Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هم مهدي طارمي و هم باشگاه پرسپوليس با انجام رفتاري غير حرفه‌اي باعث شدند فدراسيون جهاني فوتبال بدون هيچ ملاحظه‌اي چنين حکم سنگيني را صادر کند.
به گزارش مشرق، داستان محروميت مهدي طارمي و باشگاه پرسپوليس توسط فيفا هر روز ابعاد تازه‌تري پيدا مي‌کند و هر روز يک نکته از اين قضيه روشن مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محروميتي که قطعا از سوي فيفا اعمال مي‌شود و به نظر مي‌رسد باشگاه پرسپوليس و مهدي طارمي شانسي براي شکستن راي فيفا در اين پرونده نداشته باشند.
وقتي چنين پرونده‌اي با چنين حکمي صادر مي‌شود يعني عواملي دست به دست هم داده‌اند تا اين اتفاقات رخ بدهد، يعني نفراتي به زبان عاميانه «گاف» داده‌اند و فيفا هم بدون هيچ رحمي حکم صادر کرده است.
در اين پرونده خاص سه مورد قابل بحث وجود دارد. پولي که يک هوادار متمول به طارمي و رضاييان پرداخت کرد، دليل محروميت طارمي و البته دليل محروميت باشگاه پرسپوليس. در اين گزارش قصد داريم که در خصوص اين سه مورد مطالبي را عنوان کنيم که خواندنش خالي از لطف نيست.
پول عابربانک کجا رفت؟
بعد از اينکه اعلام شد مهدي طارمي و باشگاه پرسپوليس به خاطر شکايت باشگاه ريزه اسپور ترکيه از سوي فيفا محروم شده‌اند يکي از هواداران معروف پرسپوليس در صفحه شخصي‌اش مدعي شد در داستان بازگشت طارمي و رضاييان ملبغ يک ميليارد و ششصد ميليون تومان به اين 2 بازيکن پول پرداخت کرده و حالا مسئولان بايد پاسخ بدهند که اين پول‌ها چه شده است.
پس از مطرح شدن اين ادعا، اين سوال مطرح شد که پول پرداختي اين هوادار کجا خرج شده است. اما جالب است بدانيد که سرنوشت اين پول هنگفت چه بوده است.
مهدي طارمي و رامين رضاييان به ترتيب با قراردادهاي 700 و 400 هزار يورويي به تيم ريزه اسپور ترکيه پيوسته بودند. بعد از اينکه مهدي طارمي اعلام مي‌کند قصد بازگشت به ايران و به پرسپوليس را دارد يک نسخه از قرارداد توسط باشگاه پرسپوليس به طارمي فکس مي‌شود تا او در همان ترکيه قرارداد جديد را با باشگاه پرسپوليس امضا کند، نکته اين قرارداد مبلغ آن بود، يعني 900 ميليون تومان. اين در شرايطي بود که قرارداد طارمي با باشگاه ريزه اسپور چيزي حدود 2 ميليارد تومان بود.
هنگامي که طارمي به ايران برمي‌گردد 2 نفر از دوستان طارمي (که نامشان نزد ما محفوظ است) نزد هوادار متمول مي‌روند و به او جريان بازگشت طارمي و مبلغ پيشنهادي باشگاه پرسپوليس را مي‌گويند. اين 2 نفر از اين هوادار مي‌خواهند در صورت امکان ما به تفاوت قرارداد طارمي با باشگاه ريزه اسپور و پرسپوليس (يعني يک ميليارد و صد ميليون) تومان را به طارمي پرداخت کند تا طارمي با روحيه خوب! در پرسپوليس بازي کند. اين هوادار هم قبول مي‌کند و مبلغ هنگفت يک ميليارد و صد ميليون تومان را به طارمي پرداخت مي‌کند. لازم به ذکر است که اين مبلغ براي خود طارمي بوده و به عنوان مبلغ فسخ قرارداد با ريزه اسپور پرداخت نشده است.
بعد از طارمي هم رامين رضاييان به عنوان پول رضايت‌نامه از اين هوادار متمول 500 ميليون تومان دريافت مي‌کند و به پرسپوليس برمي‌گردد.
اين بود ماجراي کامل يک ميليارد و ششصد ميليون توماني که عابربانک سابق پرسپوليس در قضيه بازگشت طارمي و رضاييان از ريزه اسپور به پرسپوليس پرداخت کرده است.
داستان محروميت طارمي چيست؟
مهدي طارمي به شکلي عجيب به ريزه اسپور ترکيه مي‌پيوندد و با اين تيم طبق ادعاي خودش «تفاهم‌نامه» نه قرارداد امضا مي‌کند و هيچ‌وقت هم از باشگاه ريزه اسپور براي طارمي درخواست «آي تي سي» نمي‌شود. طارمي بعد از چند روز تمرين با تيم ريزه اسپور در تصميمي احساسي به ايران برمي‌گردد. فضاي بد تيم ريزه اسپور، کوچک بودن و بدون تماشاگر بودن اين تيم، ضعف فني و البته «کودتا» ترکيه بهانه‌هايي است که طارمي براي بازگشت به ايران دارد.
طارمي وقتي اين موضوع را با دوستانش در ميان مي‌گذارد با مخالفت آنها براي بازگشت روبرو مي‌شود اما اعلام مي‌کند حتي اگر يک سال هم محروم شود براي او مهم نيست و مي‌خواهد به ايران برگردد.
بعد از بازگشت طارمي به ايران او به مديربرنامه‌هايش و وکيلش مي‌گويد قراردادي با ريزه اسپور به صورت رسمي امضا نکرده است و تقاضاي «آي تي سي» هم نشده، همين موضوع باعث اميدواري طارمي، وکيل، مديربرنامه و حتي باشگاه پرسپوليس مي‌شود. طارمي هم با عقد قراردادي به پرسپوليس مي‌پيوندد و در فصل گذشته هم آقاي گل مي‌شود و هم به عنوان قهرماني دست پيدا مي‌کند.
چرا باشگاه پرسپوليس محروم شد؟
مسلما مهمتر از محروميت فردي مهدي طارمي در اين پرونده، محروميت باشگاه پرسپوليس از 2 پنجره نقل‌وانتقالاتي آينده است. مسئله‌اي که به راحتي مي‌تواند به پرسپوليسِ آماده چند فصل اخير فوتبال ايران چنان ضربه‌اي بزند که تا مدت‌ها اثراتش مشخص باشد.
در اين پرونده و حکم فيقا محروميت باشگاه پرسپوليس به خاطر «عدم صداقت» عنوان شده است و همين کلمه هم کليد ماجرا است. داستان از اين قرار است که بعد از اينکه مهدي طارمي دلش مي‌خواهد! از ترکيه به ايران برگردد باشگاه پرسپوليس سريعا دست به کار مي‌شود تا دوباره طارمي را جذب کند، اما اين وسط مشکلي وجود دارد و آنهم قرارداد طارمي با باشگاه ريزه اسپور ترکيه است. اين قرارداد در تاريخ 8 تير 1395 منعقد شده بود و آنهم در شرايطي که طارمي بازيکن آزاد بود.
پس از اينکه طارمي اعلام مي‌کند قصد بازگشت به پرسپوليس را دارد، قراردادي «جديد» از طرف باشگاه پرسپوليس با مهدي طارمي رو مي‌شود که تاريخ آن براي 30 خرداد 1395 يعني حدودا 10 روز قبل از امضاي قرارداد طارمي با باشگاه ريزه اسپور!
بعد از شکايت طرف ترکيه‌اي به فيفا باشگاه پرسپوليس اعلام مي‌کند قبل از امضاي قرارداد طارمي با ريزه اسپور، اين بازيکن با باشگاه پرسپوليس قرارداد داشته است. با مطرح شدن اين ادعا فيفا از باشگاه پرسپوليس مي‌خواهد قرارداد ادعا شده را ترجمه کند و به همراه اصل قرارداد براي فيفا ارسال کند که اين کار هم صورت مي‌گيرد. پس از اينکه قرارداد به فيفا مي‌رسد داستان آغاز مي‌شود.
مسئولان فيفا به اين قرارداد و رفتار باشگاه پرسپوليس شک مي‌کنند و براي‌شان اين سوال به وجود مي‌آيد که اگر طارمي با باشگاه پرسپوليس قرارداد داشته چطور بعد از پيوستنش به ريزه اسپور هيچ عکس‌العملي از طرف باشگاه ايراني رخ نمي‌دهد و براي بازگشت اين بازيکن به تيمش اين باشگاه فعاليتي نمي‌کند.
همين مسئله کافي است تا فيفا به «اصل» بودن قرارداد باشگاه پرسپوليس با طارمي شک کند و در نهايت هم به باشگاه پرسپوليس را به اتهام «عدم صداقت» و وسوسه کردن طارمي در اين پرونده از 2 پنجره نقل‌وانتقالاتي محروم کند. به زبان ساده يعني اينکه اگر مسئولان باشگاه پرسپوليس در ماجراي طارمي و ريزه اسپور ورود نمي‌کردند و براي بستن قرارداد با اين بازيکن دست به پرونده سازي نمي‌زدند هيچ‌وقت باشگاه پرسپوليس محروم نمي‌شود و نهايتا خود مهدي طارمي دچار محروميت 4 ماهه مي‌شد.
فدراسيوني‌ها آب پاکي را روي دست طاهري ريختند
پس از تمام اين کش‌وقوس‌ها و محروم شدن طارمي و باشگاه پرسپوليس صبح روز گذشته جلسه‌اي اضطراري با حضور مهدي تاج، علي اکبر طاهري و چند فرد حقوقي در فدراسيون فوتبال تشکيل مي‌شود تا راه‌هاي برون رفت باشگاه پرسپوليس از اين پرونده مطرح و بررسي شود.
در اين جلسه طاهري حکم 15 صحفه‌اي فيفا را نشان مي‌دهد. پس از مطالعه حکم به طاهري گفته مي‌شود که به خاطر تاکيد فيقا روي «عدم صداقت» باشگاه پرسپوليس و طارمي هيچ شانسي براي شکستن راي ندارند. البته خوب است که باشگاه پرسپوليس تلاشش را براي شکستن اين راي بکند، اما احتمال آن نزديک به صفر درصد است. اين يعني هر زماني که پرونده‌اي در فيفا مُهر عدم صداقت بخورد قطعا بازنده است!
با مرور تمام اين صحبت‌ها به اين نکته مي‌رسيم که هم مهدي طارمي و هم باشگاه پرسپوليس با انجام رفتاري غير حرفه‌اي باعث شدند فدراسيون جهاني فوتبال بدون هيچ ملاحظه‌اي چنين حکم سنگيني را صادر کند. شايد طارمي و مديران باشگاه پرسپوليس خيال مي‌کردند با «کدخدا منشي» و ريش سفيدي مي‌شود با فيفا هم مدارا کرد، اما مسئولان فدراسيون جهاني فوتبال ثابت کردند با کسي تعارف ندارد، مخصوصا وقتي پاي عدم صداقت در ميان باشد.
به گزارش مشرق، روزبه وثوق احمدي در همين رابطه در گفت و گويي اظهار داشت: متاسفانه اين خبر روز سي و يکم شهريور ماه به دستمان رسيد. باشگاه پرسپوليس و مهدي طارمي از طرف فيفا خطاکار شناخته شدند و حالا بايد جريمه شوند.
وي در ادامه افزود: راي طوري نيست که غير قابل برگشت باشد اما بسيار دشوار است که بخواهيم اين راي را برگردانيم. از همان 31 شهريور محروميت 4 ماهه طارمي آغاز شده است و پرسپوليس هم از دو پنجره نقل و انتقالاتي پيش رو محروم خواهد بود.
رئيس کميته تعيين وضعيت بازيکنان همچنين تصريح کرد: باشگاه پرسپوليس و مهدي طارمي فرصت دارند ظرف 21 روز آينده نسبت به اين راي واکنش نشان دهند اما اين بدان منزله نيست که محروميت طارمي معلق شود. او قطعا بازي با الاهلال عربستان را از دست مي دهد. مگر اينکه تحت شرايطي خاص دادگاه ديوان عالي فيفا يا همان CAS حکم موقت براي توقف محروميت را صادر کند که به زودي مشخص خواهد شد.
وي همچنين درباره پرداخت بدهي باشگاه ريزه اسپور گفت: در اين مساله هم باشگاه پرسپوليس و هم مهدي طارمي بايد با همکاري يکديگر و ظرف يک ماه بدهي را پرداخت کنند و اگر اين اتفاق رخ ندهد 5% جريمه به آن اضافه مي شود.
وثوق احمدي در پايان درباره اينکه ايا پرسپوليس از تمديد قرارداد بازيکنانش نيز محروم است يا خير گفت: پرسپوليس مانند تراکتورسازي علي رغم اينکه از خريد بازيکن جديد محروم است اما مي تواند قرارداد بازيکنان فعلي خود را تمديد کند و مشکلي از اين بابت وجود ندارد.
در ادامه نگاهي به حکم هشت بندي فيفا مي اندازيم:
*شکايت شاکي، باشگاه ريزه اسپور ترکيه پذيرفته شده است
*متشاکي اول، مهدي طارمي، بايد در زمان 30 روز پس از ابلاغ اين حکم، به دليل زير پا گذاشتن قرارداد، مبلغ 789500 يورو به شاکي پرونده باشگاه ريزه اسپور بپردازد.
*متشاکي دوم، باشگاه فوتبال پرسپوليس، باشگاه پرسپوليس به صورت جدي در پرداخت اين قرضه به صورت مشترک مسئوليت دارد.
*در صورت تعلل در پرداخت مبلغ اعلام شده در بند دو به اين مبلغ يک بهره 5 درصدي تعلق خواهد گرفت و اين مساله به کميته انضباطي فيفا ارجاع خواهد شد تا تصميمات لازم درباره آن اعمال شود.
*باشگاه ريزه اسپور، شاکي پرونده بايد بلافاصله و به طور مستقيم، شماره حسابي را به متشاکي يک و دو، مهدي طارمي و باشگاه پرسپوليس اعلام کند تا آنها وجه مورد نظر را به آن حساب واريز نمايند و کميته حل اختلاف فيفا بايد از پرداخت اين جريمه مالي مطلع شود.
*محروميت 4 ماهه از بازي هاي بين المللي به متشاکي 1 (مهدي طارمي) اعلام مي‌ شود. اين محروميت شامل تمام بازي هاي ملي و باشگاهي است و از زمان اعلام حکم، قابل اجراست.
*باشگاه پرسپوليس نيز از نقل و انتقالات بازيکن، چه خارجي و چه داخلي، در دو پنجره آتي نقل و انتقالات بعد از ابلاغ اين حکم محروم است.
*ساير موارد مطرح شده توسط شاکي مورد قبول قرار نگرفت.
نکات مهم حکم فيفا:
- پرسپوليس که به تازگي از شر پرداخت جريمه مانوئل ژوزه خلاص شده بود حالا بايد اين جريمه سنگين را هم به اتفاق بازيکن جنجالي خود پرداخت کند. با توجه به نرخ امروز يورو که 4710 تومان است جريمه اي که فيفا براي پرسپوليس و طارمي در نظر گرفته تا طي يک ماه به باشگاه ريزه اسپور پرداخت کنند سه ميليارد و هفتصد و هجده ميليون و پانصد و چهل و پنج هزار تومان است! اگر طرفين بخواهند اين مبلغ را به صورت نصف نصف هم پرداخت کنند تقريبا هر کدام مي بايست حدود يک ميليارد و نهصد ميليون به باشگاه ترکيه اي بدهند.
- مهدي طارمي 4 ماه محروم شده است. از تمام بازي هاي ملي و باشگاهي رسمي. اين يعني محروميت طارمي از 31 شهريور آغاز شده و تا 31 دي ماه ادامه دارد. بدين ترتيب جالب است بدانيد که شماره 9 سرخپوشان تهراني چه بازي هايي را از دست مي دهد.
مسابقات ليگ برتر: 13 بازي
پرسپوليس – صنعت نفت/ استقلال خوزستان – پرسپوليس/ پرسپوليس – استقلال تهران/ سايپا – پرسپوليس/ پرسپوليس – پديده/ پارس جنوبي جم – پرسپوليس/ پرسپوليس – ذوب آهن/ سپيدرود – پرسپوليس/ فولاد – پرسپوليس/ پرسپوليس – تراکتورسازي/ پرسپوليس – نفت/ سياه جامگان – پرسپوليس/ پرسپوليس – گسترش فولاد.
مسابقات ليگ قهرمانان آسيا:
دو ديدار رفت و برگشت در برابر الهلال عربستان و همچنين فينال رقابت ها در صورت صعود سرخپوشان تهراني.
مسابقات ملي:
ديدار دوستانه برابر توگو و تيم ملي روسيه.
مسابقات جام حذفي:
مرحله يک شانزدهم برابر نفت تهران و در صورت صعود مرحله هاي يک هشتم و يک چهارم نهايي.
- طارمي همچنين با اين محروميت شانس آقاي گلي ليگ قهرمانان آسيا و به احتمال بسيار زياد هت تريک در آقاي گلي در ليگ برتر را از دست داد. همچنين شانس اين بازيکن براي کسب عنوان بهترين بازيکن سال آسيا هم از دست رفت.
پرسپوليس در حالي از پنجره نقل و انتقالاتي محروم شده که به احتمال فراوان بعد از جام جهاني 2018 خيلي از بازيکنان ملي پوش اين تيم ممکن است به خاطر پيشنهادات خارجي تصميم به جدايي بگيرند. مهدي طارمي، محمد انصاري، کمال کاميابي نيا، عليرضا بيرانوند و .... نمونه اي از اين نفرات هستند.
حال بايد ديد در نهايت چه اتفاقي رخ مي دهد. يک سوء مديريت ديگر و يک نشانه ديگر در ضعف حقوقي ما در امور بين المللي. پرسپوليس بعد از استقلال و تراکتورسازي به بلاي محروميت از پنجره نقل و انتقالاتي دچار شد. مهدي طارمي هم در سال قبل از جام جهاني 4 ماه مهم را از دست داد. اين شايد کمترين تنبيه براي اوست تا بداند که بايد براي حضور در اروپا از همه نظر حرفه اي و بين المللي باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۵۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهایی شدن قرارداد ۱+۲ ساله طارمی با اینتر

کارشناس فعال در حوزه نقل‌وانتقالات فوتبال باشگاهی اروپا نوشت که همه کارهای انتقال مهاجم تیم ملی کشورمان به اینتر در پایان فصل ۲۵-۲۰۲۴ تکمیل شده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فابریتزیو رومانو خبرنگار و کارشناس سرشناس حوزه نقل‌وانتقالاتی فوتبال اروپا در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس ‌(توئیتر سابق) از نهایی شدن انتقال مهدی طارمی به اینتر خبر داد.

رومانو در این باره نوشت: «قرارداد طارمی با اینتر تا ژوئن 2026 (به مدت دو سال) اعتبار داشته و بندی برای تمدید یک ساله قرارداد (تا پایان ژوئن 2027) دارد. همه کارها تکمیل شده و باشگاه پورتو از این مسئله اطلاع یافته است.»

اعتراف اینتری‌ها به اشتباه در لو دادن خرید طارمی و زیلینسکی

مهاجم تیم ملی که در تابستان سال 2020 با باشگاه پورتو قرارداد بست، در 177 بازی با پیراهن تیم فوتبال این باشگاه 88 بار موفق به گلزنی شد و 54 گل برای هم‌تیمی‌های خودش ساخت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قرارداد طارمی با اینتر نهایی شد
  • تایید شد؛ طارمی به اینتر پیوست | افشای جزئیات قرارداد
  • انتقال و مدت قرارداد طارمی با اینتر نهایی شد
  • (عکس) پیام اینستاگرامی و احساسی وحید امیری پس از حذف پرسپولیس
  • جزئیات قرارداد مهدی طارمی با اینترمیلان فاش شد
  • مهدی طارمی و اینتر: هی‌یر وی گووووووووو!‏
  • نهایی شدن قرارداد ۱+۲ ساله طارمی با اینتر
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏ + جزئیات قرارداد
  • آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد