌کننده دریافت نمی‌شود و از طرف دیگر مصرف‌کننده بهای تولید برق را پرداخت می‌کند این است که تولید برق را مردمی کنیم و در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه تا چند سال گذشته 30میلیون مشترک برق و فقط 40 تولیدکننده داشتیم، افزود: اگر تعداد تولیدکننده‌ها افزایش یابد بازار تولید کامل شده و شرایط رقابتی بر آن حاکم می‌شود و در نتیجه قیمتی که در بازار به دست می‌آید رقابتی بوده و هزینه‌های ناکارآمدی از آن کسر شده است.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه موضوع قیمت مسئله مهمی است اما علت اصلی نیست، گفت: مشکل قیمت یک علتی دارد که آن ساختار نادرست تولید و مصرف برق ما است و اگر ساختار تولید را مانند ساختار مصرف مردمی کنیم، به طور طبیعی همه مشکلات و از جمله مشکل قیمت برطرف خواهد شد.

به گفته او اگر بتوانیم کاری را که در تجدیدپذیرها انجام دادیم در این بخش هم اجرا کنیم، مشکل برطرف خواهد شد و صنعت برق به ازای هرکیلو وات ساعت 40 تا 60 تومان ضرر نمی‌‌دهد.

*آب بزرگ‌ترین مشکل ایران در حال حاضر است/ مدل تجدیدپذیرها را برای آب هم باید پیاده‌سازی کنیم

رئیس ساتبا در ادامه به موضوع تامین آب که از دیگر وظایف وزارت نیرو است اشاره و تاکید کرد: اگر چه در حوزه برق امکان تولید از منابع تجدیدپذیر و انرژی‌های فسیلی وجود دارد اما در بخش آب هیچ انتخاب و جایگزینی برای منابع تجدیدپذیر آب وجود ندارد و منبع اصلی این ماده حیاتی نزولات آسمانی است و حتی آب‌های زیرزمینی هم از محل نزولات آسمانی تامین می‌شود بنابراین در مسئله آب تکلیف کاملا مشخص است.

وی با بیان اینکه همه ویژگی های انرژی‌های تجدیدپذیر برای آب هم صادق است، اظهار کرد: ساختاری را در مورد آب که ماهیت آن توزیع شده و تجدیدپذیر است، نیاز داریم که بایستی تدوین شود.

استفاده از تکنولوژی در کشاورزی و مشارکت مردمی کلید حل بحران آب کشور است

صادق‌زاده افزود: منابع متمرکز تامین آب مانند سدها طی سال‌های گذشته احداث شده و اکنون دیگر ظرفیتی به نام تولید آب مقیاس بزرگ متمرکز و احداث سدهای بزرگ نداریم و باید منابع آب پراکنده را جمع‌آوری کنیم. به عنوان مثال آب های فصلی حاصل از بارش و یا آب‌های شور در نقاط مختلف کشور داریم که می‌توانیم با سرمایه‌گذاری مردم در بخش جمع آوری آب های پراکنده و یا آب شیرین کُن‌ها (مانند آنچه در مورد انرژی خورشیدی شاهد هستیم) از آن استفاده کرد به این صورت که دولت به سرمایه‌گذاران در این حوزه تضمین و اطمینان بدهد و مردم را برای ورود به این حوزه تشویق کند.

رئیس ساتبا در ادامه با اشاره به اینکه حجم زیادی فاضلاب داریم، گفت: می‌توان این فاضلاب را تصفیه کرده و به آب قابل استفاده برای صنعت و کشاورزی تبدیل کرد، البته باید توجه کرد که این فاضلاب در مناطق مختلف و پراکنده وجود دارد و نمی‌توان این تصفیه را با یک روش متمرکز انجام داد، در این بخش هم می‌توان از سرمایه‌گذاری مردم و بخش خصوصی استفاده کرد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در بخش آب پتانسیل بالایی برای بهره‌وری مصرف وجود دارد، تصریح‌کرد: این پتانسیل در بخش کشاورزی که 90درصد آب کشور را مصرف می‌کند بسیار بیشتر است به طوری که گاهی می‌توانیم مصرف آب را سه تا ده برابر بهره‌ورتر کنیم که البته لازم است در این زمینه ارتباطی بین کشاورزان و شرکت‌های دارای فناوری با تضمین دولت برقرار شود.

به گفته او با افزایش حضور مردم در این بخش و ایجاد بسترهای لازم توسط دولت، می‌توانیم شاهد بهره‌وری مصرف در بخش آب، برق و انواع انرژی‌ باشیم.

*نباید اجازه دهیم مشکلات بزرگ شوند

صادق‌زاده با اشاره به اینکه رسیدن به نتایج مورد نظر در صنعت آب و برق زمان‌بر است، اضافه‌کرد: در این راستا مشکلات فعلی باید از چندین سال قبل پیش بینی می شد و امروز نیز باید اقداماتی را برای سال‌های آتی انجام دهیم و این در حالی است که اگر بدون تدبیر از کنار صنعت آب و برق عبور کرده و به روزمرگی اکتفا کنیم و صبر کنیم مشکلات بزرگ تری فرا برسد، حتی در صورت تامین منابع مالی لازم برای حل مشکل، به دلیل زمان بر بودن نمی توانیم بر مشکلات غلبه کنیم؛ بنابراین نیاز داریم از حالا تدابیری را بیندیشیم، ضمن اینکه همین حالا هم در برخی موارد زمان گذشته و دیر شده است.

وی به اهمیت حضور مردم در بخش‌های مختلف اقتصاد به توجه به فرمان مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، اشاره و تاکید کرد: اقتصاد مردم محور به درستی در فرمایشات مقام معظم رهبری مورد اشاره قرار گرفته است و تجربه انقلاب و جنگ تحمیلی نیز نشان می‌دهد که همواره حضور مردم در بخش‌های مختلف منتج به موفقیت شده است.

رئیس ساتبا با تاکید بر اینکه امروز اقتصاد به پاشنه آشیل کشور تبدیل شده است، گفت: دلیل این امر این است که بر خلاف سایر بخش‌ها نتوانستیم مردم را به صورت گسترده وارد اقتصاد کنیم و به همین دلیل هم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حضور مردم به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته است و می‌توان گفت که این مسئله در بخش انرژی و به ویژه برق و آب با توجه به توزیع شدن آن در سطح کشور از اهمیت بالاتری برخوردار است. این در حالی است که در گذشته دولت خود در این بخش‌ها ورود پیدا کرده است.

این مقام مسوول به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بر اساس اقتصاد مقاومتی نیز اشاره و خاطرنشان‌کرد: برای توسعه فناوری‌ها نیاز به توسعه بازار است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۸۴۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد

آقای شاه میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در صف اول حاضر شد و به سوالاتی در حوزه پتروشیمی پاسخ داد.

شاه میرزایی گفت: امروز ما بیش از ۷۵ مجتمع پتروشیمی در کشور به صورت فعال داریم که مجموع تولید این مجموعه‌ها بالای ۹۳ میلیون تن در سال است. امسال تلاش ما این است که با جهش بلندی از مرز ۱۰۰ میلیون تن تولید عبور کنیم.

او افزود: بخشی از برنامه ما جلب مشارکت و سرمایه گذاری مردم در صنعت پتروشیمی است. بخشی از این کار با بهبود فضای کسب و کار است و مردم سهام پتروشیمی‌های مولد و بازار آفریم را بخرند تا به این ترتیب سرمایه گذاری خرد مردم به سمت تولید هدایت شود. بخش تعاونی هم اعلام آمادگی کرده که در این حوزه ورود پیدا کند. بخش دیگری از اقدام نیز عرضه اعتبار است که سرمایه در گردش واحد‌های زنجیره تکمیلی را افزایش میدهد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سالی که گذشت بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان، آورده واحد‌هایی بود که در سال‌های گذشته چیزی برای ارائه نداشتند. امسال این حرکت را استمرار می‌دهیم تا جهش تولید محقق شود. اما این مسئله شرطی هم دارد که خوراک پتروشیمی باید به صورت پایدار تامین شود.

شاه میرزایی گفت: برنامه ما این است سرمایه مردم را که در بازار‌های دیگر میتواند تورم زا باشد، از طریق بازار سرمایه به سمت تولید در پتروشیمی سوق دهیم. همچنین برنامه ساخت تجهیزات به سمت دانش بنیان‌ها برود تا با حضور آنها در تأمین کالای مورد نیاز صنعت پتروشیمی، حضور مردم در اقتصاد و اشتغالزایی محقق شود.

این مقام مسئول در زمینه رفع موانع تولید در صنعت پتروشیمی گفت: یکی از اقداماتی که انجام شد، کاهش دوره تعمیرات واحد‌ها بود تا در رسیدن خوراک به پایین دست اختلال ایجاد نشود. 

او در خصوص جمع آوری مشعل چاه‌ها گفت: حدود ۱۰۰ میلیون فوت مکعب تاکنون از مشعل‌ها جمع آوری شده و طی دو سال و نیم آینده دیگر هیچ مشعلی در پالایشگاه‌ها کشور نخواهیم دید. برای مشعل‌های صنعت پتروشیمی هم برنامه ریزی شده و در حال حاضر نیمی از مشعل‌های صنعت پتروشیمی خاموش است. باقی مانده نیز مطابق برنامه تا ۳ سال آینده جمع آوری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور