یکی از درس های ما از انقلاب داشتن سیاست خارجه جامعه نگر است
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۱۹۵۳۵
به گزارش ایسکانیوز، سردار صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا که به مناسبت سالروز شکست حصر آبادان در همایش تخصصی جبهه فیاضیه سخنرانی می کرد با اشاره به دلاور مردیهای فرزندان مومن، شجاع و هوشمند جوانان شهرستان فلاورجان اصفهان در فیاضیه گفت: مردم فلاورجان در دوران دفاع مقدس یکهزار و ۳۰۰ شهید و ۲هزار و ۷۰۰ جانباز تقدیم کرند که در مقایسه با جمعیت آن زمان رقم بالایی است و نمایانگر ولایتمداری و ایمان مردم فلاورجان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهارداشت : جوانان زیر ۴۰ سال ما نمیدانند در انقلاب و در جنگ چه گذشت و جبهه فیاضیه و آبادان و خرمشهر کجا بود و در این ۸ سال چه مصیبتی بر مردم ما گذشت.
دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب افزود: برخی از رویدادها در طول تاریخ چند هزار ساله جهان دارای خاصیت انتشار و اشاعه فضایی و مکانی هستند، رویدادهایی که از یک نقطه آغاز شده اما در همانجا نمیماند و با سرعت غیر قابل تصوری قدرت نفوذ پیدا میکند و از قلمروهای سرزمینی عبور میکند و از ماهیت ملی تبدیل به ماهیت جهانی و فراملی میشود و افکار بشریت را تحت تاقیر قرار میدهد و حوادث پس از خود را می آفریند.
وی با بیان اینکه رویداد سال ۶۱ هجری قمری و حماسه حسینی از این دست رویدادهاست، خاطرنشان کرد: این حماسه بعدها به حماسههای بهمن ۵۷ و مقاومت امروز سوریه و یمن و عراق تبدیل شده، سوریها ۷ سال جنگیدند و ۹ میلیون نفر از سوریه و عراق و یمن در داخل و خارج کشورشان آواره شدند اما با ایستادگی حماسه آفریدند.
سرلشکر صفوی با تاکید بر اینکه انقلاب ما شعاعی از حماسه عاشورا بود، تصریح کرد:شهیدان سند حقانیت، صلابت و عامل اقتدار و عزت و بالندگی ایران در طول صدها سال آینده خواهند بود، آنها سند شکست ناپذیری و قدرت منطقهای شدن ایران هستند.
دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با اشاره به درسهایی که از دفاع مقدس میتوان گرفت، خاطر نشان کرد: نخستین درس از دفاع مقدس درس مدیریت در شرایط بحران است ما در آن زمان باید کشور و جنگ را اداره میکردیم، در سطح راهبردی امام و مسئولان در صدر کشور و در جنگ فرماندهان برای پیروزی طرح ریزی کردند.
وی افزود: ما بعد از شکست حصر آبادان ۱۲ عملیات را طرح ریزی کرده و میدانستیم چه زمانی چه عملیاتی انجام دهیم و در آذر ماه سال ۶۰ در عملیات طریق القدس آزادی بستان، فروردین ۶۱ عملیات فتح المبین را انجام دادیم.
سرلشکر صفوی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس و آن زمان ما استراتژی داشتیم و رزمندگان طی ۹ ماه ۴عملیات و ۸ هزار کیلومتر مربع از مناطق اشغالی را آزاد کردند و بیش از ۲۵ هزار اسیر از دشمن گرفتیم، مدیریت بحران را میتوان در شرایط فعلی با عبرت گیری از زمان جنگ در سطوح مختلف الگو قرار داد.
وی با اشاره به درس دوم گفت: در زمان جنگ همه عوامل قدرت ملی را به کار گرفتیم هرچند ظرفیت تهدید بالاتر از ظرفیت نیروهای مسلح ارتش و سپاه بود اما امام بیش از ۲٫۵ میلیون نفر مردم را از بسیج و جهاد سازندگی راهی جبهه کرد.
دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: در آن زمان ما ۱۲درصد تولیدات ملی را برای پشتیبانی جنگ گذاشتیم در حالیکه صدام ۵۷ درصد منابع ملیش را گذاشت، در آغاز جنگ عراق ۳۵ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و ۸۵ تا ۹۰ میلیارد دلار وام بلاعوض گرفت و در طول جنگ هم حدودا ۶۵ میلیارد دلار هزینه کرد، صدام از ۱۶ میلیون جمعیت آن زمان ۲ میلیون نفر را با زور به جنگ آورد و در ابتدای جنگ که ۱۲ لشکر و تیپ مسلح داشت آخر جنگ به بیش از ۵۰ تیپ ولشکررسید حتی صدام اول جنگ ۳۶۰ هواپیما و آخر جنگ ۶۰۰ تا داشت و در آن زمان حمایت کشورهای بسیاری پشت سر صدام قرار داشت .
سرلشکر صفوی اظهار داشت: داشتن سیاست خارجه جامعه نگر چهارمین درس ما از انقلاب و دفاع مقدس است، نباید جهت گیری سیاست خارجه به سمت یک منطقه خاص باشد بلکه جهت گیری سیاست خارجی ما باید به سمت همه دنیا منهای آنچه خط قرمز مااست باشد تا بتوانیم با روسیه و چین و هند و غیره کار کنیم.
وی افزود: در ابتدای جنگ بنده ۲۸ سال داشتم ، طرح شکستن حصر آبادان را در اردیبهشت سال ۱۳۶۰ ما در ستاد عملیات جنوب تهیه کردیم و به شورای عالی دفاع در پایگاه هوایی دزفول ارائه کردیم ، طرح را بنده ارائه کردم ، بنی صدر و مرحوم ظهیر نژاد کمی مخالفت کردند ، اما با حمایت قاطعانه مقام معظم رهبری فعلیمان طرح تصویب شد ، مرحوم ظهیر نژاد ، فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کردند که بایستی این طرح را لشکر ۷۷ بپذیرد. من و شهید حسن باقری به مدت ۳ ماه از اهواز به ماهشر و ستاد لشکر ۷۷ خراسان می رفتیم تا آنها را قانع کنیم و سرانجام با هماهنگی و وحدت سپاه و ارتش طرح شکستن حصر آبادان انجام شد.
وی افزود: ما در زمان جنگ به جوانان میدان دادیم و به آنها اتکا کردیم، فرماندهان جنگ زیر ۳۰ سال سن داشتند و ما به جوانها اعتماد کردیم و گردانها را با فرماندهان جوان تشکیل دادیم.
دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه جنگ عقلانیت میخواست، تصریح کرد: عراقی ها در ۱۹ مهر سال ۵۹ از رود کارون ۲ پل ساختند و داشتند آبادان را محاصره میکردند آنها ما را ۲۷۰ درجه محاصره کرده بودند و راه زمینی نداشتیم.
وی افزود: امام(ره) در ۱۴ آبان ۵۹ فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود، از آن زمان طرح ریزی آغاز شد که از محور دارخوین و فیاضیه این دو پل تصرف شود یعنی عقبه دشمن را از بین ببریم و دشمن را با تمام تجیهزاتش اسیر کنیم.
سرلشکر صفوی خاطر نشان کرد: شکستن حصر آبادان یکی از ظرفیتهای نیروهای جوان بود و ما باید هم اکنون از آن استفاده کنیم، ما در زمان جنگ استراتژی دشمن را فهمیدیم و در مقابل آن راهبرد خودمان را ترسیم کردیم و او را شکست دادیم، در زمان جنگ دو گفتمانی نبود و یک گفتمان داشتیم اکنون هم برای اینکه بتوانیم در اقتصاد مقاومتی و عبور از شرایط فعلی پیروز شویم باید یک گفتمان داشته باشیم.
وی افزود: در زمان جنگ مردم به کمک دولت آمدند اکنون هم با مشارکت مردم در اقتصاد میتوان اقتصاد مقاومتی را شکل داد ، هم اکنون بیش از ۷۰در صد اقتصاد کشور دولتی است و هزینه حقوق و امور جاری دولت بسیار بالا است و دیگر بودجه ای برای توسعه نمیماند ،اکنون بدون مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتی کار جلو نمیرود و اجرایی کردن برنامه ششم بدون حضور مردم انجام نمیشود.
سرلشکر صفوی در ارتباط با فضای مجازی گفت: هم اکنون فضای مجازی شمشیر دولبه شده و در آن هم علم و پیشرفت و ارتباطات هست هم بالاترین تهدید خانوادهها و جوانان در آن وجود دارد چراکه یکی از عوامل انحراف جوانان و طلاق همین فضای مجازی است.
دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی نجات دهنده فرهنگ ما فرهنگ حسینی ،حفظ بنیان خانواده و روضه و زیارت عاشورا و حدیث کساء و حضور در مساجد و نمازهای جمعه و معرفت و توسل به ائمه اطهار است و امسال شاهد حضور بیش از ۲۰ میلیون نفر از سراسر کشورهای جهان در اربعین حسینی خواهیم بود.
302
سردار صفوی انقلاب اسلامی سیاست خارجی دفاع مقدسمنبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۹۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
غیرت؛ دگرگونی عقلانی
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد.
به گزارش ایسنا، وطن امروز به مناسبت سالگرد شهادت حمیدرضا الداغی نوشت: غیرت، واژهای نامآشنا در بین مردم ایران است که در تعابیر مختلفی از آن یاد شده است. اغلب غیرت را برای مردان به کار بردهاند و آن را جزئی از ویژگیهای مردانه دانستهاند. به این واژه که در ادبیات عمومی ما نیز کاربردهای فراوانی دارد، میتوان با ادبیات مختلفی رجوع کرد. غیرت یکی از شاخههای «مسؤولیت اجتماعی» که به طور فطری در انسان نهفته است. از سوی دیگر برخی افراد در جامعه تلاش کردهاند تا مفهوم غیرت را به مفاهیم نازلتر تقلیل دهند؛ «حسادت جنسی»، «تعصب»، «حصربندی فعال» و... از جمله برچسبهایی است که در سالهای اخیر به مفهوم غیرت نسبت داده شدهاند، گویی که غیرت یک نقص است که باید آن را سرکوب کرد. برخی نیز پا را فراتر گذاشته و این مفهوم را به صفتی حیوانی تقلیل دادهاند. بر اساس ادعای این دسته از افراد، غیرت یک واکنش زیستشناختی است که نوعی واکنش به ربایش جنس مخالف قلمداد میشود؛ این دسته از افراد معتقدند در شرایط قانونمندی دنیای مدرن به دلیل اینکه ربایش افراد جرمانگاری شده است، لذا غیرت نیز امری سنتی تلقی شده و دیگر کاربردی ندارد! اما آیا میتوان مساله غیرت را به امری زیستشناختی تقلیل داد؟
ابنفارسی معتقد است غیرت دارای ۲ ریشه است: یکی از آنها به معنای «صلاح، اصلاح و منفعت» است و دیگری به «اختلاف بین ۲ چیز» دلالت دارد. در اصطلاح نیز غیرت به اشکال متعددی که تقریبا مشابه هستند، تعریف شده است. ملااحمد نراقی، غیرت را تلاش برای حفظ چیزی که نگهداری آن مهم است، میداند؛ چیزی که فضایل نفسانی است و ناشی از شجاعت، بزرگمنشی و قوت نفس است. اما میتوان یکی از دقیقترین تعبیرها را از علامه طباطبایی دریافت کرد. این مفسر و فیلسوف بزرگ معتقد است: غیرت یک اخلاق حمیده و ملکات فاضله است و عبارت است از دگرگونی حالت انسان از حالت عادی و اعتدال به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس یا جاه و امثال آن تجاور کرده از جای خود میکند و این صفت غریزی صفتی است که هیچ انسانی به طور کلی از آن بیبهره نیست. هر انسان را که فرض کنیم - هر قدر هم که از غیرت بیبهره باشد - باز در برخی موارد غیرت را از خود بروز میدهد.
علامه طباطبایی با عام دانستن مفهوم غیرت، این نکته را تبیین میکند که زمانی که شما در حراست از هر امر مقدسی از حالت اعتدال خروج میکنید و دگرگون میشوید، در واقع رگههای غیرت در شما فعال شده است. حال گاهی این غیرت نسبت به خانواده به کار گرفته میشود، گاهی عمومیتر نسبت به زنان و دختران استفاده میشود و گاهی نیز دفاع از وطن است.
بهتر است این مساله را با چند سوال پیش برد، اساسا امر مقدس برای یک جامعه چطور ساخته میشود و چه چیزهایی برای مردم مقدس شمرده میشود؟ این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که اگر شما موضوعی را مقدس نشمارید طبعا فطرت شما نیز برای دفاع از آن فعال نمیشود. سوال بعد این است که دستهبندی امر مقدس توسط چه کسی یا چه کسانی انجام میشود؟ یعنی چه کسی این دستهبندی را پیش روی یک جامعه قرار میدهد که چه مسالهای مقدس است و در صورت تعرض و تجاوز به حدود آن، شما باید از خود غیرت نشان دهید. شاید در نگاه نخست پاسخ به این سوالات عرفی تلقی شود، یعنی آنچه در ادبیات عمومی جامعه مقدس شناخته شود در نتیجه همان است اما اساسا اینگونه نیست، بلکه غیرت امری فرهنگی است که از تاریخ یک جامعه برخاسته است. زمانی که آرش جان خود را در کمانی قرار میدهد و آن را رها میکند، در واقع نسبت به مرزهای یک سرزمین غیرت نشان میدهد. این فرهنگ به واسطه شاعران و نویسندگان و تاریخنگاران به نسلهای بعدی منتقل میشود و دولتها و حاکمیتها وظیفه دارند تا نسبت به آن اهتمام داشته باشند. این مساله از آنجا لازم توجه است که سست شدن پایههای غیرت در بین اقشار یک جامعه منجر به فروپاشی اجتماعی خواهد شد.
غیرت در متون اسلامی مبتنی بر ۵ مولفه است:
۱- مولفه بینشی است (ایمان و عدم کفرورزی)
۲- مولفه هیجانی عاطفی است (عدم سختدلی، حمیت و عزت نفس)
۳- مولفه رفتاری است (پرهیز از موسیقی و شجاعت)
۴- مولفه ارتباطی است (کنترل ارتباط با نامحرم، کنترل ظاهر همسر، جلوگیری از خرید غیرضروری، محافظت از همسر در برابر نگاه بیگانه و عدم سختگیری بیمورد)
۵- مولفه جنسی است (عدم ارتباط جنسی با نامحرم و عفتورزی)
آنطور که گفته شد، غیرت ابعاد گسترده و بههمپیوستهای دارد که فرد باید آنها را در خود پیدا کند و دولتها باید زمینه تقویت آنها را فراهم کنند.
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد. او ساعت ٢١ هشتم اردیبهشت در یکی از معابر شهری سبزوار به منظور دفاع از همشهریان خود از سوی چند جوان بشدت مورد اصابت ضربات سلاح سرد قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.
حالا بهتر است مساله را به گونهای دیگر مورد بررسی قرار دهیم: «فردی که در برابر ظلم به یک فرد یا افراد دیگر وارد درگیری میشود، بدون آنکه پیش از آن شناختی نسبت به آن فرد مورد ظلم واقع شده داشته باشد، آیا رفتاری زیستشناختی از خود بروز داده است؟ امام صادق علیهالسلام میفرماید: مرد برای اداره منزل و خانواده خود به ۳ خصلت نیاز دارد که اگر در طبیعت او نباشد، باید خود را با تکلف به آنها وادارد: خوش رفتاری، گشادهدستی سنجیده و غیرت برای حفاظت از آنها.
جامعه ایرانی طی سالهای اخیر هجمههای زیادی را علیه مساله «غیرت» تجربه کرده است. کمپینهای مختلفی چون «زن ناموس هیچکس نیست» از جمله همین موارد است که هر از چند در شبکههای اجتماعی داغ میشود. این مساله با هدف سرکوب موضوع «غیرت» از سوی مهاجمان مورد استفاده قرار میگیرد و بهانههای مختلفی نیز دارد. لذا لازم است جامعه نسبت به مفاهیم غیرت همواره حساس باشد. البته هست اما در سالهای اخیر و بویژه پس از روزهای حوادث ۱۴۰۱، گویی نوعی وادادگی همراه با لجاجت وارد رفتار برخی از مردم جامعه شده است. در حالی که برخی مردم ما نسبت به عواقب این وضعیت آگاه هستند اما بر اساس نوعی فرهنگ تحمیلی گویی تمایل دارند از ریشههای فرهنگی و اعتقادی خود فاصله بگیرند یا اینکه القای این فاصله را نوعی بهروز بودن و امروزی بودن جلوه دهند. از این جهت شخصی چون شهید الداغی در بین مردم میروید و بار دیگر این مساله را به ما یاد آوری میکند. ۲ سال پیش در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ ما دوباره به این موضوع فکر کردیم که زن در جامعه ایرانی امری مقدس است، فراتر از همه ادعاهای غرب که زن را یک موجود عادی ابزارگونه میبیند.
انتهای پیام