Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@23:59:21 GMT

علت هاي شايع پيري زودرس

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۷۱۶۰۹

علت هاي شايع پيري زودرس

خبرگزاري آريا-اغلب ما هميشه سعي مي‌ کنيم با کمک کرم‌ ها و لوسيون‌ هاي ضد چروک تا جايي که مي‌ توانيم ظهور چروک‌ هاي ناشي از افزايش سن را به تعويق بيندازيم.
به گزارش خبرگزاري آريا، در اينجا 7 علت شايع پيري زودرس پوست و روش هاي مقابله با آن ها را بخوانيد:
رژيم غذايي کم پروتئين و سرشار از کربوهيدرات هاي ساده: رژيم غذايي غني از قندهاي ساده و شيريني باعث مي شود بافت همبند پوست سفت و سخت شود و قابليت ارتجاعي خود را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوي ديگر پروتئين کامل براي توليد ساختارهاي پروتئيني که براي ظاهر پوست حياتي هستند، مانند اسيد هيالورونيک، کلاژن و فيبرهاي آلاستين مهم است.
راه حل: براي حفظ شادابي پوستتان از همين الان به سراغ منابع پروتئين کامل بخصوص لبنيات و گوشت هاي کم چرب، تخم مرغ، آجيل فاقد نمک، سويا، و غذاهاي دريايي برويد.
رژيم غذايي کم ميوه و کم سبزي: ميوه ها و سبزيجات سرشار از آنتي اکسيدان ها هستند. از طرفي قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، سيگار، بيماري هاي مزمن، آلودگي هوا و ... فرد را در معرض آسيب هاي اکسيداسيون قرار مي دهد. آنتي اکسيدان هاي محلول در رژيم غذايي مانند ليکوپن، لوتئين، بتاکاروتن، و ساير آنتي اکسيدان هاي موجود در ميوه ها و سبزيجات تا حد زيادي فرايند آسيب هاي اکسيداتيو را کاهش مي دهد.
راه حل: سراغ ميوه ها و سبزيجات غني از ويتامين ث برويد که براي توليد کلاژن ضروري است. انواع توت ها سرشار از اين ويتامين هستند.
رژيم هاي لاغري: رژيم‌هاي غيراستاندارد و مداوم باعث پيري زودرس پوست مي ‌شوند. اين رژيم‌ ها معمولا همراه با پايين و بالا رفتن مداوم وزن هستند. اضافه وزن باعث مي‌ شود پوست کشيده شود و الاستيسيتي آن کاهش يابد. از طرف ديگر کاهش وزن باعث ايجاد چين و چروک و شل شدن پوست مي ‌شود. مصرف بيش از حد نمک، سيب ‌زميني سرخ کرده، قهوه و شيريني ‌جات نيز در طولاني ‌مدت به پوست آسيب مي ‌رساند و باعث پيري زودرس پوست مي گردد.
راه‌ حل: بهترين حالت کاهش وزن کم کردن نيم کيلو در هفته است.
نور خورشيد: قرار گرفتن در معرض نور خورشيد بدون حفاظت از پوست، يک عامل بسيار مهم در بروز لکه هاي پوستي، چين و چروک و کاهش قابليت ارتجاعي پوست بعلاوه افتادگي پوست است. در واقع 70 درصد از روند پيري پوست بستگي به ميزاني نوري دارد که از خورشيد به طور مستقيم به پوست انتقال يافته است. تابش خورشيدي باعث شتاب در تخريب الياف کلاژن در پوست از طريق فرايند اکسيداسيون مي شود و پديده اي به نام الاستوزيس خورشيدي ايجاد مي شود. اکسيداسيون همچنين باعث آسيب به سلول هاي پوست شده و منجر به تقسيم غير طبيعي اين سلول ها مي شود. بنابراين تابش نور خورشيدي خطر ابتلا به ضايعات بدخيم و پيش بدخيم پوست را افزايش مي دهد و البته پوست را خشن، نارک و پر چين و چروک مي کند.
راه حل: لازم نيست که کلا آفتاب را از زندگي خود حذف کنيد فقط بايد هر بار که از خانه خارج مي شويد، يک کرم ضد آفتاب مناسب با اس پي اف يا فاکتور حفاظت در برابر خورشيد حداقل 15 را استفاده کنيد. فراموش نکنيد که نور خورشيد در ساعات 10 تا 4 بعد از ظهر بيشترين آثار مخرب را دارد.
سيگار کشيدن: سيگار باعث چين و چروک هاي زودرس و بخصوص در مکان هايي از پوست مي شود که نازک ترند. مانند دو طرف چشم، خطوط خنده، بالاي لب فوقاني. اين خطوط معمولا 10 تا 15 سال زودتر در افراد سيگاري نسبت به غير سيگاري ها ظاهر مي شود. بروز اين تغييرات پوستي به اين دليل است که در ميان افراد سيگاري سطح ويتامين ث بدن کاهش مي يابد. ويتامين ث جزء کليدي توليد الياف کلاژن است که مسئول حفظ جواني و سلامت پوست هستند.
راه حل: اگر شما يک فرد سيگاري هستيد، از پزشک خود مي توانيد در مورد راه هاي ترک سيگار مشورت بگيريد. مي توانيد از مطالب آموزشي موجود در اينترنت و کتاب هاي مربوط به ترک سيگار هم استفاده کنيد.
استرس: استرس عاطفي طولاني مدت باعث ترشح زياد هورمون هاي استرس مانند کورتيزول و آدرنالين مي شود. اين هورمون ها روند پيري را با سرکوب سنتز طبيعي بافت همبند، چاقي صورت، و آسيب به تراکم استخواني بيشتر مي کنند.
بهترين روغن هاي ضد پيري پوست کدامند؟
راه حل: براي کاهش استرس مي ‌توانيد از يک مشاور روانشناس کمک بگيريد يا ورزش را به فهرست کارهاي روزانه ‌تان اضافه کنيد. مديتيشن و انجام کارهاي مورد علاقه‌ تان نيز تاثير بسزايي روي استرس مي ‌گذارند.
کمبود خواب: کمبود خواب به سلول ‌هاي پوستي فشار مي ‌آورد و توليد سلول ‌هاي جديد را مختل مي ‌کند. از طرفي باعث استرس مي‌شود و کل سيستم بدن را به هم مي ‌ريزد در نتيجه دور چشمان ‌تان تيره شده و روز به روز چروک‌ها عميق‌ تر مي شوند.
راه حل: هرشب بين 7 تا 8 ساعت خواب مداوم داشته باشيد و از خوابيدن هنگام روز خودداري کنيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۱۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: به گفته متخصصان، پوست موز بسیار مغذی و سرشار از فواید است. در این مطلب به برخی از فواید پوست موز نگاهی انداخته‌ایم.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد: مشخص شده که پوست موز سرشار از پلی فنول‌ها، کاروتنوئیدها و سایر آنتی اکسیدان‌ها است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان زا محافظت می‌کند. مصرف بیشتر پوست موز می تواند سطح آنتی اکسیدان را افزایش داده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

افسردگی را کاهش می‌دهد: ویتامین B۶ و محتوای بالای تریپتوفان موز می‌تواند به بهبود برخی از علائم افسردگی و سایر اختلالات خلقی کمک کند.

کلسترول را کاهش می‌دهد: پوست موز دارای فیبرهای محلول و نامحلول است که باعث کاهش کلسترول و جلوگیری از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ ها می‌شود. این خاصیت پوست موز به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

برای چشمان خوب است: پوست موز برای چشم مفید است و احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود قرار دادن آن روی چشم به کاهش پف کردگی کمک می‌کند. همچنین، لایه برداری با موز به روشن شدن حلقه‌های تیره زیر چشم و کاهش ظاهر خطوط ریز کمک می‌کند.

یبوست را برطرف می‌کند: موز سرشار از فیبر است و به حرکات منظم روده کمک می‌کند. فیبر به رشد باکتری‌های خوب در روده کمک کرده که باعث تقویت هضم می‌شود و روده را سالم نگه می دارد.

دندان‌ها را درخشان می‌کند: به گفته متخصصان، مالیدن پوست موز به دندان‌ها یک دقیقه در روز به مدت یک هفته می‌تواند به درخشندگی دندان کمک کند. موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است و در صورت تماس با دندان مواد معدنی آن جذب مینا شده و دندان‌ها را سفید می‌کند.

جوش‌ها را درمان می‌کند: اگر از جوش‌های روی صورت‌تان خسته شده‌اید و این جوش‌ها شما را اذیت می‌کنند، به سادگی شروع به مالیدن پوست موز روی صورت خود کنید و در عرض یک هفته تفاوت را مشاهده کنید. پوست موزبه کاهش التهاب در پوست کمک می‌کنند و همچنین سرشار از فنولیک است که مملو مواد ضد میکروبی برای درمان جوش و آکنه است.

درد را کاهش می‌دهد: بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، پوست موز سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند کاروتنوئیدها و پلی فنول‌ها است. پوست موز همچنین سرشار از خواص ضد التهابی است و به کاهش درد بدن کمک می‌کند.

از پوست در برابر اشعه فرا بنفش محافظت می‌کند: پوست موز سرشار از ترکیبات زیست فعال مانند فنولیک‌ها، فلاونوئیدها، تانن‌ها، کاروتنوئیدها و آلکالوئیدها است که به جلوگیری از رادیکال‌های آزاد و همچنین محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

با خواص بی نظیر و جادویی موز آشنا شوید | موز چاق کننده است؟ خواص ویژه موز سیاه شده که نمی دانستید | چرا موزهای ظاهرا خراب خاصیت بیشتری دارند؟!

کد خبر 847529 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خواص مواد غذایی مواد غذایی خبر مهم رژیم غذایی موز

دیگر خبرها

  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • شایع ترین نوع سرطان در استان
  • سیگار چه بلایی بر سر پوست می‌آورد؟
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟