Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش و انصار الله یمن در جنگ با رژیم سعودی و همپیمانانش از موشک های مختلفی برای هدف قرار دادن مواضع آن ها استفاده کرده است.

سردار "رسول سنایی راد" معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این زمینه می گوید: باوجود خیانت ها در یمن، این توان به خوبی توسط انصارالله و مردم استفاده می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آنها توانستند برخی خلاءها را هم جبران کنند و با تاخت های موشکی در شرایط حساس علیه متجاوزین، ضربات مهلکی را به آنها وارد کنند.اراده مردم یمن و نیروهای مقاومت و امکان استفاده آنها از توانمندی های دفاعی از جمله توان موشکی ابزاری تعیین کننده در نبرد با ائتلاف متجاوز سعودی است.


در طول دو سال اخیر ارتش و انصار الله یمن موشک هایی همچون "نجم الثاقب 1 و 2" ، "قاهر 1 و 2" ، "اورگان"، "اسکاد"، "زلزال" ، "توچکا"، "برکان" و .... را علیه رژیم سعودی به کار برده است.


**موشک " نجم الثاقب"


موشک های نجم الثاقب در دو مدل "نجم الثاقب 1" و "نجم الثاقب 2" تولید شده است. موشک "نجم الثاقب - 1"، چهل و پنج کیلومتر برد دارد که در سر آن مواد منفجره‎ای به وزن پنجاه کیلوگرم کار گذاشته شده است و توانایی ضربه زدن به استحکامات دشمن را دارد. موشک "نجم الثاقب 2" هفتاد و پنج کیلومتر برد دارد و در سر آن نیز مواد منفجره ای به وزن هفتاد و پنج کیلوگرم قرار داده شده است. تصاویری از نحوه پرتاب این موشک ها به مواضع و پایگاه های عربستان سعودی در مناطق مرزی و در عمق منطقه "نجران" و "جیزان" در دو سال اخیر وجود دارد.


شبکه المسیره در سال 2015 میلادی گزارش داد: مهمترین مواضعی که در جبهه جیزان (در حمله اول با موشک های نجم الثاقب) هدف قرار گرفته شد، "منطقه العمود"، "ام بی سی"، "کوه های الدود"، "کوه های الدخان"، "الرمیح"، "برج و مرکز الردیف"، پایگاه نظامی "قوزع" و "العین الحاره" است که پایگاهی عظیم و با اهمیت در جیزان به شمار می آید.


**موشک "قاهر 1 و 2"


موشک قاهر1 از نوع زمین به زمین از موشک سام2 روسیه کپی شده که در داخل یمن توسعه یافته است. این موشک با حدود 250 کیلومتر برد در مرحله نخست، از سوخت جامد و در مرحله دوم نیز از سوخت مایع استفاده می‌کند و طول آن 11 متر و وزنش 2 تن است. وزن کلاهک این موشک نیز 200 کیلوگرم است. بنابر این گزارش، کلاهک این موشک 200 کیلوگرم وزن دارد و برد آن حدود 300 کیلومتر برآورد شده است.


موشک بالستیک میان برد "قاهره ام2" در مرکز تحقیقات و توسعه وابسته به یگان موشکی ارتش یمن، توسعه یافت. ارتش یمن سه فروند از این موشک را به طور همزمان به سمت پایگاه هوایی ملک خالد عربستان در "خمیس مشیط" واقع در منطقه عسیر شلیک کرد. برد موشک مذکور 400 کیلومتر و وزن کلاهک جنگی آن 350 کیلوگرم و وجه تمایز آن با سایر موشک ها، دقت اصابت به اهداف است؛ به طوری که این دقت به 5 تا 10 متر می رسد که با انجام آزمایشات متعدد به این سطح از دقت رسیده است.


**موشک "اورگان"


موشک "اورگان" یک موشک روسی است که در سال 1970 از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد خدمت در یگان‌های این کشور شده بود که این موشک دارای لانچرهای چندگانه که حاوی 16 لوله است و از نظر شباهت بسیار شبیه موشک زمین به زمین "فراگ 7" است که سرعتی معادل 65 کیلومتر در ساعت را دارد و دارای وزن کلی 280 کیلوگرم و سرجنگی 90 کیلوگرم و برد قریب به 40 کیلومتر است.


فدراسیون روسیه، قزاقستان، بلاروس، سوریه، اوکراین، ترکمنستان، ازبکستان و یمن از جمله کشورهای دارنده این موشک هستند. ارتش و کمیته های مردمی یمن در سال 2015 چهار موشک اورگان به سوی پادگان "سد جیزان" عربستان شلیک کردند که نتایج موفقی داشت.

**موشک "اسکاد"


"اسکاد" یک موشک زمین به زمین برد کوتاه بوده که بردی معادل 180 تا 600 کیلومتر دارد. کلاس‌های مختلف این موشک با نام‌های " اسکاد ای" ، " اسکاد بی" ،"اسکاد سی" و " اسکاد دی" است.


کلاس‌های مختلف این موشک با طولی بین 10 تا 12.5 متر، وزن پرتاب 4.5 تا 6.5 تن، سرجنگی تکی، با توانایی حمل کلاهک متعارف یا نامتعارف، هدایت "اینرسی" (هدایتی که پارامترهای شتاب و سرعت مدنظر قرار می‌دهد)، سوخت یک مرحله‌ای و برد 180 تا 550 کیلومتر است که ساخت "فدراسیون روسیه" است.


موشک "اسکاد سی" و "اسکاد دی" بردی بین 450 تا 600 کیلومتر دارد و امروز کشورهایی همچون یمن، کره شمالی ، لیبی، لهستان، مصر و غیره از آن استفاده می‌کنند.


**موشک "توچکا"


"توچکا (ORT-21 Tochka)" با نام ناتو "اسکاراب اس اس 21 (SS-21 Scarab) " یک موشک بالستیک تاکتیکی ساخت "اتحاد جماهیر شوروی سابق" بوده که دارای بیش از 6 متر طول ، بیش از 65 سانتی متر قطر، موتور سوخت جامد، با وزن کلی 1800 تا 2000 کیلوگرم وزن و برد 70 تا 180 کیلومتر است. این موشک انواع سرجنگی ها را می‌تواند حمل کند و برد آن بین 70 تا 160 کیلومتر و وزن کلی 2 هزار کیلوگرم است. این موشک دارای هدایت اینرسی (Inertial Guidance) و مدت روانه سازی این موشک 20 دقیقه و مدت ترک محل شلیک از سوی موشک کمتر از 2 دقیقه است. موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" به کمک لانچر BAZ-5921 حمل و شلیک می‌شود.

**موشک های "زلزال 3"


این موشک توانایی حمل حجم زیادی از مواد منفجره و کلاهک های جنگی را داراست، همچنین قدرت تخریب زیادی دارد. وزن کلاهک جنگی این سامانه حدود نیم تن مواد منفجره است که تعداد ترکش های آن به 10 هزار رسیده و بُرد آنها به حدود 65 کیلومتر می رسد که میزان تخریب آن بالغ بر 300 متر برآورد شده است.

همه این مشخصات باعث شده است که موشک "زلزال 3 " از اهمیت بسیاری برخوردار شود و بتواند در حمله به تجمع نیروهای دشمن و اتاق عملیات آن ها مورد استفاده قرار گیرد.


**موشک "برکان"


"برکان 1" از نوع موشک های بهینه‌سازی شده "اسکاد" به دست نیروهای یمنی است که طول آن 12.5 متر و قطرش 88 سانتی متر بوده و وزن کلاهک آن نیم تُن است که وزن کلی آن به 8 تن با قدرت تخریبی بالا می‌رسد. کلاهک جنگی موشک برای تخریب پایگاه‌های نظامی بزرگ طراحی شده است و بُرد آن به بالای 800 کیلومتر می‌رسد که در مرکز توسعه و پژوهش‌های موشکی وزارت دفاع یمن ساخته شده است. در سپتامبر سال 2016 میلادی این موشک یک پایگاه نظامی رژیم سعودی را در طائف هدف قرار داده است.


موشک های یمنی برگ برنده ارتش و انصار الله برای مقابله با ائتلاف سعودی است که تاکنون توانسته پایگاه های نظامی مختلفی را در عربستان هدف قرار دهد.

گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۴۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پس از ماه‌ها سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز خاورمیانه، هزینه این رهگیری‌ها در حال افزایش است. به گفته رئیس تدارکات تسلیحات پنتاگون اقدامات برای از بین بردن سامانه‌های هوایی بدون خدمه اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دلار برای هر شلیک هزینه دارد.

ویلیام لاپلانت معاون یکی از معاونان وزارت دفاع آمریکا این اظهارات را اوائل هفته جاری (میلادی) در کنفرانسی به میزبانی مرکز مطلعات استراتژیک و بین‌المللی مطرح کرد. او گفته تلاش‌های کنونی برای متوقف کردن پهپادهای شلیک شده از سوی شبه‌نظامیان حوثی در یمن بر موشک‌های پرهزینه ناوشکن‌های نیروی دریایی یا جت‌های جنگی متکی است. برچسب قیمتی فعلی خیلی گران تمام می‌شود.

از ماه اکتبر (مهرماه ۱۴۰۲)، نیروهای آمریکایی در دریای سرخ و خلیج عدن، پهپادها و موشک‌های تهاجمی یک طرفه حوثی‌ها را که از یمن شلیک می‌شوند سرنگون می‌کنند. تا اواسط دسامبر ۲۰۲۳ (آذرماه ۱۴۰۲)، بیش از سه دوجین (بیش از ۳۶ فروند) شلیک به سمت پهپادها انجام شد. در بهار امسال بیش از ۱۳۰ مورد شلیک صورت گرفته است.

ارتش ایالات متحده همه جزئیات مربوط به سلاح‌های مورد استفاده در این عملیات را به اشتراک نگذاشته است، اما موشک استاندارد ۲ (Standard Missile ۲) که یک موشک زمین به هوا با برد متوسط است به ازای هر شلیک ۲.۱ میلیون دلار هزینه دارد.

موشک‌های ۲.۱ میلیون دلاری استاندارد آمریکا برای مقابله با اهداف هوایی

بعد از ماه‌ها سرنگونی سیستم‌های کنترل هواپیماهای بدون سرنشین، این صورت حساب احتمالا بالاست و به تکاپوی پنتاگون برای پیدا کردن جایگزین‌های ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر کمک می‌کند.

یک موشک زمین به هوا با برد متوسط می تواند ۲.۱ میلیون دلار برای هر هزینه داشته باشد. شلیک کرد. پس از چندین ماه سرنگونی UAS، این صورتحساب احتمالاً بالاست و به تلاش‌های پنتاگون برای یافتن جایگزین‌های ارزان‌تر و کم‌هزینه کمک می‌کند.

سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین در حال افزایش است. دو هفته پیش، نیروهای ایالات متحده به اسرائیل و دیگر شرکای خود پیوستند و به سرنگونی حدود ۳۰۰ پهپاد و موشک تهاجمی یک طرفه شلیک شده توسط ایران و شرکای آن به سمت اسرائیل کمک کردند. اگرچه هیچ کشته‌ای در جریان این حمله گزارش نشد، اما آمریکا و متحدانش به جای فناوری یا سیستم‌های ارزان ضد پهپاد که لاپلانت امیدوار است به آن دست پیدا کند، چندین جت جنگنده اف ۱۵ ای، سیستم‌های موشکی پاتریوت و ابزارهای دیگر را به کار گرفتند.

ارتش آمریکا در مورد اینکه چه مهمات و چه تعداد هواپیما برای رهگیری حمله ایران استفاده کرده است، از جمله اینکه آیا خلبانی به فشار خون دچار شده است یا نه – صحبتی نکرده است، اما با توجه به انواع هواپیماها و کشتی‌های درگیر، احتمالاً موشک‌های متداول و رایج مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

لاپلانت می‌گوید هدف پنتاگون این است که هزینه‌های رهگیری پهپاد را به کسری از آنچه که تاکنون وجود دارد کاهش دهد. به گفته او وزارت دفاع به جایگزین‌هایی نیاز دارد که برای هر شلیک فقط ده‌ها هزار دلار یا تنها ۱۰ هزار دلار هزینه کند.

این اولین باری نیست که لاپلانت نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر و توسعه تسلیحات برای مقابله با سیستم‌های هوایی بدون سرنشین را مطرح می‌کند. در ماه‌های اخیر، او بارها در مورد نیاز به ساخت این سلاح‌ها «در مقیاس متناسب» با تمرکز بر یافتن سامانه‌های تسلیحاتی ارزان‌تر برای پاسخگویی به تعداد بالای رهگیری‌هایی که در خاورمیانه اتفاق می‌افتد، صحبت کرده است.

براساس گزارش یک نشریه دفاعی آمریکا (Taskandpurpose)، در حالی که برخی پهپادهای تجاری کوچک‌تر که به سلاح‌های جنگی تبدیل می‌شوند را می‌توان با سلاح‌های کوچک متداول منهدم کرد - مانند سلاح کوچک به‌ کار گرفته شده در اوکراین که ساخته شده از ۶ شش قبضه کلاشینکف است – پهپادهای بزرگ‌تر مانند پهپادهای شلیک شده از سوی ایران و حوثی‌ها به سلاح‌های گران‌تر و پیچیده‌تر نیاز دارند. نیاز به روش‌های گسترده‌تر و ارزان‌تر به‌عنوان توانمندی‌های تسلیحاتی بدون سرنشین و انبار این تسلیحات برای مقابله با چنین پهپادهایی به احتمال در آینده افزایش پیدا می‌کند.

اوکراینی‌ها از ۶ قبضه کلاشینکف برای منهدم کردن پهپادهای ساده‌تر استفاده می‌کنند

ایالات متحده روش‌های دیگری را امتحان می‌کند. در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۲)، ارتش ایالات متحده صدها هواپیمای کایوت سی دو سفارش داد که یک مهمات پرسه‌زن برای از بین بردن پهپادهای دشمن محسوب می‌شود. در همین حال ارتش آمریکا دومین سیستم لیزری پرقدرت سکو متحرک یا سیستم پی اچ ای ال را برای اهداف مقابله با سیستم‌های کنترل هواپیمای بدون سرنشین (UAS) در خارج از کشور مستقر کرده است. این تصمیم پس از آن صورت گرفت که ارتش ایالات متحده در چند ماه گذشته انواع مختلفی از سلاح‌های لیزری را که برای رهگیری در نظر گرفته بود، آزمایش کرد.

پهپاد پرسه زن کایوت آمریکا برای مقابله با پهپادها تجهیزات پدافند لیزری آمریکا موسوم به HEL کد خبر 848178 برچسب‌ها ایران و آمریکا هواپیما - پهپاد خبر ویژه دفاع - موشک جنگنده یمن

دیگر خبرها

  • محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند 
  • ویدئویی که یمنی ها از نیروهای زیر زمینی خود منتشر کرده اند
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • حزب الله چند میلیون دلار پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرده است؟ | پهباد هرمس ۴۵۰ و ۹۰۰ صهیونیست ها را بهتر بشناسیم | ویدئو
  • رسانه‌های تل‌آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • رسانه‌های تل آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم