Web Analytics Made Easy - Statcounter

در زمان ما یکی از مهمترین کارکردهای مراسم عزاداری ایام محرم، ایجاد همبستگی در جامعه بوده و هست که در این اواخر در فرو نشاندن فتنه سال 88 به خوبی این را نشان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، بیش از هزار و 300 سال است که مراسم سوگواری و عزاداری سیدالشهدا (ع) با جدیت و شکوه کم‌ نظیری در اکثر مناطق مسلمان نشین و در قرون معاصر حتی در مناطق غیر مسلمان، انجام می‌شود و در طول اعصار ماجرای عاشورا و قیام سرور و سالار شهیدان و رهبر آزادگان جهان الهام بخش حرکت‌های مردمی و قیام‌های آزادی‌خواهانه بسیاری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمان ما یکی از مهمترین کارکردهای مراسم عزاداری ایام محرم، ایجاد همبستگی در جامعه بوده و هست که در این اواخر در فرو نشاندن فتنه سال 88 به خوبی این را نشان داد.

لذا امروزه مراسم عاشورا از مهمترین عوامل بازدارنده در بروز ناهنجاری‌ها خود را نشان داده است.بر همین اساس یکی از مهمترین شگردهای دشمن برای مبارزه با فرهنگ عاشورا، شبهه پراکنی و افزودن خرافات، بدعت‌گذاری و ترویج حرکت‌های مبتنی بر افراط و تفریط است.

شاید هیچ چیز برای دشمن و استکبار و تشیع لندنی خوشایندتر از این نباشد که عزاداری‌های ما، عاری از هرگونه شناخت و معرفت شده و شور جایگزین شعورمان شود.لذا بر ماست که بدانیم آسیب‌هایی که از این حربه ی دشمن بر ما می رسد ،جبران ناپذیر است، هر چند کوچک باشد و اگر غفلت کنیم، سینه به سینه به نسل‌های بعدی انتقال می‌یابد.

نمونه عینی این بدعت ها طبل های بزرگ و ساخت علامت‌ها و حرکت آنها در پیشاپیش دسته‌های عزاداری است، اگر به تاریخ نگاه کنیم خواهیم دید تا پیش از حکومت صفویه در هیچ مراسمی طبل و سنج و علامت نداشته‌ایم و اساسا این ها همخوانی با فرهنگ دینی و اسلامی ما ندارد.

متاسفانه در آن زمان با این پدیده برخوردی صورت نگرفت و حتی عده‌ای آگاهانه و یا ناآگاهانه آن را ترویج کردند و امروز پس از چند صد سال می‌بینیم که علامت‌ها به عنوان یک سمبل ارزشی در مراسم‌ عزاداری به ویژه پیشاپیش دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی حرکت داده می‌شود، در حالی که هیچ ارتباطی با دین اسلام و این مراسم معنوی ندارد.علامتی که هیچ جنبه ارزشی و معنوی ندارد، به جایی رسیده که عده‌ای از مردم پای آن نذر می‌کنند.طبل ها نیز با صدای گوش خراش خود روح عزاداری را به حاشیه کشانده و طوری شده که اکثریت آنهایی که امسال در عزاداری شرکت کرده بودند ابراز داشتند که صدای آنها نگذاشت حس و حال عاشورا بگیرند و اشکی جاری سازند و بعضی ها از وسط راه ،دسته عزاداری را رها کرده و به خانه رفتند تا از تلویزیون عزاداری های ناب اردبیل و یزد را دنبال کنند و به قول خودشان حال کنند .

خوشبختانه در بهار امسال بعضی از هیاتهای عزاداری به حرف علما گوش داده و از آوردن طبل خودداری نموده و بعضی دیگر به یک طبل بسنده نمودند که جای بسی تقدیر و تشکر دارد اما بعضا نه تنها کم نکردند بلکه سه یا چهار طبل در جلوی دسته خود به حرکت در آوردند که نه تنها مورد استقبال واقع نشد بلکه خیلی ها از خود می پرسیدند اینها چه چیزی را می خواهند نشان دهند و چه پیامی از عاشورا با خود دارند ؟

عبدالله رجبی

انتهای پیام/


منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۷۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم عزاداری در ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، عزاداران ساوجبلاغی با طی کردن مسیر حوزه علمیه امام صادق (ع) هشتگرد تا مصلی امام خمینی (ره) به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند و عشق و ارادت خود را به خاندان اهل‌بیت (ع) ابراز داشتند.

دوستداران اهل بیت در ادامه مراسم عزاداری در مصلی شهر هشتگرد حضور یافتند.

دیگر خبرها

  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • برپایی مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در کیش
  • مراسم عزاداری امام جعفر صادق (ع) در شهرکرد
  • (عکس) گِل‌مالی قمی‌ها در مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع)
  • مراسم دسته روی عزاداری شهادت امام صادق(ع) در شهر توپ آغاج
  • مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در رودسر
  • برگزاری مراسم عزاداری در ساوجبلاغ
  • کمتر از ۵ درصد پزشکان زیرمیزی می گیرند/ جریمه ها بازدارنده است
  • درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر
  • مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق(ع) در اردستان