Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@21:15:35 GMT

چرا دلار افسار پاره کرده است؟

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۴۹۵۶

چرا دلار افسار پاره کرده است؟

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سعيد اسلامي بيدگلي، کارشناس مسائل اقتصادي در گفت و گو با پايگاه خبري رويداد24 بر اين باور است که دولت قصد دارد نرخ ارز را افزايش دهد و به قيمت واقعي خود برساند اما نمي‌تواند اين موضوع را به‌صورت علني عنوان کند زيرا از بعد رواني که در جامعه ايجاد مي‌شود هراس دارد.

مشروح اين گفت وگو به شرح زير است:
اسلامي بيدگلي کارشناس مسائل اقتصادي بر اين باور است که دولت قصد دارد نرخ ارز را افزايش دهد و به قيمت واقعي خود برساند اما نمي‌تواند اين موضوع را به‌صورت علني عنوان کند زيرا از بعد رواني که در جامعه ايجاد مي‌شود هراس دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دلار پس از چند ماه رکود، در روزهاي گذشته بالاخره افزايش پيدا کرد و از مرز چهار هزار تومان هم عبور کرد تا جايي که حتي در معاملات روزهاي گذشته قيمت دلار تا دقايقي از چهار هزار و ١٠ تومان گذشت.
مدت‌ها بود که در بازار سکه و ارز تغييرات و نوسانات آن‌چناني را شاهد نبوديم. دولت با راهکارهاي اقتصادي و با توجه به مشکلات، توانست قيمت سکه و ارز را تا حدودي ثابت نگه دارد، ثباتي که البته به گفته کارشناسان هيچ زماني واقعي نبوده است.
در روزهاي گذشته و با توجه به اظهارات اخير ترامپ عليه ايران و مشخصاً برجام، به نظر مي‌رسيد که شاهد تغييرات در نرخ ارز باشيم. رئيس‌جمهوري آمريکا در سخناني برجام را يک توافق وحشتناک خواند و بعدازاين سخنان بود که قيمت دلار به‌يک‌باره روند صعودي به خود گرفت و تا مرز چهار هزار تومان رسيد.
برخي از کارشناسان و فعالان اقتصادي اما بر اين عقيده‌اند که سخنان ترامپ تأثيرات زيادي بر روي اين تغييرات نداشته است، بلکه دولت تصميم دارد تا نرخ ارز را به قيمت واقعي خود نزديک کند زيرا نگه‌داشتن نرخ ارز بدترين نوع مديريت است و باعث مي‌شود تا سرمايه‌گذاري در بخش ارز روند رو به رشدي داشته باشد.
سعيد اسلامي بيدگلي، کارشناس مسائل اقتصادي و دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران؛ در گفت‌وگو با رويداد24، با اشاره به افزايش نرخ دلار در روزهاي گذشته گفت: قيمت ارز در ايران در روزهاي آتي صعودي خواهد بود و به نظر مي‌رسد که دولت تصميم جدي خود را گرفته است براي اينکه نرخ ارز را به نرخ واقعي نزديک کند. فراموش نکنيد اگر تغييرات جدي در حوزه شبکه بانکي صورت بگيرد، آن‌وقت بايد سياست‌هاي مناسبي را در بازارهاي مالي داشته باشيم، زيرا ممکن است چالشي که در ساير بازارها ايجاد مي‌شود را در بازار پول هم شاهد باشيم.
بيدگلي بابيان اينکه نرخ ارز مدتي است که مورداشاره کارشناسان اقتصادي قرار مي‌گيرد، تصريح کرد: به نظر مي‌رسد نرخ ارز بايد مقداري افزايش داشته باشد و به نرخ واقعي خود نزديک شود.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: به هر صورت در ماه‌هاي اخير ايران با تنش‌هاي در فضاي بين‌المللي مواجه شده است، سخنان دونالد ترامپ يک ريسک محسوب مي‌شود و ممکن است درصورتي‌که مشکلي براي برجام ايجاد شود، دوباره مراودات مالي بين‌المللي‌مان با مشکلات شديدي مواجه شود. ممکن است سخنان ترامپ تأثيري بر روي قراردادها و توافقات بين‌المللي نداشته باشد؛ اما يک فعال اقتصادي که در خارج از کشور است ترجيح مي‌دهد که با کشوري مانند ايران که داراي ريسک است همکاري نکند.
ممکن است هيچ قانوني فعال و سرمايه‌گذار را براي همکاري منع نکند اما سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند تا با کشوري که ريسک کمتري دارند، همکاري کنند. متأسفانه هيچ‌کدام از سياستمداران و اقتصاددانان ما به اين موضوع توجهي نمي‌کنند و مدام مي‌گويند قانون منعي براي همکاري ندارد! بله ممکن است قانون منعي ايجاد نکند اما بسياري از فعالان و سرمايه‌گذاران سعي مي‌کنند تا به سراغ کشوري بروند که همکاري با آن‌ها از ريسک کمتري برخوردار باشد.
بيدگلي تصريح کرد: اگر تنش‌ها در سطح بين‌المللي عليه ايران زياد شود، حتي اگر قوانين برگشت‌پذير نباشد، درخواست تجار و بازرگانان براي سرمايه‌گذاري و همکاري با ايران کمتر مي‌شود و ممکن است کشورمان با مشکلات جديي روبه‌رو شود.
اين استاد دانشگاه بابيان اينکه بخشي از افزايش نرخ دلار مي‌تواند هيجاني باشد، تصريح کرد: اگرچند روزنرخ دلار افزايش داشته باشد مي‌بينيم که مردم رفتارهاي هيجاني از خود نشان خواهند داد و اين هيجان بر نرخ ارز تا حدودي تأثيرگذار است. جو و تنش‌هاي که اخيراً ايجادشده است اصلاً به نفع کشورمان نيست و اين ممکن است براي سرمايه‌گذاران و مردم اين حساسيت را ايجاد کند که احتمال دارد عرضه ارز با مشکل مواجه شود.
اين کارشناس و فعال اقتصادي با تأکيد بر اينکه چندين سال است که مي‌گوييم نرخ ارز بايد مطابق با نرخ بهره کشور ما و نرخ بهره کشور هدف و نرخ رشد باشد، تصريح کرد: متأسفانه در کشور ما نرخ ارز اساساً به دليل اينکه عرضه‌کننده بزرگ دولت است و روي بازار کنترل دارد؛ ديگر بازار آزاد تعيين‌کننده اين نرخ نيست. ما انتظارمان اين است که نرخ ارز تقريباً با نرخ تورمي رشد کند، اما در سال‌هاي گذشته اين کار صورت نگرفته است؛ به نظر مي‌رسد دولت تصميم دارد تا نرخ ارز را تصحيح کند.
دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران؛ ادامه داد: البته دولت هيچ‌گاه اين موضوع را صراحتاً اعلام نمي‌کند زيرا از اثرات آن در جامعه هراس دارد. ما 40 سال است که در کشور نرخ ارز را به‌صورت غيرواقعي و مانند فنر نگه‌داشته‌ايم و جلوي واردات و صادراتمان را با اين نرخ ارز سرکوب‌شده گرفته‌ايم و دولت نيز مدام مجبور است هزينه‌هاي ارزي خود را افزايش بدهد. درآمدهاي دولت با اين نرخ ارز و اين بودجه، با مشکلات عديده‌اي مواجه شده است.
بيدگلي بابيان اينکه نگه‌داشتن نرخ ارز اصلاً فرايند صحيح و مناسبي نيست، خاطرنشان کرد: نرخ ارز بايد از طريق بازار آزاد و بر اساس معادلات اقتصادي تعيين شود. من با افزايش نرخ ارز به‌صورت واقعي موافق هستم زيرا چاره‌ي ديگري در اين خصوص نداريم؛ اگر دوباره بخواهيم اين نرخ ارز را نگه‌داريم مجبوريم دو سالِ ديگر ضررهاي ارزي بيشتري را تحمل‌کنيم که اثرات منفي‌اش بسيار بيشتر خواهد بود.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: افزايش نرخ ارز تأثيرات رواني در جامعه دارد؛ اگر بخواهم درصدي را براي اين افزايش در نظر بگيرم معتقدم که نرخ ارز تا 10 درصد جا دارد که افزايش پيدا کند. اگر اين اتفاق بيافتد ديگر ارز را به محلي براي سرمايه‌گذاري تبديل نمي‌کنيم. اقتصاد موضوعي نيست که بتوان با آن بازور برخورد کرد، اقتصاد مي‌آيد و از روي شما رد مي‌شود. ما چندين بار تجربه اين را داشته‌ايم که نرخ ارز را به‌زور نگه‌داريم! بارها خواسته‌ايم نرخ تورم را کنترل کنيم اما بعد از مدتي به‌صورت آني، با تورم 40 درصدي مواجه شديم.
معتقدم هرچقدر که نرخ ارز را غيرواقعي نگه‌داريم محلي مي‌شود براي سرمايه‌گذاري مردم! و اين بدترين نوع مديريت است که ارز محلي براي سرمايه‌گذاري شود. اگر قيمت ارز واقعي شود ديگرکسي نمي‌رود در اين محل سرمايه‌گذاري کند و سرمايه در بخش مولد کشور جاري مي‌شود.
*منبع: پايگاه خبري رويداد24 / 18 مهر 96
** اول ** 1337- انتشار دهنده: خداوردي اسدي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۴۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت ایران در مراسم امضای تفاهم نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی گفت: ماموریت شرکت ملی نفت ایران تولید نفت و گاز و صادرات آن و ایجاد ثروت برای کشور است. برای اینکه این تولید محقق بشود و نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در صنایع بالادستی جزو کار‌های زیر بنایی کشور است که مفتخر به انجام آن هستیم. سابق بر این فقط شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند طرف دوم قرارداد وزارت نفت شوند، اما با پیشنهاد وزیر محترم نفت حالا بخش خصوصی نیز می‌تواند به عنوان طرف دوم شناخته شده و در توسعه میادین ما سرمایه گذاری کند.

معاون وزیر نفت گفت: امسال با لطف خداوند و همکاری بخش خصوصی موفق شده ایم که جهش دوم سرمایه گذاری با کمک پتروشیمی‌ها را رقم بزنیم و طی این تفاهم‌ها با سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری ۱۳۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود. اگر پتروشیمی بخواد زنجیره تامین خود را تکمیل کند و ظرفیت ۳۰ میلیون تنی که در برنامه هفتم پیش بینی سده است که به تولید خود بیافزاید نیاز به خوراک بیشتری دارد و با این قرار داد می‌توانیم بخشی از آن را تامین کنیم. چه انگیزه‌ای بالاتر از اینکه پتروشیمی‌هایی که نیازمند خوراک هستند خود در بخش توسعه تولید خوراک سرمایه گذاری کنند.

وی تاکید کرد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم باید گفت که عمده صاحبان پتروشیمی‌ها و بانک‌ها مردم هستند که سهام این شرکت‌ها را در اختیار دارند و ما با وارد کردن بانک‌ها و پتروشیمی به سرمایه گذاری در  صنعت نفت و گاز در جهت تحقق شعار سال برآمده ایم

خجسته مهر گفت: در ۲.۵ سال دولت سیزدهم سالی بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است و این نزدیک به ۴ برابر دولت قبل است و از ۱۵ میلیارد دلار قراردادی که امضا شده است بخش عمده آن از طریق بخش خصوصی بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسایی ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران
  • بیت المقدس عملیاتی منجر به آزادسازی پاره تن ایران+فیلم
  • توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط پتروشیمی‌ها
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • شغل پاره‌وقت و پُردرآمدی که در ایران مُد شده