Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،سردار محمدمسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر و پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور دربرنامه "تیتر امشب" به واکاوی نقائص و آثار طرح های جمع آوری معتادان متجاهر پرداختند.

در ابتدای این برنامه، حمزه ای خبرنگار شبکه خبر، تصاویری زنده از منطقه شوش تهران گزارش کرد که آشکارا و بدون توضیح، ده ها خبر و تفسیر در بر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش، تعدادی از معتادان از اعزام های مکرر به مراکز بازپروری و مصرف مجدد، بلافاصله پس از خروج از کمپ گفتند.

به نظر می رسد "رها" شدن این انسان ها، چه در دورانی که معتاد متجاهرند و چه در دورانی که به اختیار یا به اجبار، ترک کرده اند، معضل همیشگی خودِ آنها، خانواده ها، مسئولان و کل جامعه است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه همین نقطه که در گزارش نشان داده شد، بیش از 50 بار پاکسازی شده است، تصریح کرد: همه اینها معتاد متجاهر نیستند و بسیاری از آنها مسافران یا اشخاص بی جا و مکانی هستند که در کنار معتادان تجمع کرده اند.

وی اضافه کرد: همانطور که خودِ معتادان می گویند آنها بارها جمع آوری و به مراکز بازپروری منتقل شده اند، اما نیروی انتظامی اختیار و مامورتی در قبال مراقبت از آنها پس از ترک ندارد.

سردار زاهدیان با بیان اینکه بیش از 15700 خرده فروش در ماه های اخیر بازداشت شده اند، تصریح کرد: اغلب آنها پس از مجازات، که معمولا جریمه نقدی است، بار دیگر به جامعه باز می گردند که همین امر یکی از نکات مورد توجه ما در پیشنهاداتمان برای اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر بوده است.

در ادامه این برنامه، سردار زاهدیان با بیان اینکه در اصلاح قانون مربوط به مجازات قاچاقچیان، نظر پلیس تفکیک قائل شدن میان قاچاقچیان عمده و خرده فروشان بود، اظهار داشت: با اجرای طرح های ویژه پلیس، اکنون می بینیم که عرضه مواد مخدر در سطح شهر دشوارتر شده و آنچه شما می بینید در همین کلونی ها و پاتوق هاست.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: کسی که در توزیع مواد مخدر فعالیت می کند، بازار خود را نیز فراهم می کند و ما در حال مقابله با این بازارها هستیم.

سردار زاهدیان تصریح کرد: بخشی از کار، یعنی مقابله با قاچاقچیان بر عهده ماست و مدیریت مصرف کننده ها دست ما نیست.

افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: سهم بالایی از تولید مواد مخدر جهان در همسایگی ما یعنی افغانستان رخ می دهد و حتی امریکائی ها نیز اعلام می کنند که تنها 20 درصد مواد وارد شده به داخل کشورشان را کشف و ضبط می کنند.

افشار در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع توجیه مناسبی برای فراوانی موجودیت موادمخدر در جامعه است، گفت: با تلاش های ستاد مبارزه با مواد مخدر بسیاری از مسیرهای اصلی ترانزیت مواد مسدود شده، اما مسیرهای خاکی و ناشناس همچنان باز است و در حجم های 10 کیلوگرم یا 15 کیلوگرم وارد می شود.

سردار زاهدیان با بیان اینکه 80 درصد مواد کشف شده، در مرزهای شرقی رخ می دهد، تصریح کرد: تمام سعی ما این است که مسیر انتقال مواد مخدر به مرکز و نواحی غربی کشور قطع شود.

وی افزود: برای روشن شدن ذهن هموطنان عزیز می گویم که مواد مخدر، موضوعی است که همه ی جامعه باید به آن توجه کنند.

در ادامه برنامه، حمزه ای، خبرنگار شبکه خبر از منطقه مسگرآباد، یکی دیگر از پاتوق های معتادان در تهران تصاویری گزارش کرد که در آن نیز، تعدادی از معتادان، از جمله چند زن پناه گرفته و سرگرم مصرف بودند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این برنامه خواهان همکاری مردم برای مقابله با این آسیب اجتماعی شد و واگذاری بخشی از کار به بخش خصوصی را پیشنهاد کرد.

افشار گفت: مردم باید بدانند که نیروها و نهادهای حاکمیتی به سهم خود تلاش می کنند و برای رفع این معضل، همکاری جدی مردم لازم است.

انتقاد از نشان دادن "پایپ" و "زر ورق"!

فرید براتی، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی پخش تصاویر مربوط به پاتوق معتادان را بی ملاحظگی توصیف کرد و با انتقاد از نشان دادن "پایپ" و مصرف موادمخدر گفت: من هم به صراحت عرض می کنم که ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر اهداف درمانی ندارد.

براتی ادامه داد: این ماده بیشتر مشکل قضات را حل می کند، اما چون قانون است و اجرای آن به سازمان بهزیستی محول شده، ما وظیفه خود را در قبال آن انجام می دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه معتاد متجاهر تعریف خاص خود را دارد، اظهار داشت: بخشی از افرادی که در گزارش شما بودند، معتاد متجاهر نیستند و حتی همه کسانی که در عملیات اخیر پلیس دستگیر شدند هم معتاد متجاهر نیستند، اما به هرحال حل مشکلات آنها نکته ای نیست که سازمان بهزیستی به تنهایی بتواند آن را انجام دهد.

ترابی تصریح کرد: وضعیت سطح شهر تنها به بهزیستی یا پلیس مربوط نمی شود و نهادهای مختلفی باید برای حل آن دست به دست هم بدهند.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

بررسی کارشناسانه معضل معتادان متجاهر

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۰۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی صبح پنج شنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان اظهار کرد: سازمان مردم نهاد فعالیت‌های ارزشمندی در جامعه دارند اما بخوبی نتوانسته‌اند کارکرد خود را در اغلب موارد انجام دهند.

وی افزود: باید پالایش جدی در زمینه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد داشته باشیم و خیران را فعال کنیم.

وی بر ضرورت اجتماعی سازی مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و افزود: مشارکت مردم منجر به موفقیت در مقابله با مواد مخدر خواهد شد و باید فرهنگ مقابله و مبارزه با مواد مخدر در جامعه نهادینه شود چرا که مواد مخدر گلوله‌ای است که به جوانان ما اصابت می‌کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تصریح کرد: تمام دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی باید در زمینه مبارزه با مواد مخدر، نقش آفرینی و سهم خود را در زمینه مقابله با مواد مخدر مشخص کنند.

رمضانی یادآور شد: باید جلسات تخصصی و کارگاه‌های آموزشی برای دانش آموزان برگزار شود و آگاهی این قشر در مقابله با مواد مخدر ارتقا یابد.

وی پیگیری مصوبات جلسات شورا را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: بررسی مصوبات جلسات گذشته باید تبدیل به رویه و اولویت شود تا نتایج جلسات بخوبی دیده شود.

وی اذعان کرد: دستگاه‌ها از ظرفیت قانونی برای اختصاص بودجه در بحث مقابله با مواد مخدر استفاده کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اضافه کرد: غربالگری در کمپ ماده ۱۶ سنندج ضعیف است و دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه با جدیت ورود کند تا شاهد انتقال بیماری بین معتادان متجاهر نباشیم.

کد خبر 6094938

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر استفاده شود
  • درمان بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ کرمان
  • جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان
  • انهدام ۸ باند قاچاق مواد مخدر در کردستان
  • سازمان‌های مردم نهاد مشارکت بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشند
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند
  • جمع‌آوری ۲۷۶ معتاد متجاهر در کردستان
  • دستبند پلیس بر دستان فروشندگان مواد مخدر در آبادان
  • توقیف کامیون حامل ۲۶۷ کیلو مواد مخدر شیشه در غرب تهران