Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌‌جمهور عصر امروز (سه‌شنبه 11 مهر) در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح شرایط زمانی حادثه عاشورا تأکید کرد که حضرت اباعبدالله(ع) و یاران با وفای ایشان تابلویی از آزادگی و فداکاری آفریدند که راهنما و چراغ هدایت بشریت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در زمان امام حسین(ع) جامعه اسلامی با شرایطی کاملاً استثنایی مواجه بود که در آن حاکم به فسق و فجور و حتی زیر پا گذاشتن احکام الهی تظاهر می‌کرد و از طرف دیگر موروثی شدن حکومت اسلامی هم بدعتی بود که سابقه نداشت.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه والای حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به عنوان تنها بازمانده خاندان رسالت و تعابیر رسول اکرم(ص) در خصوص امام، ادامه داد: سیاست‌های حکومت فاجر، تلاش برای مجبور کردن امام(ع) به بیعت بود و شرایطی فراهم آمد که سیدالشهدا(ع) راهی جز حرکت به سمت مکه و سپس کوفه نداشتند و نهایتاً در انتخاب بین ذلت تسلیم و ایستادگی، دومی را انتخاب کرده و فرمودند «هیهات من‌الذله».

حجت‌الاسلام روحانی افزود: قیام و حرکت امام حسین(ع) نشان داد که در جامعه اسلامی ممکن است شرایطی پیش آید که برای مردم انتخابی جز تسلیم در برابر دشمن و یا ایستادگی و مقاومت و حتی شهادت باقی نماند.

وی نقش کربلا و فرهنگ عاشورا در مسیر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را ممتاز دانست و ادامه داد: روزها و رخدادهای مهم نهضت اسلامی با تاسوعا، عاشورا و محرم حسینی گره خورده است، چنانچه سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در عصر روز عاشورا و در مدرسه فیضیه نقش برجسته‌ای در جهش نیروهای انقلابی داشت و حادثه عظیم 15 خرداد 42 نیز در مقطع سومین روز شهادت حضرت اباعبدالله(ع) به وقوع پیوست.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: اینکه عشق به امام حسین(ع) روز به روز در ایران و جهان گسترده‌تر می‌شود، نشانه محکمی از جاری و ساری بودن فرهنگ عاشورا و روح آزادگی در کالبد تاریخ و بشریت است.

وی در این جلسه گزارشی از اجلاس اخیر سران سازمان‌های همکاری‌های اسلامی در حوزه علم و فناوری که در آستانه قزاقستان برگزار شد، ارائه کرد.

در ادامه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بخش‌های دیگری از سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقاء کیفیت مجموعه علمی کشور و تعاملات بین‌المللی در عرصه علم و فناوری پس از بحث و تبادل نظر به تصویب رسید.

همچنین در این جلسه مقرر گردید کارگروه ویژه‌ای با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و روسای کمیسیون‌های بهداشت و آموزش و تحقیقات مجلس در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و گزارش جامعی در خصوص آزمون‌های سراسری و ورودی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور تهیه نمایند تا براساس آن تصمیمات لازم برای بهبود وضع موجود در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ گردد.

روحانی کربلا دفاع مقدس شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۱۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه ۲۳۰ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست سعید رضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای این شورا در محل سالن جلسات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه عاملی در قالب پیش‌دستور، گزارشی در خصوص برگزاری نشست‌های هم فکری و هم اندیشی با رئیس و اعضای هیئت علمی برخی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت عتف، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه داد.

همچنین وی با اشاره به تجربه موفق شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر در تدوین سیاست‌ها و مصوبات شورای تحول تاکید کرد.

سپس جلسه شورای تحول وارد دستور اصلی خود شد. موضوع دستور اول جلسه «نهایی‌سازی اعضای کارگروه‌های تخصصی» بود که توسط مدیران این کارگروه‌ها معرفی شده بودند.

در این دوره شورای تحول، سیزده کارگروه تخصصی با عناوین علوم اقتصادی، علوم تاریخی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، روان‌شناسی و مشاوره، معماری و شهرسازی، فلسفه، حقوق، مطالعات زنان و خانواده، زبان‌ها و ادبیات خارجی، مدیریت، هنر و فرهنگ، ارتباطات و رسانه تشکیل شده است که احکام مدیران این کارگروه‌ها، در روز‌های پایانی سال گذشته صادر و به آنها ابلاغ شد.

همچنین علاوه بر کارگروه‌های تخصصی، تعدادی کارگروه با ماموریت ویژه، ذیل شورای تحول ایجاد شده یا در حال شگل‌گیری است که عناوین آنها عبارتند از: ۱- مشاغل علوم انسانی ۲- تدوین آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی رشته‌های علوم انسانی، اجتماعی و هنر ۳- پژوهش ۴- فناوری و نوآوری ۵- آموزش و پرورش.

در ادامه جلسه، دستور دوم با موضوع «بررسی آیین‌نامه جدید شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی (جایگزین آیین‌نامه مصوب جلسه ۶۵۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ  ۱۳۸۸/۰۷/۲۱)» مطرح و اعضاء به بحث و تبادل نظر پرداختند، اما به دلیل اتمام زمان جلسه، ادامه بررسی آن به جلسه آتی شورای تحول موکول شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یادواره شهدا یاد اقتدار و عزت و عظمت است
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» ابلاغ شد
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد
  • ماده واحده «اصلاح ماده 4 آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی»
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»