Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

خطبه مظلومانه امام عاشورا
بررسي حوادث صبح عاشورا به لحاظ اسناد تاريخي داراي اهميت زيادي است. اگر چه ممکن است براي برخي خوانندگان محترم، مضمون اين مباحث تکراري باشد اما توجه به منابع اصلي در گزارش جزئيات حوادث مقطع مذکور ارزش خاص خودش را دارد.
دو درس عاشورايي
حضرت امام حسين عليه السلام پس از نماز صبح – با سي و دو اسب سوار و چهل نفر پياده نظام که مجموعا هفتاد و دو نفر مي‌شوند- پرچم لشکر را به دست برادر با کفايتشان حضرت عباس عليه السلام دادند و براي جناح راست جناب زهير بن قين بجلي و براي جناح چپ حبيب بن مظاهر اسدي را به عنوان سر گروه و فرمانده انتخاب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هنگامي که امام صداي شيهه اسبان دشمن را شنيد دعاي کوتاهي خواند و به خدا شکايت کرد و به او پناه برد.[1] امام از هر فرصتي براي مناجات و توجه به خدا در حادثه کربلا استفاده کردند و اين درس بزرگي براي همه ماست که در مشکلات زندگي سردرگم نباشيم و فراموش نکنيم که تمام خير هر فرد در دست خداست: «بيدک الخير»[2]
امام براي اينکه دشمن از پشت موفق به حمله به خيمه‌ها نشود دستور دادند تا در خندق پشت خيام آتش روشن کنند در اين هنگام شمر که از قبيله بني کلاب بود به سمت خيام آمد و با صداي بلند فرياد زد که: "اي حسين! قبل از قيامت به سراغ آتش رفته‌اي؟!" امام حسين عليه السلام جوابش را دادند و او را به دخول در آتش اولي دانستند.
مسلم بن عوسجه از حضرت اجازه گرفت تا شمر را با تيري بزند و فاسقي از بزرگترين جباران است! امام فرمود: «او را نزن چرا که من بدم ميايد که آغازگر جنگ با آنان باشم.»
اين نکته مهمي در سيره جهادي رسول خدا صلي الله عليه و آله و اميرمومنان عليه السلام است که تلاش داشتند تا جنگ توسط دشمن شروع شود تا نبرد آنها حالت دفاعي داشته باشد.
خطبه مظلومانه امام عاشورا
لشکريان دشمن به سمت اردوگاه امام نزديک شدند. در اين هنگام حضرت حسين عليه السلام در حالي که در بين برادرش عباس و فرزندش علي اکبر عليهماالسلام قرار گرفته بود سوار بر مرکب خويش شد و به سمت دشمنان حرکت کردند. آنگاه حضرت با صداي بلند خطبه خواند:
«اي مردم سخن مرا بشنويد و عجله نکنيد تا شما را بدانچه حق شما بر من است موعظه کنم و آمدنم به اينجا را موجه سازم. اگر عذر مرا پذيرفتيد و توجيهم را قبول کرديد و انصاف را در موردم رعايت کرديد با اين کارتان خوشبخت خواهيد شد و براي شما بر من راه تجاوز بسته خواهد شد و اگر عذرم را نپذيرفتيد و انصافم نداديد:
«فَأَجْمِعُوا أَمْرَكُمْ وَ شُرَكَاءَكُمْ ثُمَّ لاَ يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُوا إِلَيَّ وَ لاَ تُنْظِرُون: پس [در] كارتان با شريكان خود همداستان شويد، تا كارتان بر شما ملتبس ننمايد سپس درباره من تصميم بگيريد و مهلتم ندهيد.»[3]
«إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِين: بى‏ترديد، سرور من آن خدايى است كه قرآن را فرو فرستاده، و همو دوستدار شايستگان است.»[4]
از آنجا که صداي حضرت بلند بود و بانوان اهل خيام آن را مي‌شنيدند، صداي گريه آنان بلند شد در اين هنگام امام به برادرشان عباس و فرزندش علي اکبر عليهماالسلام فرمودند تا بروند و خانم ها را آرام کنند. فرمودند: «آنها را ساکت کنيد که به جانم سوگند گريه آنها بسيار خواهد بود.»

خطبه مظلومانه امام عاشورا
سپس خدا را ستايش کرد و ذکر او را کرد و بر پيامبر صلي الله عليه و آله و فرشتگان و پيامبران درود فرستاد و فرمود:
«نسَب مرا بيان کنيد من کيستم؟! به خودتان رجوع کنيد و خويشتن را توبيخ کنيد آيا واقعا شما حق کشتن و بي احترامي کردن به مرا داريد؟! آيا من فرزند دختر پيامبر شما نيستم؟! آيا من فرزند وصي پيامبر و پسر عمويش و اولين مومن به خدا و رسول نيستم؟! آيا عمويم حمزه سيد الشهداء عموي پدرم نيست؟! آيا جعفر شهيد داراي دو بال عموي من نيست؟[5] آيا گفتار مشهور پيامبر به شما نرسيده که حضرتش درباره من و برادرم فرمود: «اين دو، آقاي جوانان اهل بهشت هستند؟» اگر مرا در آنچه مي گويم تصديق کنيد حتما کار حقي کرديد چه به خدا سوگند از وقتي دانستم خدا اهل دروغ را مبغوض دارد هرگز دروغ نگفتم و اگر مرا تکذيب مي کنيد و حرفم را باور نداريد، پس در ميان شما کساني هستند که بتوانيد از آنها سوال نماييد از «جابر بن عبدالله انصاري يا ابوسعيد خدري يا سهل بن سعد ساعدي يا زيد بن ارقم يا انس بن مالک» سوال کنيد که آنها اين جمله را از پيامبر خدا شنيدند. آيا اين سخن مانع شما از ريختن خون من مي‌گردد؟»
لازم به ذکر است که چهره‌هايي که امام از اصحاب پيامبر صلي الله عليه و آله نام بردند در ميان جمعيت دشمن حضور نداشتند و مقصود امام از اين تعبير حضور آنها در ميان امت بوده است.
در اينجا شمر براي اينکه سخنان امام را قطع کند حرف هاي بيهوده‌اي زد و وانمود کرد که سخنان حضرت را نمي‌فهمد. پاسخ حبيب بن مظاهر به او کوبنده بود که: "خدا دل تو را مُهر کرده است که اين سخنان را نمي فهمي."
امام سخنان خود را ادامه داد:
«اگر در آنچه گفتم شک داريد آيا در اينکه من فرزند دختر پيامبر شما هستم نيز شک داريد؟ به خدا سوگند در شرق و غرب فرزند دختر پيامبري غير من وجود ندارد. مرا خبر دهيد آيا کسي از شما را کشتم و خونش را از من مطالبه مي کنيد؟ آيا مالي از شما تلف کردم؟ آيا قصاص مجروح کردن کسي را از من مي‌خواهيد؟»
حجتي که تمام شد
هيچ کس با حضرت سخني نگفت. در اينجا امام حسين عليه السلام چند نفر از پيشتازان آنها را که در برابرش بودند و براي حضرت نامه دعوت نوشته بودند به نام صدا کرد: شبث بن ربعي يربوعي، حجار بن ابجر، قيس بن اشعث کندي و يزيد بن حارث شيباني. آنها موضوع را به کلي منکر شدند!!
در واقع آنچه از مطالعه اين سخنان آشکار مي‌شود اينست که حضرت براي تمام کردن حجت بر دشمنان از همه راه هاي ممکن استفاده کردند و مخصوصا از آنجا که انتساب به پيامبر خدا صلي الله عليه و آله در ميان اعراب داراي اهميت و جايگاه والايي بوده است بر روي آن تاکيد زيادي کردند.
============================
پي نوشت:
[1] - متن اين دعاي زيبا را هم شيخ مفيد و هم طبري آورده است: «اللهم انت ثقتي في کل کرب و رجائي في کل شدة..»
[2] - آل عمران26
[3] - يونس71 اين آيه بخشي از سخن حضرت نوح عليه السلام با قومش مي باشد.
[4] -اعراف196
[5] - اشاره امام به عمويشان حضرت جعفر طيار است که در ميان شيعه و سني محترم است.
منابع:
تاريخ طبري.
الارشاد شيخ مفيد.
موسوعة التاريخ الاسلامي، يوسفي غروي.
تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۳۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی محمودنژاد در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: در ایام دهه کرامت به همت خادمان حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها اتفاقاتی در حوزه‌های هنری و مهندسی این آستان مقدس از جمله افتتاح برخی پروژه‌ها و رونمایی از برخی دستاوردهایی که در طول سال گذشته در این آستان مقدس انجام شده رقم خواهد خورد.

وی ابراز کرد: از جمله پروژه‌هایی رونمایی خواهد شد تکمیل ضریح مطهر رأس الحسین (ع) برای کشور سوریه که به همت خادمان حرم مطهر بانوی کرامت انجام شده و در سالروز میلاد حضرت معصومه (س) رونمایی می‌شود و آماده ارسال به آن مکان مقدس است.

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به درب طلایی که برای حرم حضرت رضا (ع) در کارگاه هنری آستان مقدس بانوی کرامت ساخته شده است گفت: این درب طلای فاخر با بهره‌گیری از هنرمندان قم و اصفهان و تیم فنی و هنری آستان قدس رضوی ساخته شده و در دهه کرامت ضمن رونمایی برای نصب به حرم امام رضا (ع) ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه این دو پروژه از منابع خیرینی که با آستان مقدس همکاری می‌کنند تأمین منابع شده است افزود: همچنین در موکب حرم مطهر حضرت معصومه (س) در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا ساخت یک زائرسرا به زیربنای ۳ هزار مترمربع شروع شده که برای ارائه خدمت به زائران اربعین و همچنین در طول سال ساخته شده و تلاش می‌شود که تا پایان دهه کرامت به بهره‌برداری برسد.

محمودنژاد افزود: ما در حرم مطهر حضرت معصومه (س) هم پروژه‌های هنری و عمرانی از جمله کاشی‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری داریم که برخی در فاز اول و برخی در فاز تکمیلی قرار دارد و در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

کد خبر 6093128

دیگر خبرها

  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • نماهنگ|«تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»
  • کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی
  • نماهنگ| «تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»