Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تحريم دو برنامه ايراني -اسنپ و تپسي- در سرويس‌هاي اپل استور و گوگل‌پلي علاوه بر اينکه به کساد شدن کاسبي راننده‌ تاکسي‌ها منجر مي‌شود هشداري نيز براي مسئولان درخصوص تحريم‌ مجازي کشور به همراه دارد.
سرويس اقتصاد مشرق - دومينوي لگد زدن آمريکايي‌ها به برجام تمامي ندارد و هر روز شاهد اقدامي جديد در محدود سازي ايران در دوران پسا توافق هسته اي هستيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوراني که قرار بود نه تنها بر محدوديت‌ها افزوده نشود بلکه از روز اجراي برجام همه محدوديت‌ها رفع شده و ديگر باز نگردد اما واقعيت طور ديگري رقم خورد.
مسافران ايستگاه اول تحريم مجازي؛ اسنپ و تپسي
در تازه ترين اقدامت کشورهاي غربي عليه ايران، ابتدا دو برنامه پر مخاطب اسنپ و تپسي که کسب و کارهايي در جهت تسهيل حمل ونقل هستند از سرورهاي اپل استور حذف شدند. مدت زيادي نگذشت که سرويس گوگل پلي هم اين دو نرم‌افزار ايراني را از دسترس کاربران خود خارج کرد.

اولين برداشت از اقدام دو شرکت عرضه کننده برنامه‌هاي تلفن همراه در حذف اسنپ و تپسي از سرورهاي خود را مي‌توان تاثير آن بر کساد شدن بازارکار راننده‌هايي درنظر گرفت که از طريق اين سيستم‌هاي اينترنتي درآمد کسب مي‌کردند و با فيلتر شدن اين دو برنامه با کاهش مسافر روبرو شده و ناچارا به همان شيوه سنتي باز مي‌گردند.
زنگ خطر آغاز تحريم‌هاي فضاي مجازي
اما در طرف مقابل، اين تصميم مي‌تواند زنگ خطري جدي در خصوص گسترش دامنه‌ اين فيلترينگ به ساير برنامه‌ها و دسترسي‌هاي شهروندان ايراني به اپليکيشن‌هاي مورد نياز باشد که مي‌تواند موجب شود تکنولوژي‌هاي جديد کارايي خود را از دست داده و امور روز مره به همان شيوه چندين سال قبل باز گردد.
به عنوان نمونه، اگر گوگل پلي ويا اپل استور همينطور که به راحتي و بدون هيچ هزينه‌اي دو برنامه ايراني را از دسترس کاربران خود خارج کردند، به همين روش نرم افزارهاي بانکي تحت سيستم عامل‌هاي تلفن همراه را نيز محدود کنند، قابل پيش‌بيني است که حجم عظيمي از کارهاي بانکي روزمره مردم نظير پرداخت قبوض و انتقال وجه و ... تحت تاثير قرار گرفته و صف‌هاي طويلي مقابل باجه‌ها و در شعب بانک‌ها شکل مي‌گيرد.
براين اساس مي‌توان گفت، حذف اين دو اپليکيشن ايراني مي‌تواند هشداري باشد براي مسئولان چراکه در حال حاضر طبق آمارها بخش بزرگي (حدود 97 درصد) از تکنولوژي‌هاي مورد نياز فضاي مجازي کشور اعم از تلفن‌هاي همراه و تجهيزات و شبکه‌هاي کمپيوتري و مخابراتي و همچنين نرم افزارها و سيستم عامل‌هاي مورد استفاده در کشور وارداتي است که به اين معناست شرکت‌هاي خارجي به راحتي مي‌توانند آن‌را از دسترس کاربران ايراني خارج کنند.
براي مثال‌، اين امکان وجود دارد که استفاده از برخي برنامه‌هاي تلفن همراه براي مخاطبان ايراني محدود شود و يا بروزرساني‌هاي جديد براي آي‌پي هاي ايران بسته شده و يا حتي گوشي‌هاي هوشمند از دسترس خارج شوند و يا حتي امکان استفاده کاربران ايراني از دامنه‌هاي بين‌المللي مسدود شود و .. که اين موارد مي‌تواند باعث فلج شدن برخي از کارهاي روزمره مردم باشد.
در واقع اگر مسئله محدود سازي دسترسي ايران به فضاي مجازي روزي در دستورکار کشورهاي غربي به خصوص آمريکا قرار بگيرد و همانند ساير تحريم‌هاي غيرانساني بر کشور تحميل کنند نياز است، زيرساخت‌هاي مناسبي براي جايگزيني فراهم شود که در وقت لازم، خللي در زندگي مردم به وجود نياورد.
تحريم موبايلي و مخاطرات رجيستري
محدوديت دسترسي ايران به فضاي مجازي به حذف دو اپليکيشن حمل و نقل از سرورهاي اپل استور و گوگل پلي ختم نشد و در تازه‌ترين اقدام از جنس تحريم‌هاي مجازي ايران، اتحاديه جهاني تلفن همراه نيز به تحريم شرکت‌هاي مخابراتي ايران روي آورد.

اولين تاثير ملموس در اجراي اين تحريم که گفته مي‌شود مرتبط با تحريم‌هاي جديد آمريکا است ، بروز مشکل درخصوص حضور يا عدم حضور اپراتورهاي ايراني در کنگره جهاني موبايل بارسلون به عنوان رويداد جهاني موبايل است.
اين تحريم، واکنش وزير ارتباطات را نيز به همراه داشت و وي نيز ابعاد ديگري از اين موضوع را روشن کرد. جهرمي در اين خصوص در صفحه توئيتر خود با اشاره به اينکه عدم صدور مجوز براي حضور همراه اول در کنگره جهاني موبايل به دليل صادر نشدن مجوز OFAC‌ است گفت:
آن‌چه اتفاق افتاده اين است که درباره همراه اول از وزارت خزانه‌داري آمريکا استعلامي انجام دادند و اين وزارتخانه براي عضويت همراه اول مجوز صادر نکرده است.

آنطور که از اين سخنان وزير ارتباطات برداشت مي‌شود، علت اصلي ممانعت از حضور همراه اول در اين کنگره ارتباط مستقيمي با تحريم‌ها دارد.
از سوي ديگر باتوجه به اينکه يکي از خدمات GSMA (انجمن جهاني موبايل) تعيين ساختار شناسه جهاني تجهيزات موبايل (شماره سريال) IMEI و ارسال آن به کشورهاي مرتبط با اين مجموعه است، اين سوال پيش مي‌آيد که در صورتي که اين سازمان، شرکت‌هاي ايراني را تحريم کرده باشد، و از ارسال اطلاعات ثبتي گوشي‌ها به ايران خودداري کند، باتوجه به برنامه ريزي ها براي اجراي طرح رجيستري تلفن‌هاي همراه وارداتي به کشور که مبتني بر شماره سريال گوشي‌هاست، درصورتي که مبناي اجراي طرح، اطلاعات ورودي از اين انجمن باشد، وزارت ارتباطات چه برنامه‌اي در اين خصوص دارد؟
تاثير تحريم‌مجازي ايران بر بازار آي‌تي
ابتدايي ترين تاثيري که مي‌توان براي حذف اپليکيشن‌هاي ايراني از سرورهاي گوگل پلي و اپل استور در نظر گرفت، از بين رفتن اعتماد سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي براي ورود به اين حوزه باتوجه به افزايش ريسک ناشي از ناممکن بودن استفاده از برنامه توليدي شان توسط مخاطبان است.
طبق آمارها درصد زيادي از فارغ التحصيلان دانشگاهي کشور، در رشته‌هاي مرتبط با کامپيوتر و برنامه‌نويسي مدرک گرفته‌اند و درصورتي که تصميم جدي در خصوص مقابله با اقدامات يک‌جانبه بازارهاي برنامه موبايل عليه ايران گرفته نشود، علاوه بر اينکه برنامه‌نويسان و توسعه دهندگان برنامه‌ها محصولات جديدي توليد نمي‌کنند بلکه بر جمعيت بيکاران اين رشته تحصيلي نيز افزوده مي‌شود.
از اين رو به نظر مي‌رسد با توجه به اينکه مسئله تحريم مجازي ايران هم‌اکنون جدي نشده و تنها نشانه‌ هايي که دلالت بر اين مسئله دارد در حال نمايان شدن است، بهترين راهبرد در حال حاضر مي‌تواند برنامه ريزي دقيق و آماده‌سازي زيرساخت هاي لازم براي قطع وابستگي کشور در اين حوزه باشد.
کاري که چندين سال قبل تعدادي از کشورها شروع کردند و به عنوان نمونه هم اکنون مسئولان روسي اعلام مي‌کنند درصورتي که دسترسي اين کشور به شبکه اينترنت جهاني قطع شود، زيرساخت ها و تجهيزات لازم به حدي فراهم شده که مردم اين کشور از قطع دسترسي به شبکه اينترنت خبر دار نمي‌شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۵۴۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!

خبرآنلاین نوشت: سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از محلات جنوب غرب شهر تهران در امامزاده حسن علیه‌السلام حاضر شد و در اجتماع مردم سخنرانی کرد.

حال امروز فیلمی از سخنان نامفهموم ابراهیم رئیسی در جمع مردم جنوب تهران منتشر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • گزارش| سفر رئیسی به سریلانکا؛ نمایش اقتدار مهندسی ایرانی