Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در پي پيروزي‌هاي نظامي به دست آمده در سال 2016، دولت سوريه در حال حاضر کنترل حدود يک چهارم مساحت سوريه را در اختيار دارد، که البته جزو مساحت حياتي يا مساحت مفيد آن است.
سرويس جهان مشرق - مرکز مطالعات امنيت داخلي رژيم صهيونيستي در دانشگاه تل‌آويو در گزارش راهبردي به قلم ايال زيسر تحليل‌گر و استراتژيست صهيونيست به بررسي مرحله بعد از جنگ در سوريه و ابعاد تحولات اين کشور از ديدگاه رژيم صهيونيستي پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي آزادسازي شهر حلب به عنوان دومين شهر بزرگ سوريه را که در دسامبر 2016 اتفاق افتاد را به عنوان يک دستاورد مهم در روند درگيري‌ها بر ضد دشمنان سوريه با حمايت مسکو و تهران معرفي و در عين حال تأکيد کرد که پيروزي در اين جنگ همچنان در دسترس نيست و دامنه‌هاي شورش همچنان در اين کشور ادامه دارد. علاوه‌ بر اين که آمريکا نيز ممکن است تصميم به تعميق مداخله خود در بحران سوريه بگيرد.
اين گزارش مي‌افزايد که دستاوردهاي نظامي دولت سوريه طي ماه‌هاي پاياني سال 2016 و تعميق مداخله آمريکا در اين بحران - در صورت اجرا- ، اين رويکرد را ايجاد مي‌کند که در کوتاه مدت جنگ سوريه در ابعاد پايين‌تر ادامه داشته باشد.
از زمان آغاز بحران داخلي در سوريه در مارس 2011 ، روند جاري در اين کشور شاهد کش‌وقوس‌هاي فراوان و تحولات دراماتيکي بود. گاهي اوقات روند اين‌گونه نشان مي‌دهد که شکست بشار اسد قطعي است و سقوط وي نهايتاً به چند هفته زمان نياز دارد ، اما برخي اوقات اين‌گونه وانمود مي‌شد که بشار اسد تنها چند قدم با تحقق پيروزي نهايي در اين جنگ فاصله دارد.

بر اساس اين گزارش صهيونيستي حضور ايران و روسيه در اين جنگ موازنه هاي موجود عرصه ميداني را تغيير داد. حملات هوايي و توپ‌خانه‌اي ضد مناطق استقرار گروه‌هاي مسلح باعث ايجاد بازدارندگي در برابر آن‌ها شد و اين گروه‌ها را در بسياري از موارد مجبور به فرار کرد . علاوه بر اين که ده‌ها هزار نفر از نيروهاي نظامي ايران و حزب‌الله و عناصر داوطلب که از کشورهاي مختلف در حمايت از دولت سوريه به اين کشور آمده بودند نيز نقش تأثيرگذاري در اين جنگ داشتند.
برخلاف عناصر شورشي ، دولت سوريه جنگ را با ديدگاه فراگيري دنبال کند و قدرت خود در انتقال نيروها و استفاده از نيروهاي هوايي را به رخ دشمن کشيد. به اين ترتيب آنها موفق شدند يکي پس از ديگري شهرها را تصرف کنند و براي کاهش تمرکز شورشيان نقاط مختلف را تحت کنترل خود درآورند.
در تحليل روند جنگ در سوريه مي‌توان به دو واقعيت اساسي اشاره کرد. واقعيت‌ اول صلابت و قدرت دولت سوريه به رياست بشار اسد و واقعيت دوم حضور علوي ها و شهروندان اين کشور در پشت وي بود که به ‌ايستادگي قوي در حمايت از نظام اين کشور و دولت و مؤسسات آن از جمله ارتش و سيستم‌هاي نظامي و امنيتي منجر شود. به اين ترتيب اين گروه‌ها موفق شدند قدرت غافلگير کننده اي را در پايداري در برابر اين حملات به دست آورند و مانند نمونه‌هاي گذشته در ليبي و يمن بلافاصله از هم فرو نپاشيدند.
در پي پيروزي‌هاي نظامي به دست آمده در سال 2016، دولت سوريه در حال حاضر کنترل حدود يک چهارم مساحت سوريه را در اختيار دارد، مساحتي که البته جزو مساحت حياتي سوريه يا مساحت مفيد آن است و شامل بخش‌هاي مهمي نظير نوار گسترده شده ار درعا در جنوب سوريه تا دمشق و حمص و حماه در مرکز و حلب در شمال اين کشور و بخش هاي ساحلي آن مي شود.
در اين بخش بيش از نيمي از ساکنان اصلي اين کشور (حدود 13 ميليون نفر از 25 ميليون نفر) زندگي مي کنند که موسسات دولتي نيز در آن فعال هستند. دولت همچنان به پرداخت حقوق کارمندانش ادامه مي‌دهد و اوضاع را ولو با سختي، در بخش‌هاي آموزشي و بهداشتي تحت مديريت خود دارد. مهم‌تر از تمامي اين موارد تأمين مواد غذايي و نيازمندي‌هاي ضروري مردم سوريه است. دولت سوريه علاوه بر تحقق دستاوردهاي نظامي قابل توجه ، دستاورد مردم‌شناختي مهمي را داشته است.
به موازات تمرکز مؤسسات دولتي در غرب سوريه ، داعش در بسياري از مواضع خود در شمال عراق و شرق سوريه تحت محاصره قرار گرفته است. اين گروه شايد بتواند موجوديت خود را عنوان يک گروهک فعال در صحنه سوريه يا عراق ادامه دهد، اما به نظر مي‌رسد تلاش‌هاي داعش براي تأسيس نظام سياسي با شکست مواجه شده است.

سوال مهمي که الان باقي مانده، اين است که آيا مناطق تحت کنترل داعش در سوريه در اطراف شهرهاي الرقه وديرالزور و صحراي سوريه به دست عناصر عرب مورد حمايت ترکيه مي‌افتد يا اينکه در اختيار نيروهاي دولتي سوريه قرار مي گيرد؟
آمريکا طي ماه ژوئن سال جاري ميلادي حملات زيادي را براي جلوگيري از تسلط ارتش سوريه و متحدانش بر بخش‌هاي صحرايي سوريه تا مرزهاي عراق انجام داد ، اما در اين روند ناموفق بود.
در طرف مقابل کردهاي حزب اتحاديه دموکراتيک کردستان قرار دارد که مورد حمايت آمريکا هستند. آنها البته همچنان کانال‌هاي تماس با مسکو و دمشق را باز گذاشته‌اند. کردها موفق به ايجاد حاکميت خودمختار در شمال سوريه شده‌اند. اما بنا به شرايط منطقه‌اي از جمله تلاش ايران و ترکيه براي جلوگيري از ايجاد دولت کرد در عراق و سوريه بايد ديد آنها مي‌توانند به بقاي خود بدون حمايت دولت سوريه ادامه دهند؟
شورشيان تقريباً در تمامي بخش‌هاي سوريه فعال هستند و سعي دارند نيروهاي وابسته به دولت سوريه را تحت تعقيب قرار داده و ضرباتي را به آنها وارد کنند. آنها همچنان سعي دارند موجوديت خود را در مناطق اطراف پايتخت سوريه و جنوب اين کشور و مرکز آن در اطراف شهرهاي حماه و حمص و شمال حلب برجسته کنند.
استان ادلب در حال حاضر تحت کنترل عناصر شورشي قرار دارد. بخش‌هايي از شرق اين کشور نيز در دست مخالفان مسلح است. آنها همچنان از حمايت ترکيه برخوردار هستند و ممکن است در آينده از حمايت اردن نيز برخوردار شوند. تحول در سياست‌هاي آمريکا در دولت دونالد ترامپ براي اولين بار طي سال‌هاي گذشته باعث شده تروريست ها اميدوار به عبور از اين جنگ و حتي دستيابي به سلاح‌ها و کمک‌هاي نظامي آمريکا در روند مبارزه با دولت سوريه باشند.
نقطه ضعف اساسي اين گروه‌ها همچنان عدم موفقيت در متحد کردن گروه‌هاي مختلف تحت فرماندهي سياسي و نظامي قابل قبول و موفق است. مشکل ديگر مربوط به کمک‌هاي خارجي است که همچنان روند آنها در حال افزايش است.

نتايج آماري نظاميان فعال در عرصه درگيري‌هاي سوريه
اين گزارش صهيونيستي مي‌افزايد: نگاهي به جبهه‌هاي مختلف درگيري‌ها نشان مي‌دهد که حدود 300 هزار نفر در حمايت از دولت سوريه وارد مبارزه شدند. حدود 125 هزار نفر از اين افراد عناصر نظامي ارتش هستند و حدود 100 هزار نفر ديگر عناصر داوطلب شبه‌نظامي از ميان جوانان جامعه سوريه هستند که فعاليت‌هاي نظامي براي حمايت از دولت اين کشور در برابر تروريست‌ها را ادامه مي‌دهند. حدود 50 هزار مبارز خارجي نيز از دولت بشار اسد حمايت مي‌کنند که شامل نيروهاي حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران و عناصر داوطلب از ايران و عراق و پاکستان و افغانستان هستند. البته تمامي اين افراد در بخش‌هاي مبارزاتي و عملياتي حضور ندارند.
عناصر شورشي حدود 150 هزار نفر هستند که در ده‌ها و شايد صدها گروه جدا از هم توزيع شده‌اند. گروه‌هاي سلفي تندرو حدود 90 هزار نفر از اين افراد را شامل مي‌شود که جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق)، احرار الشام و جيش الاسلام از جمله آنها است. در حال حاضر بيش از نيمي از آنها در استان ادلب تحت محاصره هستند و باقيمانده اين عناصر در دمشق و جنوب سوريه و مرکز و اطراف شهر حمص و حماه مستقر هستند.
چند هزار نفر از شورشيان وابسته به چند ده گروه تندرو کوچک‌ترهستند. گروه‌هاي محلي ديگر نيز وجود دارند که برخي از آنها بر اساس مباني قبيله اي سامان‌دهي شدند و شامل شبه نظاميان قبيله‌اي و شبه نظاميان مدافع روستاها و شهرهاي خود هستند. برخي از اين جريان‌ها اخيراً به سمت دولت سوريه گرايش پيدا کرده‌اند.
علاوه بر اين جريان‌ها، گروه‌هاي کرد نيز در عرصه سوريه حضور دارند که تعداد آنها حدود 30 هزار نفر است. اين نيروها بخشي از اردوگاه شورشيان نيستند و با ارتش و دولت سوريه مبارزه نمي‌کنند. در مرحله آخر داعش قرار دارد که همچنان چند ده هزار شبه نظامي را زير پرچم‌ خود نگه داشته و محل فعاليت آنها در شمال عراق و شرق سوريه است.
اين مرکز مطالعاتي صهيونيستي در پايان گزارش خود مدعي مي شود که بعد از گذشت شش سال از مبارزه خونين در سوريه هيچ يک از طرفين مبارزه امکان شکست دادن دشمنان خود و پايان دادن به جنگ در اين کشور را ندارند.
در دومين نتيجه اي که اين گزارش صهيونيستي به آن اشاره کرده ، آمده است که جنگ در سوريه ديگر تنها منحصر به سوري‌ها نيست. مداخله جريان‌هاي خارجي در اين جنگ باعث استمرار آن شده و همين مداخله مي‌تواند نتايج آن را مشخص کند.
زيسر در پايان به بررسي سناريوهايي در خصوص آينده سوريه اشاره کرده و مي‌نويسد که امکان اول، سناريوي پيروزي دولت سوريه و عبور از دايره جنگ و تحقق دستاوردهاي مختلف در آن است تا بتواند تسلط کامل و قدرتمند خود در حوزه سخت‌افزاري دولت سوريه را در بخش‌هاي مختلف اين کشور از دمشق گرفته تا حلب و مناطق ساحلي اين کشور ادامه دهد. در اين شرايط اردوگاه شورشيان به حاشيه رانده مي‌شوند و تأييد افکار عمومي خود را از دست داده و دچار تجزيه و فروپاشي مي‌شود. چنين دستاوردي باعث مي‌شود بشار اسد و دولت اين کشور در آينده بتوانند بر تمام اراضي سوريه مستقر شود. اين موضوع احتمالاً چند سال طول خواهد کشيد، چرا که دولت سوريه براي تجميع نيروهاي خود و تأمين نيروهاي انساني کافي نيازمند زمان است.

سناريوي دوم ادامه درگيري‌ها بدون تعيين قطعي پيروز آن است که باعث مي‌شود همه چيز در اين کشور تخريب شود. در اين سناريو تسلط دولت سوريه بر بخش‌هاي مختلف ضعيف و شکننده خواهد بود و هر از چند گاهي مورد تهديد طرف‌هاي مختلف قرار مي‌گيرد. گروه هاي مختلف مسلح به فعاليت خود در مناطق تحت کنترل دولت بشار اسد ادامه مي‌دهند و شورش و اعتراض گروه‌هاي مسلح همچنان در سوريه ادامه پيدا کرده و باعث از بين ‌رفتن تمام سوريه مي‌شود.
احتمال سوم تجزيه دولت به عنوان بخشي از روند سازش است که مورد حمايت برخي بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي قرار دارد. در اين سناريو سوريه به مناطق نفوذ گروه‌هاي مختلف تقسيم شده و آنها به موجوديت و تأثيرگذاري خود در مناطق ويژه خود ادامه مي‌دهند. بر اساس نسخه‌اي که رژيم صهيونيستي در قالب اين سناريو براي سوريه طراحي کرده ممکن است اين کشور به چند بخش تقسيم شود. در شرق آن که شامل منطقه الجزيره و صحراي سوريه مي شود، منطقه کردي- عربي با حمايت و زير نظر آمريکا تشکيل شود. احتمالا در شمال اين کشور منطقه‌اي عربي- سني زير نظر ترکيه روي کار مي آيد، در غرب دولتي با مديريت بشار اسد و با پشتيباني روسيه باقي مي ماند و در جنوب نيز منطقه اي عربي و سني زير نظر اردن و آمريکا شکل بگيرد.
اين گزارش مي‌افزايد که تقسيم بندي مذکور مي‌تواند سوريه را به يک دولت فدرالي ضعيف متشکل از مناطق خودمختار تبديل کند. با اين وجود اين کارشناس صهيونيسم امکان تحقق اين سناريو را مشکل مي داند. چرا که در بيشتر مناطق اين کشور به ويژه در مناطق متمدن و مهم نظير دمشق و حماه و حمص و حلب، ساکنان آن به صورت مختلط زندگي مي‌کنند. علاوه بر اينکه برخي مناطق ديگر نظير جبل الدروز يا ساحل علوي به گونه‌اي است که طوايف مختلفي در آن حضور دارند و قدرت ادامه حيات شخصي را ندارند.
سناريوي چهارم که اين گزارش به آن پرداخته، فروپاشي دولت سوريه و سيستم سياسي موجود در اين کشور و تسلط شورشيان مسلح بر مناطق مختلف آن است. اين احتمال در شرايط کنوني غير منطقي به نظر مي‌رسد و تنها در صورتي امکان تحقق دارد که آمريکا مداخله خود در سوريه را افزايش دهد.
فروپاشي دولت سوريه در صورت امکان مي‌تواند به درگيري گسترده بين گروه‌هاي شورشي مختلف تبديل شود ، در کوتاه مدت اين روند به نفع گروه‌هاي تندرو نخواهد بود ، اما نمي‌توان به صورت قطعي تعيين کرد که در پايان کدام يک از گروه‌ها بتوانند اين درگيري‌ها را به نفع خود رقم بزند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۶۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ همزمان با موج جدید تظاهرات حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، سران رژیم صهیونیستی نگرانی خود را نسبت به گسترش دامنه این تظاهرات اعلام کردند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت که این تظاهرات باید متوقف شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • درگیری در جنین و شهادت ۲ جوان فلسطینی
  • هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • هدف قرار گرفتن نظامیان صهیونیست به دست تک تیراندازهای مقاومت
  • زخمی‌شدن ۱۱ نظامی صهیونیست در ۲۴ ساعت گذشته
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله به رفح/ شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۰۵ تن رسید
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله به رفح/ شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر رسید
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله به رفح
  • حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود
  • یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری
  • حزب الله: مرکز تجمع دشمن صهیونیست را در حرش نطوعه هدف قرار دادیم