Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@12:32:05 GMT

زخم کهنه صنعت فارس دوباره دهان گشود

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۰۶۵۰

هنوز هم مردان نسل قبل با افتخار از کارخانجات بزرگ استان یاد می کنند و جوانان نسل جدید پای حرفهای پدرانشان مینشینند و آن را چون رویایی تمام نشدنی می پندارند.
روزگاری نه چندان دور که فارس بزرگترین صنعت مخابراتی ایران را در کارخانه مخابرات راه دور ایران ITI را داشت و تجهیزات تخصصی مخابراتی، صنایع الکترونیک تلویزیون، تلفن، کیتهای هوشمند تولید میکرد، لامپ پارس چراغ خانه کارگران زیادی را روشن کرده بود، کارخانه پارچه بافی که تمام بافتههایش پنبه شد و زمینش کاربری مسکونی گرفت، کاشی کاشانه کازرون که بهترین محصولات را تولید می کرد، مجتمع گوشت فارس یکی از بهترین و مدرن ترین صنایع استان بود و قبل از سلاخی شدن تکنولوژی اش و حتی خانههای ویلایی کارکنانش در آن مجتمع زبانزد خاص و عام بود، کارخانه آزمایش بهترین محک برای آزمایش توانمندی متخصصان فارس در تولید کولر و یخچال به شمار می رفت، کارخانه مجهز کابل سازی که حتی فرصت نکرد روکش ماشین آلاتش را کنار بزند، کارخانه نقره نخ که تنها کارخانه ریسندگی فارس بود و یا 19 کارخانه لبنی فارس که استخوانشان در مشکلات خُرد شد و چاره ای به جز تعطیلی نداشتند گوشه ای از داشته های عظیم فارس به شمار می رود که دیگر اثری از چرخیدن چرخ های تولید در این کارخانجات نیست و حالا جامعه کارگری استان از مسئولان دولتی فارس درخواست می کند هوشیار باشند چرا که سرانجام ناخوشایندی در انتظار برخی واحدهای قدیمی فارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهرزاد مویدی، رئیس شورای اسلامی کار کارخانجات استان فارس با بیان این که سیاست غلط برخی مدیرنماها در استان باعث شده تا حوزه کار و تولید فارس آسیب جدی ببیند، اضافه کرد: متاسفانه انتصاب مدیران عامل در کارخانجات به خصوص کارخانجات زیرنظر شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) باعث شده تا کارخانجاتی که انتظار می رفت بیشتر حامی جامعه کارگری باشند بزرگترین ضربه را به این قشر بزنند.
وی با اشاره به وضعیت کارخانه پشم شیشه گفت: به کارگران این کارخانه اعلام شده پشم شیشه برای انتقال به منطقه ویژه اقتصادی شیراز از اواخر امسال به مدت نامعلومی تعطیل میشود.
مویدی با اشاره به تغییرات پی در پی مدیریتی در این کارخانه گفت: کارخانه پشم شیشه زیربار تغییر مدیریت پیدرپی کمر خم کرده و حتی قرار است حکم جدید مدیر عاملی برای یکی از اعضای هیات مدیره که در شیراز مسئولیت مهمی از لحاظ سیاسی و اجتماعی دارد صادر شود، فردی که بعید به نظر می رسد با توجه به مشغله عظیم کاری بتواند زمان لازم را صرف مدیریت کارخانه نماید.
وی با بیان این که جامعه کارگری به هیچ عنوان قبل از اتمام کار ساخت کارخانه جدید در منطقه ویژه اقتصادی شیراز اجازه تعطیلی طولانی مدت برای انتقال را نمی دهد، افزود: متاسفانه عده ای به جان کارخانجات فارس افتاده و هر سال شاهد تعطیلی کارخانجاتی در استان هستیم.
رئیس شورای اسلامی کار استان فارس با اشاره به این که در گذشته نیز اقداماتی برای تعطیلی پشم شیشه انجام شد، افزود: اقدامات سابق هم با هوشیاری جامعه کارگری و همراهی مسئولان به سرانجام نرسید و حالا هم اجازه تکرار آن اقدامات را نمی دهیم.
این نماینده جامعه کارگری گفت: مدیران کارخانه اعلام می کردند کارخانه تعطیل شود و زمین آن فروخته شود تا بتوان زمین جدیدی خریداری کرد. سوال اینجاست مگر شرکت شستا آن قدر کم توان شده که پول خرید یک قطعه زمین را نداشته باشد؟
وی ادامه داد: حالا هم که زمین را خریدهاند بازهم با دلایل دیگر به دنبال تعطیلی کارخانه به بهانه های دیگر هستند. متاسفانه بی برنامگی در فارس آن قدر زیاد شده که مدیران پایتخت نشین به خود اجازه داده اند در تهران بنشینند و نسخه صنعت را در فارس بپیچند.
مویدی با این درخواست که مسئولان فارس اجازه ندهند اتفاقات تلخ گذشته در تعطیلی پی در پی کارخانجات و به وجود آمدن شرایطی همچون شرایط کارخانه هپکو اراک در شیراز تکرار شود، افزود: عده ای صاحب منصبان در شرکت شستا از اهالی این استان هستند اما متاسفانه به دلیل نبود ارتباط بین آن ها و مدیران استان همین افراد بیشترین ضربه را به صنایع زیر مجموعه آن شرکت می زنند به گونه ای که حتی شرکت شیرین دارو را هم در لیست شرکت های در دست فروش گذاشته اند.
وی با اشاره به خطر از بین رفتن فرصت شغلی 200 کارگر شاغل در پشم شیشه شیراز گفت: تا همین چند وقت پیش قرار بود کوره کارخانه نوسازی شود چرا که فرسوده بودن آجرهای آن کوره خطر ریزش دارد حتی آجر هم خریداری و از طریق بنادر جنوبی وارد شد اما مدت هاست تلاشی برای ترخیص آن نمی شود ظاهراً دیگر مدیران کارخانه قصد نوسازی کوره را ندارند.
مویدی با بیان این که مسئولان دستگاههای اجرایی فارس نمایندگان دولت هستند، هر اشتباه و سهل انگاری آنها پای دولت نوشته می شود افزود: همچنین مردم شیراز به شورای شهر همسو با دولت رای داده اند و انتظار میرود شورای شهر جدید اشتباهات شورای شهر قبلی را تکرار نکند و برون سپاری پروژهها را با بیرون بردن فرصت های شغلی از استان،
اشتباه نگیرد.
رئیس شورای اسلامی کار استان فارس در توضیح بیشتر گفت: متاسفانه در چند سال اخیر پروژه های شهری شیراز به پاتوق پیمانکاران بومی تبدیل شد این اتفاق باعث گردید بسیاری از فرصت های شغلی شیراز در اختیار کارگران استان های همسایه قرار بگیرد و یا پیمانکار غیربومی که دغدغه اشتغالزایی در شیراز را نداشت از اتباع بیگانه استفاده کند و آخر کار هم پول دریافتی را از شیراز و فارس خارج
کند.
وی گفت: همچنین در مواردی هم که از کارگران بومی شیراز استفاده می شد، غالباً حق و حقوق کارگر تمام و کمال از سوی پیمانکار غیربومی پرداخت نمی شد و پیمانکار بعد از اتمام قراردادش کارگر را بلاتکلیف رها کرده و از فارس می رفت و دست کارگر برای دریافت مطالباتش جایی بند نبود.
مویدی در پایانی اظهار امیدواری کرد در شورای شهر نظارت کامل برای سپردن پروژه ها به پیمانکاران بومی داشته باشد تا جامعه کارگری بیش از این تحت فشار نبود فرصت شغلی قرار نگیرد.

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۰۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی

محمدجواد مرادیان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس اظهار کرد: اعضای یک خانواده در روستای کوهمره سرخی بعد از مصرف قارچ دچار علائم تاری دید، لرز، تعریق، تهوع و استفراغ و سردرد شدند.

او ادامه داد: ۷ نفر از اعضای این خانواده به بیمارستان علی اصغر شیراز و یک کودک نیز به بیمارستان نمازی شیراز مراجعه و تحت درمان قرار گرفته اند.

سم موجود در قارچ‌های خود رو با هیچ یک از روش‌های طبخ شامل پختن، سرخ کردن و یا کباب کردن از بین نمی‌رود، بنابراین توصیه می‌شود شهروندان فقط از قارچ‌هایی که به صورت صنعتی و بهداشتی تولید و در فروشگاه‌های معتبر عرضه می‌شوند، استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • قارچ‌های خودرو هشت نفر را راهی بیمارستان کرد
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی
  • بهاران پربارش فارس
  • پهپادهای اوکراین صنعت فولاد روسیه را هدف گرفتند
  • مدعی العموم از کارخانجات رب گوجه بازدید کرد
  • صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز
  • رشد ۲ برابری تناژ بارگیری محمولات در راه‌آهن فارس
  • الکترونیکی شدن دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان
  • روستا‌های حاشیه شیراز مظلوم‌ترین روستا‌های فارس هستند
  • همت بلندی که ۱۶۰ بومی را صاحب شغل کرد