Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سخنراني شامگاه ديروز رييس جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل متحد با دعوت به همدلي، صلح، مذاکره، اعتدال و محکوميت کشتار مردم مظلوم در برخي نقاط جهان همراه شد. روحاني همچنين تهديدگري و تهديدپذيري ايران را ناممکن دانست.

به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، سخنراني حجت الاسلام و المسلمين «حسن روحاني» رييس جمهوري اسلامي ايران براي پنجمين بار در مجمع عمومي سازمان ملل، مهمترين محور تحليلي – خبري روزنامه هاي صبح امروز پنجشنبه 30 شهريور ماه 1396 بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پيش بيني ها از برگزاري همه پرسي در اقليم کردستان و بررسي وضعيت بازار مسکن با توجه به احتمال سرازير شدن نقدينگي به سوي اين بازار از ديگر موضوعات مورد بررسي مطبوعات بود.
** روحاني: تهديد نمي کنيم، تهديد نمي پذيريم
رييس جمهوري ديشب در هفتاد و دومين اجلاس سالانه سازمان ملل متحد سخنراني کرد. روزنامه ها به تحليل و بررسي محتواي سخنان وي پرداختند.
روزنامه «آرمان» براي گزارش نخست خود از سخنراني روحاني عبارت «اهل مذاکره ايم؛ نه با زبان تهديد» را برگزيد و در سرمقاله خود نوشت: رئيس‌جمهور اسلامي ايران در حالي که به تشريح مواضع کشور و سياست اعتدال پرداخت، سعي نمود برخي نکات غيرديپلماتيک رئيس جمهور آمريکا را برشمرده و با لحني مودبانه توضيح دهد که چگونه سخنراني وي خارج از محدوده معمول رهبران و روساي کشورها بوده و جمهوري اسلامي ايران هيچگونه توهين و تحقير آقاي ترامپ را نمي‌پذيرد و آن را در ديدگاه بزرگمنشانه خود پاسخ مي‌دهد.
به نوشته اين روزنامه، ايران با تجربه جنگ هشت ساله و صدماتي که در اثر حملات موشکي رژيم صدام متحمل گرديده، تلاش مي‌نمايد در حدي از بازدارندگي در زمينه موشکي نائل آيد که نظير جنگ هشت ساله دگربار در سر راه ملت ايران ايجاد نگردد. اين موضوع نبايد به عنوان يک سياست تهاجمي از سوي جمهوري اسلامي ايران تلقي گردد و برعکس جهان مي‌بايستي بادرک موقعيت و جايگاه جمهوري اسلامي ايران به ايران حق دهد که در حداقل، جايگاه دفاعي خود را تحکيم بخشد. از سوي ديگر رئيس جمهور از همه کشورهاي جهان دعوت نمود که در سرمايه‌گذاري براي رشد و توسعه و احياي اقتصاد و صنعت ايران همکاري نموده و با برداشت سود عادلانه خود در اين راه با ايران همگامي نمايند. اين دعوت سياست جدي جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌رود و اميدوار است به جاي درگير شدن در منازعات منطقه‌اي، ايران در زمينه احياي اقتصادي- صنعتي بتواند فعالانه در کنار شرکاي خود بماند و با ايفاي نقش اقتصادي خود به رشد و توسعه جهان مساعدت نمايد.
روزنامه «اعتماد» زير عنوان «به‌نام اعتدال مي‌گويم تهديد نمي‌کنيم ، تهديد نمي‌پذيريم» گزارش داد: «ما با حافظ، جهان را فتح کرده‌ايم پس چه نيازي ديگر، به فتح جديد داريم؟!» اين جمله همراه با لحن آرام، پاسخ رييس‌جمهور ايران بود که درست يک روز پس از لحن تند و پر کنايه رييس‌جمهور ايالات متحده امريکا بيان شد. رييس‌جمهور ايران درست همانطور که گفت با صداي «رسا» به نمايندگان کشورهاي جهان گفت که «مشي ايران اعتدال است»؛ اعتدالي که قرار است صلح و عدالت را دنبال کند. حسن روحاني در پنجمين مرتبه از حضورش در صحن سبز رنگ مجمع عمومي سازمان ملل متحد که بيش از هر چيز ديگري از اعتدال گفت، هم واکنش کوتاهي به اظهارات دونالد ترامپ داشت و آن را «جاهلانه» و «کينه‌توزانه» دانست که در شأن سازمان ملل متحد نبوده است.
«پاسخ به مدعي» عنوان برگزيده روزنامه «شرق» براي سخنراني روحاني در مجمع سازمان ملل متحد بود که در بخشي از آن مي خوانيم: رئيس‌جمهوري در پنجمين سخنراني خود در مقر سازمان ملل در جمع سران کشورهاي شرکت‌کننده در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک، اعتدال را منش و روش ملت بزرگ ايران دانست و تأکيد کرد که ايران مسير صلح را برگزيده است. حسن روحاني در اين سخنراني که با تأخيري يک‌ساعته در حدود ساعت ٢٠ شب گذشته برگزار شد، اعلام کرد اگر توافق برجام به دست «نااهلان عرصه سياست» از بين برود، دنيا فرصت بزرگي را از دست مي‌دهد.
سرمقاله «ابتکار» در تحليل سخنان روحاني چنين نگاشت: سخنراني رئيس‌جمهوري در اين اجلاس رويکردي در عين حفظ ديدگاه ايران به رفتارهاي آمريکا و اسرائيل، ادبياتي مقتدرانه و در عين حال به دور از تحقير و تهاجم داشت. روحاني همچنين تلاش کرد با پررنگ کردن فرهنگ ايراني و گرايش ايراني‌ها به صلح و دوستي، تضاد پررنگي با سخنان ترامپ ايجاد کند و به نظر مي‌رسد در اين راه موفق بود. در واقع با نگاهي به سخنراني روساي جمهوري دو گانه برخوردي ايران و آمريکا، مي‌توان سخنراني روحاني را در پذيرش آن از سوي جامعه جهاني بهتر و موفق‌تر ارزيابي کرد.
ابتکار افزود: روحاني همچنين بار ديگر به جامعه جهاني اطمينان داد که ايران مقدم بر نقض برجام نخواهد شد و در عين حال در برابر نقض برجام از سوي ديگران واکنش مناسب نشان خواهد داد. دعوت او از همه کشورها براي استفاده از فرصت برجام نه تنها به عنوان سياستي لازم به ويژه در عرصه اقتصادي و سرمايه‌گذاري براي ايران مهم است، بلکه اين پيام را به جامعه جهاني مي‌دهد که ايران حتي در مواجهه با آمريکا در مورد برجام به جز در صورت لزوم در موضع تقابل قرار نخواهد گرفت و اين نگاه تباين بيشتري با موضوع صلح در جهان دارد.
دفاع رييس جمهوري از برجام نيز محور برگزيده روزنامه «کيهان» بود. به گزارش اين روزنامه، روحاني با‌ اشاره به اينکه اگر اين توافق به دست «نااهلان عرصه سياست» از بين برود، مايه تأسف خواهد بود و دنيا فرصت بزرگي را از دست خواهد داد افزود‌: اما چنين اقدامي هرگز قادر نخواهد بود جمهوري اسلامي ايران را در مسير پيشرفت و تعالي خود متوقف نمايد.
** تشديد اختلافات سياسي و درگيري نظامي؛ پيش بيني ها از پيامد همه پرسي در کردستان عراق
«مسعود بارزاني» رييس اقليم کردستان بار ديگر تاکيد کرد، اگر ظرف سه روز جايگزين واقعي براي همه ‌پرسي روي ميز نباشد در مسيري گام برمي‌دارد که کشورهاي همجوار را نگران مي‌ کند‌. برخي روزنامه هاي امروز به پيش بيني نتايج همه پرسي پرداختند.
به گزارش روزنامه «مردم سالاري»، شک و ترديدهايي درباره برنامه‌هاي اربيل براي همه‌پرسي اقليم کردستان عراق در تاريخ 25 سپتامبر به وجود آمده است. رئيس اقليم کردستان با لجاجت در سخناني در تجمع هوادارانش، گفت: «ما جايگزيني بهتر از همه‌پرسي نيافتيم. همه‌پرسي راهکار ما براي رسيدن به «استقلال» است. ما اميدوار هستيم پس از همه‌پرسي مذاکرات جدي با بغداد داشته باشيم.» بنا به برخي آمارها بيش از شش ميليون کُرد در عراق زندگي مي‌کنند. رقمي‌که معادل يک پنجم کل جمعيت اين کشور است. برخي از آنها با برگزاري همه‌پرسي استقلال موافقند اما اختلافات سياسي گسترده اي نيز بين کُردهاي عراق وجود دارد. دولت مرکزي عراق رسما اعلام کرده که اين همه ‌پرسي را به رسميت نمي‌شناسد.
اين روزنامه افزود: ايالات متحده هم ظاهرا نگران است که برگزاري همه‌پرسي استقلال اقليم کردستان عراق در روند مبارزه با گروه داعش اخلال ايجاد کند. واشنگتن که تاکنون متحد نزديک بغداد و اربيل بوده است با اصل استقلال احتمالي اقليم کردستان عراق مخالف نيست اما با توجه به شرايط منطقه در مقطع زماني کنوني با آن مخالفت مي‌کند. ايالات متحده از افزايش بي‌ثباتي در عراق و منطقه بيمناک است.
روزنامه «قانون» زير عنوان «بازي امتيازگيري» نوشت: با نزديک‌ترشدن عقربه‌هاي ساعت به سمت شروع همه‌پرسي، بارزاني بارديگر به دولت مرکزي عراق گفته است که چنانچه امتيازات لازم را به کردها بدهد، همه پرسي را به تعويق خواهد انداخت. وي گفته است در صورت پذيرش اين شروط از سوي دولت مرکزي عراق، همه پرسي را به مدت دو تا سه سال به تعويق خواهد انداخت.
بنا بر پيش بيني قانون، پذيرش اين شروط براي دولت العبادي امکان پذير نيست. بنابراين بايد انتظار داشت که همه پرسي در موعد مقرر برگزار شود. به نظر مي‌رسد بعد از راي گيري و کسب راي مثبت براي همه پرسي استقلال، بارزاني از اين اهرم براي عملي کردن شروطي که در بالا شمرده شد، استفاده خواهد کرد، تا زماني ديگر که فرصتي بهتر براي اعلام استقلال بيابد. فرصتي که شايد فرزندان بارزاني به‌دست بياورند.
يادداشت روز کيهان با عنوان «سرکنگبين بارزاني!» به اين موضوع اختصاص يافت که در آن مي خوانيم: برگزاري همه‌پرسي اقليم بدون ترديد جنگ در پي مي‌آورد و اين جنگ به يک منطقه خاص محدود نمي‌شود. همه مي‌دانند که اگر برگزاري همه‌پرسي به سه استان دهوک، سليمانيه و اربيل محدود شود، کردهاي عراق دچار يک بحران پردامنه دراز مدت مي‌شوند و از اين رو همه‌پرسي اين سه استان بدون همه‌پرسي دو استان- کرکوک و ديالي- ارزشي ندارد و از اين رو بارزاني نمي‌تواند در سه استان شمالي همه‌پرسي برگزار کند و از برگزاري آن در دو استان محل نزاع خودداري کند.
از نگاه کيهان، قمار همه‌پرسي اقليم نمي‌تواند با باخت «عراق امروز» و يا با باخت هم‌پيمانان عراقي پايان يابد چرا که عراقي که توانسته است بر داعشي که نزديک بود در يک نصف روز بر کل کردستان عراق مسلط شود، پيروز گردد، به راحتي مي‌تواند بر مدافعان جدايي از عراق پيروز شود.
** کوچ نقدينگي به بازار مسکن؟
برخي فعالان بازار مسکن مي گويند در پي کاهش نرخ سود سپرده و افزايش قيمت ارز، خودرو و اجاره ‌بها، نقدينگي سرگردان بار ديگر رهسپار بازار مسکن مي شود. برخي روزنامه ها نيز اين پيش بيني را تاييد کردند.
در اين زمينه، روزنامه «تفاهم» از کوچ سپرده هاي بانکي به بازار مسکن خبر داد و نوشت: کاهش سود سپرده‌هاي بانکي، خود را در قالب افزايش اجاره‌بها و نرخ ارز در کوتاه‌مدت و ورود سفته‌بازان به بازار خريد و فروش مسکن، در بلندمدت نشان داده است. در روزهاي اخير در پي کاهش نرخ سود سپرده و افزايش قيمت ارز، خودرو و اجاره بها، نقدينگي سرگردان اخيرا به بازارهاي موازي بخش مسکن ورود کرده اند اما هنوز نتوانسته اند بخش مسکن را دچار تغييرات جدي کنند. بازار مسکن که در بخش اجاره بها از کاهش سود سپرده ها تأثير گرفته، تکانه جدي در بخش خريد و فروش مسکن ايجاد نکرده است.
به نوشته اين روزنامه، سرمايه هاي سرگردان مي تواند در سه تا پنج ماه آينده تقاضاي سفته بازانه و سوداگرانه بازار مسکن را تقويت کند، که اين تقاضا با توجه به انباشت مسکن خالي و مازاد عرضه واحد مسکوني، بعيد است شوک قيمتي به بخش مسکن بدهد؛ اما تأثيرات کاهش سود سپرده بانکي، بيشتر از ميانگين تورم خواهد بود و نرخ تورم مسکن در ماه هاي آتي از نرخ کلي تورم کشور پيشي خواهد گرفت.
روزنامه «سياست روز» نيز در تحليل وضعيت بازار کنوني مسکن چنين نوشت: بررسي رونق و رکود مسکن نشان مي‌دهد که ورود به دوره رونق، ابتدا اثر خود را از بازار اجاره نشان مي‌دهد و در حال حاضر نرخ اجاره‌بها براساس موقعيت و ميزان تقاضا بين 10 تا 30 درصد در مناطق مختلف شهر تهران افزايش يافته که ناشي از پر شدن حجم تقاضا در اين بازار است. همچنين با کاهش نرخ سود بانکي به 15 درصد در هفته‌هاي اخير؛ اغلب مالکان ترجيح مي‌دهند به جاي وديعه، اجاره‌بها دريافت کنند و همين موضوع منجر به فشار به مستاجران شده است.
سياست روز افزود: سرمايه‌هاي سرگردان مي‌تواند در سه تا پنج ماه آينده تقاضاي سفته‌بازانه و سوداگرانه بازار مسکن را تقويت کرده و اين امکان که کوچ نقدينگي به مسکن در بلندمدت را شاهد باشيم وجود دارد. تحليلگران با اشاره به آمارهاي موجود اعلام مي‌کنند که طي پنج ماهه نخست سال‌جاري رشد 50 درصدي خريد و فروش واحدهاي مسکوني 16 تا 20 سال وجود داشته است. اين فعالان بازار ملک مدعي هستند که اين شرايط بازتاب تغيير رفتار طرف تقاضا و تحولات پيش‌بيني نشده بازار مسکن تهران است و مي‌تواند افق پيش‌روي سرمايه‌گذاري در بخش عرضه را مشخص کند.
پژوهشم** 9283**9279**تنظيم: فرشته ذبيحيان** انتشار:سيدمحمد موسي کاظمي
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۱۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساینا اس اتوماتیک روانه عراق می شود / صادرات چندین هزار ساینا و کوئیک به ونزوئلا

مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا گفت: در سال جاری، ساینا اس اتوماتیک به عراق صادر خواهد شد.   به گزارش سایپا منصور ابطحی با اعلام این خبر درباره روند صادرات خودروهای سواری و تجاری که گروه سایپا در سال جاری دنبال خواهد کرد،‌ اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته،‌ صادرات محصولات سایپا در سال جاری به کشورهای مختلف ۳ برابر خواهد شد. بدین جهت محصولات گروه خودروسازی سایپا به کشورهای همسایه،‌ آسیای میانه‌ و کشورهای آفریقایی صادر می‌شود. بر این اساس قصد داریم در بازارهای عراق، سوریه،‌ روسیه و ونزوئلا حضور و نقش پر رنگ‌تری داشته باشیم.   وی با بیان اینکه بازار عراق برای ما خیلی مهم و استراتژیک است،‌ یادآور شد: در سال جاری ساینا اس اتوماتیک به عراق صادر خواهد شد. همچنین سطح روابط و همکاری‌های صنعتی خود را با کشورهای آفریقایی افزایش خواهیم داد. بدین جهت بنا شده خودروهای تجاری سبک زامیاد (فرمان راست-فرمان چپ) و خودروهای اقتصادی گروه سایپا (کوییک-اطلس-ساینا) به این کشورها صادر شود.   ابطحی تاکید کرد: کشورهای آفریقایی شانس بزرگی برای کسب و کارهای ایران به خصوص حوزه خودرو دارد و از این رو با خیلی از کشورهای آفریقایی مذاکرات جدی شروع شده است.   مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه بازار روسیه بسیار بزرگ است و محصولات گروه سایپا امکان صادرات به این کشور را دریافت کرده‌اند،‌ گفت: با توجه به اخذ گواهی استاندارد صادرات کالا به روسیه (GOST)،‌ از ابتدای تابستان سال جاری صادرات خودروهای کوییک و ساینا اتوماتیک و دنده‌ای گروه سایپا به کشور یاد شده آغاز می‌شود و البته در حال برنامه‌ریزی هستیم که مجوزهای لازم برای صادرات شاهین پلاس را هم دریافت کنیم.   وی تاکید کرد: برنامه صادرات خودرو به ونزوئلا نیز در تابستان سال جاری در حال نهایی شدن است و محصولات ساینا و کوییک به این بازار ارسال خواهد شد. در دور جدید همکاری با طرف ونزوئلایی در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، چند محموله هزار دستگاهی خودروی آماده (CBU) به بازار مزبور صادر شده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • ساینا اس اتوماتیک روانه عراق می شود / صادرات چندین هزار ساینا و کوئیک به ونزوئلا
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • فراخوان چهارمین گروه هنرمندان واجد شرایط مسکن هنرمندان ساکن استان تهران
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است