Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@02:19:06 GMT

موج تازه حمایت از برجام در عرصه بین الملل

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۴۲۵۴

موج تازه حمایت از برجام در عرصه بین الملل

تهران- ایرنا- همزمان با حمایت رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پابرجایی توافق هسته ای، سران لندن و برلین نیز اعلام داشتند به تعهدات برجامی خود پایبند خواهند ماند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، روزنامه های امروز سه شنبه 18 مهرماه 1396، مهمترین محورهای خبری- تحلیلی خود را به تازه ترین اظهارات سران سازمان ها و برخی کشورهای حاضر در مذاکرات 1+5 برای حمایت از برجام، افزایش بهای ارز و اظهارات تازه رییس قوه قضاییه اختصاص دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**حمایت بین المللی از برجام
همزمان با نزدیک شدن به زمان اعلام نظر رییس جمهوری آمریکا در مورد پایبندی ایران به برجام، حمایت های بین المللی از توافق هسته ای گسترش یافته است. دیروز «یوکیو آمانو» رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی، «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان صراحتا پایبندی ایران به تعهداتش در برجام و لزوم حفاظت از آن را مورد تاکید قرار دادند.
روزنامه «ایران» در گزارش خود در گزارشی با عنوان «هشدار برجامی جهان به ترامپ» نوشت: هشدار مسئولان و مقام‌های اروپایی طرف توافق هسته‌ای به مواضع کج دار و مریز دولتمردان امریکایی درباره برجام همچنان ادامه دارد. در حالی که احتمال می‌رود دونالد ترامپ چند روز دیگر با تأیید نکردن پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش، روند مسالمت‌آمیز اجرای برجام را دچار خدشه کند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مقام‌های بلند پایه آلمان، فرانسه و انگلیس از رئیس جمهوری امریکا خواستند به تعهدات این کشور در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند بماند. پیش از این چین و روسیه هم بر لزوم پاییبندی امریکا به تعهدات برجامی اش تأکید کرده بودند.
روزنامه مردم سالاری در گزارشی زیر عنوان «درخـواست از ترامپ برای پایـبندی به برجام» آورد: در حالیکه سه روز‌ آینده موعد اعلام نظر رییس جمهور‌ایالات متحده در خصوص ادامه برجام یا به بیان بهتر تایید پایبندی‌ایران به توافق هسته است، گمانه‌زنی‌ها به شدت افزایش یافته و مقامات اتحادیه اروپا، چین و روسیه به عنوان طرح‌های مذاکرات هسته‌ای ضمن رایزنی های مختلف در پی تلاش برای حفظ‌این توافق چند جانبه هستند. جدا از روابط نزدیک‌ایران با چین و روسیه به عنوان دو کشور عضو 1+5 و دارای حق رای در شورای امنیت، بازیگران اروپایی، آلمان، فرانسه و انگلیس هم هیچ عنوان تمایلی به هم سویی با سیاست های تنش آفرین و درعین حال ناکارآمد کاخ سفید در صورت خروج از برجام در پنج شنبه موعود ندارند و بارها به ترامپ درباره اجرای درست برجام و اعمال سیاستی منطقی و مبتنی بر واقعیت برای سناریوی 15 اکتبر هشدار داده اند.
روزنامه «جوان» اما در گزارشی با عنوان مومیایی «برجام بدون امریکا» با نقشه انگلیس نوشت:
چیزی به 15 اکتبر نمانده تا یکی دیگر از مصادیق بدعهدی امریکایی‌ها روشن شود و ترامپ چنانکه وعده داده برجام را بی‌اعتبار بخواند و براساس گمانه‌زنی‌ها سرنوشت آن را ‌به دست کنگره‌ای بسپارد که حالا با نزدیک‌ترین متحدش در آنجا درگیر شده است‌. نتیجه البته هر چه باشد تا حالا برجام بی‌اعتبار شده است، به خصوص دولت ترامپ در ادامه همان عهدشکنی اوباما تا توانسته نگذاشته ایران از وعده گشایش مالی ‌ناشی از برداشتن تحریم‌‌ها بهره‌ای ببرد‌. در چنین شرایطی همه اعضای شورای امنیت و همچنین آلمان به عنوان طرف‌های گفت‌وگوی ‌توافق هسته‌ای با ایران از لزوم حفظ برجام سخن گفته و درباره خروج از آن هشدار دادند‌. هرچند انگلیسی‌‌ها در حال زمزمه مومیایی کردن جسد برجام هستند‌؛ برجامی که بدون امریکا و در واقع صرفاً بر اساس تعهدات اروپایی با ایران باقی بماند‌، یعنی ایران هم ضربات تحریم‌های جدید امریکا را تحمل کند و هم محدودیت‌های یک توافق مرده را!

**افزایش شدید قیمت دلار
بسیاری از روزنامه ها چرایی افزایش ناگهانی قیمت ارز و روش های مدیریت آن را مورد بررسی قرار دادند. روزنامه «جهان صنعت» در گزارش خود آورد: دلار برای دومین روز پیاپی در کانال چهار هزار تومانی جای خود را حفظ کرد و به یک قدمی چهار هزار و 100 تومان رسید و نسبت به نگرانی‌هایی که از سوی عده‌ای برای پیش‌بینی بالا رفتن قیمت‌ها می‌شد، جامه عمل پوشاند. با این حال تا‌کنون هیچ اظهار‌نظری از سوی هیچ‌کدام از مقامات مسوول در بانک مرکزی و هیات دولت در این‌باره صورت نگرفته است و با وجود سکوت نهاد سیاستگذار پولی، به نظر می‌رسد مسوولان نیز در شوک مشابهی همانند شوکی که به بازار ارز و سکه وارد شد قرار دارند.
با این حال آنچه بر همگان روشن است، تداوم چالش نرخ ارز و نوسانات آن بر اقتصاد ایران است و بازیگر اصلی بازار ارز و سیاستگذار این حوزه یعنی بانک مرکزی، نمی‌تواند به سادگی آن را مدیریت و هدایت کند و با کوچک‌ترین نوسانی در بازار با مشکل کنترل قیمت‌ها مواجه می‌شود. به نظر می‌رسد بانک مرکزی به این نتیجه رسیده است که کنترل دستوری و سرکوب‌گرایانه نرخ ارز نمی‌تواند چاره کار باشد و برای اجرای سیاست‌های خود باید دست به عصا و تابع بازار باشد و شاید از همین روش برای پیشبرد اهداف یکسان‌سازی نرخ ارز استفاده خواهد کرد.
روزنامه «مردم سالاری» هم نوشت: قیمت دلار دیروز بار دیگر آستانه 4000 تومانی را پشت سر گذاشت تا یک‌بار دیگر تشویش و نگرانی بر بازار ارز کشور سایه بیندازد. سال گذشته نیز بازار ارز با تکانه مشابهی روبرو بود اما به نظر می‌رسد جهش دلار در روزهای اخیر بیشتر منشأ سیاسی داشته باشد تا اقتصادی.
در ادامه می خوانیم: وضعیت عرضه ارز به بازار ایران در ماه‌های گذشته تغییری نکرده و حتی قیمت نفت نیز سیر صعودی داشته است. در واقع، درآمدهای ارزی کشور در ماه‌های گذشته، نه تنها کمتر نشده بلکه افزایش جزئی را هم تجربه کرده است. بنابراین، از حیث اقتصادی دلیلی برای التهاب در بازار ارز وجود ندارد و احتمالاً تنها دلیل افزایش ارز، عدم قطعیت‌های ایجادشده پیرامون برجام باشد.
روزنامه «آفتاب یزد» در تحلیلی به بررسی ضرورت های یکسان سازی نرخ ارز آزاد و دولتی پرداخت و نوشت: ســود ناشی از تفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد به جیب عدهای محدود ســرازیر میشود و بخشی از ثروتهای بادآوردهای که اکنون در جامعه شــاهد هستیم مربوط به همین سودها میباشد. این تفاوت قیمت ارز به ضرر تولید داخلی نیز هست. وقتی واردکنندگان کالاهای خود را که 80 درصد آنها در داخل کشور ساخته میشود با ارز دولتی وارد میکنند. طبیعی است که برای واردکنندگان 15 درصد تفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد رقم بالایی است و همین موضوع موجب ارجحیت واردات شده است.
ادامه وجود ارز دولتی غیر از اینکه رانت ایجاد میکند موجب ضربه به تولید داخلی خواهد شــد و واردات بی رویه را رونق می دهد. مشــکل دیگر این است که زمانی که قیمتهای واقعی ارز در جامعه حاکم نباشد اقتصاد شکننده می شود و هر لحظه احتمال شوک در قیمتها وجود دارد. در واقع وقتی قیمت ارز به طور مصنوعی نگه داشــته می شود یک پتانسیل بالقوه ای وجود دارد که هر لحظه ممکن است این پتانسیل آزاد شده و باعث شــوک قیمتی شود. یک مشکل دیگر مربوط به ســوداگری در عرصه پول، ارز و صرافیهاست که سودهای بالایی نصیب عده ای میشــود.
این گزارش در ادامه با اشاره به خروج بخشی از سپرده ها از بانک ها نوشت: اکیدا درخواست داریم که این موضوع مدیریت شود تا باعث جهش قیمتی در حوزه های مختلف مســکن، ارز و طلا نشــود. لازم است کــه وزارت اقتصاد دو اقدام خوب دیگر هــم انجام بدهد. اقدام اول، یکسان سازی نرخ ارز و واقعی سازی آن و حذف ارز دولتی برای یک عده خاص و دومین اقدام، شفاف سازی کار صرافیها و آسان سازی صدور مجوز آنهاســت.
در تحلیل روزنامه «دنیای اقتصاد» هم می خوانیم: جابه‌جایی سطح قیمتی دلار در دو روز گذشته، فرصت مناسبی برای دور شدن از تله‌های خودساخته‌ای است که سال‌ها بر ذهن سیاست‌گذاران، صاحب‌نظران و حتی فعالان رسانه‌ای و اقتصادی نقش بسته است. این تله‌ها که پشتوانه استدلالی آن، در پژوهش‌های علمی و تجربیات عبور از حبس ارزی در سایر کشورها به چالش کشیده شده است، موجب از دست دادن فرصت اصلاحات سیاستی و قیمتی در بزنگاه‌ها شده است. ترس از تابوهای قیمتی گرچه برای مدتی و با هزینه بالا تقویت مصنوعی ریال را به دنبال داشته است اما خیلی زود تمایل نرخ ارز به واقعی‌شدن را به شکل پرهزینه‌تر پیش روی تصمیم‌سازان قرار داده است.
برای مثال لمس محدوده چهار هزار تومان توسط متغیر ارزی در زمستان سال گذشته فرصت مناسبی برای به رسمیت شناختن نرخ ارز و تعیین مسیر در کانال جدید بود. اما تابوهای خودساخته و فوبیای دلار چهار ‌هزار ‌تومانی موجب تحمیل هزینه‌های‌ سنگین برای بازگرداندن دلار به کانال سه هزار تومان شد. هزینه‌های سنگینی که فقط سه فصل مساله را به تاخیر انداخت. با وجود تبعات نامطلوب نوسان وضعیت کنونی می‌تواند فرصتی برای پرش از تله ارزی باشد. عبور از این تله با توجه به تجربیات پیشین داخلی و خارجی می‌تواند به مبدایی برای مدیریت و ثبات‌بخشی به بازار ارز تبدیل شود.

**اظهارات تازه رییس دستگاه قضا
اظهارات دیروز آیت الله «صادق آملی لاریجانی» در جلسه مسوولان عالی قضایی در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت. روزنامه جهان صنعت نوشت: رییس قوه قضاییه با بیان اینکه رسیدگی‌های قضایی و به تبع آن احضار و تحقیق از وظایف ذاتی و اصلی دستگاه قضاست، به کسانی که به هر بهانه‌ای به قوه قضاییه توهین می‌کنند یا اتهام می‌زنند، هشدار داد که تسامح دستگاه قضایی برای حفظ فضای آرام جامعه، حدی دارد و اگر اظهارات بی‌مبنا علیه قوه قضاییه ادامه یابد، ناچاریم طبق قانون با مرتکبان برخورد کنیم.
به نوشته روزنامه «آرمان» از زبان رییس دستگاه قضا، شما موظفید از قوه قضائیه بعنوان رکن نظام حمایت کنید، کما اینکه ما در طول سال‌های گذشته از کلیّت دولت به عنوان رکن نظام حمایت کرده‌ایم این درست نیست در هر محفلی، هر آنچه به ذهن شریفتان گذشت، علیه قوه قضائیه بیان کنید. وقتی شکایتی از یک مرجع رسمی می‌رسد، دادستان و دادسرا موظف به رسیدگی هستند و در این مسیر باید احضارهایی صورت گیرد البته ممکن است این اشخاص پس از انجام تحقیقات و پس از رسیدگی تبرئه شوند اما اینکه بخواهیم جلوی احضارها را بگیریم علاوه بر اینکه خلاف قانون است مردم خواهند گفت که رسیدگی‌های قوه قضائیه فقط برای افراد بی‌بضاعت و ضعیف است و کاری با مقامات و مسئولان ندارند.
به نوشته روزنامه «همدلی»، دو روز پس از آن که حسن روحانی گفته بود «برخی از دستگاه‌ها بیکارند و ناچارند یک عده‌ای را دم به ساعت احضار کنند» صادق آملی لاریجانی گفت:«اخیرا برادر بزرگواری گفته است که قوه‌قضائیه از سر بیکاری دائما اقدام به احضار افراد می‌کند. این سخنان بسیار کم‌لطفی است. در پاسخ باید گفت که قوه‌قضائیه حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می‌کند. دستگاه قضایی با دریافت گزارش‌ها و یا دریافت شکایت باید در صورت اقتضا افرادی را احضار کند و از آنان تحقیق به عمل آورد. بنابراین قوه‌قضائیه از سر بیکاری افراد را احضار نمی‌کند. اگر بیکاری وجود دارد این شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید، گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد. ما هم کار داریم و هم محکم در مسیر قانونی خود ایستاده‌ایم.»
روزنامه «بهار» هم در گزارش مرتبط خود زیر عنوان «بیکار جوانانند»، نوشت: در وانفسای جدل لفظی مسوولان، طبق آمار رسمی در برخی استان ها نرخ بیکاری 60 درصد است.
روزنامه «جوان» اما در گزارش خود نوشت: رییس دستگاه قضا حرف های اخیر رییس جمهور را بی پاسخ نگذاشت و البته رییس جمهور حرف هایی زد که هم بی پاسخ گذاشتن آن هزینه زا بود و هم پاسخ دادن به آن بی هزینه نیست. این هم یعنی به هم ریختن افکار عمومی از سوی رییس جمهوری که باید محل آرامش باشد نه مخل آن.

پژوهشم**9275**9279**تنظیم: اعظم حمیدپور**انتشار:سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۴۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد

سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که در شرایط فعلی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید به‌شدت فعال‌تر شود و ضمن در پیش گرفتن دیپلماسی متوازن و متعادل با همه کشورهای جهان، به‌دنبال خنثی کردن تلاش‌های حامیان (رژیم) اسرائیل برای افزایش فشار علیه ایران باشد.

به گزارش هم میهن، این دیپلمات پیشین معتقد است که وزارت امور خارجه باید تلاش برای احیای برجام و خروج از لیست سیاه FATF را در اولویت کارهای خود قرار دهد، چراکه این دو پرونده باعث شده‌است که استمرار تحریم‌های گسترده علیه ایران باعث مشکلات عدیده اقتصادی برای کشور شود.

سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نکاتی را مطرح کرده است که می‌خوانید:

به نظر می‌رسد فاز نظامی رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل به پایان رسیده‌است. فکر می‌کنید که دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این شرایط چه مسئولیتی بر عهده دارد؟

شرایط به‌گونه‌ای است که موقعیت نظامی و جایگاه ایران در منطقه تا حدی مورد توجه کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته‌است. الان شرایطی پدید آمده‌است که باید فعالیت‌های جدی دیپلماتیک در زمینه‌های مختلف آغاز شود. حامیان (رژیم) اسرائیل، چه در آمریکا و اروپا و چه در نهادهایی مانند اتحادیه اروپا و گروه ۷ سعی می‌کنند که از این وقایع سوءاستفاده کنند و فشارها را بر تهران افزایش دهند.

این کشورها و نهادها به‌هیچ‌وجه نگران حمله (رژیم) اسرائیل به کنسول‌گری ایران در دمشق نبودند، اما حالا به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار پاسخ مشروع ایران به این اقدام نظامی باعث نگرانی آن‌ها شده‌است. با توجه به اینکه جو تبلیغاتی علیه ایران تشدید شده و این کشورها قصد دارند به‌دنبال تحریم ایران بروند، باید کارزار جدی دیپلماتیک در زمینه‌های مختلف، هم در منطقه و هم در اروپا و سازمان ملل داشته‌باشیم تا بتوانیم اقدام‌هایی را که کشورهای غربی قصد دارند علیه ایران انجام دهند، خنثی شود.

در عین حال دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که قضایای مسکوت و معطل‌مانده از گذشته مانند برجام و FATF را نیز حل و فصل کند، چراکه تا این قضایای دیپلماتیک حل‌وفصل نشود، ما از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شدید ناشی از آن رنج خواهیم برد.

فکر می‌کنید با تحولات اخیر آیا آمریکایی‌ها حاضر خواهند بود باز هم پای میز مذاکره بنشینند و در مورد برجام صحبت کنند؟

الان آمریکا در شرایط خاصی قرار دارد. در شش ماه گذشته هم مشخص شد که آمریکایی‌ها به دنبال مشارکت در جنگ یا گسترش بحران در منطقه نیستند و تا این حد مشخص شده‌است که سیاست آمریکا این است که جنگ غزه در سراسر خاورمیانه گسترش پیدا نکند، پای کشورهای دیگر به آن کشیده‌نشود و آمریکا درگیر یک منازعه جدید در منطقه نشود.

در این زمینه به نظر می‌رسد که انگیزه‌های ایران و آمریکا مشابه یکدیگر باشد و ایران هم علاقه‌ای به گسترش منازعه در منطقه ندارد. اما در مورد برجام و مسائل مرتبط با آن، شاید هنوز وقت گفت‌وگو در این مورد فرا نرسیده‌باشد. در چارچوب تعامل دیپلماتیک شاید هم لازم نباشد که در گام نخست سراغ احیای برجام برویم.

الان اولویت‌های مهمی وجود دارد. آمریکا که ۶ سال است از برجام خارج شده‌است و عضو این توافق نیست، این امکان وجود دارد که با طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای اجرای احکام معطل‌مانده آن تعامل کرد و در این زمینه مذاکرات را با جدیت پی گرفت.

برای این مهم لازم است که کارشناسان خبره سیاست خارجی وارد کار شوند و دولت از ظرفیت‌های دیپلمات‌های باتجربه و نخبه کشور برای مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند و اجازه بدهد که چه در حوزه مذاکرات هسته‌ای و چه در حوزه خارج شدن از فهرست سیاه FATF وضعیت از حالت توقف خارج شود و کارها پیش برود.

ارزیابی شما از عملکرد ۷ ماه گذشته دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ غزه چیست؟

این سوال خیلی کلی است و نمی‌توان به سادگی به آن پاسخ قاطعی داد. قضایای مختلف در حوزه سیاست خارجی با هم مرتبط است. دستگاه سیاست خارجی موظف است که منافع بین‌المللی کشور را در همه حوزه‌ها با جدیت پیگیری کند. همانگونه که عرض کردم چه در حوزه برجام و FATF و چه در حوزه جلوگیری از افزایش فشار به ایران پس از پاسخ نظامی ایران به (رژیم) اسرائیل، دستگاه دیپلماسی باید مقتدرانه پیگیر منافع ایران باشد.

در عین حال باید در حوزه‌های دیگر مانند روابط دوجانبه مثل روابط با سوریه، روابط با روسیه و چین، دستگاه دیپلماسی ما فعالانه‌تر عمل کند. مهم‌ترین مسئله این است که باید از این محدودیت‌هایی که برای سیاست خارجی ایجاد شده‌است، خارج شویم و باید روابط خارجی خود را خیلی جدی با همه کشورها گسترش دهیم. نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود.

اگر روابط ما مثل شرایط کنونی محدود باقی بماند، قدرت‌های دیگر از این محدودیت سوءاستفاده خواهند کرد. دستگاه دیپلماسی باید به صورت جدی در این زمینه‌ها فعال شود و تغییرات جدی به وجود بیاورد.

عملیات وعده صادق تا چه اندازه باعث شد که اسرائیلی‌ها نسبت به عملکردشان در آینده محتاط‌تر شوند؟

بسیار مؤثر بود. اسرائیلی‌ها باور نمی‌کردند که ایران دست به اقدامی چنین گسترده در واکنش به اقدامات آن‌ها بزند. اسرائیل بعد از جنگ ۱۹۷۳ پوشش امنیتی قدرتمندی برای خودش ایجاد کرده‌بود و هم متحدانش چه در غرب از طرف آمریکا و اروپا و چه در شرق از طریق شوروی و بعد از آن روسیه، کمک‌های گسترده نظامی و دفاعی در اختیار اسرائیل قرار می‌دادند.

قدرت‌های جهانی پذیرفته‌بودند که موجودیت (رژیم) اسرائیل و امنیت اسرائیل از اولویت‌های اصلی خودشان است. این موضوع در آمریکا به یک سیاست دوحزبی و اجماعی تبدیل شده‌بود و کار تا جایی پیش رفت که از اسرائیل با عنوان ایالت پنجاه‌ویکم آمریکا یاد می‌شد. در نیم قرن گذشته به جز یک مورد پرتاب موشک‌های عراق به سمت اسرائیل، هیچ حمله‌ای به اسرائیل نشده‌بود و اسرائیل تصور می‌کرد که سازوکار بازدارندگی‌اش صددرصد موفق بوده‌است.

برای کل قدرت‌های جهانی، به‌ویژه آمریکا جا افتاده‌بود که (رژیم) اسرائیل باید از لحاظ نظامی و به‌خصوص از نظر توانمندی نیروی هوایی از همه کشورهای منطقه قوی‌تر باشد. پاسخ نظامی ایران نشان داد که این حجم از تلاش‌ها بی‌فایده بوده و اسرائیل ضربه‌پذیر است و اگر مرتکب اشتباهی شود، ضربات دیگری هم خواهد خورد.

مشارکت ائتلاف آمریکا، بریتانیا و فرانسه با حمایت برخی کشورهای عربی در رهگیری و انهدام موشک‌ها و پهپادهای ایرانی باعث شد که برخی تحلیل‌گران این موضوع را مطرح کرده‌اند که اسرائیل و آمریکا یک گام به ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای با مشارکت اسرائیل و کشورهای عربی برای مقابله با ایران نزدیک‌تر شده‌اند. نظر شما در مورد این مسئله چیست؟

منازعه‌ای که بین ایران و اسرائیل پیش آمد، در واقع فقط بین ایران و (رژیم) اسرائیل نبود، بلکه بین ایران و ناتو بود. تمام ظرفیت‌های کشورهای عضو ناتو به کمک اسرائیل آمد و به همین دلیل هم بود که موفق شدند برخی از پهپادها و موشک‌های ایران را منهدم کنند. صرفاً خود اسرائیل در عملیات ایران مدافع نبود، بلکه ظرفیت بزرگی از کشورهای عضو ناتو در این دفاع مشارکت کردند. همین موضوع نشان‌دهنده توان و قدرت موشکی و پهپادی ایران بود، چراکه برای بی‌اثر کردن این عملیات کل ظرفیت کشورهای متحد اسرائیل در ناتو با همه امکانات وارد صحنه شدند.

بعضی از کشورهای عربی مثل اردن از (رژیم) اسرائیل دفاع کردند و برخی کشورهای عربی هم آسمان خودشان را در اختیار آمریکا و انگلیس و فرانسه قرار دادند و سعی کردند که در این حمله اسرائیل ضربات کمتری بخورد. اسم این ائتلاف را هر چیزی بگذاریم، چه به آن بگوییم ناتوی خاورمیانه یا ناتوی عربی یا هر چیز دیگر، در این شرایط شاهد بروز عملی آن بودیم.

ولی اینکه در آینده قرار باشد چنین تشکیلاتی واقعاً شکل بگیرد، به شرایط آینده منطقه بستگی دارد و از الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ به‌خصوص اینکه کشورهای منطقه هم می‌دانند که اگر بخواهند وارد فاز یک ائتلاف شوند، آنگاه باید امنیت و آینده خود را دربست در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار دهند و خودشان را با آن‌ها هم‌سرنوشت کنند. همانگونه که در سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم، همه سیاست‌های آمریکا و اسرائیل همیشه برای همه کشورهای عربی قابل پذیرش نیستند.

دیگر خبرها

  • مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس: تصمیم ما برای حمایت از استقلال جدی است
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • حمایت از راهکارهای استخراج شده در میزهای هم‌اندیشی ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • تغییر عرصه بین‌الملل به واسطه اقتدار جمهوری اسلامی ایران
  • اردوغان: حماس را نه گروه تروریستی بلکه گروه مقاومت می‌دانیم
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند