Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@23:39:31 GMT

به تغذيه دانش آموزان در مدرسه اهميت دهيد

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۷۶۰۳۰

به تغذيه دانش آموزان در مدرسه اهميت دهيد

خبرگزاري آريا - تغذيه دانش آموزان , برنامه غذايي دانش آموزان بايد به درستي تنظيم شود تا دچار مشكلات تغذيه‌اي نشوند..
تغذيه دانش آموزانتغذيه دانش آموزان , اگرچه مثل سال‌هاي خيلي دور و تا كمي نزديك، يعني سال‌هاي نخست دهه60، مدارس دو و سه شيفته وجود ندارد، اما برنامه درسي بچه‌ها به‌گونه‌اي تنظيم شده كه اغلب آنها وعده ناهار را در مدرسه مي‌گذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از صبحانه -كه اغلب بچه‌ها از خوردن آن گريزان هستند- ناهار وعده اصلي غذاي بچه‌هاست.
بنابراين بايد برنامه غذايي آنها به درستي تنظيم شود تا دچار مشكلات تغذيه‌اي نشوند. علاه براين كه با تغيير در ساختار زندگي بچه‌ها بايد در وضعيت تغذيه‌اي آنها نيز تغييراتي ايجاد شود تا انرژي لازم را براي فراگيري و فعاليت بدني داشته‌باشند. ببينيم برنامه غذايي بچه‌ها با شروع سال تحصيلي جديد بايد چطور باشد؟ تغذيه دانش آموزان
بچه‌ها به پنج نوبت خوراكي نياز دارندوعده‌هاي غذايي به پنج گروه تقسيم مي‌شوند. سه وعده آن، وعده غذايي اصلي يعني صبحانه، ناهار و شام بوده و دو وعده ديگر بين اين وعده‌هاي اصلي قرار دارند. اگر دوست داريد فرزندتان علاوه بر تغذيه سالم، از نظر وزني نيز شرايط مناسبي داشته باشد، بايد برنامه غذايي او را به درستي تنظيم كنيد.آنچه بايد كودكان به شكل روزانه دريافت كنند، با واحد «بشقاب» تعريف شده و مقدار خوراكي‌هاي موجود در اين بشقاب نمونه با عنوان «واحد» بيان مي‌شود.
براساس نظر سازمان بهداشت جهاني، بشقاب غذايي كودكان بايد روزانه حاوي بعضي از خوراكي‌ها باشد تا شيوه تغذيه آنها، شيوه سالم باشد. درغير اين صورت با به هم خوردن تعادل تغذيه‌اي، بچه‌ها آنچه را كه بايد، دريافت نمي‌كنند. اين نكته براي بچه‌ مدرسه‌اي‌ها بسيار مهم است.
در كيف‌ بچه‌ها چه بگذاريم؟وقتي بچه‌ها مدرسه هستند، امكان مسواك زدن ندارند. بنابراين اگر خوراكي‌ها يا نوشيدني‌هايي كه مصرف مي‌كنند، مناسب نباشند، باعث پوسيدگي دندان‌ ها مي‌شود. براي آماده كردن سبد غذايي كودكان در مدرسه، به اين موارد دقت كنيد.
شيرتركيب‌هاي مفيد موجود در شير آن را به غذاي كاملي تبديل كرده است. به همين دليل بايد در سبد تغذيه‌اي روزانه دانش‌آموزان حتما يك پاكت شير يك نفره لحاظ شود. كلسيم موجود در شير، باعث حفظ سلامت دندان‌ها مي‌شود.
ماستكلسيم و اسيدهاي موجود در ماست به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها كمك مي‌كنند.
هويجخوراكي‌هايي مانند هويج، كلم بروكلي، سيب‌زميني و كدو حاوي ويتامين A هستند.
اين ويتامين براي حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها ضروري است.
گاز زدن اين خوراكي‌ها به تميز شدن دندان‌ها هم كمك مي‌كند. تغذيه دانش آموزان
سيب
اين ميوه، خوراكي شيرين و كم كالري است. هيدرات كربن موجود در سيب به سلامت دندان‌ها آسيب نمي‌زند.
ساندويچ‌هابهتر است با نان مناسب كم شيرين آماده شوند. براي ميان‌وعده مي‌توانيد كره بادام زميني و نان به آنها بدهيد. ساندويچ بوقلمون يا تخم‌مرغ هم گزينه‌هاي خوبي هستند. اين خوراكي‌ها همگي سرشار از كلسيم، فسفر، ويتامين D هستند. بنابراين براي حفظ سلامت استخوان‌هاي فك و دندان مناسب هستند.
ناهار با طعم سلامت دندانبراي آنكه يك تير و دو نشان بزنيد، بهتراست ناهاري را درنظر بگيريد كه سلامت دندان‌ها را به لحاظ تركيب‌هاي موجود در آنها حفظ كند. اين خوراكي‌ها بايد به شكلي باشند كه هم به دندان آسيب نزنند و هم داراي تركيب‌هاي مفيد باشند تا سلامت دندان حفظ شود.
اين پنج نكته مهم استدر وعده غذايي بچه‌ها بايد غلات، ميوه‌ها و سبزي‌ها گنجانده شود تا ويتأمين‌هاي مورد نياز لثه‌ها تأمين شود.
بچه‌ها را به خوردن خوراكي‌هايي مانند ساقه كرفس، سبزي و عادت دهيد. به اين ترتيب زماني كه مسواك نمي‌زنند، تأثير خوراكي‌هاي شيرين روي دندان‌ها از بين مي‌رود.
غذاهاي نشاسته‌اي را در برنامه غذايي بچه‌ها بگنجانيد؛ براي مثال سيب‌زميني. اين خوراكي حاوي نشاسته و پتاسيم است.
قبل از خريد هر خوراكي حتما اطلاعات روي بسته را بخوانيد تا خوراكي‌هاي سالم شامل انواع كم شيرين و را انتخاب كنيد.
از دادن خوراكي‌هايي كه بين فضاي دندان گير كرده يا روي شيارهاي دنداني مي‌چسبند، خودداري كنيد. اين خوراكي‌ها مهم‌ترين عوامل پوسيدگي دنداني در كودكان هستند. تافي، چيپس، پفك و از اين گروه خوراكي‌ها هستند.
كنترل نهاييبچه‌ها را از نظر رواني براي شروع سال تحصيلي جديد آماده كنيد.
يكي از اين راهكارها، خريد لوازم مدرسه مورد علاقه آنهاست.
نكته‌هاي لازم براي مراقبت‌هاي شخصي در مدرسه را با بچه‌ها مرور كنيد. تغذيه دانش آموزان
همزمان با شروع مدرسه، حتما آنها را در يك كلاس ورزشي ثبت‌نام كنيد
تا ميزان تحرك بدني‌شان به‌طور ناگهاني افت نكند.
تغذيه دانش آموزاندرباره تنظيم زمان خواب و استراحت بچه‌ها مطمئن شويد.
براي اين كار از كمي قبل از شروع مدرسه بايد زمان خواب و بيداري را به زمان عادي بازگردانيد.
سلامت آنها را از نظر شنوايي، بينايي، تزريق واكسن و بررسي كنيد.
از سلامت جسمي آنها از هر نظر مطمئن شويد.
براي مثال اختلالي در راه رفتن يا حركت ديگر اعضاي بدن نداشته باشند. تغذيه دانش آموزان
ترس از مدرسه، نشانه دارداز چند روز مانده به شروع درس و مدرسه، فرزندتان بي‌دليل هر روز دچار مشكل گوارشي، سردرد، حالت كسلي و عصبانيت و است. دكتر و دارو هم اثري ندارد.
به ظاهر هيچ مشكلي نيست، اما چرا وضعيت جسمي فرزندتان به اين شكل است
؟ اين معما خيلي ساده ‌است! اينها همگي نشانه ترس از مدرسه هستند.
با اين نشانه‌ها آشنا هستيد؟ اين نكته را هم فراموش نكنيد كه همه اين رفتارها،
كاملا غيرارادي و ناخودآگاه بوده و واكنش روان، به تغيير شرايط است.
براي رفع اين مشكل يا بايد خودتان آگاهي لازم را داشته باشيد يا از درمانگر كمك بگيريد.
سرگيجهحالت ضعف، همراه با سرگيجه و حالت تهوع. اين وضعيت كاملا شبيه به حالتي است كه فرزندتان دچار مشكل گوارشي شده و علائم سرگيجه را نشان مي‌دهد.
سردردشكايت از درد سر، به‌ويژه در ساعت‌هاي اوليه بيدار شدن از خواب و در زمان خوابيدن از مشكلات ديگر مدرسه‌هراسي است.
مشكلات گوارشييبوست، اسهال، دل‌پيچه، بي‌اشتهايي و گاهي پراشتهايي، همگي نشانه ترس فرزند شما از مدرسه است.
پرخاشگريفرزندتان ممكن است سر هر مسئله كوچكي، حالت پرخاشجويانه داشته باشد. تغذيه دانش آموزان
گريهزمينه آن كاملا اضطرابي است. گريه ممكن است تا چندبار در روز در كودك ديده شود.
اين گريه ممكن است با بهانه‌گيري همراه باشد.
بهانه‌ها هم ممكن است به شكل علاقه به خوردن چيزي، خريدن چيزي، رفتن به گردش خاصي و ديده شود.
تكرر ادرارممكن است اضطراب فرزندتان به شكل تكرر ادرار ديده شود.
علاوه براينكه ممكن است به شكل مقطعي دچار شب ادراري هم بشود.
راهكار درمان اين مشكل قطعا به رخ كشيدن مشكل و مشاجره و دعوا كردن با كود ك نيست.
ايجاد مشكل در روند آموزشگاه رفتارهايي از سوي برخي از بچه‌ها براي جلب توجه پدر و مادرصورت مي‌گيرد.
به اين معني كه كودك مي‌خواهد توجه والدين را به‌خودش جلب كند
تا به اين ترتيب حس از دست دادن آنها را جبران كند
و در نهايت زمينه براي بازگشت او به خانه فراهم شود.
بد رفتاري با اولياء مدرسهاز پرخاش به آموزگار گرفته تا درگيري با ساير اولياء مدرسه مانند مدير، ناظم و. از ديگر نشانه‌هاي ناخودآگاه اختلال ترس از مدرسه هستند. تغذيه دانش آموزان
ني ني بان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۶۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری قدس پرس با اعلام این خبر و انتشار تصاویری از دانش آموزان ابتدایی که در درون چادرها دروس خود را فرا می گیرند، نوشت: پس از گذشت هفت ماه از حملات مداوم رژیم اشغالگر اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه با ابتکار جوانان شهر دیر البلح، دانش آموزان مقطع ابتدایی در زیر چادرها فصل تحصیلی خود را از سرگرفتند.

بر اساس این گزارش، دانش آموزان ابتدایی شهر دیرالبلح در زیر چادرهایی که به عنوان کلاس درس توسط گروهی از جوانان این شهر برپا شده است، درس می خوانند و فعالیت های آموزشی خود را دنبال می کنند.

پیشتر کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده بودند که ۸۰ درصد مدارس نوار غزه بر اثر تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به این منطقه تخریب شده‌ است.

آنها در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که تخریب بیش از ۸۰ درصد مدارس غزه، پرسش‌هایی را در رابطه با نابودی عمدی مراکز آموزشی به منظور تخریب و نابودی همه جانبه سیستم آموزشی در فلسطین مطرح می‌کند.

این کارشناسان افزودند: تداوم حملات ظالمانه به زیرساخت‌های آموزشی نوار غزه تأثیر مخربی در درازمدت بر حقوق اولیه ساکنان این منطقه برای یادگیری دارد و نسلی از فلسطینی‌ها را در آینده از آموزش محروم می‌کند.

بر اساس این بیانیه، از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، بیش از پنج هزار و ۴۷۹ دانش آموز، ۲۶۱ معلم و ۹۵ استاد دانشگاه شهید و بیش از هفت هزار و ۸۱۹ دانش آموز و ۷۵۶ معلم زخمی شده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش فلسطین نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که ۲۸۶ مدرسه دولتی و ۶۵ مدرسه وابسته به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین (آنروا) در نوار غزه، بمباران و تخریب شده اند که ۱۱۱ مورد از آنها دچار خسارت شدید شده‌اند و ۴۰ مدرسه نیز در کرانه باختری مورد حمله نظامیان اشغالگر و تخریب واقع شده است. همچنین از ۱۳۳ مدرسه دولتی نیز به عنوان سرپناه برای آوارگان نوار غزه استفاده شده است.

براساس گزارش این وزارتخانه، ۶۲۰ هزار دانش‌آموز فلسطینی در نوار غزه، همچنان از حضور در مدارس از ابتدای تجاوز به نوار غزه محروم هستند. این در حالی است که اکثر دانش آموزان با شرایط بهداشتی و روحی بسیار ناگواری مواجه هستند.

این خبر در حالی منتشر می شود که جنگ علیه نوار غزه تاکنون به شهادت ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر و زخمی شدن ۷۷ هزار و ۶۴۳ نفر منجر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • معلم خلاق، دانش‌آموز هنر آفرین
  • دستان هنرآفرین دانش‌آموزی
  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد
  • معلمان دریچه دانایی را به روی دانش آموزان می گشایند
  • (ویدئو) روش خطرناک دانش آموزان یک روستا برای رفتن به مدرسه
  • بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی
  • فیلم؛ بازی دانش آموزان با مرگ برای رسیدن به مدرسه