Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه وزارت علوم باید در خوزستان اولویت اول خود را مساله مهاجرت متخصصان و نخبگان از استان قرار دهد، گفت: سرپرست وزارت علوم باید از همین امروز کارهای جدی خود را آغاز کند و نقشه راه را برای آموزش عالی در نظر بگیرد، زیرا اگر به همین روند پیش رود، آموزش عالی آینده بدی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر امیدعلی شهنی‌کرم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تاخیر در انتخاب سرپرست وزارت علوم نسبت به سایر وزارتخانه‌ها، اظهار کرد: همه دانشگاهیان می‌دانند دانشگاه و تحصیلات تکمیلی نیاز به یک بازنگری جدی دارد. یعنی روند کمیت‌گرایی بیش از حد در سال‌های گذشته موجب شده اکنون به طور مثال ۵۰ هزار دانشجوی دکتری بیکار داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تمام دوره‌های تحصیلات تکمیلی باید تقاضامحور باشند و دانشگاه‌ها با انجام رصد و بر اساس تقاضای جامعه، پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را هدفمند کنند، گفت: این کار در سال‌های گذشته به هیچ عنوان انجام نشده و پذیرش در این دوره‌ها به شکل بی‌رویه انجام می‌شده است و این روند همچنان ادامه دارد. جوانان نیز در جامعه علاقمند به ادامه تحصیل هستند و پس از دریافت مدرک، بیکار می‌مانند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به انتخاب سرپرست وزارتخانه علوم، گفت: دکتر هاشمی سابقه خوبی در وزارت علوم دارد، همچنین ایده‌های خوبی دارد و جوان است. رییس‌جمهور باید در کابینه خود جوان‌گرایی کرده و از ایده‌های نو استفاده کند، چرا که اگر افرادی که سیاست‌های تکراری داشته باشند، دوباره وزیر شوند، همان سیاست‌های گذشته را ادامه می‌دهند.

کرم‌زاده تصریح کرد: باید تغییرات جدیدی ایجاد شود و وزارتخانه باید در تمام کارهای خود، از نظر افراد صاحب‌نظر و پیشکسوت استفاده کند. در گذشته وزارتخانه حتی عاجز بود آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی را ساماندهی کند و این آیین‌نامه در مدت کوتاهی چند بار عوض شده است.

وی افزود: همچنین برنامه‌ریزی برای دوره‌های دکتری باید به گونه‌ای باشد که وزارتخانه به نظر دو یا سه نفر از دانشگاه‌های تهران اکتفا نکند؛ بلکه باید هیات‌هایی از دانشگاه‌های مختلف آماده کند و آن هیات‌ها وظیفه برنامه‌ریزی را داشته باشند و آیین‌نامه دکتری را به کمیته‌های کوچک‌تری بسپارد که مورد تایید دانشگاه‌های مختلف باشند.

این چهره ماندگار ریاضی ادامه داد: در وزارتخانه باید ماهیت متفاوت رشته‌های دانشگاهی مختلف دیده شود و موضوع تحقیق و مقالات ISI و سایر معیارهایی که در جامعه مد شده است که واقعی نیز نیستند و ربطی به علم و پیشرفت علمی ندارند، باید بازنگری و تعریف شده و خوب سنجیده شوند.

کرم‌زاده ادامه داد: بنابراین وزارتخانه، کار بزرگی در این زمینه دارد و سرپرست وزارت علوم باید از همین امروز کارهای جدی خود را آغاز کند و نقشه راه را برای آموزش عالی در نظر بگیرد، زیرا اگر به همین روند پیش رود، آموزش عالی آینده بدی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اکنون دانشگاه‌ها دچار روزمرگی شده‌اند و مسوولان دانشگاه‌ها نیز باید با معیارهای درستی انتخاب شوند، گفت: باید آزادی فکری و عملی در محیط دانشگاه برقرار شود و این از سایر مواردی است که وزارتخانه باید به آن توجه کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص اولویت‌هایی که وزیر علوم باید در استان خوزستان به آن‌ها توجه کند، عنوان کرد: باید به گذشته دانشگاه‌های استان نگاه شود که آیا اکنون افت یا پیشرفت کرده‌اند و علت‌های عقب‌ماندگی آن‌ها شناسایی و جبران شود.

کرم‌زاده ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی خاص استان در سال‌های اخیر، متخصصان استان درصدد ترک آن هستند. بنابراین وزارت علوم باید سعی کند معیارهایی برگزیند و انگیزه‌هایی ایجاد کند که متخصصان در آن بمانند. این اکنون معضلی است که برای آموزش و پرورش و دانشگاه‌های خوزستان وجود دارد.

وی افزود: وزارت علوم کافی است آماری از تعداد نخبگان و مهاجران در آموزش و پرورش، دانشگاه و سایر موسسات استان در سال‌های گذشته بگیرد تا متوجه شود در مهاجرت افراد از خوزستان، یک سیر صعودی وجود دارد که برای استان خطرناک است. بنابراین باید اولویت اول وزارت علوم این باشد که ببیند دانشگاه‌ها در خوزستان به چه شکل بوده‌اند و در صورت عدم رشد آن‌ها، علل را بررسی کرده و معایب و موانع را بردارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۸۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش ۵۳ درصدی دانشجو در مقطع دکتری به روش استادمحور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، قاسم عموعابدینی در مراسم تجلیل از اساتید سرآمد و نمونه آموزشی دانشجویان نمونه دانشگاه کاشان گفت: برخی از طرح‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه کاشان در راستای دانشگاه حکمت بنیان است که این اقدام شایسته و ستودنی است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه حکمت بنیان تصویب شده است خاطر نشان کرد: برنامه محوری، استاد محوری، شاگردپروری و اخلاق محوری فلسفه وجودی دانشگاه حکمت بنیان است.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشمندان ایرانی همچون ابوعلی سینا، خوارزمی، غیاث الدین جمشید کاشانی و ... نقش کلیدی را در توسعه علمی داشتند، خاطر نشان کرد: امروز نیز اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نقش مهمی در تحقق دانشگاه حکمت بنیان دارند.

معاون آموزشی وزارت علوم استادمحوری را دیگر رکن دانشگاه حکمت بنیان عنوان کرد و افزود: امروز بیش از ۵۳ درصد پذیرش دانشجویان دکترای دانشگاه‌ها به صورت استادمحور انجام می‌شود.

عموعابدینی به انتخاب اساتید سرآمد آموزشی اشاره کرد و گفت: ۲۰ نفر از از اساتید دانشگاه‌ها به عنوان سرآمدان نمونه کشور انتخاب و از بین این تعداد ۲ تا ۳ نفر در سطح بین‌المللی معرفی می‌شوند.

وی حکمت عملی و حکمت نظری و علم نافع را راه رسیدن به دانشگاه حکمت بنیان دانست و افزود: خوشبختانه برخی از طرح‌های دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان مسیرش علم نافع است که باید این حرکت به دیگر دانشکده‌ها نیز سرایت یابد.

۹ طرح آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشگاهی کاشان در آیینی با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه کاشان افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

این طرح‌ها شامل فیزیک‌سرای دانشگاه، مرکز توانمندسازی اجتماعی، مرکز بین‌المللی‌سازی علوم انسانی، خانه سلامت، کلینیک حقوق، خانه خلاق علوم انسانی، آزمایشگاه روانشناسی، و آزمایشگاه حیوانات فیزیولوژی ورزشی است.

کد خبر 6098173

دیگر خبرها

  • جهاد میدانی محققان برای جهش تولید با مشارکت مردم در بوشهر اجرا شد
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • پذیرش ۵۳ درصدی دانشجو در مقطع دکتری به روش استادمحور
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد
  • اولین سخنگوی وزارت خارجه؛ زاده هوش مصنوعی
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • نشریات دانشجویی روایتگر صادق جنبش‌های دانشگاه‌های غربی از وضعیت غزه باشند
  • چند درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می شود؟ | بیشترین جهش بودجه ای در این وزارتخانه