Web Analytics Made Easy - Statcounter

متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز ما کمرنگ شده و آنگونه که شایسته است مردم به این مهم توجه ندارند که این امر می‌طلبد فکری به حال موضوع شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمر بصیر، متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز ما کمرنگ شده و آنگونه که شایسته است مردم به این مهم توجه ندارند به همین جهت خبرنگار ما به بین مردم رفته تا با تهیه یک گزارش دلایل این مهم و اینکه چگونه می‌شود رفتار کرد تا سخن ما باعث ناراحتی نشود؛ از زبان خود مردم بشنویم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نجمه صالحی نخستین فردی است که باب گفت‌و‌گو را با او آغاز می‌کنم و در اهمیت موضوع گفت‌و‌گو می‌گوید: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بسیار ضروری است و باید به این تفکر و باور برسیم که وقتی حجاب داریم می‌توانیم امنیت داشته باشیم.

تاکنون پیش آمده که به کسی تذکر دهید؟

صالحی: اگر آشنا باشد به او تذکر می‌دهم در غیر این صورت تذکر نمی‌دهم چون گوش نمی‌کنند.

به نظر شما حتما باید همان لحظه تأثیرش را ببینیم و به عبارتی همین که طرف مقابل متوجه شود که کارش اشتباه بوده نوعی تأثیر نیست؟! که با سکوت همراه با لبخندی ملیح صحبتم را تأیید می‌کند.

تا کنون پیش آمده که از طریق پیامک امر به معروف و نهی از منکر کنید؟ به عنوان مثال موقعیت خوبی نبوده و بعدا از طریق پیامک به فرد مورد نظر تذکر داده باشید؟ که پاسخش منفی است و می‌گوید: این هم روش خوبی است.

به نظر شما هنرمندان چطور می‌توانند در زمینه امر به معروف و نهی از منکر فعالیت کنند؟ که پاسخ می‌دهد: یک هنرمند می‌تواند از طریق برگزاری تئاتر، طنز، نمایش و سایر هنرها به مردم نشان دهد که انجام این کار درست نیست و یا بر عکس برای جامعه لازم است.

به مسیرم ادامه می‌دهم و قصد دارم که با دو خانمی که مشغول پیاده‌روی هستند مصاحبه کنم که با لحنی مهربانانه و آمیخته به لبخند عذرخواهی می‌کنند و حاضر به گفت‌و‌گو نشدند و مردی میانسال که وقتی موضوع گفت‌وگو را فهمید با احترام گفت: «عذر می‌خوام اگر ممکن است بنده را از این مسأله معاف کنید» و تشکر و خداحافظی کرد.

نخعی یکی دیگر از شهروندان کاشمر می‌گوید: امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر و برای همه امتش رفت و قیام کرد.

می‌پرسم برایتان پیش آمده که امر به معروف و نهی از منکر کنید؟ که گفت: بله پیش آمده و برایم خیلی هم تأثیر گذار بوده است؛ یک روز یک خانمی از کنارم رد شد و خیلی سریع به من گفت عزیزم شالت رو بکش جلو و تا برگشتم نبود و اصلا ندیدمش فقط فهمیدم یک خانم چادری بود که سریع هم رد شده بود؛ بعد که نگاه کردم دیدم شالم خیلی عقب رفته و کشیدمش جلو و از آن زمان هم سعی کردم مقنعه یا شال که سرم می‌کنم تا حد امکان بیارمش جلو تا حجابم حفظ شود.

چرا تذکر خانم تأثیر گذار شد؟

از نحوه بیانش خیلی خوشم آمد چون با یک متانت خاصی گفت یعنی می‌توانست با یک لحن دیگری به من تذکر دهد؛ اما خیلی محترمانه گفت: دخترعزیزم شالت را بکش جلو.

همین جمله را اینقدر سریع و تند و جالب بیان کرد که قشنگ به دل آدم می‌نشست و همان موقع هم به حرفش گوش کردم.

علی اکبر غزنوی، 60 ساله می‌گوید: اگر کسی به راه خلافی برود می‌گویم باید به راه امام حسین(ع) و راه شهداء بروی و راهی که امامان ما رفتند و اینکه هر چه برای خودت می‌پسندی و خوب است برای دیگران هم خوب است، بنابراین باید درست رفتار کنیم و باعث ناراحتی کسی نشویم.

وی افزود: قدیم‌ها خیلی بهتر بود اگر یک نفری کار خلافی انجام می‌داد و ما می‌گفتیم انجام نده در پاسخ با احترام می‌گفت چشم و مسیر خلاف را هم ادامه نمی داد؛ اما اگر بعضی جوانهای الان را بگویی مثلا سیگار نکش می‌گویند اینها پیرمرد هستند و چیزی متوجه نمی‌شوند.

می‌پرسم چرا بعضی اینگونه رفتار می‌کنند؟ که در پاسخ همراه با خنده می‌گوید: «نمی‌دانم از همین گوشی‌ها است یا از همین روغن نباتی‌ها است؛ ما قدیمی‌ها ساده‌ایم می‌خواهیم که جوانها کار خوب انجام دهند؛ اما به حرف نمی‌کنند».

غزنوی ادامه داد: باید به جوانها با احترام و با اخلاق خوب بگوییم به تکیه‌ها بروید به مسجدها بروید؛ انقلاب به این خوبی داریم. از این رفاه و آسایش بهتر؛ از این امکانات بهتر که نوامیس مردم و خانواده‌ها در کمال امنیت در همین بولوار در رفت و آمد هستند.

وی در پایان گفت‌و‌گو تأکید می‌کند: باید با محبت بگوییم تا گوش کنند.

حسین عسکریان 72 ساله از کوهسرخ کاشمر در ادامه صحبت‌های دوستش می‌گوید: «از محبت خارها گل می‌شود» با زور نمی‌شود؛ با اخلاق بد نمی‌شود؛ باید اخلاق خوب داشته باشیم تا صحبتهایمان تأثیرگذار باشد.

تا حالا شده که امر به معروف و نهی از منکر کنید؟ زیاد بوده مثلا فردی معتاد بوده است و ترکش دادیم.

فاطمه غزنوی که از جمع همین خانواده است می‌گوید: قدیم‌ها اگر مادر شوهرمان یا مادر خودمان چیزی به ما می‌گفت و تذکر می‌داد می‌گفتیم «چشم»؛ اما امروز بگویی چادرت را درست بگیر بدشان می‌آید و می‌گویند به تو مربوط نیست و به نظر من که هیچ حرفی را گوش نمی‌کنند.

چرا؟ با خنده می‌گوید نمی‌دانم؛ اکنون پیشرفت مردم نسبت به قدیم خیلی بهتر است؛ اما بی احتیاط هستند با وجود این همه امکانات باز هم ناشکری می‌کنند و قدر نمی‌دانند.

زهرا یزدانی یکی دیگر از شهروندان کاشمر است که می‌پرسم چگونه برخورد کنیم که طرف مقابل ناراحت نشود؟ در جوا می گوید: متأسفانه حالا جرأت نمی‌کنی تذکر دهی و مخصوصا قشر جوان را امر به معروف ونهی از منکر کنی؛ اما در صورتی که موقعیتش باشد مشکلی نیست؛ یعنی آمادگی‌اش را داشته باشد و با احترام می‌شود انجام داد.

فاطمه مطهری‌نیا یکی دیگر از شهروندان در پاسخ به سؤال ما به گونه‌ای متفاوت پاسخ می‌دهد و می‌گوید: بله برای من هم پیش آمده که امر به معروف و نهی از منکر کنم و با برخوردی مناسبی هم گفتم: خانم ببخشید متوجه نشدید موهایتان بیرون است که در جواب گفت: به تو مربوط نیست تو چیکار داری؟!.

یعنی برخورد شما با اینکه خوب بوده باز هم برخورد بدی داشتند؟.

بله؛ حتی یکبار هم به فردی تذکر دادم موهایتان از پشت دیده می‌شود و حواستان نیست که در وسط خیابان روسری‌اش را درآورد و داخل کیفش گذاشت!.

به نظر شما چرا بعضی اینگونه رفتار می‌کنند؟.

برای اینکه فکرمی‌کنند وقتی بی‌حجابند خیلی زیبا به نظر می‌رسند در صورتی که زیبایی زن در حفظ حجاب و عفافش است.

اگر مسئولین پیگیر باشند که به روش‌های مختلف رعایت حجاب را الزامی کنند و همانطور افرادی که کلاه ایمنی و یا گواهینامه ندارند را جریمه می‌کنند با افراد بدحجاب هم همین رفتار را داشته باشند.

به نظر شما اجبار جواب می‌دهد؟

مطهری‌نیا: اجبار جواب کامل نمی‌دهد ولی برای کسانی که خیلی بی‌حجابند شاید با این کار بهتر شوند؛ چرا که حکومت ما یک حکومت اسلامی است و نباید اینگونه باشند.

متأسفانه امروز مردانی داریم که به همسراشان می‌گوید تا آرایش نکنی به بیرون نمی‌رویم، بنابراین می‌توان گفت صد در صد خانم‌ها مقصر نیستند؛ بلکه بسیاری از مردان ماهم مقصرند.

چه عواملی یا عاملی باعث شده که چنین صحنه‌هایی را در جامعه اسلامی ببینیم؟.

مطهری‌نیا: ماهواره خیلی تأثیر داشته است، به عبارتی محیط خانه و خانواده خیلی تأثیرگذار است.

پدر و مادرها به جای اینکه مروارید را داخل صدف نگهداری کنند از همان دوران کودکی زیباییهای فرزندشان را در محیط جامعه به نمایش می‌گذارند و به این کار افتخار هم می‌کنند.

در قدیم مادران خیلی به حجاب فرزندانشان اهمیت می‌دادند و حتی لازم به تذکر هم نبود کافی بود یک نگاه به فرزندشان کنند تا متوجه کار اشتباه خود شود؛ اما متأسفانه امروز بعضی از مادران داشتن حجاب را اُمُلی می‌دانند.

نباید اجازه دهیم که کشورهای خارجی دین‌شان را به ما تلقین کنند، بلکه ما دین اسلام و رفتار و زندگی حضرت فاطمه (ص) را در کشورهای دیگر و مخصوصا ملل مسلمان تبلیغ و ترویج کنیم.

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که الگوی ما حضرت فاطمه و حضرت زینب و طفل سه ساله امام حسین (ع) است که کتک خوردند؛ خار بیایان کشیدند، ولی دشمن نتوانست چادر را از سرشان بکشد.

حرمت خون شهیدان را حفظ کنیم؛ خانواده‌های شهدا حرمت دارند؛ امروز که من با امنیت تک و تنها در خیابان راه می‌روم و شب‌ها در خانه‌ام آسایش و امنیت دارم مدیون خون شهدای مدافع حرم هستم.

مادری که ده دقیه فرزندش دیرتر به خانه می‌رسد و گوشی تلفن را بر‌می‌دارد و هزار جا زنگ می‌زند آنوقت مادر شهید چه دلی دارد؟!.

با توجه به اینکه موقع امر به معروف و نهی از منکر برخورد مناسبی با شما نشده است پیش آمده که این مهم را ترک کنید؟.

مطهری‌نیا: من با همان برخورد خوب ادامه می‌دهم؛ اما بعضی مردها دوست دارند که همسرشان بی‌حجاب باشد و البته باید با محبت و مهربانی با افراد برخورد کرد تا به راه راست هدایت شوند و خانواده‌ها از همان کودکی حجاب و نماز را به بچه‌های خود بیاموزند.

گزارش: حوریه صادقی زیرک آباد

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۴۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تست هوش ریاضی: تعداد تخم مرغ‌های باقی مانده چند عدد است؟

یک معمای جذاب در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که بسیاری را گیج کرده است. 

معما این است:

من ۶ تخم مرغ دارم. ۲ تخم را شکسته‌ام، ۲ تخم مرغ دیگر را پخته‌ام و ۲ تای دیگر را خورده‌ام. حالا چند تخم مرغ باقی مانده است؟ 

 

پاسخ‌های زیادی برای این معما ارائه شده است که به نظر منطقی می‌رسند، اما چرا جواب آنها اشتباه است؟

پاسخ اشتباه ۱: برخی می‌گویند که برای پختن تخم مرغ باید ابتدا آن را شکست؛ بنابراین اگر ۲ تخم مرغ شکسته شود، سپس پخته شود و خورده شود، ۴ تخم مرغ باقی می‌ماند. اما این پاسخ نادرست است.

پاسخ اشتباه ۲: برخی دیگر می‌گویند ۴ تخم مرغ باقی مانده است، چون در کل ۶ تخم مرغ داشتیم، ۲ تا شکسته شد، ۲ تا پخته شد و ۲ تا خورده شد. اما چرا این جواب هم اشتباه است؟..
..
..
..
..

..

..

..

..

..

..

پاسخ درست: اگرچه ممکن است فکر کنید که پاسخ باید ۴ باشد، اما نکته ظریفی در سوال وجود دارد. جمله اول می‌گوید: “من ۶ تخم مرغ دارم. ” این جمله برای زمان حال است، در حالی که بقیه جمله‌ها برای زمان گذشته هستند؛ بنابراین با توجه به این نکته، جواب درست عدد ۶ است، زیرا هرچند شما در گذشته تخم مرغ‌ها را شکسته‌اید، پخته‌اید یا خورده‌اید، اما در زمان حال هنوز ۶ تخم مرغ دارید.

اگرچه این معما ساده به نظر می‌رسد، اما به دلیل تفاوت در زمان‌های فعل، بسیاری از افراد به اشتباه جواب می‌دهند. این نوع معما‌ها نشان می‌دهند که گاهی برای یافتن پاسخ درست باید به دقت به سوال نگاه کرد و تفاوت‌های ظریف در ساختار جملات را درک کرد.

منبع: خبرنامه

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • اجبار دانش‌آموز برای تهیه لباس فرم جدید ممنوع است
  • اولین کسی که بایرن را رد نکرد: برادرزاده پدرخوانده!‏
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • تست هوش ریاضی: تعداد تخم مرغ‌های باقی مانده چند عدد است؟
  • تشکیل پرونده قضایی برای ضاربان آمر به معروف در کاشمر
  • کنایه روحانی به جنجال ساخت مسجد در پارک قیطریه
  • سوال و جواب‌ کوتاه از محسن هاشمی درباره خواهرش! | فیلم
  • دلسوزی شاگرد منتظری برای شهید مطهری/ تشکیل 700 پرونده برای مشاوران املاک یک استان!