Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@14:17:37 GMT

جاسوس تیم مذاکره کننده هسته ای و چند نکته

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۹۳۳۷۱

پس از محکومیت دری اصفهانی، یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در خصوص جاسوسی، گمانه زنی‌ها درباره نحوه ورود وی به یکی از عالی ترین سطوح امنیتی کشور در پرونده مذاکرات هسته ای شدت گرفته است. اینکه وی چطور و با حمایت چه کسی توانسته است به میان تیم مشاور مذاکره کنندگان هسته‌ای ورود کند.

برخی از رسانه‌ها همواره انگشت اتهام را به سمت سیروس ناصری از نزدیکان حسین فریدون، (برادر و دستیار ویژه رئیس جمهور) گرفته و برخی دیگر نیز وی را مسئولیت امور مالی تیم مذاکره کننده هسته‌ای در زیر مجموعه تیم بعیدی‌نژاد می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری روز سه شنبه خود با خبرنگاران در مورد اینکه دری اصفهانی عضو تیم آقای بعیدی نژاد بوده احضار بی اطلاعی کرد و گفت که وی عضو وزارت خارجه نبوده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص محکومیت دری اصفهانی از اعضای تیم هسته‌ای با تمجید از نقش وی در طول مذاکرات می‌گوید: آنچه توسط سخنگوی قوه قضاییه مطرح شده متین است و در این باره اظهار نظری ندارم اما این فرد چندین دهه است برای ارگانهای جمهوری اسلامی تلاشهای بسیاری داشته و همکاری‌های زیادی داشته و در برخی نشستهای کارشناسی برجام ایشان بوده و تلاشهای مثبتی داشته و گفته می‌شود بازگشت 1.7 میلیارد دلار کار ایشان بوده ولی بررسی روابط پنهان افراد کار وزارت خارجه نیست و ارگانهای دیگر باید این کار را بکنند. ایشان را یکی از ارگانها معرفی کرده بودند و به‌عنوان مشاور در مقاطعی حضور داشتند در برجام و با بخش اقتصادی برجام همکاری داشتند و عضو هیئت برجام نبودند.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

یکسال پیش، 26 مردادماه سال 95 کریمی قدوسی مدعی دستگیری نفوذی آمریکا در تیم مذاکره کننده به هنگام فرار با هواپیمای ظریف به مقصد ترکیه شد. این خبر آنچنان شوکه کننده بود که مسئولان وزات خارجه در تأیید و تکذیب آن مانده بودند، تا اینکه سخنگوی وزارت امورخارجه این خبر را تکذیب و گفت سخنان منتشر شده به نقل از آقای کریمی قدوسی مبنی بر حضور فرد دستگیر شده در هیات همراه وزیر محترم امورخارجه در سفر اخیر به کشور ترکیه ادعائی بی‌پایه و اساس، بی ربط، کذب محض و قولی غلط است.

بعد از این ماجرا جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در نشست خبری با خبرنگاران از دستگیری و بازداشت یک متهم ایرانی دو تابعیتی در تهران و ارتباط این متهم با سرویس جاسوسی انگلیس خبر داد که وی همواره در حوزه اقتصادی و مرتبط با ایران فعالیت می‌کرده است.

خبر چندی بعد یعنی در تاریخ هفتم شهریور 95 از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه تأیید شد و وی گفت که اصل خبر دستگیری این شخص صحت دارد و این فرد بعد از چند روز با وثیقه آزاد شده است.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و بعد از واکنش‌ها و اظهارنظرات مختلف، محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود در هفته جاری جزئیات بیشتری از پرونده وی ارائه کرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اتهام دری اصفهانی چه بوده است؟ گفت: آقای عبدالرسول دری اصفهانی فرزند حسین دو تابعیتی بود که اتهامش جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان بود که با دو سرویس هم مرتبط بود و دادگاه او را به پنج سال محکوم کرد که بعد از اعتراض این حکم در دادگاه تجدیدنظر قطعی شد و وی باید تحمل حبس کند.

وی افزود: البته وی پرونده دیگری هم دارد که مربوط به اتهام فساد مالی است و در آن پرونده قرار وثیقه صادر شده، اما کیفرخواست صادر نشده و حکم نخورده است.

به گزارش الف، دری اصفهانی مسئول یکی از کمیته‌های مهم هیئت مذاکره کننده و نماینده بانک مرکزی در این تیم بوده، یعنی همان کسی که قرار بود با مشورت وی درباره مفاد برجام در لغو تحریمها به تیم مذاکره کننده جهت دهی لازم را ارائه کند!

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که وی با وجود داشتن تابعیت دوگانه به عنوان مشاور در بانک مرکزی مشغول به کار بوده است و اگرچه در ظاهر به عنوان حافظ منافع ایران باید در مذاکرات حاضر می شده اما در عمل خبرها و اطلاعات بسیار مهمی را به طرف ۱+۵ داده است، اطلاعاتی که شاید بتوان اکنون متوجه شد چرا ایران بعضا نتواسته به نتایج دلخواه از مذاکرات هسته ای دست پیدا کند.

وی با این سابقه، پس از پایان مذاکرات هسته ای در مراسم "تجلیل از افتخارآفرینان برجام" از حسن روحانی رئیس‌جمهور نشان درجه سه خدمت و سکه طلا دریافت کرد.

او درنهایت زمانی که قصد فرار به کانادا داشته است در پروازی که در ترکیه و همراه آقای ظریف بوده است، دستگیر می شود.

در این باره به چند نکته می‌توان اشاره کرد؛

1)باتوجه به سوابق دری اصفهانی، چگونه بانک مرکزی اقدام به بکارگیری از این فرد می‌کند و نکته بعدی اینکه این فرد به عنوان مشاور رئیس کل بانک مرکزی به راحتی می‌تواند به اطلاعات پولی و بانکی کشور دسترسی کامل داشته باشد!

2) آیا بانک مرکزی که دری اصفهانی را به عنوان مشاور اقتصادی راهی مذاکرات هسته ای کرده و پیش از آن وی را به عنوان مشاور رئیس کل منصوب کرده،‌ از نهادهای اطلاعاتی مرتبط استعلامات امنیتی لازم را درخصوص این فرد گرفته است یا خیر؟

و نکته سوم اینکه پس از مشخص شدن وی به جاسوسی در یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های بین اللملی کشور،‌ اکنون نیز چرا هیچ نهادی مسئولیت حضور این فرد را در مجموعه تیم مذاکره کننده هسته‌ای نمی‌پذیرد؟ و در این زمینه مقصر مشخص نیست، دری اصفهانی به عنوان مشاور کل بانک مرکزی سمت می‌گیرد و با یک معرفی و به آسانی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای شده، (دری اصفهانی عامل ورود خود به مذاکرات را دعوت نهاوندیان و سیف می‌داند) در حالیکه این مذاکرات در طی سه سال در حساس‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۳۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولتمردان باید میزان تصدی‌گری خود در عرصه اقتصاد را کاهش دهند

ایسنا/هرمزگان نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: دولتمردان باید میزان تصدی‌گری خود در عرصه اقتصاد و بخش‌های مردمی را کاهش دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده امروز در یازدهمین کنفرانس ملی ماهی‌شناسی ایران که در اتاق بازرگانی برگزار شد، با اشاره به لزوم نزدیکی عرصه‌های عملی ونظری برای شکوفایی ظرفیت‌های استان هرمزگان، اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد کشور در کناره‌های سواحل دریا در حال زندگی هستند و بیش از پنج هزار کیلومتر ازکشور را نوار ساحلی تشکیل داده است اما متاسفانه به نسبت سایر کشورهایی که دارای ظرفیت‌های مشابه هستند، فاصله زیادی داریم.

وی، با بیان این نکته که باید بتوانیم ظرفیت‌های دریایی را نقد کنیم، عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریا محور در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی انجام شود چراکه اعتقاد دارم بدون توجه به ظرفیت‌های دریایی کشور، ایجاد چنین تمدنی آسان نیست. نمی‌توان تمدن نوینی را بدون توجه به ظرفیت‌های دریا ایجاد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، شیلات را یکی از مزیت‌های نسبی استان هرمزگان دانست و بیان کرد: استان هرمزگان در عرصه شیلات و به ویژه صید و صیادی، از روش‌های سنتی و قدیمی استفاده می‌کند و همین امر باعث کاهش بهره‌وری در این بخش شده است که استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی این عرصه باعث جبران بسیاری از کمبودها خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با بیان این نکته که تنها راه بر غلبه بر مشکلات اقتصادی، اعتماد به مردم است، تصریح کرد: وقتی بحث مشارکت مردمی مطرح می‌شود، هم مقصود بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی عموم مردم در حوزه تولید و هم بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشمندان است.

وی، با اشاره به این نکته که دولتمردان باید میزان تصدی‌گری خود رد عرصه اقتصاد و بخش‌های مردمی کاهش دهند، خاطرنشان کرد: دولت باید نقش هدایت، نظارت، سیاست‌گذاری وحمایتی در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد ایفا کند و حوزه تصدی‌گری را به مردم واگذار کند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، سیاست دشمن برای شکست برنامه‌های کشور را جلوگیری از ورود مردم به عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد شود، تشریح کرد: هر موقع گامی در راستای مردمی سازی عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد و فرهنگ مطرح می‌شود، مشاهده می‌شود که صدای دشمن بالا می‌رود و برای صرف‌نظر کردن مردم تلاش می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • ۵ نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند
  • گزارش کانال 11 اسرائیل از دستگیری جاسوس نظامی در اسرائیل؛ ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • دستگیری جاسوس نظامی در اسرائیل؛ ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • دولتمردان باید میزان تصدی‌گری خود در عرصه اقتصاد را کاهش دهند
  • پاسخ مهم رهبری به توصیه‌ها برای مذاکره با آمریکا در برنامه هسته‌ای را ببینید | فیلم