Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تصور مي‌کنم تحولات منطقه را نه صرفا در مقطع فعلي بلکه بايد از مدت‌ها قبل در نظر بگيريم، زيرا به طور کلي منطقه ما درگير نوعي حرکت‌هاي تجزيه‌طلبانه است که از بيرون منطقه هدايت مي‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، حسن هاني زاده در يادداشت روزنامه حمايت نوشت: موشه يعلون، وزير جنگ سابق رژيم صهيونيستي در اظهاراتي فاش ساخت که عربستان و امارات متحده عربي دوستان جديد اسرائيل هستند و منافع تل‌آويو با اين دو کشور عربي هماهنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات وزير جنگ سابق اين رژيم که همچنان يکي از شخصيت‌هاي تأثيرگذار رژيم صهيونيستي تلقي مي‌شود، از وجود رابطه کاملاً آشکار ميان عربستان و امارات با تل‌آويو حکايت دارد. رابطه اين دو کشور عرب عضو شوراي همکاري خليج‌فارس با رژيم صهيونيستي، وجود يک اراده جمعي در ميان اين کشورها براي علني کردن مناسبات خود با اسرائيل را مورد تأکيد قرار مي‌دهد. عربستان سعودي طي دو سال اخير، بدون تلاش براي پنهان‌کاري، يک رابطه گسترده سياسي با رژيم صهيونيستي برقرار کرده و برخي کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس را به اتخاذ سياست‌هاي مشابه عربستان، تشويق نموده است. طي چند سال گذشته، «عادل الجبير» وزير خارجه، سرلشکر «انور عشقي» از افسران بلندپايه و «ترکي الفيصل» رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان حداقل 6 بار به فلسطين اشغالي سفر کرده‌اند. در اين سفرها مناسبات سياسي، اقتصادي، نظامي و امنيتي ميان دو رژيم صهيونيستي و سعودي مورد بحث قرار گرفت و عربستان متعهد شد روزانه 500 هزار بشکه نفت از طريق شرکت آمريکايي «آرامکو» در اختيار اسرائيل قرار دهد. موضوع ديگري که در اين سفرها مورد بحث قرار گرفت، اين بود که عربستان آمادگي خود را براي تحت فشار قرار دادن کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس براي برقراري رابطه با تل‌آويو اعلام کرد.
اقتدار کشورهاي منطقه براي صيانت از مرزها
رسول موسوي در يادداشت روزنامه جام جم نوشته است: تصور مي‌کنم تحولات منطقه را نه صرفا در مقطع فعلي بلکه بايد از مدت‌ها قبل در نظر بگيريم، زيرا به طور کلي منطقه ما درگير نوعي حرکت‌هاي تجزيه‌طلبانه‌ است که از بيرون منطقه هدايت مي‌شود. بر اين اساس حتي حرکت داعش را نبايد صرفا يک حرکت تروريستي براي اقدامات تروريستي بدانيم، بلکه داعش درصدد تشکيل دولت اسلامي عراق و شام يعني همان موضوع تجزيه منطقه بود که با مقاومت صورت گرفته عملا شکست خورد. درحال حاضر با پديده ديگري روبه‌رو هستيم که ادامه همان سناريوي تجزيه منطقه است که از مدت‌ها قبل شروع شده و هدف اصلي آن تغيير مرزها و تجزيه کشورهاي منطقه است؛ همان موضوعي که اسرائيل آن را براي امنيت خود دنبال مي‌کند؛ مانند آنچه در مورد تجزيه سودان شاهد هستيم. همچنين ليبي که به صورت دو فاکتو به شرقي و غربي تجزيه شده است. بنابراين آنچه اکنون به نام استقلال کردستان مطرح شده، ادامه همان سناريوي تغيير مرزها و تجزيه درون کشورهاي منطقه است که دنبال مي شود. در اين شرايط وظيفه کشورهايي مانند ايران، ترکيه و عراق اين است که براساس منافعشان که حفظ تماميت ارضي کشورها و تغييرناپذيري مرزهاست به کمک عراق آمده و اجازه ندهند طرح‌هاي تجزيه کشورهاي منطقه دنبال شود.
بحران‌ هاي مالي عظيم در راهند؛ کمربندها را محکم کنيم
در يادداشت روزنامه رسالت به قلم حامد حاجي‌ حيدري مي خوانيد: هرچند اقتصاد ايران در رده هفدهم جهان قرار دارد، ولي بي‌گمان، شهري مانند تهران، شهري که بالاترين تراکم مهندس جهان را در خود دارد، به لحاظ فناوري و تکنولوژي ديجيتال، در رده‌اي کمتر از دهم شهرهاي جهان قرار دارد. اين امر نشان مي‌دهد که ما بايد حساب شدگي انطباق خود با اقتصاد عميقاً ديجيتالي شده را بيش از پيش تقويت کنيم، و الا بايد منتظر تبعات تبديل شدن به دايناسورهاي منقرض شده را بپذيريم. اقتصاد دنياي ديجيتالي شده امروز ما، شبيه هيچ‌يک از وضعيت‌هايي که تا کنون بشر ديده است، نيست. شبيه تجربيات فرهنگي ما هم نيست. آشفتگي گسترده‌اي که در حيطه اشتغال به وجود آمده، بزرگ‌ترين دگرگوني اقتصادي و اجتماعي ناشي از ظهور اقتصاد ديجيتال است که پيش از اين در مقالات متعددي به آن پرداخته‌ايم، ولي، اين، تمام ماجرا نيست. آشفتگي مالي، جنبه ديگري از دگرگوني‌هاي اقتصادي و اجتماعي روزگار ماست. در ماه اوت سال 2012، شرکت «نايت کپيتال»، در عرض تنها 45 دقيقه، 440 ميليون دلار از ارزش خود را از دست داد. شگفت‌آور است؛ 440 ميليون دلار. اين، بحران عظيمي بود که باعث شد، بازار سهام «نزدک» به مدت سه ساعت بسته شود. شگفت‌آورتر اين که آن نزول، نتيجه مستقيم خطاي انساني نبود، بلکه الگوريتم‌هاي رايانه‌اي معاملات سهام مي‌توانند، به سرعت، بلايي را بر سر معامله‌گران معمولي سهام بياورند که فعالان بورس‌ها نمونه آن را قبلاً نديده‌اند.
برجام و ابطال يک نظريه
يد‌الله جواني در يادداشت روزنامه جوان نوشته است: برجام بار ديگر در کانون توجه‌ها قرار گرفته و هر روز فعالان عرصه سياست و رسانه، در مورد آن مي‌گويند و مي‌نويسند. رفتار دولت ترامپ در قبال اين توافقنامه بين‌المللي، به گونه‌اي شکل گرفت که ترديدها درخصوص ماندگاري آن روزافزون شده است. آقاي دکتر ظريف، وزير امور خارجه کشورمان چند روز پيش در گفت‌وگو با گاردين و فايننشال‌تايمز گفت پيش‌بيني مي‌شود ترامپ در 15 اکتبر پايبندي ايران به برجام را تأييد نکند. اين سخن آقاي ظريف به استناد شواهد و قرائن بسيار است. در صورت اعلام چنين موضعي از سوي رئيس‌جمهور ايالات متحده، براساس سناريويي در يک دوره زماني 60 روزه، کنگره امريکا درباره اعمال يا عدم اعمال مجدد تحريم‌هاي ايران تصميم‌گيري خواهد کرد. بديهي است که اين روند در حال طي شدن، به معناي زمينه‌سازي براي خروج امريکا از برجام با هزينه ايران خواهد بود. بر همين اساس آقاي ظريف در گفت‌وگو با الجزيره مي‌گويد: «اگر امريکا تصميم بگيرد از توافق هسته‌اي خارج شود، ايران گزينه‌هاي مختلفي در اختيار دارد و ما هم از اين توافق خارج خواهيم شد.» به طور قطع خروج امريکا از برجام، مرگ اين توافقنامه بين‌المللي را رقم خواهد زد.
زمان تصميمات کليدي
در يادداشت روزنامه جمهوري اسلامي مي خوانيد: اقليم کردستان براي مذاکره با دولت بغداد اعلام آمادگي کرده است. حيدر العبادي نخست‌وزير عراق اعلام کرده هرگونه مذاکره با اقليم کردستان منوط به لغو وابطال نتايج همه پرسي و اعلام رسمي اين مطلب است. مقامات اقليم کردستان انتظار داشتند پس از برگزاري همه پرسي جدائي از عراق بتوانند با نتايج همه پرسي از دولت بغداد امتيازاتي را دريافت کنند. به همين دليل تمامي خواسته‌ها مبني بر لغو همه پرسي را ناديده گرفتند و با اصرار براي برگزاري همه پرسي، عملا در انزوا قرار گرفته‌اند. تا اينجاي قضيه در مقياس بين‌الملل، تمامي کشورها از يکپارچگي و تماميت ارضي عراق دفاع و حمايت کرده‌اند ولي تنها رژيم اشغالگر صهيونيستي از توطئه‌هاي تجزيه عراق و جدائي اقليم کردستان عراق حمايت و جانبداري کرده است. در چنين شرايطي همسايگان عراق نيز با رويکردي مشترک در قبال اين پديده موضع گيري کرده‌اند، هم اينک مقامات ارشد سياسي و نظامي ترکيه در ايران به سر مي‌برند و قرار است رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور ترکيه نيز امروز به تهران سفر کند.
گره «واجب مظلوم» به موي برخي خانم ها
کورش شجاعي در يادداشت روزنامه خراسان نوشت: فساد و زشتي و پليدي کم نيست، تبعيض و فقر و گناه کم نيست اما گويا برخي دانسته و برخي ندانسته روي اين نوع کژي ها و بدي ها چشم مي بندند و يا اين پلشتي ها و منکرات را کم رنگ جلوه مي دهند و برعکس براي درشت نمايي و بسيار بزرگ ديدن زشتي ها و منکراتي مانند نامأنوس بودن ظاهر و بدحجابي برخي آقايان و خانم ها غوغا مي کنند. بله حتما بايد براي حجاب و خوش حجابي و ترويج و تعميم حيا و عفاف در جامعه هر چه مي توان به حکم عقل و شرع و غيرت تلاش کرد و صد البته که يکي از ضروريات غيرقابل انکار دين و قرآن و شرافت انسان حفظ حيا و برخورداري از پوشش مناسب مردان و زنان متناسب با آموزه هاي قرآني، وجداني و فطرت انساني است اما متاسفانه گويا نه تنها براي گسترش اين خصيصه و فضيلت مهم وجداني و ديني، کارهايي مبنايي، به هنگام، به سزا، علمي و اثرگذار انجام نشده بلکه گاه اقداماتي صورت گرفته که به ضد خود تبديل شده و اوضاع چنين شده که مي بينيم!! اسف بارتر اين که تا صدايي براي احياي امر به «معروف ها» و نهي از «منکرها» يعني يکي از اهداف اصلي قيام سيدالشهدا به ميان مي آيد بسياري از ذهن ها متوجه ظاهر برخي خانم ها مي شود و اين واجب بسيار مهم و اساسي که به عنوان مميزه دين رسول خاتم در تورات و انجيل آمده به زلف بيرون آمده برخي خانم ها و ظاهر زننده بعضي گره مي خورد!
اي کاش رئيس‌جمهور يک بار گفته بود!
در يادداشت روزنامه وطن امروز به قلم ميکائيل دياني مي خوانيد: «مردم ايران! من به عنوان رئيس‌جمهور منتخب شما و پشتوانه آرايي که شما براي آباداني و اقتدار ايران اسلامي به من داديد از شما خواهش مي‌کنم با خريد کالاي ايراني به اشتغال فرزندان خودتان کمک کنيد؛ من نيز متعهد مي‌شوم در نيازمندي‌هاي دولت تا حد امکان از توليد ملي استفاده کنيم تا فرزندان شما تک تک به سر کار روند و ديگر جوان بيکاري در خانه‌هاي ايراني نباشد». چقدر دوست دارم در يک ارتباط زنده تلويزيوني خطاب به مردم ايران از سر صداقت و تدبير و اميدآفريني اين جمله را از زبان رئيس‌جمهور کشورم بشنوم! شايد حدود 8 سال از تاکيد مقام معظم رهبري بر توليد ملي مي‌گذرد و اين نه فقط يک سياست ديني، بلکه بيشتر يک استراتژي ملي به حساب مي‌آيد براي اقتدار ايران و ايراني اما هميشه حسرت به دل مانديم که از سوي رئيس‌جمهور مملکت اين جمله را در تلويزيون بشنويم و مطابق آن اقداماتي جدي را در جهت همين سياست‌گذاري کلان مشاهده کنيم. اين را از اين جهت مي‌گويم که تقريبا در تمام تحولات اقتصادي دنيا در نيم قرن اخير و حتي در همين ايران خودمان تغييرات با همين مکانيزم جلو رفته و اين پيمان مستقيم مرد اول دولت‌ها با مردم و وفاداري به آن بوده است که يک جهش اقتصادي را شکل داده است.
تغيير محور اعتماد جهان
در يادداشت روزنامه سياست روز که مائده شيرپور نوشته است، مي خوانيد: سفر اردوغان رئيس‌جمهوري ترکيه در کنار رئيس ستاد ارتش و نخست‌وزير اين کشور به ايران از جمله مسايلي است که قابليت تحليل و جاي تأمل بسياري را مي‌طلبد. همچنين اينکه روابط ايران و ترکيه در منطقه روابط پرفراز و نشيبي بوده و عموماً کمتر پيش آمده که طرفين درباره موضوع واحدي به توافق پايدار خصوصاً در زمينه سياسي و امنيتي دست يابند بر اهميت اين سفر مي‌افزايد. اما اين‌بار تجزيه عراق و تبعات امنيتي که براي دو کشور هم‌مرز با اين کشور به همراه خواهد داشت باعث شکل‌گيري روابط جديدي شده است. روابطي که حتي ممکن است در ادامه مسير، تأثير شگرفي بر روابط اين کشور با ديگر متحدان ترکيه ايجاد کرده و نظرهاي اين کشور را درباره بسياري از مسايل بين‌المللي تغيير دهد. اين موضوع وقتي قابل تأمل‌تر مي‌شود که بدانيم امريکا که معمولاً با ترکيه هم‌پيمان است داراي نظري موافق با ترکيه در زمينه عراق بوده اما اين کشور ترجيح داده از بين ايران و امريکا براي تحقق ثبات و امنيت خود و منطقه ايران را برگزيند!.
نقطه عطف در روابط تهران-آنکارا
صادق ملکي کارشناس و تحليلگر ارشد سياسي در يادداشت روزنامه ايران نوشت: از سفر اردوغان به تهران بايد استقبال کرد و آن را به فال نيک گرفت. سفر مقامات به کشورها، آن هم در سطح رؤساي دولت فارغ از توافق‌هايي که صورت مي‌گيرد به‌ تنهايي، از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و داراي معنا و بار سياسي خاص خود است. سفر سوم اردوغان به ايران اگرچه در چارچوب سفرهاي دوره‌اي و تقويمي دو جانبه است اما انجام آن در دوره‌اي که منطقه درگير تحولات جدي است، اهميت اين سفر را دوچندان کرده است. بنابر اخبار رسانه‌ها و اظهارات اردوغان، رئيس جمهوري ترکيه در سفر به تهران قرار است در کنار مذاکره با آقاي روحاني همتاي ايراني خود، با رهبر معظم انقلاب نيز ديدار کند. برگزاري جلسه شوراي عالي راهبردي ميان دو کشور، مذاکرات دو جانبه، منطقه‌اي، اجلاس آستانه و توجهي ويژه به همه‌ پرسي اقليم از مهم‌ترين دستور کارهاي سفر اردوغان به تهران است.
انفعال رسانه‌هاي ايراني
در يادداشت روزنامه صبح نو مي خوانيد: جايگاه رسانه‌هاي ما در قبال رويدادهاي بين المللي كجاست؟ روزنامه نگاران ايراني چقدر مي‌توانند يا توانسته‌اند در برابر اتفاقات مهم جهاني موج آفرين و تاثيرگذار باشند؟ سابقه و تجربه نشان داده متاسفانه اين حضور و تاثيرگذاري خواسته يا ناخواسته ضعيف و ناچيز است. دو روز قبل در ايالت لاس وگاس بزرگ‌ترين و بي سابقه ترين حمله تروريستي تاريخ آمريكا روي داد كه طي آن حدود ٦٠٠ آمريكايي كشته و مجروح شدند. اين اتفاق، مردم آمريكا و ساكنان ديگر نقاط جهان را دچار بهت و حيرت كرد اما با وجود اين، رسانه‌هاي آمريكايي به فاصله كوتاهي مديريت افكار عمومي را بدست گرفتند و به‌جاي كنكاش درباره جزئيات اين رويداد و تلفات برجاي مانده از اين حمله تروريستي، به طرح موضوع كنترل سلاح در آمريكا پرداختند كه سال‌هاست مورد بحث و جدل رسانه‌هاي آمريكايي است. حال اين رويداد را مقايسه كنيد با اتفاقاتي به مراتب جزئي‌تر و محدودتر كه در ايران يا اقصي نقاط عالم روي مي‌دهند. اينک دوباره به سؤالات صدر اين يادداشت بازگرديد و نوع عملكرد و برون داد رسانه‌هاي ايراني در قبال حمله تروريستي لاس وگاس را ارزيابي و مقايسه كنيد. دردمندانه، نه تنها موج خبري هماهنگي در رسانه‌هاي ايراني ديده نمي‌شود بلكه در ٤٨ ساعت گذشته كمترين ميزان تحليل‌ها و عمليات رسانه‌اي در قبال اين واقعه تلخ و عجيب را شاهد هستيم. نقطه كور رسانه‌هاي ايراني در اين حوادث كجاست و راه برون رفت از اين انفعال رسانه‌اي چيست؟
فوبياي نظام ارزي شناور
در يادداشت روزنامه دنياي اقتصاد مي خوانيد: به‌طور عجيبي يک خصوصيت ميان سردمداران نظام ارزي قفل شده (peg) مشترک است. آنان مي‌ترسند قفل نرخ ارز را بشکنند و بازار ارز را آزاد کنند؛ زيرا برخي از کاهش شديد آن بيم دارند و برخي از افزايش آن. آنان که از تضعيف پول ملي پس از آزادي بازار هراسانند، از تبعات تورمي آن نيز وحشت دارند. همين دو خصوصيت هسته اصلي فوبيا نسبت به نظام شناور را تشکيل مي‌دهد. آنان حاضرند سال‌ها بگذرد، حاضرند تمامي سيگنال‌هاي قيمتي را که به کارآيي بيشتر منابع و رشد اقتصادي بيشتر منجر مي‌شود سرکوب کنند، حاضرند ذخاير ارزي‌شان جلوي چشمشان ذوب شود، اما کاري را که درست است، انجام ندهند. آنان مي‌ترسند. اما مرور تجربه ديگر کشورها براي حرکت به سوي نظام ارزي شناور که امروز «دنياي ‌اقتصاد» به آن پرداخته است، نشان مي‌دهد که برخلاف اصلاحات اقتصادي ديگر، احتمال موفقيت اصلاح ارزي بسيار بيشتر از شکست آن است و هر چند کشورهاي مختلف با سرعت‌هاي متفاوت اين اصلاحات را پيش برده‌اند، اما در صورت وجود عزمي فراگير در نهادهاي تصميم‌گيرنده با يک فرآيند تدريجي مي‌توان بدون وقوع سناريوهايي که وحشت از نظام شناور ارزي را شکل داده‌اند، اصلاح ارزي را به پيش برد.
انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران

رسانه‌های ترکیه با حضور در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران به تهیه گزاش درباره محصولات نظامی بخصوص در حوزه موشکی و پهپادی پرداختند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های ترکیه نظیر NTV و CNNTURK با حضور در نمایشگاه دستاوردهای نظامی کشورمان به تهیه گزارش از تسلیحات ایران بخصوص در بخش های موشکی و پهپادی پرداختند.

موشکهای مورد استفاده ایران در عملیات وعده صادق مانند فاتح، خیبرشکن، عماد و پاوه از محصولات مورد توجه این رسانه ها بود.

پهپادهای غنیمتی از آمریکا که توسط ایران مهندسی معکوس شده است نیز از دیگر موارد مورد اشاره رسانه های ترکیه در این نمایشگاه بود.

پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی در ترکیه بازتاب قابل توجهی داشت. بخشی آن را به عنوان یک نمایش یا تئاتر مورد انتقاد قرار دادند که توجه جهانی را از موضوع قتل عام مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی منحرف کرد اما بخش قابل توجهی نیز پاسخ یک کشور اسلامی به رژیم صهیونیستی دانستند که تاکنون بی سابقه بوده است.

فشار افکار عمومی در ترکیه به قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی باعث شد تا اردوغان تصمیم به کاهش این روابط بگیرد.

تا ماه گذشته بیش از 60 درصد فولاد وارداتی رژیم صهیونیستی از ترکیه تامین می شد و حدود 40 درصد سوخت مورد نیاز این رژیم نیز از طریق ترکیه به آنها می رسید.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • ۱۱۲۹ اثر به دبیرخانه «طنز پهلو» ارسال شد/ استان تهران بیشترین آثار طنز را ارسال کرد
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران
  • برگزاری رژه اقتدار دریایی در آبراه راهبردی خورموسی
  • واکنش دوستان بازیگر زن سریال نون خ به چهره و ظاهرش (فیلم)
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور