Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زاهدان - ايرنا - استان پهناور سيستان و بلوچستان با دارا بودن قابليت هاي فراوان فرصتي گرانبها براي سرمايه گذاري افغانها و شاهراه امن و مناسب و ارزان اقتصادي براي دسترسي کشور دوست و همسايه افغانستان به آبهاي اقيانوسي و بازارهاي بزرگ کشورهاي حوزه اقيانوس هند بحساب مي آيد.

به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان به عنوان وسيع ترين استان کشور از شمال به استان خراسان جنوبي ، از جنوب به درياي عمان با بيش از 310 کيلومتر مرز آبي، از شرق با کشورهاي پاکستان و افغانستان با 1100 کيلومتر مرز خشکي و از سمت غرب با استان هاي کرمان و هرمزگان همجوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جمهوري اسلامي ايران از طريق استان سيستان و بلوچستان حدود 300 کيلومتر با کشور محصور در خشکي افغانستان هم مرز است و در واقع تنها راه مناسب، امن و کوتاه افغانستان و کشورهاي آسياي ميانه براي رسيدن به آبهاي آزاد همين استان ايران اسلامي است.
** گذري بر داشته هاي فرهنگي ايران و افغانستان
داشته هاي فرهنگي و توليدات ادبي و فرهنگي ايران به ويژه سيستان و بلوچستان و افغانستان با وجودي که هر از گاهي با تغيير سلسله ها و با سليقه هاي مختلف مديريتي هم روبرو مي شدند آن قدر قوي و درهم تنيده بوده که اين آمد و شدهاي حکام و مقامات لشکري و کشوري نمي توانسته مانع جدي بر سر راه اين حيات فرهنگي باشد.
دين مشترک‌، تاريخ مشترک‌، مفاخر مشترک‌، فرهنگ شفاهي، تقويم مشترک‌، هنر و ادبيات مشترک و روشن ‌تر از همه‌ زبان و خط مشترک بخشي از جلوه‌هاي مشترک و يگانگي فرهنگي ميان 2 کشور است‌.
افغانستان تنها کشوري است که در آن کتابها و مجلات ايراني را مي ‌توان خواند و فيلم ها و سريالهاي ايراني را بدون زيرنويس و دوبله مي‌ توان ديد و در کتابهاي درسي‌ اش شعر شهريار و پروين اعتصامي چاپ شده است‌ آن هم با همين خط فارسي‌.
به گفته کارشناسان با وجود اين همه مشترکات و به عبارتي يگانگي فرهنگي‌، بايد ارتباط و تعامل ميان 2 کشور در پيشبرد اهداف فرهنگي، اقتصادي، رفاه اجتماعي و غيره صد چندان شود که در اين ميان سيستان و بلوچستان با دارا بودن فرصت هاي فراوان اقتصادي زمينه را براي سرمايه گذاران کشور افغانستان به زيبايي فراهم کرده است.
*** سيستان و بلوچستان سرزمين هزاران گنج
سيستان و بلوچستان به دليل موقعيت خاص جغرافيايي، مرزي بودن، دسترسي به آبهاي آزاد و منابع غني طبيعي با قابليت هاي ويژه، منحصر به فرد و بکر فرصت گرانبهايي براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي فراهم کرده است که مهمترين آنها:
*بندر استراتژيک چابهار و اسکله هاي مهم اقتصادي و تجاري ( اسکله شهيد بهشتي ، اسکله شهيد کلانتري )
بندرچابهار تنها بندراقيانوسي کشوراست که با آبهاي آزاد جهان ازطريق اقيانوس هند نزديکترين فاصله را داراست.
وجود آبهاي عميق و بريدگيهاي طبيعي خليج چابهار فضاي مناسب را براي اسکله سازي با عمق زياد و مختصات لنگرگاهي مطلوب براي پهلوگيري کشتي هاي بزرگ اقيانوس پيما فراهم آورده است.
هم اينک طرح توسعه بندر چابهار به سرعت در حال انجام است و پيش بيني مي شود که تا پايان سال ظرفيت اسمي تخليه بندر به بيش از هشت و نيم ميليون تن برسد.
اتصال چابهار به شبکه راه آهن سراسري کشور اين منطقه را به پل ارتباطي ريلي کشورهاي آسياي جنوب شرقي با کشورهاي مشترک المنافع، اتحاديه اقتصادي اوراسيا، کشورهاي شمالي و اروپايي تبديل خواهد کرد که اين امر مهمترين مزيت نسبي منطقه در توسعه اقتصادي و بازرگاني محسوب خواهد شد.
وجود پنج فرودگاه فعال شامل فرودگاه بين المللي زاهدان، فرودگاه هاي زابل، ايرانشهر، کنارک و سراوان در سطح استان و فعاليت شرکت هواپيمايي بومي تفتان اير از مزيت هاي قابل توجه و موثر سرمايه گذاري در سيستان و بلوچستان است.
همچنين وجود 28 شهرک و ناحيه صنعتي با مساحتي حدود چهار هزار و 362 هکتار از ديگر ظرفيت هاي اين استان است به طوري که اين شهرک هاي صنعتي با دارا بودن زير ساخت هاي مورد نياز ( آب ، برق ، تلفن) و شرايط سهل در واگذاري زمين و معافيت هاي مالياتي 13-10 ساله شرايط مناسبي را براي سرمايه گذاري در استان فراهم آورده است.
سيستان و بلوچستان از منظر ساختار زمين شناسي خاستگاه مناسبي براي انواع مواد معدني است به طوري که تنوع کاني هاي معدني شناسايي شده در آن نشان دهنده استعداد بالقوه در اين بخش است که سهم قابل توجه معادن و ذخائر معدني در شکل گيري صنايع استان اهميت بخش معدن را به عنوان زير ساخت توسعه و تامين کننده مواد اوليه صنايع بزرگ و پايدار نشان مي دهد.
از جمله ظرفيت ها و ذخائر معدني کشف شده در اين خطه از کشور به تفکيک مواد معدني و بر اساس گواهي هاي کشف شده شامل مس، آنتيموان، تيتانيوم، سنگ آهن و آهن پلاسري ، سرب، روي، طلا، منگنز، کروميت، قلع، تنگستن و کانسارهاي غيرفلزي نظير تالک، منيزيت، گل سفيد، فلدسپات، کائولن، سيليس و سنگهاي ساختماني بويژه گرانيت بستري مناسب براي سرمايه گذاري بخش خصوصي ايجاد کرده است.
وجود 9 گمرک فعال سيستان و بلوچستان شامل گمرک زاهدان، ايرانشهر، سراوان، زابل، ميلک، ميرجاوه، چابهار، گمرک منطقه آزاد چابهار و پيشين کار خدمات رساني به امر تجارت و ترانزيت کالاها و محصولات را تسهيل کرده است.
علاوه بر اين بازارچه هاي مرزي ميلک، گمشاد، ميرجاوه ، کوهک، جالق، پيشين و ريمدان داراي مصوبه ي هيات دولت و يا شوراي عالي امنيت ملي شرايط مناسبي را براي صادرات محصولات مختلف فراهم کرده اند.
منطقه آزاد تجاري، صنعتي چابهار با هدف گسترش تعامل اقتصادي کشور با اقتصاد جهاني و گسترش صادرات کالاهاي غير نفتي به دليل قرار گيري در مسير کريدور شمال جنوب به عنوان يکي از چهار کريدور ترانزيتي جهان از موقعيت منحصر بفردي در صادرات، ترانزيت کالاها و سرمايه گذاري برخوردار است.
موقعيت جغرافيائي و ژئوپليتيک خاص سيستان و بلوچستان در استفاده ازانرژي باد و خورشيد از ديگر مزيت هاي بسيار خوب براي ايجاد مناطق ويژه(زون ) انرژي تجديد پذير در منطقه است.
وجود منابع غني دريائي و اقليم مناسب درسواحل جنوبي براي توسعه فعاليتهاي شيلاتي و صيادي و صنايع مرتبط با شيلات به دليل واقع شدن استان درمجاورت آبهاي گرم درياي عمان و اقيانوس هند به عنوان قابليت محوري استان محسوب مي شود.
دارا بودن بيش از 40 درصد ظرفيت صيد کشور، وجود بيش از 42 هزار هکتار اراضي مستعد پرورش ميگو در مناطق گواتر و روديک ، بيش از 120 واحد صنعتي فرآوري آبزيان، بيش از 2 هزار و 500 شناور صيادي و ظرفيت پرورش ماهي در قفس، ماهيان زينتي، خيار دريايي، جلبک ، لابستر و غيره نشان از استعداد بالقوه سيستان و بلوچستان در زمينه شيلات و آبزي پروري است.
استان سيستان و بلوچستان با اقليم مناسب توانمندي بالايي در کشت ميوه هاي گرمسيري از جمله خرما، موز، گوواوا، چيکو و انبه و باغات متعدد مرکبات و پسته و همچنين امکان توسعه و ايجاد صنايع تبديلي، فرآوري و بسته بندي محصولات يادشده و صادرات آنها را دارد.
ظرفيت هاي بالاي اين سرزمين اساطيري در زمينه گردشگري با وجود سه اثر جهاني شهر سوخته، کوير لوت و سفال گلپورگان و آثار متعدد باستاني، تاريخي و فرهنگي از ديگر قابليت هاي سيستان و بلوچستان براي سرمايه گذاري است.
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه ‌گذاري استانداري سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اين استان با دارا بودن ظرفيت ها و فرصت هاي فراوان اقتصادي زمينه خوبي را براي سرمايه گذاري کشورهاي منطقه به ويژه افغانستان فراهم کرده است.
ماندا زنگنه افزود: با توجه به اينکه تقاضا براي خدمات فني، مخابراتي و تکنولوژي توليد در افغانستان نيز در حال افزايش است به لحاظ اقتصادي و سرمايه گذاري سيستان و بلوچستان و افغانستان بسترها و فرصتهاي فراواني براي همکاري هاي مشترک در توسعه پايدار دارند.
وي بيان کرد: سرمايه گذاري در زمينه هاي توليد برق، فولاد، سيمان، صنايع فلزي، خودروسازي، امور بانکي ، صنايع غذايي، معدن، نفت و گاز، صنايع شيميايي، صنايع نوين سنگهاي ساختماني و ساير نيازمندي هاي افغانستان از قابليتهاي اين استان براي توسعه همکاريهاي اقتصادي 2 کشور است.
وي ادامه داد: در اين ميان به دليل نزديکي راه هاي ارتباطي امن و راحت سيستان و بلوچستان و داشتن مرزهاي مشترک و در کنار آن زبان، دين، فرهنگ و سنت مشترک از جمله ويژگيهاي توسعه ارتباطات بين اين استان با کشور افغانستان است.
وي با اشاره به فرصت هاي سرمايه گذاري مشترک و متقابل سيستان و بلوچستان و کشور افغانستان گفت: در بخش صنعت و معدن ساخت شهرکهاي صنعتي يا ناحيه هاي صنعتي مشترک در مناطق مرزي 2 کشور، احداث واحد توليد ادوات و ماشين آلات کشاورزي توسط ايران در افغانستان با توجه به سنتي بودن کشاورزي افغانستان، سرمايه گذاري در خصوص احداث صنايع پايين دستي پتروشيمي در افغانستان با توجه به نياز آن کشور به محصولات پتروشيمي، سرمايه گذاري ايران براي اکتشاف و استخراج مس ، سنگ آهن و فيروزه کشور افغانستان، سرمايه گذاري مشترک 2 کشور در زمينه پر عيارسازي کاني هاي معدني از جمله منگنز ، کروميت و غيره، سرمايه گذاري مشترک در زمينه توليد آجر نسوز منيزيتي با توجه به ذخاير قابل توجه کانسنگ و دولوميت در 2 کشور مي تواند زمينه ساز افزايش ارتباطات اقتصادي شود.
وي افزود: همچنين سرمايه گذاري هاي مشترک در زمينه توليد کاشي و سراميک با توجه به ذخاير مناسب خاک صنعتي در سطح استان (زاهدان، خاش و ايرانشهر)، استحصال منيزيم از آب دريا با توجه به مناطق پرپتانسيل درچابهار و کنارک، توليد آجر شيلي با توجه به وفور ماده معدني شيل در زاهدان و سراوان، توليد انواع لوله ها از جمله P.V.C و فرآوري سنگ و توليد مواد غذايي در افغانستان از ديگر فرصت ها براي سرمايه گذاري در بخش صنعت و معدن است.
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه ‌گذاري استانداري سيستان و بلوچستان با اشاره به اهميت تجارت و ترانزيت گفت: ايجاد اتاق هاي مشترک بازرگاني صنعت ، معدن و کشاورزي و سرمايه گذاري استان و ولايات افغانستان، تسريع در ساخت پل دوم ميلک، احداث پايانه صادراتي در شهرستان هيرمند با سرمايه گذاري مشترک با توجه به صدور مجوز از سازمان توسعه تجارت ايران، برگزاري همايش ها ، سمينارها و نمايشگاه تخصصي استان با هريک از ولايات افغانستان در حوزه سرمايه گذاري در 2 کشور و احداث منطقه مشترک سرمايه گذاري در مرز رسمي 2 کشور براي فراهم شدن شرايط سرمايه گذاري مشترک بخش خصوصي طرفين در مراکز توليدي و تجاري 2 کشور مي تواند زمينه ساز افزايش تجارت و ترانزيت بين اين استان با کشور افغانستان باشد.
زنگنه افزود: همچنين سفر هياتهاي تجاري، بازاريابي و سرمايه گذاري دو کشور، سرمايه گذاري صاحبان سرمايه کشور افغانستان در بندر چابهار با توجه به نياز آن کشور به بندر استراتژيک به دليل ترانزيت کالا و دسترسي به آبهاي آزاد، سرمايه گذاري هايي در ايجاد شرکتهاي حمل و نقل مشترک اعم از مسافربري و باربري، ناوگان جاده اي دو کشور به منظور استفاده از ظرفيت ترانزيتي و حمل و نقل ريلي استان توسط تجار افغانستان و ترانزيت خشکبار افغانستان با توجه به ظرفيت بالاي آن کشور و برگزاري منظم کميته مشترک تجارت مرزي بين سيستان و بلوچستان و ولايات نيمروز و فراه افغانستان با توجه به بند 14تفاهم نامه منعقده بين 2 کشورمي تواند از ديگر فرصت ها براي افزايش ترانزيت و صادرات در منطقه باشد.
وي با اشاره به اهميت بخش کشاورزي و شيلات گفت: سرمايه گذاري در زمينه صنايع فرآوري و تبديلي کشاورزي در افغانستان با توجه به کيفيت و کميت محصولات کشاورزي در اين کشور، ارائه خدمات فني تخصصي کشاورزي توسط متخصصان استان به افغانستان در زمينه هاي مختلف از جمله کشت گلخانه اي آبياري تحت فشار ، شيلات ، مکانيزاسيون کشاورزي و غيره، سرمايه گذاري مشترک در احداث کارخانجات بسته بندي و فرآوري شيلات و ساير آبزيان با توجه به پتانسيل بالاي چابهار، سرمايه گذاري مشترک در طرحهاي پرورش ماهي در قفس، پرورش جلبک، آرتميا و ماهيان زينتي در چابهار، سرمايه گذاري در زمينه ايجاد مراکز قرنطينه هاي دامي و نباتي در مناطق مشترک مرزي براي جلوگيري از شيوع و انتقال بيماري، ارائه خدمات فرآوري گندم ترانزيتي ( توليد آرد ) در استان که از چابهار به مقصد کشور افغانستان حمل مي شود از فرصت هاي مناسب براي افزايش استفاده بهينه ازظرفيت هاي بخش کشاورزي و شيلات است.
وي امور زيربنايي نظير تکميل زير بناهاي توسعه اقتصادي افغانستان در زمينه آب ، راه ، راه آهن و غيره و سرمايه گذاري صاحبان سرمايه افغانستان در پروژه هاي زير بنايي استان از جمله بندر، راه ، راه آهن ، پتروشيمي ، فولاد و غيره را از مهمترين فرصت مشترک در بخش زيربنايي ذکر کرد.
وي پذيرش بيماران کشور افغانستان و توسعه توريسم درماني با عنايت به توانمنديهاي پزشکي، بهداشتي و درماني استان و وجود بيمارستانهاي تخصصي و فوق تخصصي در حال ساخت استان، سرمايه گذاري مشترک در زمينه ساخت بيمارستان تخصصي در شهر هاي مرزي 2 کشور، سرمايه گذاري در زمينه تبادل توريسم و گردشگر با توجه به قرابت هاي قومي ، فرهنگي و تاريخي دو کشور، جذب و پذيرش دانشجويان افغانستاني با توجه به امکانات بالقوه دانشگاهي استان و اعزام پزشک متخصص ايراني به کشور افغانستان را از ديگر ظرفيت ها براي افزايش ارتباطات اين استان با کشور افغانستان ذکر کرد.
*** استاندار: هيچ مانعي براي سرمايه گذاري تجارافغان در سيستان و بلوچستان وجود ندارد
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به سياست جمهوري اسلامي ايران مبني بر تقويت ارتباطات و مبادلات اقتصادي با کشورهاي همسايه نه تنها هيچ مانعي براي سرمايه گذاري تجار افغانستاني در اين استان وجود ندارد بلکه آماده سرمايه گذاري هاي مشترک در ساخت کارخانجات هستيم.
علي اوسط هاشمي چندي پيش در نشست کميسيون مشترک مسئولان استان سيستان و بلوچستان با والي و مسئولان ولايت قندهار افغانستان در زاهدان روان سازي ارتباطات را زمينه ساز توسعه همه جانبه در بخش هاي مختلف دانست و افزود: مردم ايران و افغانستان با درهم آميختگي فرهنگي داراي مشترکات زيادي هستند که مي توان از آن به بهترين نحو براي افزايش مبادلات اقتصادي و اجتماعي بهره گرفت.
وي ادامه داد: با توجه به تاکيد دولت دوازدهم بر توسعه روابط جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي همسايه و ايجاد معاونت اقتصادي در وزرات خارجه و توسعه نقش اقتصادي در کشورهاي همسايه، استان سيستان و بلوچستان نيز آمادگي لازم براي به اشتراک گذاشتن داشته هاي خود با کشورهاي دوست و همسايه از جمله افغانستان را دارد.
استاندار سيستان و بلوچستان با بيان اينکه آماده تامين انرژي از جمله برق و گاز مورد نياز کشور افغانستان در آينده نزديک از اين استان هستيم، گفت: تا زمان اجراي طرح لوله کشي گاز به زابل و انتقال آن به داخل افغانستان نيز مي توان گاز را به صورت فشرده هر اندازه که مورد نياز اين کشور باشد در اختيار تجار و بازرگانان قرار داد.
وي تصرح کرد: سيستان و بلوچستان آمادگي راه اندازي يک کنسرسيوم مشترک با افغانستان براي تامين نيازهاي اين کشور در زمينه هاي مختلف نيروگاه، زيرساختي، واحدهاي صنعتي و غيره را دارد.
هاشمي تاکيد کرد: مشکلات تجار و بازرگانان افغانستاني نظير اقامت، ويزا و غيره براي افزايش ارتباطات بزودي مرتفع خواهد شد.
وي با بيان اينکه بندر اقيانوسي چابهار فرصت ارزشمند بازار بيش از 2 ميليارد نفري اقيانوس هند را براي کشور افغانستان فراهم کرده است گفت: براي تسهيل در سرمايه گذاري بيشتر تجار افغان ما حاضريم سود بازرگاني را در اين بندر مهم تا 25 درصد تخفيف دهيم.
استاندار سيستان و بلوچستان اظهار داشت: مي توان از هامون درشمالي ترين نقطه سيستان و بلوچستان تا مکران در جنوبي ترين نقطه اين استان فرصت هاي فراوان سرمايه گذاري مشترک بين 2 کشور ايران و افغانستان را فراهم کرد و اين استان آماده سرمايه گذاري هاي مشترک در ساخت کارخانجات مختلف در رامشار، خط کشتيراني در چابهار و غيره است.
وي از راه اندازي فرودگاه بين المللي چابهار در آينده نزديک خبر داد و افزود: ضمن افزايش خطوط هوايي بايد خط کشتيراني نيز ايجاد شود.
استاندار سيستان و بلوچستان با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران افزون بر 940 ميليون دلار در بندر چابهار سرمايه گذاري کرده است، گفت: فعالان اقتصادي افغانستان مي توانند از فرصت هاي سرمايه گذاري در دست اقدام در بندر چابهار نظير بندر، پتروشيمي، شيلات و غيره بهترين استفاده را ببرند.
هاشمي با بيان اينکه بايد روابط اقتصادي ايران و افغانستان به بلنداي تاريخ و تمدن منطقه گسترش يابد گفت: با توجه به برنامه توسعه سواحل مکران که هر کيلومتر آن فرصت طلايي براي امور اقتصادي فراهم مي کند بايد به تجارت آزاد انديشيد.
وي بر محوري شدن بخش خصوصي در تعاملات اقتصادي بين 2 کشور ايران و افغانستان تاکيد کرد.
استاندار با توجه به قابليت هاي حوزه بهداشت و درمان سيستان و بلوچستان گفت: اين استان با برخورداري از سه دانشگاه علوم پزشکي و پزشکاني توانمند و حاذق ضمن درمان بيماران کشور افغانستان توانايي امضاي تفاهمنامه براي تربيت نيروي انساني متخصص مورد نياز حوزه بهداشت و درمان اين کشور را دارد.
وي از آمادگي براي راه اندازي کارخانه هاي مشترک در زمينه فرآوري و بسته بندي محصولات کشاورزي و ديگر زمينه ها در استان براي تجار افغانستاني خبر داد.
استاندار سيستان و بلوچستان همچنين آمادگي ايران براي راه اندازي کنسولگري در زرنج مرکز ولايت نيمروز افغانستان در صورت تاسيس کنسولگري افغانستان در چابهار را اعلام کرد.
هاشمي بر راه اندازي پل دوم در ميلک بين مرز ايران و افغانستان براي افزايش تبادلات مرزي تاکيد کرد.
وي بر برگزاري نشست مشترک بين سفراي سه کشور ايران، افغانستان و هندوستان، برگزاري سالانه حداقل 2 نشست مسئولان 2 کشور در سيستان و بلوچستان و قندهار، رفع ابهامات بانکي تجار افغانستاني در ايران، تسريع در امضاي تفاهمنامه براي راه اندازي پل دوم درمرز ايران و افغانستان تاکيد کرد.
استاندار سيستان و بلوچستان با بيان اينکه هيچ بندري نمي تواند مزيت بندر چابهار را براي افغانستان داشته باشد گفت: ما از طريق ايالت هاي مختلف افغانستان نظير هرات، نيمروز و قندهار مي توانيم يک پيشاهنگي در اقتصاد 2 کشور را رقم بزنيم.
هاشمي اظهار داشت: ايران و افغانستان با برخورداري از فرصت هاي بي نظير اقتصادي از جمله بندر اقيانوسي چابهار مي توانند ايفاگر نقش هاي بزرگ در منطقه باشند.
وي افزود: با توجه به رقابت جدي اقتصادي در منطقه بايد ايران و افغانستان با گسترش دامنه ارتباطات زمينه بهره مندي خويش را از اين فرصت ها به بهترين شکل فراهم کنند.
وي ادامه داد: دولت جمهوري اسلامي ايران با فراهم کردن زير ساخت هاي لازم تجاري نظير راه آهن، بندر، هوايي و غيره فرصت هاي خوبي را براي تجار افغانستاني فراهم کرده است که مي تواند زمينه ساز رونق اقتصادي منطقه شود.
استاندار سيستان و بلوچستان تاکيد کرد: ما حاضر هستيم تمام ظرفيت هاي خودمان را براي حفظ منافع 2 کشور به اشتراک بگذاريم تا به اهداف عالي که مدنظر 2 دولت است برسيم.
وي بيان کرد: تجار افغانستان بايد وسعت ديد خود را در سيستان و بلوچستان به ويژه بندر چابهار با اجراي طرح هاي بزرگ نظير ساخت بندر و خط کشتيراني وسعت دهند.
** بيش از 160 شرکت افغانستاني در چابهار سرمايه گذاري کرده اند
والي ولايت قندهار افغانستان در سفر شهريورماه به سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهميت بندر اقيانوسي چابهار بيش از 160 شرکت افغانستاني در اين بندر مهم راهبردي سرمايه گذاري اقتصادي کرده اند.
زلمي ويسا اظهار داشت: چابهار به عنوان يک نقطه راهبردي، متصل به آبهاي اقيانوسي و نزديکي به افغانستان در توسعه اقتصادي و تجاري کشور ما نقش مهم و حياتي دارد.
وي ادامه داد: از آنجايي که توسعه و آباداني افغانستان مورد توجه دولت، مردم و به ويژه فعالان اقتصادي و تجاري اين کشور قرار گرفته است بندر چابهار با فراهم کردن زمينه روابط تجاري مي تواند نقش مهمي در اين مسير ايفا کند.
وي گفت: با توجه به علاقه مندي سرمايه گذاران افغانستاني براي سرمايه گذاري در ايران هر چه ارتباطات نزديک و رفع موانع بيشتر در دستور کار 2 کشور قرار گيرد به همان اندازه شاهد افزايش مبادلات اقتصادي خواهيم بود.
والي ولايت قندهار افغانستان تاکيد کرد: سرمايه گذار مکاني را براي فعاليت انتخاب مي کند که از هر نظر به مشکلات و خواسته هايش رسيدگي شود.
وي ادامه داد: زماني که امنيت لازم براي سرمايه گذاري و سوددهي در وقت مقرر تضمين شده باشد حضور فعالان تجاري و اقتصادي در آن کشور و يا منطقه بيشتر خواهد شد.
وي با بيان اينکه تجارت در گذشته به صورت سنتي در منطقه از طريق راه ابريشم بين 2 کشور ايران و افغانستان انجام مي شده است گفت: امروز فرصت هاي اقتصادي فراواني در منطقه وجود دارد که مي توان از آنها براي رونق و توسعه کشورها بهره گرفت.
وي افزود: افغانستان براي تامين آرد مورد نياز خود مي تواند از فرصت هاي بسيار خوبي که شرکاي ايراني براي آنان قرار داده اند بهترين استفاده را ببرد.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهاني ** انتشار دهنده: حيدر سراياني
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۹۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود

بتول دانش شهرکی گفت: وجود بیش از ۳۱۰ کیلومتر نوار ساحلی و ظرفیت‌های فراوان بالقوه مناطق ساحلی چابهار، کنارک و دشتیاری، سیستان و بلوچستان را به مرکز تولید و اشتغال این منطقه تبدیل و زمینه‌های سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی محرک توسعه اقتصادی سواحل بکر مَکُران است که می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال و نقش‌آفرینی گسترده در صادرات آبزیان و ارزآوری، زمینه توسعه هرچه سریعتر این سواحل را فراهم کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: چابهار، دشتیاری و کنارک از شهرستان‌های ساحلی زیبا و با ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری، شیلات، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و اشتغالزایی به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو و صید و صیادی و بویژه تن ماهیان است.

وی بیان کرد: حوزه شیلات یکی از بخش‌های کم هزینه برای ایجاد اشتغال است و می‌تواند اشتغال را به چند برابر افزایش دهد و به نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات با صرفه‌ترین راه و اقتصادی‌ترین فعالیت در سواحل مشکُران محسوب می‌شود.

شهرکی با اشاره به ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در حوزه صنعت گفت:وجود ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت چهار هزار و ۵۳۶ هکتار بستر مناسبی را همراه با مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذار در حوزه‌های مختلف صنعتی، صنایع تبدیلی معدنی، کشاورزی و شیلاتی فراهم آورده است.

وی افزود: علاوه بر و جود سه کارخانه تولید سیمان و تعداد هشت واحد تولیدی شناور سازی ۳۰ درصد پاکت سیمان، ۴۰ درصد پای بند ریل آهن، ۱۲ درصد سموم دفع آفات مورد نیاز کشور نیز در این استان تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ۲ هزار و ۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردو‌های زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • حمایت هزارو۱۲۷ میلیاردتومانی ازسبدامنیت غذایی مردم سیستان وبلوچستان
  • حضورغرفه سیستان وبلوچستان درنمایشگاه اکسپو
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • ساخت۱۸۰ کیلومتر راه روستایی در سیستان وبلوچستان
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان