Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@22:26:39 GMT

جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با حضور ظریف

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۰۲۷۰

به گزارش پارسینه، جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان برگزار شد.

قرار است در جلسه غیرعلنی امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گزارشی از وضعیت اقلیم کردستان عراق و گزینه های پیش روی برجام ارائه دهد.

در آغاز جلسه علنی مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیرعلنی صبح خانه ملت، تصریح کرد: در جلسه غیرعلنی آقای ظریف وزیر امور خارجه گزارشی از اوضاع منطقه و شرایط بین المللی ارائه کرد و اعضای کمیسیون امنیت ملی هم نظرات شان را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: فکر می کنم این رایزنی ها با توجه به تحولات آینده در سطح بین المللی همچنان میان مجلس و دولت ادامه داشته باشد.

در همین حال، رسول خضری در خصوص جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در این جلسه مباحث مربوط به برجام به صورت جدی مطرح شد.

وی ادامه داد: آقای ظریف معتقد بود که ترامپ یکی از ۶ عضو امضاکننده برجام است و در صورت نقض برجام، جمهوری اسلامی مواضع مقتدرانه خود را اعلام خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظریف معتقد بود سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل بسیار تأثیرگذار بود و اظهارات دیوانه‌وار ترامپ، خودزنی بوده و باعث بایکوت وی در جامعه آمریکا شد.

خضری با اشاره به تقدیر وزیر امور خارجه از ریاست مجلس تصریح کرد: آقای ظریف اذعان کردند که بعدها مشخص می‌شود آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس چه نقش محوری بر موضوع برجام داشته است.

وی افزود: در بخش دیگری از جلسه محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی نظرات خود را بیان کرد؛ وی معتقد بود که باید دولت متن برجام را قوی‌تر می‌نوشت و نقاط ضعف آن را برطرف می‌کرد.

خضری ادامه داد: وزیر امور خارجه در پاسخ به ایشان گفت برجام به نفع ملت ایران بوده و همین امر موجب عصبانیت و دیوانگی ترامپ و آمریکا شده است.

عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر امور خارجه تأکید داشت، جمهوری اسلامی بر مواضع خود استوار است و مذاکرات خود را با ۵ کشور اروپایی برای حفظ منافع ملت ایران ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای ظریف اعلام کردند در مورد اقلیم کردستان، ایران به صورت مستقل ورود نمی‌کند و تصمیمات به صورت سه‌جانبه با عراق و ترکیه اتخاذ می‌شود؛ مذاکراتی بین اقلیم و دولت مرکزی بغداد برای تکلیف اوضاع در جریان است.

وی خاطرنشان کرد: آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی اعلام کرد آمریکا یکی از ۶ عضو امضاکننده برجام است و نمی‌تواند برای بقیه کشورهای تعیین تلکیف کند؛ اتحادیه اروپا باید مواضع خود نسبت به برجام را شفاف کند.

با این حال، زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست صبح امروز غیرعلنی مجلس که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: آقای ظریف در این جلسه پیرامون مسائل منطقه‌ای توضیحاتی ارائه داد.

وی افزود: همچنین شرایط و برنامه‌هایی که در وزارت خارجه وجود داشته و در آینده نیز پیش‌بینی شده است، تشریح شد و وزیر امور خارجه در رابطه با نشست‌های بعدی تیم خود توضیحاتی ارائه داد.

سعیدی بر همین اساس اضافه کرد:‌ ظریف در این نشست درباره تحولات منطقه و مشکلات موجود بحث کرد و چند نفر از نمایندگان نیز در این رابطه نیز نظرات خود را ارائه کردند.

«آقای ظریف همچنین اعلام کرد که ما همچنان روی صحبت خود هستیم و بر روی اینکه گفتیم دیگر مذاکره نخواهیم داشت مصمم هستیم. ما هرگز به صورت مجدد مذاکره هسته‌ای نخواهیم داشت. برای این تصمیم مصمم هستیم و آنچه که در حال حاضر نیز مورد بحث است در حقیقت همان مذاکره اول است و مذاکره جدیدی صورت نخواهد گرفت».

وی همچنین به مسائل و تحولات موجود در منطقه اشاره کرد و گفت:‌ نمایندگان همچنین با طرح سؤالاتی در این رابطه پرداختند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظریف نیز اعلام کرد که ایران آمادگی و اقتدار لازم را دارد که در مقابل هر گونه تهدیدی ایستادگی کند و این اقتدار خود را حفظ خواهد کرد. ما مردمی نیستیم که از تحریم بترسیم هر چند که طبق آن تعهدات آمریکا عمل نکرد.

وی همچنین عنوان کرد که اگر آمریکا به مذاکراتی که داشته و همچنین تعهدات خود پایبند نباشد اعتبار خود را از دست خواهد داد.


منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۰۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم

وزیر سابق امور خارجه در ادامه گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است، اما در این دنیای فعلی چیزی به نام قدرت هژمون نداریم. برخی به اشتباه فکر کردند که آمریکا برجام را پذیرفت، چون منافعش ایجاب می‌کرد.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه در نشست «ژئوپلیتیک خلیج فارس» گفت: کشور‌های عربی به این درک رسیده اند که امنیت را نمی‌توان فقط از آمریکا خرید. چالش اصلی جهان امروز چالش شناختی است. اشتباهاتی که صورت می‌گیرد به علت ادراک و شناخت نادرست است.

وی افزود: چند ادراک نادرست در دو طرف خلیج فارس، منطقه را از آرامش و صلح محروم کرده است. روندی در جهان عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس برای اصلاح ادراکات نادرست شروع شده است.

ظریف در ادامه گفت: ادراک خرید امنیت در جنوب خلیج فارس هنوز وجود دارد که غلط است. کشور‌های حاشیه خلیج فارس به این جمع بندی رسیده اند که جهان از فضای قطبی عبور کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف افزود: دوستانی که دلشان برای آمریکا لک می‌زند، فراموش نکنند که آمریکا خوزستان عزیز ما را سرزمین مورد اختلاف خواند. کشتی‌های کویتی در زمان جنگ قبل از پرچم آمریکا، پرچم شوروی را برافراشتند. اولین کشوری که فکر می‌کرد می‌توان امنیت را خرید صدام بود.

وزیر سابق امور خارجه گفت: صدام اعلام می‌کرد که دژ شرقی جهان عرب است. کشور‌های عربی به صدام پول میدادند که بجای آن‌ها بجنگد. دولت سعودی همان زمان هم نگران بلند پروازی صدام بود. وقتی قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم طارق عزیز اعلام کرد که تا مذاکره نکنیم آتش بس نخواهیم داشت.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل دست به دامن جورج شولتز وزیر خارجه آمریکا شد و او پاسخ داد که تا ۳ ماه دیگر کار تمام است. فهد به صدام زنگ زد که غرور مردم ایران را زیر پا نگذار که دمار از روزگار تو در می‌آید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف با اشاره به جنایات روزافزون رژیم تروریست صهیونیستی گفت: اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد. امروز کشور‌های عربی به سراغ اسرائیل رفته اند که امنیت بخرند. اسرائیل در تاریخ تقلبی خود از کسی حمایت نکرده است.

وی گفت: در مذاکرات آزادی گروگان‌های آمریکایی شخصا شاهد بودم که اسرائیل به آمریکا هم پشت کرد. اشتباه ما این است که فکر می‌کنیم آمریکا می‌خواهد حضور خود در منطقه را گسترش دهد. سیاست آمریکا حرکت به سوی منطقه آسیا است.

وزیر سابق امور خارجه در ادامه گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است، اما در این دنیای فعلی چیزی به نام قدرت هژمون نداریم. برخی به اشتباه فکر کردند که آمریکا برجام را پذیرفت، چون منافعش ایجاب می‌کرد.

ظریف به خیانت‌های خانواده پهلوی و ادامه‌دار بودن آن نیز اشاره کرد و گفت: ربع پهلوی و.. که سراغ اسرائیل رفتند تاریخ را فراموش کرده اند. گفتمان غالب در اسرائیل این است که ایرانیان از اول تاریخ به دنبال نابودی ما بودند. اسرائیلی‌ها تاریخ کوروش و بابل و نجات یهودیان، را تبدیل به ماجرای دروغین استر و مردخای کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف در ادامه این نشست گفت: عدم مشارکت در ترتیبات جهانی موجب حذف ما خواهد شد، نه توقف آن ترتیبات! اشتباه ادراکی ما ایرانیان این است که فکر می‌کنیم اگر با چیزی مخالفت کردیم آن چیز شکل نخواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: در دریای کاسپین یک زمانی فکر می‌کردیم که اگر حضور پیدا نکنیم اتفاقی رخ نخواهد داد، اما بستر دریا را تقسیم کردند. عدم حضور ما در ترتیبات امنیتی در خلیج فارس، به معنای حذف شما از این ترتیبات است. ما خیال می‌کنیم که اول و آخر راه‌های مواصلاتی دنیا ما هستیم، با اینکه جایگزین وجود دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف در ادامه ای نشست گفت: هر کشوی که به ما حمله کرد رنگ ما را گرفت و نه بالعکس. برخی همسایه‌ها به ما خیلی ظلم کردند، اما به نگاه فرصت باید نگاه کنیم. خیلی از انگاره‌های ما در خصوص دنیای عرب غلط است.

وزیر سابق امور خارجه در انتها گفت: امروز مغول‌ها به ایران می‌آیند که فرهنگ خود را پیدا کنند. اعراب که به ایران حمله کردند هم رنگ ایرانی گرفتند. باید به مردم خودمان به چشم فرصت نگاه کنیم نه تهدید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: عملیات وعده صادق موجب همبستگی ایرانیان داخل و خارج شد
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند.
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • فهرست کاندیداهای مورد حمایت جامعه اسلامی مهندسین اعلام شد
  • آغاز جلسه علنی عصر مجلس
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • کدام نمایندگان جلسه عصر مجلس را تعطیل کردند؟
  • جلسه علنی نوبت عصر مجلس پایان یافت
  • جلسه علنی نوبت صبح مجلس پایان یافت/ عصر امروز؛ ادامه بررسی بودجه