Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-19@04:31:24 GMT

آیین سنج و دمام زنی گچسارانی ها در محرم امسال +(عکس و فیلم)

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۶۳۰۳

‍‍‍‍‍‍

نوازندگی سنج و دمام هیات های سینه زنی گچسارانی ها در ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) حکایت از دردها و غم های فراوانی داردکه نواختن آن شور و شوقی در عاشقان و شیفتگان حسینی بوجود می آورد که آنها را برای سینه زنی و عزاداری آماده می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل زا آفتاب جنوب،عزاداری در هرکجای ایران رنگ و بوی خاصی دارد، یعنی هرکجای ایران، مردم بسته به آداب و رسوم و ویژگی‌های قومی خود عزاداری خاصی برپا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یکی از منحصر‌به‌فردترین این عزاداری‌ها در مناطق جنوبی ایران، عزاداری گچسارانی ها است.

سنت‌های عزاداری در گچساران گوناگون و متنوع هستند، مراسم‌ عزاداری ایام محرم در بام نفت ایران از شیوه‌های مختلف برپایی دسته جات تا غذاها و نذری‌های مختلف،متفاوت است و یکی از جالبترین این مراسم‌ها، سنت سنج و دمام‌زنی دراین شهرستان است.آیین دمام‌زنی در گچساران مراسمی قدیمی است که در آن از سازهای دمام، سنج، اشکون، غمبر و بوق استفاده می‌شود.

در این آیین برای جمع آوری عزاداران و سینه زنان بعد از ذکر ،روضه و زیارتنامه و قبل از سینه‌زنی مراسم سنج و دمام از دیرباز تاکنون اجرا می شود به طوری که هنگام نواختن سنج و دمام در روحیه فرد شنونده حس عجیبی ایجاد می‌شود ،ومعمولا هر هیات سینه زنی تعدادی دمام داشته که در مراسم عزاداری به کار بسته می‌شود.

سنج و دمام زنی مراسمی است سنتی که در ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام از گذشته تا حال در هیات های سینه زنی گچسارانی ها اجرا می‌ شده‌ است.با آغاز جنگ تحمیلی و مهاجرت عده کثیری از هموطنان آبادانی به گچساران به نوعی پای این آیین قدیمی به این شهرستان هم باز شد و هر ساله در ماه محرم شاهد برگزاری این نوع مراسمات در این شهرستان هستیم.

در مراسم دمام زنی تعدادی دمام می زنند و تعدادی با در دست داشتن سنج و بوق، دمام زنان را همراهی می کنند ،دمام زنی از دوران گذشته تاکنون علاوه بر مراسمات سینه زنی ایام محرم، برای باخبر کردن مردم از ماه های محرم و صفر و نیزدعوت آنها به روضه ها و مراسمات عزاداری ابا عبدالله(ع) بویژه در نواحی جنوب غربی تا جنوب شرقی ایران از گذشته دور رواج داشته است.

دربسیاری از هیات های سینه زنی گچسارانی ها نوازندگی سنج و دمام در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) حکایت از دردها و غم های فراوانی داردکه نواختن آن شور و شوقی در عاشقان و شیفتگان حسینی بوجود می آورد که آنها را برای سینه زنی و عزاداری آماده می کند.

سنج و دمام و بوق(شیپور) هر سه از سازهای تشکیل دهنده این همنوازی است و به گفته بسیاری از کارشناسان این عرصه صدای طبل، صدای سم اسبان؛ صدای سنج، صدای بهم خوردن شمشیرها و صدای بوق به معنای شیپور جنگ را برای مخاطب تداعی می کند.

تعداد دمام زنان در گچساران متفاوت است ،گاهی از 7 نفر شروع و تا دوبرابر این عددو نیز بیشتر هم می رسد و می توان گفت که تعداد دمام زنان بستگی به توان و بضاعت حسینیه و دمام زنان دارد. در این آیین یک نفر به عنوان اشکون(که دمام زن حرفه ای است) در مرکز صف دمام زنان می ایستد و بقیه نفرات در دو طرفش قرار می گیرند، دو نفر در سمت راست و چپ اشکون وظیفه غمبر را ایفا می نمایند و مابقی با آهنگی موزون با آنان همراهی می کنند.

در این آیین نیز سنج زنان در لابلای دمام زنان قرار گرفته و براساس یک همنوایی مشخص صدای سنج و دمام را به گوش و دلهای عزاداران حسینی می رساندند.در گچساران، شروع دمام زنی با نواختن بوق یا همان شیپور مخصوص بوده و پس از لحظاتی که از نواختن سنج و دمام گذشت مجددا بوق به صدادرمی آید واین وضع تا پایان مراسم به همین نحو ادامه دارد.

مراسم دمامزنی در گچساران چیزی حدود 20تا 60دقیقه به طول می انجامد و در پاره ای موارد مثل شب و ظهر عاشورا،این آیین به چند ساعت در مسافت های طولانی و همراه با دستجات عزاداری در خیایان های اصلی شهر تا گلزار مطهر شهدای این شهرستان به طول می انجامد.

دمام سازی است کوبه‌ای که نوازنده آن با چوبی از جنس شاخه‌های درخت نخل بر روی آن می‌نوازد. این چوب با اندازه‌ای حدود چهل سانتی‌متر باید هنگام نوازندگی در دست راست نوازنده باشد و بر آن طرف از دمام نواخته شود که بدون علامت است؛ نوازنده همچنین با دست دیگر خود (بدون چوب) بر آن سوی دمام (که نشاندار است) می‌نوازد.اصولا طرف نشاندار صدای زیرتر و طرف بی‌نشان صدای بم‌تری دارد.

انتهای پیام/

گچساران دانلود

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۶۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم نویدکیا بباز نیست؛ کامبک و فرار از باخت خانگی

محرم نویدکیا و شاگردانش باز هم کامبک زدند و نباختند.

به گزارش تابناک ورزشی؛ در هفته بیست و یکم لیگ برتر دو تیم مس رفسنجان و ذوب آهن امشب در شهدای رفسنجان به مصاف یکدیگر رفتند که این جدال اگر چه با ۴ گل همراه بود که سهم هر دو تیم ۲ گل بود و برنده نداشت. 

در آغاز بازی، ذوب آهن موفق شد از اشتباهات خط دفاعی مس نهایت استفاده را ببرد و خیلی زود ابتدا فریبرز گرامی گلزنی کرد و پس از آن رامین سلیمان زاده به اشتباه دروازه خودی را باز کرد.

در ادامه نیمه نخست پیش از پایان ۴۵ دقیقه اول، جلال الدین علی محمدی روی یک کار تیمی از پشت محوطه جریمه ذوب آهن یکی از گل های خورده را جبران کرد اما این پایان کار نبود؛ فشار بازیکنان مس رفسنجان در نیمه دوم بیشتر شد ولی مقاومت ذوبی‌ها مانع از این اتفاق شده بود که در نهایت محبی موفق شد گل دوم و تساوی را به ثمر برساند.

با تساوی در این دیدار، دو تیم سال ۱۴۰۲ را به پایان رساندند و محرم نویدکیا توانست در ادامه عملکرد درخشان خود در بازگشت به لیگ برتر، همچنان بدون شکست باقی بماند.

با این تساوی ذوب آهن ۲۷ امتیاز شد و در رده هشتم جدول قرار گرفت و مس رفسنجان هم با ۲۵ امتیاز در رتبه دهم همسایه شمس آذر قزوین شد.

دیگر خبرها

  • مس می‌توانست مدعی قهرمانی در لیگ باشد!
  • هت‌تریک شاگردان نویدکیا در کامبک
  • انفجار کپسول گاز ۲ گچسارانی را راهی بیمارستان کرد
  • امسال ۱۸ کتاب با موضوع نقش زنان آذربایجان‌غربی در دفاع مقدس منتشر شد
  • تیم نویدکیا بباز نیست؛ کامبک و فرار از باخت خانگی
  • شاگردان محرم آماده برای تقابل با ذوب آهن
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امیرالمومنین علی(ع) در پیاده‌راه فرهنگی رشت
  • برگزاری مراسم عزاداری امام علی(ع) در پیاده راه فرهنگی رشت
  • هواداران مس به قلب محرم رفتند! (عکس)
  • علائم رایج گرفتگی رگ‌های قلب کدام است؟