Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سرانجام پس از گذشت يک ماه پنهان‌کاري و اظهارات کذب مسئولان محيط زيست گلستان، در کمال ناباوري عامل مرگ توله خرس قهوه‌اي که سيزدهم شهريور ماه در حاشيه پارک ملي گلستان از پاي درآمده بود فاش شد: ضرب و شتم توسط مسئولان اداره کل حفاظت محيط زيست گلستان. به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، سرانجام پس از گذشت يک ماه پنهان‌کاري و اظهارات کذب مسئولان محيط زيست گلستان، در کمال ناباوري، عامل مرگ توله خرس قهوه‌اي که سيزدهم شهريور ماه در حاشيه پارک ملي گلستان از پاي درآمده بود فاش شد: ضرب و شتم توسط مسئولان اداره کل حفاظت محيط زيست گلستان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فيلم دلخراشي که ساعاتي پيش به خبرگزاري تسنيم رسيد دقايق پاياني زندگي توله خرسي را روايت مي‌کند که تنها به جرم عبور از فاصله 300 متري منطقه حفاظت شده لوه، به فاصله 500 متر از روستاي ترجنلي در حاشيه پارک ملي گلستان، توسط مهدي کوچک، رئيس اداره پارک ملي گلستان، و بدون نظارت دامپزشک مورد اصابت سرنگ بيهوشي قرار گرفته تا از منطقه دور شود. مسئولان اداره محيط زيست گلستان، که به گفته مسئولان ستادي سازمان، بر خلاف دستورالعمل‌هاي موجود و بدون هماهنگي با دفاتر تخصصي سازمان، بدون توجيهي قانع‌کننده و بدون نظارت دامپزشک نسبت به بيهوش کردن و زنده‌گيري اين توله‌ خرس اقدام کرده‌اند، حتي فرصتي براي بيهوش شدن در اختيار خرس نگون‌بخت قرار نداده‌ و تلاش مي‌کنند با استفاده از تور ماهيگيري، حيوان را جابه‌جا کنند اما در اين ميان يکي از اعضاي شوراي روستاي ترجنلي که از اتفاق کسي است که حضور اين توله خرس را به اداره کل حفاظت محيط زيست گلستان گزارش داده و خواهان اقدام مسئولان اين اداره شده در کنار روستايياني که از حادثه تصويربرداري مي‌کنند به خرس نيمه‌بيهوش نزديک مي‌شود. توله‌ خرس وحشت‌زده که در هياهوي حضور بيش از 10 تن از مسئولان محيط زيست گلستان و چند تن از روستاييان فرصت لازم براي بيهوش‌ شدن را هم به دست نياورده، به عضو ماجراجوي شوراي روستاي ترجنلي حمله کرده و سبب مي‌شود مسئولان محيط زيست گلستان با چوب و چماق، آخرين لحظات زندگي‌اش را برايش رقم بزنند. در ثانيه‌هاي پاياني فيلم، ضرب و شتم توله خرس پارک ملي گلستان را توسط يکي از کارمندان اداره کل محيط زيست گلستان (با لباس شخصي) مشاهده مي‌کنيد.


پنهان‌کاري تا 24 ساعت
در حالي که مسئولان محيط زيست گلستان تا يک روز پس از مرگ اين توله خرس، مي‌کوشيدند خبر مرگ حيوان را پنهان کرده و با بيمار جلوه دادن حيوان، اذهان عمومي را براي توجيه مرگ اين حيوان آماده کنند، يحي مرادي، مسئول روابط عمومي پارک ملي گلستان در تاريخ 14 شهريور و يک روز پس از مرگ اين توله خرس به رسانه‌ها گفت: خرس قهوه‌اي بيمار به يکي از اهالي روستاي ترجنلي از توابع بخش لوه شهرستان گاليکش حمله‌ور شد و وي را از چند نقطه زخمي کرد. اين حيوان براي بررسي‌هاي بيشتر در صورت وجود بيماري به مرکز نگهداري حيات‌وحش گناره منتقل شد. اين در حالي است که ساعاتي بعد مشخص شد، توله خرس پارک ملي گلستان همان روز 13 شهريور بي‌آنکه به مرکز نگهداري از حيات وحش گناره منتقل شده باشد از پاي درآمده است.
دفن مخفيانه لاشه براي فرار از کالبدگشايي
پس از فاش شدن خبر مرگ اين توله خرس قهوه‌اي از آنجا که حيوان بدون نظارت دامپزشک، مورد اصابت دو سرنگ بيهوشي قرار گرفته و از سوي ديگر تصاوير حکايت از اصابت سرنگ بيهوشي به قفسه سينه حيوان داشت، پيگيري‌هاي مسئولان ستادي محيط زيست براي کالبدگشايي لاشه خرس آغاز شد و در کمال ناباوري در تاريخ 16 شهريور، خبر دفن مخفيانه لاشه اين توله خرس توسط مسئولان محيط زيست گلستان منتشر شد.

مدد جستن از دامپزشکي گلستان براي توجيه دفن لاشه
در حالي که پيگيري‌هاي رسانه‌ها، فعالان حيات وحش و حتي مسئولان ستادي سازمان حفاظت محيط زيست براي گرفتن پاسخي قابل قبول از مسئولان محيط زيست گلستان ادامه داشت، اين مسئولان، دفن مخفيانه لاشه را با اين بهانه که حيوان مشکوک به ابتلا به ويروس هاري بود توجيه کرده و اداره کل دامپزشکي استان را براي اظهارات خود شاهد آوردند.
محمود رضا وفايي، مديرکل دامپزشکي گلستان با بيان اينکه از مغز خرس گلستان براي انجام آزمايش‌هاي لازم نمونه‌برداري شده به رسانه‌ها گفت: ظاهرا در بررسي هاي باليني همکاران به داشتن بيماري نوع A در خرس مشکوک شده و به محيط زيست اعلام مي کنند که بايد لاشه خرس دفن شود.
تلاش بي‌نتيجه براي متهم کردن حيوان به هاري
اما تلاش‌ها برام متهم کردن توله خرس نگون‌بخت به ابتلا به ويروس هاري بي‌نتيجه ماند و سرانجام سازمان دامپزشکي کل کشور به نقل از انستيتو پاستور تهران، نتيجه آزمايش هاري (FAT) روي نمونه مغز توله خرس گلستان را منفي اعلام کرد.
کريم اميري، معاون بهداشت و مديريت بيماريهاي مشترک سازمان دامپزشکي اما در پاسخ به اين پرسش که چرا مسئولان دامپزشکي استان گلستان، دستور دفن لاشه را صادر کردند گفت: زماني که از اداره کل حفاظت محيط زيست گلستان با اداره کل دامپزشکي گلستان تماس گرفته شده و همکاران ما براي بررسي لاشه عازم منطقه شدند، مدتها از مرگ حيوان گذشته و لاشه فاسد شده بوده. بنابراين با توجه به اينکه مسئولان محيط زيست گلستان نسبت به ابتلاي اين خرس به ويروس هاري مشکوک بودند، مسئولان دامپزشکي استان از اين لاشه فاسد نمونه مغز گرفته و به منظور آزمايش براي انستيتو پاستور تهران ارسال و معدوم‌سازي لاشه را توصيه کرده‌اند.
اين اظهارات پرسش‌هايي جديدي را پيش کشيد: چرا مسئولان محيط زيست گلستان تا زمان فاسد شدن لاشه درنگ کرده و سپس مسئولان دامپزشکي استان را مطلع کردند؟
جابه‌جايي گونه‌هاي حيات وحش مستلزم مشورت با ستاد است!
ساعاتي پس از انتشار خبر مرگ توله خرس پارک ملي گلستان، مجيد خرازيان مقدم، مديرکل دفتر حيات وحش و آبزيان آبهاي داخلي سازمان حفاظت محيط زيست در انتقاد به اقدام خودسرانه مسئولان محيط زيست گلستان براي زنده‌گيري توله خرس گلستان يادآور شد: زنده‌گيري و جابه‌جايي حيوانات همواره بهترين تصميم نيست. در مواردي که امکان وارد آوردن خسارت از سوي حيوان وجود ندارد، اصل بر اين است که حيوان را به منطقه‌اي امن هدايت کنيم. اما در صورتي که که مسئولان استاني بخواهند حيات وحش خصوصا گونه‌هاي شاخص را به منظور جابه‌جايي، مورد بيهوشي قرار دهند مي‌بايست حتما حتي اگر شده طي تماس تلفني و يا حتي پيامک، مسئولان ستادي را مطلع سازند تا اين تصميم و مراحل اجراي آن بر اساس خرد جمعي انجام شود. اين موضوع سال 94 از سوي دفتر بازرسي سازمان به ادارات استان‌ ابلاغ شده و انتظار نداريم بر اساس نظر شخصي و بدون مشورت متخصصان در چنين مواردي تصميم‌گيري شود.
بيهوش کردن گونه‌هاي حيات وحش مستلزم نظارت دامپزشک است
علي تيموري، مديرکل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان هم با بيان اينکه محيطزيست گلستان عليرغم دستورالعمل‌ راساً درباره اين توله خرس اقدام کرده تصريح کرد: قطعاً در صورت لزوم به بيهوش کردن حيوان بايد سريعاً به ما گزارش مي‌دادند که از طرف سازمان دامپزشک مي‌فرستاديم يا دامپزشک مورد اعتمادمان را معرفي مي‌کرديم تا حيوان را با دوز مشخصي از دارو بيهوش کنند و کار هم فني‌تر و کارشناسي‌تر و با نظارت سازمان انجام مي‌شد و بعد هم بررسي مي‌کرديم ببينيم مشکل حيوان چيست. حيوان هم که تلف شد حتماً بايد اين را با تأييد ما کالبدشکافي مي‌کردند و علت مريضي را قبل از دفن مشخص مي‌کردند زيرا فقط با تست خون و نمونه اين کار انجام نمي‌شود. اما متأسفانه حيوان را در محيطي که از قبل براي لاشه‌هاي گونه‌ها دارند دفنش کردند.
تصميم‌گيري براي جابه‌جا کردن حيوانات جنگل؟
اقدام خودسرانه، غيرکارشناسي و سرشار از ناراستي مسئولان محيط زيست گلستان در مواجهه با اين توله خرس، که گويي از پنهان‌کاري‌ها و عوامفريبي‌هايشان در پرونده مرگ هيرکان الگوبرداري شده، اين سوال را به وجود مي‌آورد که مگر اصولا هر حيواني که توسط شخصي مشاهده مي‌شود را بايد جابه‌جا کرد؟ آيا عبور يک توله خرس از فاصله 300 کيلومتري يک منطقه حفاظت شده، آن هم در حاشيه پارک ملي گلستان که يکي از غني‌ترين زيستگاه‌هاي حيات وحش کشور به شمار مي‌رود بايد به بسيج شدن خيل مسئولان محيط زيست براي جابه‌جايي حيوان آن هم به قرون وسطايي‌ترين شيوه ممکن منجر شود؟ مسئولاني از قبيل رئيس پارک ملي گلستان که آنقدر نمي‌دانند که هنگام زنده‌گيري وحوش مي‌بايست روستاييان را از نزديک شدن به حيوان بازدارند تا خداي ناکرده بي‌دليل عامل رقم خوردن حادثه‌اي تلخ نشوند! حادثه‌اي تلخ که مي‌تواند علاوه بر تلف شدن يک گونه ارزشمند حيات وحش به مرگ هموطنان منجر شود و عامل آن چيزي به جز ناآگاهي و تصميم خودسرانه اين مسئولان براي جابه‌جايي حيواني که از زيستگاهش عبور مي‌کند نيست.
شادي مدرس
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۲۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است

به گزارش خبرآنلاین البرز؛امیدرضا تونی روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت گفت: در فروردین ماه امسال، شش نفر از عاملین آلودگی محیط زیست شامل اشخاص حقیقی و حقوقی با تشکیل پرونده به محاکم قضایی معرفی و چهار فقره دادنامه و رأی محکومیت در این خصوص صادر شده است.

تونی افزود: آلودگی‌های نفتی، عدم مدیریت پسماندهای بیمارستانی و شهری و تخلیه فاضلاب‌خام در محیط از جمله تخلفات زیست محیطی بوده که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده و تا حصول نتیجه، توسط کارشناس اداره محیط زیست کرج پیگیری خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج ادامه داد: هر اقدامی که تهدید علیه محیط زیست شناخته شود از قبیل دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها و استفاده‌ غیرمجاز از فاضلاب خام یا پساب تصفیه‌ خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس محکوم خواهند شد.

این مسئول اظهار کرد: محیط زیست سالم و طبیعی هر روز هم در حال تحدید و هم در حال تهدید است. رشد جمعیت در کنار توسعه فعالیت‌های صنعتی به خطر بزرگی برای آینده محیط زیست در جهان بدل شده و اگر امروز کاری برای محیط زیست نشود، دیگر چیزی از آن برای آیندگان باقی نمی‌ماند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901300

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد