Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:35:26 GMT

اتحادیه میهنی و کردستان عراق بدون مام جلال

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۷۴۲۴۷

اتحادیه میهنی و کردستان عراق بدون مام جلال

بغداد- اواخر پاییز 74 شمسی مام جلال را در مرکز فرماندهی اتحادیه میهنی که آن روزها با حزب دمکرات مسعود بارزانی در یک جنگ خانگی بسر می برد، ملاقات کردم؛ با خنده های همیشگی و شوخی های بامزه اما معمولا هدف دار!

همان اول سراغ مدیرعامل وقت ایرنا (فریدون وردی نژاد) را گرفت؛ کاک فریدون چطوره؟ و بعد برای دقایقی طولانی از تلاش ها و فداکاری های او و سایر نیروهای سپاه در جریان بمباران شیمیایی حلبچه توسط ارتش صدام خاطره تعریف کرد و گفت، اینها را کردها هیچگاه فراموش نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آن روز در دفتر حزب جلال طالبانی ، درباره اوضاع شمال عراق و منطقه کردستان که هنوز به منطقه فدرالی تبدیل نشده بود، گفت وگو کردیم و او از صلح و همزیستی سخن گفت و از راه های حصول به آن، بی آنکه حرفی از مسعود بارزانی بزند که با او در جنگ بود؛ نه تند گفت و نه تندی کرد.
اتفاقا حدود چند روز قبل از آن دیدار با کاک مسعود بارزانی در قلعه اش در صلاح الدین در استان اربیل گفت وگو کرده بودم و این شخصیت تاثیر گذار در صحنه سیاسی عراق هم آن روزها از صلح حرف زد ، اگرچه در همان روزها، برغم وساطت های علی آقا محمدی فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران به کردستان عراق دستور برداشتن انگشت ها را از روی ماشه ها صادر نکرد.
محبوبیت جلال طالبانی، بویژه در سلیمانیه و کاریزمایش بر اتحادیه میهنی شاید مهمترین نکته ای بود که نظر هر تازه واردی به کردستان عراق را جلب می کرد.
او به یک همزیستی نه تنها مسالمت آمیز که یک همزیستی عاطفی میان اقوام و مذاهب اعتقاد داشت و در آن دیدار حدودا یک ساعته ای که با او داشتم بارها آن را تکرار کرد.
این باور و اعتقاد مام جلال واقعا درونی بود؛ شاید جالب باشد که بدانید در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه الحره عربی (شبکه وابسته به آمریکا) پیش از بیماری ، در جواب مجری که از او درباره جوک هایی که در عراق درباره کردها شنیده می شود، سوال کرد، چه پاسخی داد.
مام جلال ازهمان خنده های همیشگی تحویل مجری داد و سپس چند تا از آن جوک ها را تکرار کرد و خودش هم قهقه می زد تا ثابت کرده باشد هدف اصلی اش از بنای زندگی مسالمت آمیز و توام با صلح و دوستی، چیزی است که نباید از برخی افراط ها که آن هم معلوم نیست از کجا و توسط چه کسانی سرچشمه می گیرد، متاثر شود.
مام جلال که از رهبران حزب دمکرات به رهبری ملا مصطفی بارزانی بود، بعد از درگذشت ملا مصطفی از حزب دمکرات جدا شد و به همراه جمعی از شخصیت های کرد از جمله نوشیروان مصطفی امین اتحادیه میهنی را پایه گذاری کرد.
جلال طالبانی پس از سال ها مبارزه مسلحانه در کوهستان های پوشیده از برف علیه دیکتاتور وقت با هدف بنیانگذاری عراقی نوین و دمکراتیک، سرانجام بعد از سال های 2003 میلادی بطور کامل وارد عرصه سیاست عراق شد و از 2005 میلادی به عنوان رئیس جمهور عراق نقش بی بدیلی در ایجاد همبستگی و وحدت ملی عراق و حل اختلافات سیاسی ایفا کرد و این موضوعی است که بر سر آن هم دوستان و هم مخالفان مام جلال اتفاق نظر دارند.
مام جلال از 2012 با سکته مغزی شدیدی که کرد ، عملا از صحنه سیاست خارج شد و از 2014 با توصیف پزشکانش رسما از مقام خود کناره گیری کرد که این خلاء در حوادث و رویدادهایی که بعد از آن در عراق و بویژه در کردستان عراق بوقوع پیوست، کاملا محسوس بود.
طی یک سال گذشته ، خلاء مام جلال بر شورای رهبری اتحادیه اثرات خود را بروز داد و این حزب بارها تا آستانه فروپاشی هم فرو برد.
با اینحال اکنون ، حزب حتی سایه مام جلال را نیز با خود همراه ندارد و زمان برای رهبران این حزب جهت نشان دادن شایستگی ها و ارزش های فردی برای به دست گرفتن میراث مرد گفت وگو در روزهای سخت فرا رسیده است.
محمد علی حیدری هائی
خاورم*2*1770*380

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۴۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی راه‌های ارتباطی ۳۵۰ روستای سیل‌زده در خراسان جنوبی

جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: طی این چند روز ۶۰ تیم عملیاتی راهداری و ۱۹۰ راهدار با ۱۵۰ دستگاه انواع ماشین آلات به صورت شبانه روزی برای عملیات بازگشایی محور‌های روستایی بکارگیری شدند.

او افزود: به راه‌های ارتباطی بیش از ۳۵۰ روستا در استان طی چندین روز گذشته در اثر سیلاب آسیب وارد شد که با تلاش شبانه روزی عوامل راهداری همه محور‌های آسیب دیده از سیلاب اخیر بازگشایی شد.

جلال زاده تصریح کرد: در حال حاضر راهداران مشغول پاکسازی پل ها، آبنماها، تخلیه قنو‌ها و ریزش برداری کامل محور‌های خاکی و کوهستانی با هدف ایجاد ارتباط ایمن و پایدار برای راه‌های مذکور هستند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • رفع مشکلات اقتصادی بدون مشارکت مردم ممکن نیست
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • سیمینی که دانشور بود
  • بازگشایی راه‌های ارتباطی ۳۵۰ روستای سیل‌زده در خراسان جنوبی
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است