Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ويليام هيگ وزير خارجه پيشين انگليس گفت: اگر دونالد ترامپ برجام را پاره کند، ساير کشورها هرگز نمي‌توانند به آمريکا اعتماد کنند.
وزير خارجه پيشين انگليس در يادداشتي که در روزنامه ديلي تلگراف منتشر شد، نوشت: به نظر مي‌رسد طي روزهاي آينده ترامپ، عدم پايبندي ايران را به توافق هسته‌اي اعلام خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اين توافق، ايران پذيرفت که در ازاي لغو تحريم‌هاي بين‌المللي، برنامه هسته‌اي اش را کاهش دهد.
هيگ افزود: ترامپ در جريان انتخابات رياست جمهوري آمريکا مخالفتش را با توافق هسته‌اي اعلام و گفته بود که اين توافق بدترين معاهده ممکن است. بسياري از جمهوري خواهان نيز با اين توافق مخالفت کرده و خواهان معاهده‌اي سخت‌گيرانه‌تر بودند. آن‌ها بر اين باور بودند که انقضاي برجام در سال 2025 يک ضعف جدي به شمار مي‌رود.
وي ادامه داد: برجام مانند هر توافقي ضعف‌هايي دارد، اما از نقاط قوت بسياري نيز برخوردار است. من به‌عنوان فردي که در مذاکرات هسته‌اي درگير بوده شهادت مي‌دهم که اين توافق يکي از بهترين معاهدات ممکن در شرايط موجود به شمار مي‌رود.
وزير خارجه پيشين انگليس با اشاره به اينکه دونالد ترامپ بايستي هر 90 روز پايبندي ايران به برجام را تاييد کند، نوشت: اما او مي‌خواهد به لفاظي هاي دوره پيش از رياست جمهوري‌اش وفادار باشد و اعلام کند که ايران به برجام پايبند نبوده است. اما واقعيت تلخ براي ترامپ اين است که ايران بر اساس گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، به برجام پايبند بوده است.
اين سياستمدار انگليسي افزود: اکنون شايع شده که ترامپ در هفته جاري پايبندي ايران به برجام را تائيد نخواهد کرد و تصميم‌گيري در اين رابطه را به کنگره محول کند. اما اين مساله سبب خواهد شد تا برجام به دليل عدم‌حمايت رئيس‌جمهوري آمريکا به‌سادگي از بين برود و پرونده آن دست نمايندگان کنگره که تلاش مي‌کنند خشونت خود عليه ايران را به نمايش بگذارند بيفتد.
وي اضافه کرد که تصميم ترامپ براي عدم تاييد پايبندي ايران به برجام، هرچند پيامدهاي سريعي را به دنبال نخواهد داشت اما سبب مي‌شود تا کلام آمريکا مورد اعتماد قرار نگيرد.
هيگ با اشاره به پيامدهاي درازمدت خروج آمريکا از برجام نوشت: هزاران کيلومتر آن‌طرف‌تر در پيونگ‌يانگ، رهبر کره شمالي به اين نتيجه خواهد رسيد که ضمانت‌هاي واشنگتن ارزشي نخواهد داشت و آن‌ها به‌درستي از موشک‌هاي بالستيک برخوردار هستند.
وي افزود: براي ترامپ مهم نيست که تصميم او درباره برجام، پيام به کره شمالي است؛ هرچند او تلاش‌هاي ديپلماتيک با پيونگ‌يانگ را برنمي‌تابد؛ به‌هرروي اين مساله هرگونه تلاشي را براي عقب راندن کيم جونگ اون زير سؤال مي‌برد.
هيگ در ادامه اذعان داشت که تصميم ترامپ براي عدم تاييد پايبندي ايران به برجام، بر متحدان آمريکا نيز تأثير خواهد گذاشت و افزود: آمريکا در جريان توافق هسته‌اي، از حمايت قاطع انگليس، فرانسه و آلمان برخوردار است. روسيه و چين نيز نقش مؤثري را ايفا کردند و اين توافق به تصويب شوراي امنيت رسيد. اما اقدام ترامپ عليه برجام، به اين ائتلاف آسيب مي‌زند و متحدان کليدي آمريکا تمايلي به توافق با رئيس‌جمهوري اين کشور در خصوص موضوعات مهم بين‌المللي نخواهند داشت.
وي اضافه کرد: اين اختلاف‌نظر سبب خواهد شد تا آمريکا در موضع ضعيفي قرار بگيرد و قادر نخواهد بود توافق بهتري را با ايران صورت دهد. در همين حال [رژيم صهيونيستي] اسرائيل، عربستان سعودي و امارات که هرگز تمايلي به برجام نداشتند از چنين تصميمي خرسند خواهند شد؛ هرچند آنها از فقدان توافق هسته‌اي با ايران نيز نگران بودند.
به گزارش ايرنا، اين سياستمدار انگليسي نوشت: در زمانه‌اي که کشورهاي غربي از سوي تروريسم، سياست‌هاي داخلي و کاهش رشد اقتصادي رنج مي‌برند، تصميم ترامپ عليه برجام سبب شکاف بيشتر ميان آن‌ها خواهد شد. درحالي‌که بخش زيادي از قدرت آمريکا ناشي از متحدان قوي اين کشور حاصل مي‌شود، تضعيف آن‌ها نيز مي‌تواند به تضعيف آمريکا منجر شود.
وزير خارجه پيشين انگليس تصميم دونالد ترامپ براي عدم تاييد پايبندي ايران به برجام را اشتباهي بزرگ خواند و نوشت: او در ذهن خود فکر مي‌کند که عليه ديکتاتورها و اشاعه دهندگان سلاح هسته‌اي ايستاده است. اما خروج از توافقي که تمام طرف‌ها صادقانه به آن پايبند بودند، راهش نيست.
وي بابيان اينکه حتي آمريکا هم براي اقداماتش به اعتماد جامعه جهاني نياز دارد افزود: طي روزهاي آينده خواهيم فهميد که آيا رئيس‌جمهوري اين مساله را درک مي‌کند يا خير.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۷۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!

وزیر خارجه انگلیس با طرح ادعاهایی علیه ایران، گفت اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره توافق آتش بس در غزه
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟