Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@02:02:23 GMT

کوچ پاییزه عشایر استان مرکزی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۳۳۲۱۴

کوچ پاییزه عشایر استان مرکزی آغاز شد

علی اکبر منصوری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: عشایر کوچ رو از مناطق ییلاقی به سمت مراتع قشلاقی ساوه و زرندیه در قره چای، انجیل آوند، اکبر آباد، نیوشت و آوه حرکت می‌کنند.
وی اظهارکرد: عشایر شهرستان خمین از منطقه قره کهریز به پشت کانال ماهی شوش در استان خوزستان و عشایر دلیجان به منطقه سرخاب حاشیه محور سلفچگان کوچ می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر امور عشایری استان مرکزی بیان کرد: سیر کوچ پاییزه عشایر تا آبان ماه ادامه دارد و دانش آموزان عشایر استان با اسکان یافتن در مناطق قشلاقی در کانون های جمعیتی مستقر، مشغول به تحصیل می شوند.
منصوری ادامه داد: تمامی خانواده های ایلات استان کوچ پاییزه دارند اما، شماری از اعضای خانوارهای عشایر دلیجان در قالب درون کوچ در منطقه اسکان عشایر ساکن می شوند.
وی گفت: در نیمه نخست امسال 17 هزار و 227 تن محصولات زراعی و دامی مازاد بر نیاز توسط عشایر این استان تولید و به روانه بازار مصرف شد.
منصوری افزود: 20 درصد تولیدات دام سبک استان توسط عشایر تولید و به بازار مصرف ارسال می شود.
وی ادامه داد: عشایر استان مرکزی یکی از متنوع ترین جمعیت های عشایری کشور است چرا که از جمعیت کوچروی سراسر کشور در این استان زیست موقت دارند.
وی بیان کرد: عشایر ایل مغان و شاهسون بغدادی که جایگاه اصلی آنان استان اردبیل است در شهرستان ساوه و زرندیه مستقر هستند.
منصوری بیان کرد: عشایر ایل سنگسری نیز که جایگاه اصلی شان استان های سمنان ،تهران و البرز است در شهرستان زرندیه در منطقه رودشور، چکنه و عباس آبادگوی داغ مستقر می شوند.
مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت: عشایر طایفه کله کوهی،جایگاه اصلی آنان استان فارس است نیز در زرندیه و عشایر کردکلهر از بخشی از زیستشان در کرمانشاه است در شهرستان ساوه در منطقه قره چای، گزل دره و شریف آباد ساکن می شوند.
وی گفت: عشایر دیگر استان ایل ذلکی است که جایگاه اصلی آنان استان لرستان و خوزستان است که در شهرستان خمین و روستای قره کهریز زیست موقت دارند.
جمعیت عشایر استان مرکزی بیش از پنج هزار نفر در قالب یک هزار خانوار است که 350 هزار راس دام سبک دارند.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۳۳۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری

هدایت مهر  در بازدید از مناطق عشایری شهرستان تفتان بخش گوهر کوه و نازیل این شهرستان گفت: عشایر هم در خصوص مشکلات مراتع، تامین نهاده‌ها، نقدینگی، دریافت تسهیلات توضیحاتی تشریح کرد با حداقل شدن مشکلات اما راه های دسترسی مدارس عشایری و پیگیر تقسیم آرد بین عشایر با توجه به شرایط جوی ،آبرسانی و عشایری که دارای مشکل می باشند.

هدایت مهر مدیر عشایر شهرستان تفتان گفت: با اشاره به نقش و اهمیت عشایر در تولید محصولات دامی و کشاورزی، تصریح کرد: عشایر تفتان نقش بسزایی در تامین گوشت قرمز، شیر، پشم، کرک و مو  صنایع دستی دارند

علیرضا شهنوازان فرماندار شهرستان تفتان گفت؛ ضمن بازدید و توجه به ویژه به قشر عشایر دستور داد هر چه سریعتر مشکلات عشایر شهرستان تفتان حل گردند
چرا که عشایر ذخایر انقلاب می باشند. 

وی تصریح کرد: برنامه‌های مختلفی مانند کوچ نمادین، عروسی عشایری، بازی‌های بومی و محلی، مسابقه تیراندازی با کمان سنتی،  مسابقه برترین قوچ ، مسابقه لباس سنتی و مسابقه برترین آلاچیق عشایری نیز در حوزه میراث فرهنگی و طرح آبرسانی، جاده و نصب تابلو در منطقه کله شهتوت را از مدیر راهداری تفتان خواستار شد که در بازدید های آتی نصب تابلوها و همکاری بامری بخشدار نازیل را بصورت جدی و نگاه ویژه به مناطق عشایری و همکاری با مسئول عشایر و مکتوب مستندات را به فرمانداری ارسال نماید 

 شهنوازان گفت: ما مدیران جهادی در رفع مشکلات مردم را تحسین و حمایت می کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • تلاش معلم شهرکردی برای آموزش دانش آموزان منطقه عشایر نشین
  • برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد