Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@02:49:57 GMT

همدان رویشگاه هزاران گونه گیاهی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۴۹۲۲

همدان رویشگاه هزاران گونه گیاهی

به گزارش ایرنا، بسیاری از گونه های گیاهی از دیرباز برای اهالی استان همدان شناخته شده اند و با رشد و نمو آنها در دشت های سرسبز و دامنه های خوش آب و هوای این استان، الوند نشینان سفره های خود را در دشت و دمن گسترانده و به برداشت این گونه ها که مصارف خوراکی و دارویی دارند مبادرت می ورزند.
همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با سه هزار 574 متر ارتفاع به عنوان مهمترین ارتفاعات این منطقه یکی از کانون های مهم گونه های مختلف گیاهی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان، تعداد گونه، جنس و خانواده گیاهی موجود در این استان شامل یک هزار و 540 گونه از 511 جنس و 90 خانواده است؛ رقمی که بسیار قابل توجه بوده و می تواند به عنوان ذخیره گاه و بانک گیاهی مطرح شود.
محمدرضا محمدی در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: طبق آخرین بررسی ها، 315 گونه دارویی خود رو در اراضی ملی استان همدان شناسایی شده است که مهمترین آنها رازیانه، پنیرک، آویشن، بابونه، اسپند، گاوزبان، ریواس، کنگر، گلپر، بومادران، خاک شیر، سماق، نسترن وحشی و مریم گلی است.
گونه های یاد شده کاربردهای بسیاری در تولید داروهای گیاهی دارند و به عنوان گیاهانی شناخته شده، مورد استفاده کارشناسان و متخصصان این حوزه که در عصر کنونی بار دیگر رونق بسیاری یافته است، قرار می گیرند.
از طرف دیگر این گونه ها از شناخته شده ترین گیاهان دارویی مورد استفاده در سبد خانوارهای ایرانیان بشمار می آید و می توان نمونه هایی از این گیاهان را در هر آشپزخانه ای یافت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان، در همین ارتباط اضافه کرد: 315 گونه دارویی شناسایی شده در همدان از 209 جنس و 71 خانواده است که 159 گونه دارای استفاده سنتی و 156 گونه فاقد استفاده سنتی در استان بوده اما دارای ارزش داروئی است.
به گفته محمدی از مجموع گونه های گیاهی شناسایی شده در استان همدان، 210 گونه انحصاری ایران و 30 گونه انحصاری این استان است؛ رقمی که به اعتقاد کارشناسان آمار خوبی برای این حوزه بشمار می رود و می توان به عنوان یک ظرفیت مهم در حوزه های مختلف از جمله ایجاد اشتغال مورد استفاده قرار بگیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان در همین چارچوب افزود: بیشترین تعداد گونه های انحصاری استان متعلق به جنس Asteragalus (گون) با 85 گونه انحصاری ایران و 13 گونه انحصاری استان همدان شناسایی شده است.
به گزارش ایرنا، توجه به حوزه گیاهان دارویی که در دهه های اخیر بار دیگر احیاء و با اقبال گسترده مردم همراه شده است، می تواند علاوه بر نقش موثری که می تواند در حوزه های اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا کند، به حفظ و گسترش هرچه بیشتر ذخیره گاه این گیاهان ارزشمند به عنوان سرمایه های طبیعی استان همدان و کشور منجر شود.
7526/2090
گزارش از: علیرضا جهانگیری**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۴۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، امشب هم تظاهرات اعتراضی شهرک‌نشینان صهیونیست علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی ادامه دارد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که هزاران شهرک‌نشین صهیونیست در برابر ساختمان وزارت جنگ این رژیم در تل‌آویو دست به تظاهرات زده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسیده این شهرک‌نشینان معترض از نتانیاهو خواسته‌اند که توافقی را برای مبادله اسیران میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در نوار غزه امضا کند.

علاوه بر این صهیونیست‌های معترض در این تظاهرات پرشمار خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی و برکناری نتانیاهو شده‌اند.

همچنین رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند که صدها معترض صهیونیست نیز در برابر محل اقامت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در منطقه اشغالی «قیساریا» دست به تظاهرات زده و خطاب به نتانیاهو شعار داده‌اند: پیش از اسیران به محل اقامتت بازنگرد.

گفتنی است با تداوم جنگ علیه نوار غزه و عدم کسب هرگونه دستاورد نظامی از سوی رژیم صهیونیستی انتقادها در سرزمین‌های اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم و کابینه وی شدت گرفته است. مخالفان نتانیاهو وی را به خریدن وقت برای باقی‌ماندن در قدرت جهت فرار از محاکمه در پرونده‌های قضایی اقامه‌شده علیه او متهم می‌کنند. علاوه بر این خانواده‌های اسیران صهیونیست خواهان آن هستند که رژیم صهیونیستی بدون اتلاف وقت و به هر قیمتی اسیران صهیونیست نزد مقاومت را در جریان توافق با مقاومت فلسطین آزاد کند و از ادامه حمله‌های بی فایده به نوار غزه که علاوه بر کشتار فلسطینیان کشتار این اسیران را نیز در پی دارد دست بردارد.

کد خبر 6090398

دیگر خبرها

  • تداوم تظاهرات هزاران صهیونیست ضد نتانیاهو در تل‌آویو
  • تظاهرات مجدد هزاران صهیونیست در تل آویو
  • فرآیند کشت، برداشت و فرآوری هزاران تن پیاز توسط کشاورزان آمریکایی (فیلم)
  • پشت پرده ساخت اسکله روی هزاران تن آوار خانه‌های فلسطینیان
  • تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو
  • تداوم تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو
  • ورود شورای رقابت به نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی به صلاح نیست
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه