Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرکرد- با سرد شدن هوا در چهارمحال و بختیاری و خشک شدن مراتع صدای زنگ کوچ عشایر بختیاری در کوهستان‌های زاگرس طنین‌ انداخت.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: هوا در استان چهارمحال و بختیاری رو به سردی گذاشته و مراتع این استان در حال خشک شدن است. کوچ عشایر بختیاری با آمدن فصل سرما فرا رسیده است و عشایر کوچ خود را به سمت مناطق گرمسیر کشور آغاز کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاه چادر ها یکی پس از دیگر از دامنه زردکوه در حال جمع آوری شدن است وجنب و جوش خاصی در دامنه این رشته کوه برای کوچ آغاز شده است.

فصل بارندگی در استان چهارمحال و بختیاری در حال نزدیک شدن است و عشایر بختیاری برای کمتر شدن مشکلات سفر کوچ و دست پنجه نرم کردن با بارندگی‌های شدید در پاییز، کوچ را سریع‌تر آغاز کرده‌اند.

یکی از زیباترین جلوه‌های زندگی عشایر بختیاری هنگام کوچ و پیمودن مسیر طولانی برای رسیدن به مناطق گرمسیر در فصل سرما است. این سفر که همه‌ساله در مناطق بختیاری نشین استان چهارمحال و بختیاری و با سرد شدن هوا آغاز می‌شود پس از پیمودن مسافتی که چندین هفته به طول می‌انجامد در مناطق گرمسیری استان خوزستان به پایان می‌رسد.

هرچند در بسیاری از این مناطق جاده‌های کوهستانی جای ایل راه‌ها را گرفته است اما هنوز بسیاری از عشایر این مناطق با پای پیاده و تحمل روزها رنج و مشقت و البته لذت بردن از همه زیبایی‌های کوچ، این سفر خاطره‌انگیز را انجام می‌دهند.

عشایر بختیاری از مرد و زن کودک و خردسال با لباس های محلی پای در پای هم کوچ را آغاز کرده اند و مسیر زیبای کوهستان های زاگرس را در پیش گرفتندهم‌اکنون سیاه‌چادرهای عشایر از روی دشت‌ها و کوهستان‌ها یکی پس از دیگری جمع می‌شود و بر روی چهار پایان گذاشته می‌شود، دام‌ها ساماندهی می‌شوند و در مسیر کوچ قرار داده می‌شوند.

صدای زنگوله‌های دام‌ها کوهستان‌های منطقه را فراگرفته است و زیبایی خاصی به منطقه داده است.

عشایر پس از شش ماه تلاش و کوشش در تولید محصولات دامی مانند گوشت، شیر، ماست، کره و... تمام وسایل زندگی خود را بر روی چهار پایان قرار داده و مسیر جنوب را در پیش‌گرفته‌اند.

کوچ عشایر همیشه یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است که هم اکنون با شروع کوچ عشایر در این استان آغاز شده است.

عشایر بختیاری از مرد و زن کودک و خردسال با لباس های محلی پای در پای هم کوچ را آغاز کرده اند و مسیر زیبای کوهستان های زاگرس به سمت دشت های سر سبز خوزستان را در پیش گرفته اند.

بخشدار مرکزی کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز کوچ عشایر در شهرستان کوهرنگ، اظهار داشت: هم اکنون کوچ عشایر در شهرستان کوهرنگ آغاز شده است.

فرزاد حسینی عنوان کرد: عشایر دام های خود ساماندهی کرده اند و هم اکنون کوچ را آغاز کرده اند و در مسیر های مختلف این شهرستان در حال کوچ هستند.

وی ادامه داد: خیابان روستاها و شهر چلگرد هم اکنون حال و هوای دیگری پیدا کرده است و تردد عشایر از مسیر های ارتباطی جلوه بسیاری زیبایی ایجاد کرده است که کوچ عشایر هم اکنون یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در منطقه است.

کوچ عشایر یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در چهارمحال و بختیاری است

وی ادامه داد: بارش های پاییزی در آبان ماه در این استان آغاز می شود و عشایر برای اینکه در هنگام کوچ در ارتفاعات دچار مشکل نشوند کوچ خود را زودتر آغاز کرده اند.

مدیرکل امور عشایر استان چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه گفت: استان چهارمحال و بختیاری دومین استان عشایر نشین کشور است.

یحیی حسین پور اظهار داشت: در حال حاضر کوچ عشایر از مناطق عشایر نشین این استان از جمله شهرستان های کوهرنگ، اردل، کیار و لردگان آغاز شده است.

وی ادامه داد: ۱۹ هزار خانوار عشایری با ۱۳۶ هزار نفر جمعیت و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام به مناطق عشایری شهرستان های ایذه، مسجد سلیمان، لالی و اندیکا در استان خوزستان کوچ می کنند.

۱۹ هزار خانوار عشایری به مناطق عشایری شهرستان های استان خوزستان کوچ می کنندحسین پورافزود: عشایر در این کوچ با گذراندن بیش از یک هزار کیلومتر از ایل راه های بازفت، هزار چم، چلو و شیمبار، دزپارت، تاراز و کوه سفید به مناطق گرمسیری می روند.

وی اظهار داشت: تمام تمهیدات لازم برای کوچ عشایر در این استان اندیشیده شده است و هماهنگی های لازم برای تسهیل در کوچ عشایر انجام شده است.

مدیر جمعیت هلال احمر شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کوچ دیرهنگام عشایر در سال های گذشته موجب ایجاد مشکلاتی برای عشایر در هنگام کوچ از جمله روبرو شدن با بارش های رگباری و سیلاب ها، طغیان رودخانه ها و... شده است.

بیژن طاهری عنوان کرد: بارش های رگباری پاییزی چهارمحال و بختیاری در آبان ماه آغاز می شود و عشایر باید پیش از این زمان از استان خارج شده باشند.

وی ادامه داد: هم اکنون گشت زنی های خودرهای هلال احمر در این شهرستان در کنار کوچ عشایر آغاز شده است و اموزش ها و هشدارهای لازم توسط امدادگران به خانواده های عشایری داده می شود.

وی تاکید کرد: انتخاب ایل راه های مطمئن توسط عشایر برای کوچ ضروری است و عشایر در هنگام بارندگی از عبور در کنار رودخانه ها باید پرهیز کنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۰۳۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گفت: طرح وارگه دانایی امسال ویژه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی مناطق عشایری برگزار می شود.

وی افزود: در این طرح دانش آموزان به مدت یک ماه (از اردیبهشت‌ تا خرداد) فرصت دارند با خواندن کتاب داستان «گل حسرتی» وارد رقابت با سایرین شوند.

بیشتر بخوانید

رشد ۱۰ درصدی اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی در چهارمحال و بختیاری

فرهادی ادامه داد: پس از ارزیابی دانش آموزان در خردادماه، برگزیدگان این طرح تجلیل خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد