Web Analytics Made Easy - Statcounter

گچساران - ایرنا – محرومیت زدایی، راه اندازی کلینیک‌های سیار پزشکان متخصص، بهبود زیرساخت‌های آب، برق و گاز و ایجاد اشتغال در مجموع با بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار از جمله تدبیرهای دولت در چهار سال گذشته برای توسعه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش ایرنا، رویکرد توسعه متوازن و دسترسی به امکانات عادلانه و فراهم کردن بستر تولید ثروت باعث شتاب بخشی به توسعه روستاهای کهگیلویه و بویراحمد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استانی که به دلیل پراکندگی روستاها در بسیاری از شاخص‌های زندگی از سایر نقاط کشور عقب مانده بود با راهبردهای سازنده دولت تدبیر و امید در مسیر آبادانی قرار گرفته است.
کارشناسان، مهاجرت معکوس یعنی بازگشت جمعیت به مناطق روستایی و فراهم شدن زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را از مهمترین دستاوردهای توجه به روستاها می‌دانند.
کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 641 روستای دارای سکنه دارد که 721 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارد.
این استان بیش از 713 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 50 درصد آن در روستاها زندگی می کنند.

** چشم انداز توسعه محروم‌ترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: 670 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات دولتی و توسط بنیاد برکت برای محرومیت زدایی از چهار منطقه محروم لوداب، پشت کوه، قلعه رئیسی و دیشموک در این استان هزینه می‌شود.
منطقه محروم لوداب در شهرستان بویراحمد، پشت کوه در باشت و مناطق قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه قرار دارند.
سید موسی خادمی افزود: اعتبار استانی برای سرمایه گذاری در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شده و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) موسوم به بنیاد برکت در حال تأمین اعتبار برای اجرایی کردن طرح‌های مورد نظر در مناطق محروم است.
وی گفت: براساس تفاهم نامه منعقد شده، بنیاد برکت 24 مدرسه، 14 پروژه راهسازی،22 طرح آب روستایی و چهار پروژه مجتمع آب و فاضلاب، 2 کتابخانه و 10 پروژه زیرساخت‌های درمانی در این مناطق محروم اجرا می‌کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اجرای طرح‌های اقتصادی و اشتغالزا در بخش‌های گیاهان دارویی، باغداری و دامپروری با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های بنیاد برکت در استان است.
خادمی تأکید کرد که با کمک بنیاد برکت نرخ بیکاری ظرف سه سال در کهگیلویه و بویراحمد پنج درصد کاهش خواهد یافت.
به گفته وی سند اجرای طرح‌های مورد نیاز، میزان اشتغالی که این طرح‌ها ایجاد می‌کنند و اعتبار مورد نیاز آن تدوین شده است.
خادمی تأکید کرد که گفت: با توجه به عمق محرومیت و سخت گذر بودن مناطق مختلف استان اعتبارات مورد نیاز برای توسعه منطقه بیشتر از این میزان است.

** بهبود زیرساخت‌های روستایی
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 770 میلیارد ریال در دولت یازدهم به دهیاری‌های این استان برای افزایش خدمات کمک شده است.
داریوش مظفر افزود: تعداد دهیاری‌های کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم با 26 درصد افزایش از 442 به 556 مورد رسید.
وی تصریح کرد: تعداد ساختمان دهیاری‌ها از 51 به 58 مورد، غسالخانه‌های روستایی در استان از 45 باب به 49 باب، خرید ماشین آلات برای دهیاری‌ها با 29.5 درصد رشد از 285 به 369 دستگاه و تعداد پایگاه‌های آتش نشانی روستایی با 200 درصد رشد از سه به 9 مورد رسید.
مدیر کل دفتر روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در چهار سال گذشته افزون بر 80 کیلومتر از مجموع چهار هزار کیلومتر جاده‌های عشایری این استان بهسازی و آسفالت شده است.
مظفر عنوان کرد: برخورداری خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد از راه ارتباطی مناسب در دولت یازدهم از 6 هزار خانوار به هشت هزار خانوار، میزان بهره‌مندی از آب آشامیدنی از چهار هزار و 500 خانوار به پنج هزار و 400 خانوار و برخورداری از سرویس بهداشتی مناسب نیز از 62 خانوار به 150 خانوار افزایش یافت.
وی تصریح کرد: 155 روستای این استان در دولت یازدهم از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.
مظفر گفت: این تعداد روستا بیش از 11 هزار و 600 خانوار روستایی با 47 هزار و 87 نفر جمعیت را شامل می‌شود.
وی اظهار داشت: شاخص بهره‌مندی از آب سالم در این استان اینک با پنج درصد افزایش نسبت به سال 92 از 68 درصد به حدود 73.15 درصد رسیده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: 300 روستای بالای 50 خانوار این استان با اولویت بندی دارای زمین ورزشی استاندارد خواهند شد.
پژمان نیک اقبالی اظهار داشت: تفاهم نامه احداث این زمین‌های ورزشی در سطح استان نهایی شده است.
وی با تأکید بر همکاری نهادهایی از جمله منابع طبیعی و بنیاد مسکن بیان کرد: با احداث زمین‌های ورزشی، سرانه فضای ورزشی در استان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

** تلاش برای افزایش درآمد کشاورزان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان این استان پرداخت شده که بخش عمده‌ای از آن در مناطق روستایی بوده است.
جعفر گوهرگانی افزود: این تسهیلات به واحدهای گلخانه‌ای، پروار بندی، دام پروری، مرغ داری و صنایع تبدیلی کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: در چهار سال گذشته برای حمایت از کشاورزان و افزایش تولیدات خدمات ویژه‌ای با استفاده از تسهیلات کم بهره به کشاورزان، ایجاد خط مکانیزه، افزایش سامانه آبیاری نوین ارائه داده است.
گوهرگانی بیان کرد: در چهار سال گذشته 600 تا 700 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین و ایستگاه‌های پمپاژ آب در سطح 9 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی هزینه شده است.
وی بیان کرد: بهره برداری از 20 طرح ایستگاه‌ پمپاژ آب که سال‌ها راکد مانده بود از خدمات ماندگار دولت یازدهم در بخش کشاورزی بود.
گوهرگانی با اشاره به تصویب هفت مصوبه در سفر سال گذشته هیات دولت در بخش کشاورزی گفت: همه این مصوبات از جمله استفاده از زمین‌های شیبدار برای ایجاد باغ و راه اندازی تعاونی‌های روستایی برای کانال‌های هدایت آب کشاورزی محقق شد و تنها راه اندازی صندوق‌های کشاورزی در دست پیگیری است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از افتتاح و کلنگ زنی 66 طرح بزرگ حوزه کشاورزی این استان در هفته دولت امسال خبر داد.
گوهرگانی بیان کرد: طرح‌های امسال در بخش‌های آب، خاک، سامانه نوین آبیاری، پرورش طیور و آبزیان و سایر بخش‌های کشاورزی بوده است.
وی افزود: از این تعداد طرح 59 طرح افتتاحی و هفت طرح کلنگ زنی بوده است.
گوهرگانی میزان اعتبار طرح‌های افتتاحی هفته دولت امسال را 340 میلیارد ریال ذکر کرد.

**برنامه ریزی برای تأمین آب روستاهای کم جمعیت
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به برنامه دولت برای ایجاد تأسیسات آبرسانی در روستاهای پرجمعیت و غیراقتصادی بودن اجرای طرح‌های آبرسانی در روستاهای کم جمعیت و به دلیل پراکندگی روستاهای این استان در دولت یازدهم 18 مجتمع آبرسانی در این استان تعریف و عملیات اجرایی آنها در دولت یازدهم شروع شد.
فیض الله پاسره بیان کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها 60 تا 90 درصداست.
پاسره بیان کرد: با بهره برداری از این طرح‌ها 480 روستا با 107 هزار نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد.
وی افزود: 380 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح‌ها اختصاص در سال 1395 یافته است.
پاسره عنوان کرد: به دلیل مشکلات مردم برای پرداخت هزینه‌های آب قرائت آنلاین در جلوی واحدهای مسکونی روستاها عملیاتی و وجه در همان جا پرداخت می‌شود
حدود 330 هزار نفر از جمعت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در روستاها زندگی می‌کنند.

** تلاش برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی
رئیس سازمان بسیج سازندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بسیج سازندگی این استان یک هزار و 137 شغل از ابتدای سال 1395 تا ابتدای تیرماه امسال ایجاد کرده است.
سرهنگ رضا رنجبر اظهار داشت: این تعداد فرصت شغلی با پرداخت تسهیلات بانکی اشتغالزایی ارزان قیمت در بخش‌های گیاهان دارویی، ریسندگی، بافندگی، پرورش شتر مرغ، قارچ، زنبور عسل و زعفران به متقاضیان ایجاد شده است.
وی بیان کرد: برای هر یک از طرح‌های اشتغالزایی تا سقف 300 میلیون ریال و برای طرح‌های تعاونی و کارگاه‌های تولیدی راکد تا سقف سه میلیارد ریال از محل طرح‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است.

** راه اندازی کلینیک‌های سیار برای خدمات رسانی به روستاها
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج گفت: چهار کلینیک پزشکی سیار به‌صورت خودرو برای خدمات رسانی در مناطق روستایی و عشایری این استان تأمین شده است.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: این کلینیک‌ها در قالب خودروهایی مجهز به تمام امکانات مورد نیاز برای ارائه خدمات دندان پزشکی، قلب، رادیولوژی و داروخانه سیار رایگان به مناطق سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: هر یک از این کلینیک‌ها 12 تخت داردکه اولین سفر آن جمعه هفته گذشته به دوردست‌ترین منطقه شهرستان بویراحمد در لوداب خدمات رسانی کرد.
ایلامی گفت: برنامه ریزی برای اعزام کاروان دوم کلینیک‌های سیار به شهرستان بهمئی انجام شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج ابراز داشت: این طرح با هدف خدمات رسانی به مردم مناطق محروم روستایی و عشایری اجرا می‌شود که نقش ارزنده‌ای در افزایش شاخص‌های سلامت و امید به زندگی دارد.
وی تصریح کرد: پزشکان این طرح نیز به‌صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند.
63 مرکز روستایی با 451 هزار نفر جمعیت زیرپوشش در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند.
126 پزشک و 91 ماما در مناطق روستایی به مردم این استان خدمات رسانی می‌کنند.

** تلاش برای استفاده از انرژی‌های نو برای رفاه روستاییان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد از نصب 70 دستگاه نیروگاه خورشیدی در مناطق سختگذر و دوردست این استان خبر داد.
داود راهزادی بیان کرد: مناطق سرتنگ لیراب سرآسیاب ممبی و در حوزه زیلایی از مهمترین مناطق نصب این نیروگاه‌هاست که در برخی مناطق به دلیل نبودن جاده با چهارپایان و به سختی حمل شد.

** توسعه گازرسانی در روستاها
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال 1392 تاکنون حدود 18 هزار خانوار روستایی از نعمت گاز برخوردار شدند که این میزان معادل 47 درصد از کل عملکرد این شرکت از ابتدا تاکنون بوده است.
رحمان خادم افزود: جمعیت بهره‌مند از گاز روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم بیش از 60 هزار نفر است.
وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته 458 روستای استان در سال‌های 96 و 97 با بیش از هزار و 720 میلیارد ریال گازرسانی خواهد شد که مجوزهای لازم اخذ شده است.

فناوری اطلاعات در روستاها
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نبود اینترنت پرسرعت در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد با فناوری «ال. تی. ای» در ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید تصریح کرد: اکنون 426 روستا به این فناوری متصل هستند.
مجید محنایی اظهار داشت: تعداد کاربران اینترنت کهگیلویه و بویراحمد از 81 هزار و 695 نفر در سال 1392 به 387 هزار و 512 نفر رسیده است.

**اجرای طرح روستا تعاون در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح «روستا تعاون» با هدف ایجاد 400 فرصت شغلی در روستاهای دارای ظرفیت این استان آغاز شده است.
صابر مظاهری افزود: در این طرح، افراد بیکار در روستا با تشکیل تعاونی تخصصی در زمینه یک حرفه، به کار مشغول می‌شوند و دولت در این مسیر از آنها حمایت می‌کند.
وی بیان کرد: فعالیت این تعاونی‌ها در زمینه‌های تولید، صنعت، تجارت، کشاورزی و خدمات خواهد بود و با توجه به ظرفیت هر روستا توسط اهالی بیکار روستا تشکیل خواهد شد.
مظاهری اظهار داشت: دولت در این طرح در زمینه بیمه، تسهیلات، بازاریابی، آموزش و تشکیل زنجیره‌های حرفه‌ای از آنان حمایت می‌کند.
وی گفت: پیش از این به طور معمول افراد خانواده‌ها اقدام به تشکیل تعاونی می‌کردند اما در طرح جدید افراد علاقه‌مند به یک حرفه خاص در روستاها دست به تشکیل این تعاونی‌ها خواهند زد.
مظاهری افزود: سهم این استان در طرح «روستاتعاون» 40 تعاونی بوده که باید در 2 مرحله و در سال‌های 1396 و 1397 در روستاهای استان ایجاد و راه اندازی شود.
670 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مناطق محروم، 770 میلیارد ریال کمک به دهیاری ها، یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات کشاورزی، 380 میلیارد ریال برای تامین آب و اختصاص هزار و 720 میلیارد برای گازرسانی بخشی از اعتباراتی است که دولت در کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه روستایی هزینه داده است.
هر چند دولت در چهارسال گذشته گام‌های بلندی برای توسعه روستاهای کهگیلویه و بویراحمد برداشته است اما به دلیل عمق عقب ماندگی‌ها هنوز کمبودهایی وجود دارد که نیازمند تلاش‌های گسترده ای است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۸۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد

مدیر کل امور عشایر استان گفت: بازگشایی جاد‌ه های عشایری ، آبرسانی سیار ، تامین امنیت مسیر کوچ از جمله اقدامات امور عشایر استان در سال جدید برای کوچ عشایر می‌باشد.   آذرفر افزود: کهگیلویه و بویراحمد در مسیر کوچ عشایر استان‌های فارس، خوزستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است.   از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد ، ۷۲ هزار نفر عشایر هستند. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • تزریق جان دوباره به اورژانس کشور
  • اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • ۱۵۰ میلیون تومان هزینه هر سورتی پرواز بالگرد اورژانس
  • ۱۸۸ طرح هادی روستایی در استان بوشهر در حال اجرا است
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد