Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «جافري کارلينر» معتقد است که اتحاديه اروپا مخالف سرسخت لغو برجام بوده و در اين مسير با واشنگتن همراه نخواهد بود.
خبرگزاري مهر، گروه بين الملل - فاطمه محمدي پور: دولت ترامپ 15 اکتبر بايد پايبندي ايران به برجام را مورد تاييد قرار دهد. در صورت عدم تاييد پايبندي ايران به برجام، کنگره ظرف 60 روز مي تواند تحريم هايي را که در زمان انعقاد توافق هسته اي لغو شده بودند بار ديگر عليه تهران تحميل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همين راستا خبرنگار مهر گفتگويي با «پروفسور جافري کارلينر» استاد دانشگاه بوستون آمريکا انجام داده که در ادامه مي آيد.
*برخي منابع خبري غربي اعلام کرده اند دونالد ترامپ رئيس جمهوري ايالات متحده آمريکا عدم پايبندي ايران به برجام را اعلام خواهد کرد و عملا برجام را نقض خواهد کرد. نظر شما در اين خصوص چيست؟
به احتمال خيلي زياد «دونالد ترامپ» 15 اکتبر اعلام خواهد کرد که ايران به توافق هسته اي با گروه 1+5 پايبند نيست. به نظر مي رسد ترامپ اين اقدام را انجام دهد حتي اگر همه مشاوران وي از جمله «جيمز متيس» وزير دفاع، «رکس تيلرسون» وزير امور خارجه، آژانس بازرسي سازمان ملل و ديگر کارشناسان بگويند که ايران کاملا به برجام متعهد بوده است.
*اگر ترامپ برجام را نقض کند گام بعدي وي در خصوص ايران چه خواهد بود؟
گام بعدي آمريکا لزوما به معناي پايان دادن به برجام نيست. مرحله بعدي اين است که کنگره آمريکا بايد به تحميل دوباره تحريم ها عليه ايران راي دهد. اينکه چه اتفاقي در آينده نزديک رخ خواهد داد هنوز مشخص نيست.
*اگر ترامپ برجام را نقض کند در اين صورت براي بازگشت تحريمهاي هسته اي ايران، کنگره آمريکا بايد راي گيري کند. آيا کنگره چنين تصميمي خواهد گرفت؟
بسياري از جمهوريخواهان در کنگره برجام را به شدت مورد انتقاد قرار داده و به اعمال دوباره تحريم ها عليه ايران راي مثبت خواهند داد. اما ديگر نمايندگان درک کرده اند که هر توافقي به مراتب بدتر از برجام براي آمريکا خواهد بود. علاوه براين، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان از آمريکا جهت پايان دادن به برجام حمايت نخواهند کرد. دموکراتها در کنگره به احتمال زياد مخالف پايان دادن به برجام و بازگشت مجدد تحريم ها عليه ايران باشند. با توجه به اظهارات متيس، تيلرسون، آژانس بازرسي سازمان ملل و ديگران در مورد اينکه ايران کاملا به برجام متعهد بوده است هنوز نامشخص است که آيا جمهوريخواهان راي کافي جهت بازگشت تحريم ها عليه ايران خواهند داشت يا خير؟ شايد در مورد برنامه هسته اي ايران مانند قانون اوباما کر هيچ اتفاق خاصي علي رغم سخنراني هاي جنجالي رخ ندهد. و شايد چيزي که واقعا ترامپ مي خواهد اين باشد: عدم تغيير در سياستي که منجر به جنگ با ايران شده يا باعث شود برنامه هسته اي ايران بار ديگر از سر گرفته شود. در اين صورت انتقادات و سخنراني هاي شديد ترامپ عليه ايران جهت کسب رضايت حاميان وي در داخل ايالات متحده امريکا بيان مي شود.
*برخي افراد مانند Richard Goldberg معتقد هستند اگر ترامپ برجام را نقض کند در اين صورت اروپايي ها وي را در خصوص تحريم مجدد هسته اي ايران همراهي خواهند کرد. نظر شما در اين خصوص چيست؟
بعيد به نظر مي رسد که بريتانيا، فرانسه و آلمان از ايالات متحده امريکا پيروي کنند اگر کنگره تصميم بگيرد تحريم ها بار ديگر عليه ايران اعمال شوند. بيانيه هاي بسيار قوي از سوي ديپلمات هاي اروپايي نشان مي دهد که آنها نمي خواهند برجام لغو شود. ادعاهاي مخالفان برجام در امريکا مانند «ريچارد گولدبرگ» بسيار واهي و خيالي است. وقتي از «ژرار آرو» سفير فرانسه در امريکا پرسيده شد آيا فرانسه از امريکا جهت بازگشت مجدد تحريم ها عليه ايران حمايت مي کند؟ پاسخ داد: فرانسه به هيچ وجه از امريکا جهت بازگشت مجدد تحريم ها عليه ايران حمايت نمي کند. فرانسه از مذاکره مجدد در مورد برنامه هسته اي ايران نيز حمايت نخواهد کرد. ايران کاملا به برجام پايبند بوده و هيچ راهي جز پذيرش برجام وجود ندارد. «ديويد سوليوان» نماينده اتحاديه اروپا در امريکا نيز گفت: اگر امريکا تحريم ها را بار ديگر عليه ايران اعمال کند، بانک هاي اروپايي به تحريم ها توجه نمي کنند لذا امريکا بانک هاي اروپايي را مجازات خواهد کرد. در اين صورت اتحاديه اروپا با تحميل تحريم ها عليه شرکت هاي امريکايي تلافي خواهد کرد. «فدريکا موگريني» وزير امور خارجه اتحاديه اروپا نيز اعلام نموده اتحاديه اروپا مخالف پايان برجام مي باشد. روسيه و چين نيز بسيار بعيد است که با ترامپ جهت پايان دادن به برجام همکاري کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۶۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران


 

به گزارش تابناک، نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنج‌شنبه «ششم اردیبهشت ماه»، در قطعنامه‌ای، خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

 پارلمان اروپا در حمایت از مسائل حقوق بشری، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» محکوم شده است.

نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنج‌شنبه  «ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳»، در قطعنامه‌ای، حمله موشکی و پهپادی اخیر ایران به اسرائیل را محکوم کرده و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

نمایندگان اروپا همچنین با اظهار نگرانی از تشدید اوضاع در منطقه، بر حمایت کامل از امنیت اسرائیل تاکید کردند.

آن‌ها همچنین در این قطعنامه، صرفا به اظهار تاسف در خصوص حمله به بخش کنسولی ایران در دمشق بسنده کردند.

قانون‌گذاران در پارلمان اروپا در این قطعنامه همچنین، درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و همچنین تحریم رئیس جمهوری ایران را تکرار کرده‌اند.

در این قطعنامه که با ۵۱۶ رای موافق، چهار رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید، آنچه «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» نامیده شده، محکوم شده و از اتحادیه اروپا خواسته شده که یک راهبرد مشترک را برای مقابله با این سیاست ادعایی از طریق تشکیل یک گروه ضربت اتخاذ کند.

در این قطعنامه بر لزوم آزادی بی‌قید و شرط «کامران قادری» و «مسعود مصاحب» نیز تاکید کرده است که خرداد ماه گذشته به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شدند.

گفتنی است که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب می‌شود و اتخاذ تصمیم‌ نهایی با شورای اروپاست. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت، تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه‌های پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند

این در حالی است که طبق منشور ملل متحد، کنوانسیون‌های بین‌المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک 1961 وین و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران و سازمان‌های بین‌المللی حمله اسرائیل به سفارت ایران محکوم بوده و ایران از لحاظ حقوقی و طبق ماده 51 منشور ملل متحد می‌توانسته پاسخ دهد.

نمایندگان پارلمان اروپا در ادامه، مدعی نقش بی‌ثبات‌کننده‌ ایران در خاورمیانه شدند.

پارلمان اروپا همچنین از تصمیم اتحادیه برای افزایش تحریم‌های فعلی خود علیه ایران، از جمله تحریم عرضه و تولید هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ استقبال کردند.

در بخشی از این قطعنامه، در خصوص توافق هسته‌ای ایران نیز صحبت شده و بدون توجه به عدم اجرای تعهدات آمریکا و خروج یکجانبه این کشور از برجام و همچنین عدم اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی ادعا شده است که ایران به تعهدات پادمان و حقوقی خود در توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه