Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مي‌بايست بين اظهارات نخست وزير رژيم صهيونيستي و تحليل‌هاي موجود در مطبوعات اسرائيل تفاوت‌هايي قايل شد.
رژيم صهيونيستي به رهبري بنيامين نتانياهو از روز نخست مذاکرات 1+5 از جمله مخالفان و معترضان به اين توافق بين المللي بوده است. اما در اين ميان مي بايست بين اظهارات نتانياهو و تحليل هاي موجود در مطبوعات اسرائيل تفاوت هايي قايل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر خلاف تصورها، فضاي حاکم بر اسرائيل در قبال مقوله برجام فضايي يکدست نيست و گروهي از سياستمداران و تحليلگران صهيونيستي کليات برجام را به نفع منافع اسرائيل و گروهي به ضرر آن مي دانند.
در آستانه اعلام تصميم نهايي دونالد ترامپ در مورد فرجامِ برجام، بر تحليل هاي چند روزنامه چاپ اراضي اشغالي در اين خصوص مروري انجام شد تا آخرين ديدگاه هاي اين عرصه مورد ارزيابي قرار گيرد. نتيجه بدست آمده حاکي است که صهيونيست ها از نداشتن برنامه مشخص از سوي ترامپ نگران هستند و فسخ کامل برجام را نه به نفع آمريکا و نه اسرائيل مي دانند.
روزنامه يديعوت آحارونوت
درباره روزنامه: يديعوت آحارونوت از جمله قديمي ترين و پرفروش ترين روزنامه هاي اراضي اشغالي است. رويکرد سياسي اين روزنامه، چپِ ميانه است. يکي از پرونده هاي فساد موسوم به پرونده2000 که در سال 2017 عليه نتانياهو مطرح گرديد، تباني وي با آرنون موزس، مالک روزنامه يديعوت آحارونوت بود؛ مبني بر اينکه اين روزنامه چهره مثبت تري از نتانياهو نشان دهد و در عوض نتايناهو باعث تضعيف روزنامه رقيب يديعوت يعني روزنامه «اسرائيل هايوم» شود.
«آوياد کلينبرگ» در سرمقاله اي با عنوان «رويارويي غرب با ايران: زورهميشه جواب نمي دهد» مي نويسد که تجربه غرب در قبال کره شمالي نشان داد که زور به تنهايي پاسخ مشکلات نيست زيرا پيونگ يانگ عليرغم همه فشارهاي بين المللي در نهايت برنامه هسته ايش را به پيش برد. اما ايران عليرغم داشتن رهبران مذهبي در نهايت در راه تعامل با غرب گام برداشت. يهوديان دينمدار و افراطي در اسرائيل حاضر نيستند اصول خود را به خاطر تنگناهاي اقتصادي تعديل کنند اما جمهوري اسلامي ايران به خاطر ملاحظات اقتصادي مردم اش حاضر به انعطاف است. وي در ادامه ضمن انتقاد از سياست هاي تهاجمي ترامپ اشاره مي کند که تجربه هاي قبلي آمريکا نشان داده است که وارد کردن يک کشور به نظام اقتصاد جهاني کارسازتر از جنگ و حمله به آن کشور بوده است. مثلا آمريکا عملا در جنگ ويتنام شکست خورد اما اکنون ويتنام يکي از بزرگترين شرکاي اقتصادي آمريکاست. نمونه ديگر به «طرح مارشال» باز مي گردد که طي آن آمريکا پس از جنگ جهاني دوم به جاي تنبه کشورهاي اروپايي درگير در جنگ، به آنها کمک کرد تا اقتصاد خود را بازسازي کنند و اکنون شاهد هستيم که اين کشورها از مهمترين متحدين آمريکا هستند. بنابراين برجام بايد تداوم داشته باشد و خروج از آن، اشتباه است.
خانم «اورلي آزولي» در يادداشتي با عنوان «ايران فصلي ديگر در رژه­­ جاهلانه ترامپ» مي نويسد: «با مقايسه ديدگاه‌هاي جمهوريخواهان طبق نظرسنجي اخير آسيوشيتدپرس، تنها 44 درصد از جمهوريخواهان معتقدند که آمريکا در مسير درست حرکت مي کند؛ اين در حاليست که چهار ماه پيش حدود 60 درصد از جمهوريخواهان به اين موضوع باور داشتند.» وي مي افزايد: «اين هفته پرونده برجام بر روي ميز است؛ پرونده اي که ترامپ به دنبال لغو آن نيست اما در پي باز کردن پنجره اي در آن است که کل دنيا از جمله آمريکا و اسرائيل را به مخاطره خواهد انداخت. من حتي ترديد دارم که ترامپ اين توافق را کامل خوانده باشد.» وي در پايان اشاره مي‌کند که ترامپ براي اينکه اثبات کند از اوباما برتر است اقدام به تضعيف بزرگترين دستاورد جهان خواهد کرد. دستاوردي که اسرائيل در سايه آن به آرامش مي رسيد.
سرهنگ «الداد شاويت» رئيس بخش تحقيقات دفتر نخست وزيري اسرائيل و رئيس بخش تحقيقات واحد اطلاعاتي ارتش در يادداشتي با عنوان «سياست خاورميانه اي ترامپ: بدون انگيزه، بدون جرات» در مورد تصميم ترامپ براي تغيير برجام مي‌نويسد که تخريب برجام باعث ايجاد بحران در روابط آمريکا با متحدين اروپايي خود و همچنين با روسيه و چين خواهد شد که اين مساله بصورت اجتناب ناپذيري بحران جهاني را در پي خواهد داشت.
روزنامه جروزالم پست
درباره روزنامه: جروزالم پست از جمله پرتيراژترين روزنامه هاي اراضي اشغالي است که به رويکردهاي متمايل به جناح راست (حرب حاکم به رياست نتانياهو) مشهور است. البته اين روزنامه، نويسندگان با رويکرد چپ هم دارد تا به نوعي توازن را در مطالب خود برقرار کند.
روزنامه جروزالم پست در سرمقاله خود با عنوان «ترامپ در مقابل ايران» مي نويسد که ما قبول داريم که برجام باعث توقف ايران نشده است و اين کشور همچنان به حمايت از تروريسم و گسترش توان موشکي خود ادامه مي دهد اما مساله اينجاست که تصميم يکجانبه از سوي ترامپ بدون ارائه پيشنهاد جايگزين، نه به نفع آمريکا و نه اسرائيل است. بويژه در اين مقطع که در مورد برجام هم در آمريکا و هم در جامعه جهاني اجماع لازم وجود ندارد و اگر ترامپ نتواند اين اجماع سازي را انجام دهد آنگاه ايران بيش از پيش به گسترش برنامه هسته اي خود ادامه خواهد داد. نويسنده در پايان اشاره مي کند که پاره کردن برجام کار دشواري نيست اما نداشتن راهبرد مشخص در قبال برجام از سوي ترامپ هم به ضرر آمريکا خواهد بود و هم اسرائيل.
در يادداشتي ديگر با عنوان «آرامش ترامپ قبل از طوفان» به قلم «آلن درشويتز»، اشاره شده است که ترامپ در موقعيت سختي قرار دارد و بايد بين گزينه هاي مختلف يکي را انتخاب کند. نويسنده ضمن يکي دانستن ايران و کره شمالي معتقد است که تحريم اقتصادي در مورد کره شمالي کارساز نبوده است و از طرفي نيز گزينه نظامي بايد آخرين گزينه باشد. نويسنده در ادامه مي افزايد که در هر صورت ترامپ نبايد دست بر روي دست بگذارد تا ايران و کره شمالي روز به روز تهديد آفرين شوند و بايد کار ي انجام دهد. وي در پايان مي نويسد که ميزان طوفانِ در راه، بستگي به تصميم ايران و کره شمالي دارد.
«يوناه جرمي باب» در يادداشتي با عنوان «آيا ترامپ تحريم ها عليه ايران را فسخ خواهد کرد؟» با اشاره به تحليل «مئير جاودانفر» روزنامه نگار ساکن اراضي اشغالي و مدرس سياست معاصر ايران در دانشگاه هرتزليا مي نويسد که اگر ترامپ واقعا مي‌خواهد به اسرائيل کمک کند مي بايست حضور ايران در سوريه را محدود کند و اين از هرچيزي براي امنيت اسرائيل مهم تر است. در مجموع وي معنقد است که اسرائيل در مورد بحث برجام دچار دوگانگي در احساس است.
روزنامه هاموديا
درباره روزنامه: هاموديا از جمله قديمي ترين روزنامه هاي اراضي اشغالي است که در سال 1950 تاسيس شده است. اين روزنامه ويژه يهوديان افراطي دينمدار(حريديم ها) است و رويکردي مذهبي دارد.
اين روزنامه در سرمقاله اي با عنوان «ترامپ اهرمي عليه ايران ايجاد کرده است» به قلم « الي ليک» مي نويسد: «تضعيف طرح هاي ايران آغاز خوبي است. عصباني نگه داشتن ايران بواسطه دبه در آوردن آمريکا کارساز است. اما ترامپ از اهرمي که بوجود آورده چگونه بايد بهره بگيرد؟» نويسنده در پاسخ به اين سوال اشاره مي کند که يکي از گام هاي موثر در اين راه تغيير بازيگران آمريکايي در بحث برجام است. مثلا به اعتقاد نويسنده، رکس تيلرسون وزير خارجه آمريکا آن کارايي لازم در اين عرصه را ندارد زيرا سياست هاي وي در خصوص سوريه و کره شمالي کارساز نبوده و شکست خورده است. الي ليک در ادامه مي افزايد که مي بايست يک فرد ضد ايراني و آشنا به امور کنترل تسليحات و حقوق بين الملل همچون جان بولتون مسئول ترميم برجام باشد. نويسنده در پايان تاکيد مي کند که اکنون بايد پاي افراد خشن تر به پرونده برجام در آمريکا باز شود و افراد نجيب، قبلا امتحانشان را پس داده اند.
نتيجه گيري
اينکه آيا اساسا برجام به نفع رژيم صهيونيستي است يا به ضرر آن، مساله اي است که عليرغم رويکردهاي شفاف نخست وزير اين رژيم در قبال برجام؛ اما همچنان از جمله معماهاي حل نشده براي عموم صهيونيست‌هاست. برجام همچون راکت هاي گروه هاي مقاومت فلسطين است که عليرغم وجود سامانه دفاعي گنبد آهنين براي مقابله با آن، اما حتي اصابت يک راکت از بين ده ها راکت در اراضي اشغالي همان بيم و نااميدي را در جامعه صهيونيستي ايجاد مي کند که مي توانست اصابت کل راکت ها آن را ايجاد کند.
در مجموع به نظر مي رسد که ترامپ، لاک غلط گير آمريکايي هاست و پس از لغو توافق آمريکا با کوبا اين بار در باتلاق برجام به دنبال تصحيح شکست دولت اوباما در قبال برجام بوده و به نظر نمي رسد که شاهد لغو کامل آن همچون توافق کوبا باشيم. در نهايت به نظر مي رسد که جمهوري اسلامي ايران چه برجام باقي بماند و چه لغو شود، راکتِ ديپلماسي خود را شليک کرده است و اکنون نوبت غربي ها و صهيونيست هاست که محل اصابت آن را مشخص کنند.
تسنيم

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۲۳۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

سناتور گراهام یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو حداقل تا حدی به تمایل عربستان سعودی برای یک پیمان نظامی با آمریکا بستگی دارد.

به نقل از ایسنا این سناتور که برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده است، گفت درباره این موضوع با بایدن و مقامات ارشد دولت او از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا صحبت کرده است.

گراهام گفت: «عربستان سعودی خواهان یک توافق دفاعی متقابل با ایالات متحده است. ما هفته‌ها روی این موضوع کار می‌کنیم. آنتونی و جیک، به بستن قرارداد در مورد معاهده ادامه دهید. بدون این معاهده، ولیعهد سعودی نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد و بخشی از توافق، ارائه راه‌حلی برای مشکل فلسطین خواهد بود.»

بایدن مدعی شده است که پیشرفت او در میانجی‌گری برای توافق سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ممکن است انگیزه حملات غافلگیرکننده حماس در اکتبر گذشته علیه رژیم صهیونیستی باشد که منجر به جنگ اخیر در غزه شد. این جنگ که براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده است، مذاکرات تل‌آویو با ریاض را از مسیر خود خارج کرد.

گراهام گفت، بحران غزه بدون تکمیل توافقنامه رژیم صهیونیستی و عربستان قابل حل نیست. این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «اگر بتوانیم بین عربستان سعودی و اسرائیل به توافق برسیم، این به درگیری اعراب و اسرائیل پایان می‌دهد، ایرانی‌ها را تنها می‌کند، برای فلسطینی‌ها امید ایجاد می‌کند و امنیت را به شکل واقعی برای اسرائیل تأمین می‌کند.»

عربستان سعودی نفت‌خیز ادعا می‌کند که ۷ درصد از ذخایر اورانیوم جهان را در اختیار دارد. گراهام گفت برنامه‌های مذکور از آمریکا می‌خواهد غنی‌سازی این ذخایر را به‌عنوان بخشی از پیشنهاد ریاض برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی کنترل کند. چنین توافقی براساس «توافقنامه ابراهیم» است که براساس آن بحرین و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک با تل‌آویو برقرار کردند و سودان و مراکش هم بعدا این توافقنامه را امضا کردند.

گراهام گفت: «می‌خواهم به رئیس‌جمهور بایدن کمک کنم تا این کار را انجام دهد. بدون این توافق هیچ راه‌حلی برای مشکل فلسطین وجود ندارد. بدون این معامله، همه چیز بدتر می‌شود. بنابراین، اجازه دهید معامله را انجام دهیم، زمان ما در حال اتمام است.»

دولت پیش از بایدن – دونالد ترامپ– میانجی توافق‌های ابراهیم بود. گراهام در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ ممکن است در رقابت با بایدن در انتخابات امسال تلاش کند توافق تل‌آویو – ریاض را تضعیف کند، گفت این رئیس‌جمهور سابق آمریکا «می‌خواهد کشتار پایان یابد.»

این سناتور آمریکایی افزود: «ما ماه نوامبر در اینجا انتخابات خواهیم داشت، اما آیا می‌توانیم قبل از نوامبر جان چند نفر را نجات دهیم؟»

به گزارش راشا تودی، بلینکن که راهی تور منطقه‌ای شده است، روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت می‌توان چارچوبی برای راه‌حل دو دولتی و عادی‌سازی روابط با ریاض ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • فعالان حقوقی آمریکا خواستار قطع کمک‌های نظامی به اسرائیل شدند
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • گفت و شنود/ بلا نسبت!
  • تل‌آویو سست تر از خانه عنکبوت/ رژیم صهیونیستی چطور منزوی شد؟
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • حمله به رفح دور اما نزدیک!
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق