Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:35:40 GMT

پیشگیری مهمترین اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۱۰۹۰۱

پیشگیری مهمترین اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر

مشهد- ایرنا- مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: پیشگیری از اعتیاد افراد سالم و در معرض خطر، اقدامات فراگیر درمانی برای معتادان و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر از اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت دوازدهم است.

حمید رضا صرامی چهارشنبه شب در حاشیه همایش آموزشی 'توانمند سازی پیشگیری از اعتیاد' در مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شفاف سازی در بیان آسیب ها مورد نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر است و سعی بر این است فضای انکار، سکوت و کتمان در حوزه مواد مخدر شکسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه میزان شیوع مصرف مواد مخدر در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه 2،1 درصد است اظهار کرد: نرخ شیوع مصرف این مواد در جمعیت 15 تا 64 سال 5،4 درصد معادل 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر است که 156 هزار نفر از این افراد را بانوان تشکیل می دهند.
وی گفت: هر چند میزان اعتیاد در بین بانوان کم است اما زنان 6 سال زودتر از مردان به پایان خط اعتیاد و وابستگی شدید می رسند و شانس ابتلا به اعتیاد در دخترانی که اختلال خلق دارند چهار برابر و دخترانی که اختلال اضطراب دارند 2 برابر بیش از دیگران است که نشان می دهد باید به جامعه زنان توجه بیشتر و جدی تر داشت.
صرامی افزود: گل و حشیش در کنار قرص های روان گردان در صدر مصرف مواد مخدر است و بر اساس اطلاعات علمی تمام انواع مواد مخدر خطرناک هستند و ماده گل نیز از مواد توهم زاست و حتی سیستم بدنی ضعیف را به جنون و خودکشی می کشاند.
وی با بیان اینکه پنج درصد دانش آموزان پدر یا مادر مصرف کننده مواد مخدر دارند اظهار کرد: دانش آموزان در خانه هایی که درگیری والدین وجود دارد 2،21 برابر و در خانه هایی که علاوه بر درگیری والدین درگیری با دانش آموز هم وجود دارد 2،67 برابر خانوادهای سالم به سوی مصرف مواد مخدر کشیده می شوند.
وی گفت: براساس تحقیق انجام شده در سال 1390 میزان اعتیاد در کشور سه میلیون و 300 هزار نفر در سنین 15 تا 64 سال با نرخ شیوع 6،9 درصد بود که امروز نرخ شیوع اعتباد به 5،4 درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مواد مخدر افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون 10 هزار تن انواع مواد مخدر در کشور کشف و منهدم شده، سه هزار و 800 نفر در مبارزه با این مواد شهید و 12 هزار نفر جانباز شده و هفت میلیون نفر با 30 درصد افراد تکراری دستگیر شده اند.
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار کرد: در استان خراسان رضوی از سال 68تا پارسال 990 تن انواع مواد مخدر کشف و 670 هزار نفر نیز در این ارتباط دستگیر و 369 نفر در راه مبارزه با این مواد شهید شده اند.
وی گفت: نرخ شیوع مواد مخدر در خراسان رضوی 2،76 درصد است که از حد متوسط کشوری آن (5،4 درصد)
کمتر است.
وی افزود: تمایل به مصرف مواد مخدر در کشور 17 درصد و در استان خراسان رضوی 17،4 درصد است که باید دستگاه های فرهنگی و دیگر دستگاهها تلاش مضاعف در این زمینه انجام دهند.
وی ادامه داد: در محیط های صنعتی بین 50 تا 500 نفر کشور، تمایل به مصرف مواد مخدر 22،3 درصد و در اینگونه محیط های خراسان رضوی 31،7 درصد است که نیازمند تلاش بیشتر کارفرمایان و دستگاههای فرهنگی برای مبارزه با مواد مخدر و آگاه سازی در این زمینه است.
صرامی اظهار کرد: 48 سازمان مردم نهاد در عرصه اقدامات پیشگیری از اعتیاد در خراسان رضوی فعالیت دارند که نسبت به جمعیت این استان اندک است و باید از مشارکت های مردمی در رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بیشتر استفاده شود.
وی گفت: باید از اقدامات هیجانی و بدون مطالعه در مبارزه با مواد مخدر جلوگیری کرد.
همایش آموزشی تربیت مربی توانمند سازی دانش آموزان، والدین، معلمان و مربیان با حضور 150 نفر از مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی به مدت یک روز در مرکز نیروی انسانی شهید کامیاب مشهد برگزار شد.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
7507/ 6053 خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۰۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت

سرهنگ سید رضا صادقیان فرمانده انتظامی تفت بیان داشت: در راستای اجرای طرح آرامش در شهر عوامل پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشرافیت کامل اطلاعاتی و انتظامی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها درهفته گذشته اقدام به اجرای طرح آرامش و پاکسازی نقاط آلوده به مواد مخدر از وجود معتادان متجاهر در سطح شهر و روستا‌های حوزه استحفاظی خود کردند.

وی بیان داشت: اقدامات صورت گرفته پلیس در راستای اجرای طرح سراسری آرامش در شهر با انجام کار اطلاعاتی منجر به دستگیری قاچاقچی و خرده فروش حرفه‌ای مواد مخدر در کمربندی یزد به تفت و کشف ۲ کیلو و ۳۰۰ گرم مواد مخدر از نوع حشیش و تریاک شد.

فرمانده انتظامی شهرستان تفت در پایان، ضمن خرسندی مردم و شهروندان از اجرای این طرح، مقابله اثربخش با مقوله مواد مخدر را نیازمند عزم همگانی همه دستگاه‌های مسئول، همچنین مردم و نهادینه سازی مشارکت‌های عمومی در بین اقشار مختلف جامعه دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان
  • سوداگران مرگ در دام پلیس لرستان
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین از ۳ خودرو در ارومیه
  • ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه کشف شد
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه
  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت
  • دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد 
  • ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات مدیریت بحران در دهلران تشکیل شد
  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!