Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عضو هيات علمي دانشگاه اميرکبير با تاکيد بر اينکه بلاتکليفي وزارت علوم آموزش عالي را با رخوت مواجه کرده است، گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي حال و روز خوبي ندارند و بلاتکليفي وزارت علوم حرکت دانشگاه‌ها در عرصه توسعه علمي را با چالش و رخوت مواجه مي‌کند.
دکتر حسين حسينيان در گفتگو با ايسنا ، ضمن بيان اين مطلب با تاکيد بر اينکه آموزش عالي کشور با چالش کمبود اعتبار و منابع مالي روبرو است، تاکيد کرد: در کشورهاي صنعتي دنيا دانشگاه‌هاي بزرگ منابع مالي خود را از سه طريق کمک‌هاي مردم، حمايت صنعت و دولت تامين مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع صنعت که از حمايت‌هاي دولت برخوردار است منابع مالي را به دانشگاه‌ها تزريق مي‌کند. اما در کشور ما همچنان بلاتکليفي در حوزه تامين حوزه اعتبار دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي وجود دارد.
وي در ادامه تصريح کرد: چندين سال است در کشور تلاش مي شود بخش صنعت دولتي و حتي خصوصي وارد حوزه دانشگاه‌ها شود تا هزينه‌ها و منابع مالي پروژه‌هاي تحقيقاتي را پرداخت کند. اما هنوز در اين زمينه به نقطه‌اي نرسيده‌ايم که در نهايت منجر به توسعه دانشگاه شود. ضمن اينکه بخش دولتي هر سال با مشکلات بودجه‌اي مواجه است و اعتبارات اختصاصي به مراکز را کاهش مي‌دهد به طوري که در حال حاضر دانشگاه‌ها حتي براي تامين هزينه‌هاي جاري خود نيز با مشکل مواجه هستند.
رييس دانشکده برق دانشگاه اميرکبير با تاکيد بر اينکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي کشور حال و روز خوبي ندارند، گفت: ما نبايد براي قرار گرفتن در رتبه 400 يا 500 دانشگاه‌هاي دنيا ابراز خوشحالي کنيم چرا که اين وضعيت براي کشوري که مي‌خواهد صنعت راه‌اندازي کند و به توسعه برسد وضعيت خوبي نيست و در حال حاضر دانشگاه‌ها به نقطه‌اي رسيده‌اند که احساس مي‌کنند به پيشرفتي که بايد باشد دست نيافته‌اند.
دکتر حسينيان ادامه داد: آموزش عالي يک کشور در صورتي وضعيت مطلوبي دارد که بتواند توليدات نظري و مقاله‌اي خود را در قالب علم کاربردي پياده سازي کند. لذا نبايد توسعه کمي در قالب توليد مقاله نشاني توسعه يافتگي تلقي کرد.
اين استاد دانشگاه امير کبير با تاکيد بر اينکه نداشتن وزير علوم نوعي رخوت در آموزش عالي ايجاد خواهد کرد، گفت: اگر چه دانشگاه‌ها در کشور تا حدودي مستقل هستند و تنها از نظر ساختاري و برنامه ريزهاي کلان به وزارت علوم وابسته اند و حتي بودجه‌اي آنها توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور پرداخت مي شود اما نداشتن وزير نوعي رخوت و عقب افتادگي علمي در دانشگاه ايجاد مي‌کنند.
دکتر حسينيان در پايان خاطر نشان کرد: در صورتي که وزير علوم هر چه سريع‌تر انتخاب نشود سياست توسعه آينده توسط دانشگاه‌ها دنبال نخواهد شد و اين مسائل تاثيرات منفي و کوتاه مدت خود را بر آينده بر آموزش عالي و توسعه علمي کشور ميگذارد؛ چرا که ويژگي آموزش عالي اين است که تاثيرات تصميم‌گيري در آن بلند مدت است و بلا تکليفي اين وزارت‌خانه آسيب جدي به آن وارد مي‌کند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۴۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار دانشگاه‌ها تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان است

 محمد کرمی  در نشست شورای اجتماعی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در شرایطی که همه قدرت‌های جهانی سعی در ایجاد خلل در روند توسعه منطقه دارند اگر به خداوند متعال متکی شویم قطعاً بر همه این توطئه‌ها غلبه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مباحث آموزشی و آینده نگری مدارس و دانشگاه ها نقش مستقیم و اثرگذاری در توسعه یک کشور دارد و اساس کار در حوزه فرهنگ از آموزش و پرورش نشات می‌گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: همه مجموعه‌ها وظیفه دارند پای کار آموزش و پرورش باشند چرا که این نهاد مهم زیرساخت اصلی سایر دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: نهاد خانواده و آموزش و پرورش باید ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند چرا که اگر تربیت این ۲ نهاد با یکدیگر مغایرت داشته باشد فرزند ما دچار دوگانگی خواهد شد.

کرمی خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی در سیستان و بلوچستان رخ داده به طوریکه تاکنون پنج هزار نفر در حوزه اقتصاد دیجیتال آموزش دیدند که این اقتصاد دیجیتال می‌تواند موجب افزایش تولید و صادرات این استان شود.

وی تصریح کرد: امروز در یک جنگ شناختی همه جانبه قرار داریم و دشمن در فضای مجازی به دنبال اشغال و هدایت ذهن‌ها و یاس و ناامیدی است؛ در این زمینه ساختن ذهن‌ها کار بسیار مهم و مسوولیتی سنگین است چرا اگر اذهان دچار آسیب شوند دیگر قابل جبران نخواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: خوشبختانه مبانی نظری موجود در قرآن بسیار قوی است و همه تئوری‌ها و تحلیل‌های موجود از طرف دشمن را خنثی خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • کار دانشگاه‌ها تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان است
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد