Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس سازمان بنادر و دريانوردي در نشست مشترک اعضاي هيات عامل سازمان با فراکسيون بنادر، دريانوردي و توسعه دريايي عملکرد سازمان و اقدامات انجام شده را تشريح کرد و از اجراي طرح توسعه فاز 3 بندر کانتينري شهيدرجايي با اعتبار 860 ميلياردتومان، ايجاد اسکله‌هاي نفتي در آن بندر و همچنين تکميل فاز اول توسعه بندر چابهار با ظرفيت 8.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 ميليون تن خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در نشست مشترک اعضاي هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي با هيات رئيسه فراکسيون بنادر، دريانوردي و توسعه دريايي که در سال جاري در ساختمان آموزش سازمان بنادر و دريانوردي برگزار شد، ضمن اظهار خرسندي از تعامل مجموعه سازمان بنادر با فراکسيون بنادر، دريانوردي و توسعه دريايي، گفت: در صدد ارتقاي عملکرد سازمان هستيم و به همين منظور، برنامه‌ريزي‌هاي جديدي را در دست مطالعه و اجرا داريم. پروژه‌هاي متعددي هم براي توسعه فيزيکي و هم توسعه غيرفيزيکي بنادر کشور تعريف و برنامه‌ريزي شده است.
راستاد ادامه داد: در حال حاضر مهمترين بندر تجاري ما بندر شهيد رجايي در استان هرمزگان است که نخستين طرح توسعه اين بندر، فاز 3 بندر کانتينري با اعتباري حدود 860 ميليارد تومان عمليات اجرايي آن شروع مي‌شود. پيش بيني مي‌شود که اين طرح به مدت 3 سال زيرساخت‌هايش تکميل شود و بر اساس برنامه ريزي که انجام شده براي تاسيس روبنايي آن سرمايه‌گذار مشترک داخلي و خارجي بخش خصوصي جذب خواهد شد.
رئيس سازمان بنادر و دريانوردي افزود: يکي از اولويت‌هاي مهم ديگر ما در بندرعباس تعيين تکليف و واگذاري پايانه‌هاي 1 و 2 ترمنيال کانتينري است که کارهاي نهايي براي تدقيق قرارداد و انجام فرآيند واگذاري در حال انجام است. همچنين، يک پروژه بالغ بر 160 ميلياردتومان اعتبار براي ايجاد اسکله‌هاي نفتي در بندر شهيد رجايي در حال انجام است.
انجام مراسم افتتاح بندر چابهار با حضور سران کشورهاي هند و افغانستان
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: براي چابهار ما خوشبختانه توانستيم در راستاي سياست‌هاي کلان کشور و توصيه‌هاي مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت توسعه سواحل مکران فاز اول توسعه بندر چابهار را با ظرفيت 8.5 ميليون تن تکميل کنيم و ان شاء الله به بهره‌برداري مي‌رسد. تجهيزات اين بندر در حال ورود است که بخشي وارد شده و بخشي نيز در حال ورود است. برنامه‌ريزي‌ها در حال انجام است تا بتوانيم يک مراسم افتتاح با حضور سران کشورهاي منطقه انجام شود. به لحاظ اهميتي که اين بندر در توسعه محور شرق و تبادل تجاري بين کشورهاي جنوب شرقي و شمال و شمال شرقي کشور دارد برقرار شود.
اين مقام مسئول سازمان بنادر و دريانوردي همچنين گفت: خوشبختانه افتتاح عمليات ترانزيت کالا از کشور هند به افغانستان از طريق بندر چابهار با يک محموله 100 هزار تني گندم عنقريب انجام مي‌شود و ما در ملاقاتي که اخيرا با سفير هند داشتيم بنا شد که به لحاظ اهميت آغاز اين فعاليت در بندر چابهار، مراسم ورود اولين کشتي را با حضور سفراي کشور هند و افغانستان و يکي از مقامات ارشد کشور هند در بندر چابهار برگزار کنيم. نشانه اي از عزم و اراده اي است که کشورهاي منطقه براي توسعه ترانزيت از طريق بندر چابهار دارند.
وي تصريح کرد: از حمايتي که نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در تصويب توافقنامه دالان ترانزيتي بين کشور ايران (چابهار)، هند و افغانستان داشتند تشکر ميکنم. دالان ترانزيتي فردا نيز جزو دستور کارهاي مجلس براي طرح در صحن علني مجلس است که اميدواريم در آنجا نيز به تصويب برسد. مطمئنا يک مشوقي براي کشورهاي منطقه براي توجه بيشتر به بندر چابهار است.
وي ادامه داد: 100 هزار گندمي که قرار است از کشور هند به افغانستان از طريق بندر چابهار ترانزيت شود پارت نخست از يک محموله يک ميليون تني که به صورت کانتينريزه قرار است که بين هند و افغانستان حمل شود که يک نقطه عطف و شرايط بسيار مساعدي براي توسعه محور شرق خواهد بود و اميدوارم که بتوانيم اين فعاليت جديد را به خوبي مديريت کنيم.
راستاد ادامه داد: در ساير استان هاي ساحلي کشور ما شاهد تعريف پروژه هاي قابل توجهي هستيم در بندر بوشهر به واسطه محدوديتي که در اماکن فعلي بندر وجود داشته و محصور بودن در محدوده شهري، سازمان بنادر در تلاش است تا توسعه را در بندر نگين انجام دهد که بخشي از آن در حال انجام است. با تکميل توسعه و سرمايه گذاري در بندر نگين ما شاهد رسيدن ظرفيت بندر کانتينري در بندر بوشهر به حدود بالغ بر 1600 تريو خواهيم بود.
تكميل جزيره مدين تا دو ماه آينده
وي ادامه داد: اخيرا در جلسه‌اي كه با مديركل بندر بوشهر داشتم خوشبختانه روند احداث اسكله‌ ترمينال كانتينري بسيار خوب پيشرفته است و انتظار داريم طي دو ماه آينده اولين اسكله جزيره مدين تكميل شود و دسترسي مستقيم پسكرانه‌اي مزيت مهم توسعه بندر بوشهر در جزيره مدين است كه آينده خوبي را براي اين بندر پيش‌بيني مي‌كنيم.
مديرعامل سازمان بنادر ادامه داد: ما در بندر امام طرح‌هاي توسعه متعددي را اجرا كرديم. در حال حاضر تمركز ما روي شهر لجستيكي و توسعه پسكرانه‌هاي بندر امام است. آنچه كه براي ما اولويت است اين نكته است كه بتوانيم حتي‌المقدور فعاليت‌هاي ارزش افزوده‌اي و صنعتي را در پسكرانه‌هاي بندر امام جذب كنيم و به اشتغال پايدار و توسعه همه جانبه بندر امام كمك كنيم.
تلاش براي افتتاح دفتر هماهنگي مشترك (‍CBC)/ لايروبي اروندرود انجام مي‌شود
راستاد افزود: در رابطه با بندر خرمشهر و احياي فعايت‌هاي تجاري در آنم بندر در مقياسي بالاتر از آن چيزي كه هم‌اكنون وجود دارد مذاكرات با كشور عراق در حال انجام است تا بتوانيم براساس معاهده‌نامه 1975 الجزاير شاهد افتتاح مجدد دفتر هماهنگي مشترك و CBC باشيم كه متعاقبا لايروبي اروندرود انجام شود و شاهد استفاده بهينه از ظرفيت‌ها و پتانسل‌هاي بندر خرمشهر باشيم.
معاون وزير راه وشهرسازي گفت: در بنادر شمالي كشور توانستيم ظرفيت‌هاي بسيار خوبي را در بندر اميرآباد ايجاد كنيم. در حال حاضر بندر اميرآباد بهترين بندر ساحلي درياي خزر و 5 كشور پيراموني اين درياست.
وي ادامه داد: بندر اميرآباد از معدود بنادري است كه توانسته پسكرانه صنعتي خود را تثبيت كند و ما شاهد شكل‌گيري صنايع توليدي در پسكرانه بندر و مجاور اسكله‌هاي بندر هستيم كه به عنوان مزيت رقابتي بسيار خوب محسوب مي‌شود.
رئيس سازمان بنادر و دريانوردي افزود: در بندر انزلي هم تقريبا طرح‌هاي توسعه‌اي تكميل شده‌اند و اين بندر موقعيت مناسبي دارد كه اميدواريم در آينده شاهد رشد هر چه بيشتر ترافيك و فعاليت در آن بندر باشيم.
راستاد ادامه داد: بندر نوشهر نيز از بنادر شمالي ما در شرايط بسيار خوبي از نظر امكانات و زيرساخت‌ها قرار دارد.
وي تصريح كرد: براي بنادر شمالي بايد با بازاريابي گسترده و فعاليت‌هاي اقتصادي كه در كشورها انجام مي‌شود و مزيت‌هاي رقابتي بتوانيم با افزايش سهم ايران از صادرات به كشورهاي حوزه درياي خزر بهره‌برداري از زيرساخت‌هاي دريايي را در آن منطقه افزايش دهيم.
اين مقام مسئول گفت: ما به دنبال توسعه بهره‌برداري از سواحل كشور براي فعاليت‌هاي گردشگري هستيم به همين منظور مطالعاتي را براي تامين نيازهاي گردشگري دريايي در دستور كار داريم و همچنين توسعه، بهبود و رونق ناوگان گردشگري دريايي ايجاد شرايطي به هموطنان كه بتوانند تا رفاه و آسايش و ايمني از ظرفيت‌هاي گردشگري دريايي در سواحل درياي شمال و جنوب كشور استفاده كنند.
تلاش براي ايجاد شبكه حمل ونقلي بين بنادر اصلي و فرعي كشور
معاون وزير راه وشهرسازي ادامه داد: بنا به اهميتي كه مقام عالي وزارت جناب آقاي آخوندي قائل هستند براي آنكه بنادر كوچك‌تر از گردونه فعاليت‌هاي حمل ونقل دريايي كشور كنار گذاشته نشود و باري آن‌ها سهمي قائل شويم به دنبال چهارچوب و راهكاري هستيم تا يك شبكه حمل ونقلي بين بنادر اصلي و فرعي در كشور ايجاد شود.
وي ادامه داد: طبعا پيش‌نياز ايجاد شبكه حمل و نقلي بين بنادر اصلي و. فرعي كشور اين است كه ما محدوديت زيرساختي در اين بنادر نداشته باشيم و حداقل ظرفيت‌هاي لازم را بتوانيم ايجاد كنيم.
راستاد افزود: يكي از نيازهاي ضروري ما اين است كه ناوگان حمل ونقل منطقه‌اي را در خليج فارس از حالت سنتي به مدرن ارتقا دهيم. الگوهاي شماور مناسب به فعالان اين حوزه از سوي سازمان بنادر و دريانوردي معرفي مي‌شود و مكانيزم‌هاي حمايتي برقرار خواهد شد.
اين مقام مسئول تصريح كرد: ناوگان سنتي پاسخگوي نيازهاي امروزي نيست. ما به همين دليل بايد ناوگان مدرن و با قابليت‌هاي بالاتر در سواحل كشور استقرار پيدا كنند تا هم كيفيت صادرات و هم واردات افزايش يابد و به اين ترتيب بتوانيم اشتغال پايدار را به ويژه در سواحل جنوبي كشور ايجاد نماييم.
وي همچنين از ديگر برنامه‌هاي سازمان بنادر را بحث توسعه آموزش و ارتقاي كيفيت دريانوردان عنوان كرد كه دستور كار مستمر سازمان قرار دارد.
راستاد ادامه داد: ارتقاي كيفيت ناوگان منطقه‌اي و ناوگان اقيانوس‌پيما در دستور كار است و در صدد هستيم با كنترل‌هاي فني و ايمني ناوگان منطقه‌اي و همچنين ناوگان اقيانوس‌پيما را به گونه‌اي مديريت كنيم تا در سطح بين‌المللي وضعيت خوبي را از نظر كيفيت و استاندارد ايجاد كنيم.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: خوشبختانه كشور ما از نظر ناوگان تحت مالكيت در جايگاه بالاي جهاني و جزو 20 كشور برتر جهان است. در همين راستا ما خوشبختانه توانستيم در مجامع بين‌المللي دريايي و به ويژه سازمان بين‌المللي دريانوردي جايگاه خوبي را به خود اختصاص دهيم.
وي در پايان افزود: اميدوارم با حمايت‌هاي نمايندگان محترم و برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام داده‌ايم شاهد ارتقاي همه جانبه در حوزه دريايي و بندري باشيم و بتوانيم نقش، سهم و جايگاهي را كه شايسته آن هستيم براي كشور به دست آوريم.
گفتني است در نشست فوق احمدي لاشكي، ولي‌اله نانوا كناري، علي گل‌مرادي ، سيد حمايت ميرزاده، محمد بيرانوندي، عبدالرضا بزرگ‌نژاد، محمدرضا خبازي و حاج عبدالحميد خدري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۱۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات

استاندار مازندران با اشاره به صدور منطقه آزاد ویژه اقتصادی در بنادر مازندران تاکید بر تبدیل این بنادر از مناطق واردات صرف به مناطق ایجاد دانش فنی و صادرات کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، یوسف نوری، عصر امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در بازدید از بندر نوشهر در جمع خبرنگاران این بندر را در جایگاه ویژه استان با برخورداری از ظرفیت بالا عنوان و اظهار کرد: با تلاش صورت گرفته در سال گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار شد.

وی با نگاه بر گسترش دریا بر اقتصادمحور افزود: در این راستا پیشنهاداتی ارائه شد که دولت دارد مصوبه می‌دهد؛ باتوجه به ظرفیت و وجود بنادر موجود در استان قرار شد بسته‌ای کامل داشته باشیم.

استاندار مازندران عنوان کرد: براساس برنامه اقتصاد دریاپایه دانشگاه نوشیروانی بابل در این مطالعه‌ای انجام داده که باید بر سیاست‌های ۹گانه مقام معظم رهبری بروز شود تا بتوانیم از این امکان به بهترین نحو استفاده کنیم.

نوری با اشاره به تعیین تکلیف پرونده منطقه آزاد مناطق ویژه اقتصادی در استان مازندران از صدور مصوبه دولت سیزدهم عنوان و مطرح کرد: هم‌اکنون درحال انجام کارها برای این مجوز بوده که البته این مهم ملاحظاتی دارد و باید این مناطق را از مناطق واردات صرف به مناطق ایجاد دانش فنی و صادرات تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: مذاکرات انجام شده که در این زمینه نیازمند طرح جامع برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی استان مازندران هستیم.

استاندار مازندران با اشاره به مشکل لایروبی بنادر این استان بیان کرد: بحث لایروبی به‌دلیل پس‌رفت آب خزر مشکلی برای تمام بنادر سطح استان مازندران ایجاد کرد که لازم است در امر لایروبی بنادر سطح استان سیاست‌های کوتاه‌مدت با جدیت اعمال شده و با جدیت پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم باتوجه به مطالعات و پیش‌بینی‌ها دوره برگشت دهه ۷۰ را داشته باشیم تا بتوانیم با برگشت سمت آب به سوی سواحل پسروی به سمت دریا را کمتر شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: در ارتباط با بحث پسروی آب خزر باید در مراکز تحقیقاتی چاره‌اندیشی کنیم تا بندر به فعالیت خود با جدیت ادامه دهد.

کد خبر 749482

دیگر خبرها

  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر طی ۲۰ سال گذشته
  • بندر امام خمینی ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی دارد
  • وعده ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ ای نزدیک
  • جابه‌جایی ۱۵ هزار و ۸۳۲ دستگاه خودروی ترانزیتی
  • خدمه کشتی کانتینری توقیف شده MCS Aries در سلامت کامل هستند
  • خدمه کشتی کانتینری توقیف شده «MCS Aries» در سلامت کامل هستند
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد