Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- بررسی مواضع اخیر آمریکا نشان می‌دهد آنها می‌خواهند با گرو گرفتن برجام و به موازات آن با عملیاتی کردن قانون کاتسا، محور مقاومت و پیشقراول آن یعنی سپاه پاسداران را زمین‌گیر کنند؛ اما به طور قطع تیر آمریکایی‌ها در قضیه برجام به سنگ خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا احتمالا فردا پنجشنبه 20 مهر (12 اکتبر) راهبرد دولت خود را در قبال برجام اعلام خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



درباره نظر نهایی ترامپ در قبال برجام در ماه‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی در محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی صورت گرفته است. پیش‌تر در چند گزارش از جمله گزارشی با عنوان «جاذبه ترس یا فروپاشی برجام»، به این موضوع پرداختیم.

به طور کلی در رابطه با برجام، سه گزینه پیش‌روی ترامپ است؛ او یا همچون دو مرتبه قبلی به تاریخ‌های (18 می 2017 برابر با 28 اردیبهشت 96) و (14 سپتامبر 2017 – 23 شهریور 96) پایبندی ایران به برجام را البته با اکراه و افزودن تحریم‌های غیرهسته‌ای تمدید می‌کند(اینجا را بخوانید) یا برخلاف رویه سابق، با عدم تایید پایبندی ایران و عدم امضای تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای، حکم به خروج آمریکا از برجام خواهد داد.

گزینه سوم؛ مرگ تدریجی
البته راه سومی نیز پیش‌روی ترامپ است؛ راه سومی که با تدقیق در سخنان و مواضع کاخ سفیدنشینان، بدست می‌آید و محتمل‌ترین گزینه برجامی آمریکای ترامپ خواهد بود و آن عبارت است از «عدم تایید پایبندی ایران به برجام در عین عدم خروج از آن». راهبردی که برنامه تکمیلی آن، افزایش فشار به ایران و تلاش برای محروم سازی صددرصدی تهران از مزایای برجام و همراه سازی اروپا به بهانه واهی مخاطرات اقدامات منطقه‌ای ایران است. این استراتژی که از آن با عنوان «مرگ تدریجی برجام» نیز یاد می‌شود، یک خروجی مشخص خواهد داشت و آن عبارت است از «ناگزیر کردن ایران به خروج از برجام و انداختن توپ الغای برجام به زمین تهران».

راهبرد «مک مستر» و نقش آفرینی اروپا
«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ اخیرا طی مصاحبه‌ای با «فایننشال تایمز» از این استراتژی رونمایی کرده و گفته است «یکی از گزینه‌های ترامپ حفظ توافق هسته‌ای در کنار تشدید سختگیری در قبال ایران است». نشریه «پلیتیکو» هفته گذشته پرده از راهبرد ترامپ در قبال برجام که توسط مک مستر طراحی شده است، برداشت و نوشت« برجام به موازات افزایش فشار بر ایران حفظ خواهد شد؛ یعنی ترامپ هرچند از صدور تائیدیه پایبندی ایران به برجام خودداری می‌کند، اما در عین حال با رایزنی با کنگره، از نمایندگان خواهد خواست تحریم‌ها را بازنگردانده و برجام را حفظ کنند».

آنطور که «پلیتیکو» نوشته است، در راهبرد طراحی شده از جانب مک مستر که احتمالا همان نظر نهایی ترامپ در قبال برجام خواهد بود، نقش اروپایی ها پررنگ است؛ این طرح مک مستر پیشنهاد می‌دهد که همزمان کاخ سفید با همکاری کنگره و شرکای اروپایی آمریکا، فشار به ایران را در حوزه‌های خارج از برجام از جمله مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای تهران افزایش دهند.

خود مک‌ مستر نیز به فایننشال تایمز گفته است که طرف‌های اروپایی تمایل خود را برای افزایش فشارها بر ایران در خارج از توافق ابراز کرده‌اند.

اشاره مشاور امنیت ملی آمریکا به اظهارات اخیر «امانوئل مکرون» و «ترزای می» مقامات دو کشور فرانسه و انگلیس است که اخیر طی موضعگیری‌های جداگانه‌ای بر ضرروت استمرار محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از انقضای برجام و همچنین فشار بیشتر بر ایران و کنترل اقدامات تهران تاکید کرده‌اند.

مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اواخر شهریور ماه در مصاحبه با «سی ان ان» گفت که جامعه بين‌المللی بايد در قبال توسعه موشک‌های بالستيک ايران يک راهبرد جديد تدوين کند. وی همچنین در این مصاحبه از ضرورت گشوده شدن باب مذاکرات درباره توافق هسته‌ای برای دوره بعد از سال 2025 که موعد انقضای برجام است نیز سخن گفت.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز که پیش‌تر در مصاحبه با یک روزنامه سعودی، ایران را عامل بی‌ثباتی در منطقه دانسته بود، هفته گذشته نیز مجددا از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد؛ وی در جریان یک تماس تلفنی با نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، خطاب به او گفت که باید مراقب اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه بود.

خطوط کلی راهبرد آمریکا در قبال برجام
با این اوصاف، خطوط کلی راهبرد آمریکا در قبال برجام که احتمالا فردا (پنجشنبه 12 اکتبر – 20 مهر) از سوی ترامپ اعلام خواهد شد، عبارت است از:
1- عدم تایید پایبندی ایران به برجام توسط رئیس‌جمهور آمریکا
2- واگذاری پرونده برجام به کنگره و فرصت 60 روزه کنگره برای اعمال نظر پیرامون تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران
3- تلاش در جهت همراه‌سازی شرکای اروپایی برای اعمال فشار به ایران پیرامون فعالیت‌های منطقه‌ای تهران
4- گنجاندن و انضمام موضوعات و مقولات بی‌ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران در برجام (غیرهسته‌ای سازی برجام)
5- تلاش برای عدم انتفاع ایران از مزایای مالی برجام (مرگ تدریجی برجام و بلااثر شدن آن)
6- فراهم آودن بستری برای الغای برجام از سوی ایران و مقصر جلوه دادن کشورمان با تبلیغات وسیع

بررسی مواضع اخیر آمریکا نشان می‌دهد آنها می‌خواهند با گرو گرفتن برجام و به موازات آن با عملیاتی کردن قانون کاتسا، محور مقاومت و پیشقراول آن یعنی سپاه پاسداران را زمین‌گیر کنند؛ اما به طور قطع تیر آمریکایی‌ها در قضیه برجام به سنگ خواهد خورد و خوابی که آنها برای توافق هسته‌ای دیده‌اند، تعبیر نخواهد شد؛ این موضوع را می‌توان به عینه از مواضع مقامات مسئول سیاسی و نظامی کشورمان دریافت کرد؛ آنجاییکه محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی در کنار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران قرار گرفت و با قاطعیت از این نهاد انقلابی و مواضع دفاعی و موشکی آن حمایت کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۵۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که کشورش با ایران در موضوع برجام هیچ مذاکره مستقیمی ندارد.   به گزارش ایسنا، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام (توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.   مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.   ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.   مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.   در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.   کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.   وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.   کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.   پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • خروج تدریجی سامانه بارشی از گلستان تا فردا/ثبت بارش ۱۱۹ میلی متری در شیرآباد
  • خروج تدریجی سامانه بارشی از گلستان تا فردا
  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم