Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - صاحبنظران بين‌المللي معتقد هستند تصميم ترامپ براي خروج از برجام داراي آثار حقوقي و عرفي براي دولت امريکاست و احتمال کمي براي برقراري نظام مجدد تحريمها عليه ايران وجود دارد.
خبرگزاري مهر، گروه بين الملل-جواد حيران نيا: دولت ايالات متحده آمريکا درحال حاضر تلاش مي کند برجام را مغاير با منافع ملي خود نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اين حال انتظار نمي رود ترامپ فراتر از اين برود. در عوض وي به کنگره فشار مي آورد تا با توسل به ابزار تحريم، ايران و اروپا را به رفع نواقصي وادار کند که به زعم وي در برجام وجود دارد! درهمين ارتباط، «آسوشيتد پرس» در گزارشي به گمانه زني درباره زمان دقيق اعلام راهبرد نهايي دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا درباره ايران پرداخته است. اين رسانه از يک سو با استناد به اظهارات ترامپ که گفته بود «خيلي زود» موضع خود را اعلام مي کند و از سوي ديگر با توجه به اينکه در برنامه اي که کاخ سفيد براي امروز پنجشنبه ارائه داده، جايي براي سخنراني ترامپ در نظر گرفته نشده است، احتمال داد اعلام تصميم نهايي ترامپ به جمعه موکول شده باشد.
از سوي ديگر، تصميم احتمالي ترامپ براي خروج از برجام واکنش سران کشورهاي اروپايي را نيز به دنبال داشته است. در همين راستا، «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مصاحبه با «پي بي اس» گفت: خروج احتمالي دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا از برجام، ممکن است ديگر کشورها را براي مذاکره با واشنگتن دچار ترديد کند. وي افزود: پيامي که آمريکا با خروج از برجام به ساير جهان ارسال مي کند اين است که واشنگتن از اين پس قابل اعتماد نخواهد بود.
در گفتگو با صاحبنظران و انديشمندان بين المللي به بررسي آثار و تبعات خروج امريکا از برجام پرداخته ايم که در ادامه مي ايد.
استفن لندمن نظريه پرداز امريکايي
دشمني غير منطقي ترامپ نسبت به ايران، همراه با نومحافظه کاران آلوده واشنگتن، بسيار نگران کننده است. آنها سوريه را از دست دادند، بنابراين ممکن است به وسيله لغو معاهده هسته اي ايران را به چالش بکشند.
من به شدت شک دارم که تصميم ترامپ را ايران قبول کند و به رسميت بشناسد؛ آنچه که همه دنيا مي داند، و اجازه شرکت در آن را مي دهد.
من انتظار دارم تحريم هاي غير قانوني يک جانبه تحميل شود. ترامپ ايران را تحريک مي کند که در پاسخ به اقداماتش کاري نادرست انجام دهد که اين اتفاق نخواهد افتاد. اميدوارم کشورهاي ديگر5+1 همچنان ازبرجام JCPOA پشتيباني کنند. براي اطمينان روسيه و چين، انگليس و فرانسه يک علامت سوال هستند، اما حدس مي زنم که آيا آنها نيز خواهند بود.
پروفسور «نادر انتصار» رئيس دانشکده علوم سياسي دانشگاه آلاباماي جنوبي آمريکا
ترامپ نسبت به «برنامه جامع اقدام مشترک»- برجام- ديدگاهي بسيار منتقدانه داشت و هرازگاهي به قصد خود براي پاره کردن سند اين توافق و انجام مذاکرات مجدد براي دستيابي به يک توافق جديد اشاره کرده بود. با توجه به سلطه جمهوريخواهان بر هر دو مجلس نمايندگان و سنا، ترامپ براي ناديده گرفتن برجام و حمايت از وضع تحريمهاي بيشتر عليه ايران فرصتي راحت و آسان در اختيار خواهد داشت.
«ريچارد نيفيو» عضو تيم مذاکرات هسته اي امريکا و معمار شبکه تحريم هاي آمريکا عليه ايران
امتناع از تأييد اينکه اين توافق (برجام) به نفع امنيت ملي آمريکاست، به خودي خود، تخلف از مفاد برجام به شمار نمي رود.
وضع مجدد تحريمهايي که تصور مي شد به حالت تعليق درآيند و يا منقضي شوند، ناقض برجام خواهد بود.
به همين نحو، وضع تحريمهاي مشابه نيز حتي با اين ادعا که هدفِ آنها تقويت روند مقابله با حمايت ادعايي ايران از تروريسم، نقض حقوق بشر، آزمايشهاي موشکي و موارد ديگر است؛ ناقض برجام است.
امتناع از تأييد اين توافق [هسته اي] تنها مستلزم آنست که کنگره بررسي کند آيا تحريمها را مجدداً وضع مي نمايد يا خير. از اين رو، اين مورد هم موردنياز است و هم اينکه قطعاً صورت مي گيرد.
ترامپ ممکن است تصميم بگيرد براي انجام مذاکرات پيرامون يک [توافق] جايگزين براي برجام يا يک توافق اضافي در رأس آن به ايران نزديک شود، اما اين احتمال همچنان در هاله اي از ابهام است.
پروفسور شيرين هانتر استاد دانشگاه جورج تاون امريکا
رفتار ترامپ در قبال برجام به جهت گيري رابطه آمريکا و ايران بستگي خواهد داشت. وي گفته که حاضر به صحبت با هرکسي است که خواهان صحبت کردن با آمريکا باشد. اما بر اساس اظهارات وي تسامح کمتري در قبال برخي رفتارهاي ايران نشان خواهد داد. اين رويکرد در قبال تحريم ها هم صدق مي کند. هرچند، تصميم گيري در باره برخي از تحريم ها از قبيل آنهايي که تحت قانون تحريم هاي ايران-ليبي (ISLA) اعمال شده است، به کنگره بستگي دارد.
«داريل کيمبال» مدير اجرايي انجمن تحقيقاتي کنترل سلاح آمريکا
به رغم اجراي مفاد برجام از سوي ايران هيچ شکي در اين وجود ندارد که برجام به موجب اظهارات «ترامپ» تحت فشار سنگين قرار دارد. ترامپ معتقد است که انتقاد از برجام و تهديد براي عدم تائيد پايبندي ايران به برجام منافع سياسي کوتاه مدت وي را تامين مي کند. برجام همچنين از سوي تندروها که بدنبال منافع داخلي خود هستند نيز تحت فشار است.
بر اساس قوانين آمريکا، رئيس جمهور ايالات متحده بايد هر 90 روز يکبار تائيديه اي را در مورد برجام صادر کرده و به کنگره گزارش بدهد. تاريخ صدور اين تائيديه امروز 15 اکتبر است. اگر ترامپ اين تائيديه و پايبندي ايران به برجام را صادر نکند و يا آنکه دولت آمريکا دليلي بيابد که به موجب آن بگويد ايران به مفاد برجام پايبند نبوده آنکاه کنگره ايالات متحده به موجب قانون INARA (قانون بازبيني توافق هسته اي ايران) که در سال 2015 تصويب شده مي تواند تحريم هاي مرتبط با برنامه هسته اي ايران را مجددا اعمال کند.
بر اساس قانون INARA رئيس جمهور آمريکا بايد موارد زير را تائيد کند:
- ايران بطور کامل برجام را اجرا مي کند؛
- ايران مفاد برجام را نقض نکرده است؛
- ايران هيچ اقدامي که مشخصا مي تواند موجب توسعه برنامه تسليحات هسته اي شود انجام نداده است؛
- تعليق تحريم ها اقدامي مناسب و موثر به موجب اقدامات انجام شده از سوي ايران بوده و به سود امنيت ملي آمريکاست.
تبعات نقض برجام براي امريکا
«داريل کيمبال» مدير اجرايي انجمن تحقيقاتي کنترل سلاح آمريکا
اعمال مجدد تحريم هاي هسته اي بدون وجود مدرکي روشن در خصوص اينکه ايران از برجام تخطي کرده آمريکا را به عنوان برهم زننده برجام معرفي کرده و خطر از هم پاشيدن توافق هسته اي را افزايش مي دهد. تحت چنين شرايطي بعيد است که متحدان اروپايي آمريکا در اعمال مجدد تحريم هاي هسته اي عليه ايران از جمله تحريم هاي ثانويه که بانک ها و تجار طرف قرارداد با ايران را تحت فشار قرار مي دهد با واشنگتن همراهي کنند و ديگر اينکه «گزينه مذاکره مجدد براي رسيدن به توافقي بهتر»، گزينه اي واقع بينانه نيست.
«ريچارد نيفيو» عضو تيم مذاکرات هسته اي امريکا و معمار شبکه تحريم هاي آمريکا عليه ايران
با توجه به مسئوليت [واشنگتن] براي اجراي اين تحريمها، معتقدم که صحبت از همکاري ساير کشورها با آمريکا آسان تر از محقق ساختن اين همکاري در عالم واقعيت است. براي آنکه تحريمهاي وضع شده از سوي آمريکا در اروپا و هرنقطه اي ديگر از جهان از ارزش و اهميت برخوردار شود، تلاش طاقت فرسايي صورت گرفته است.
فکر مي کنم که آقاي گولدبرگ اين تلاشهاي طاقت فرسا و ميزان اهميت اين شرايط را دست کم مي گيرد. امروز، ايران- طبق اعلان آژانس بين المللي انرژي اتمي- در تطابق با توافقنامه پادمان منع اشاعه هسته اي و برجام عمل مي کند. اين شرايط امکان اقناع ساير کشورها به پيروي از آمريکا را بسيار دشوار مي سازد.
پروفسور «محمود منشي پوري» استاد علوم سياسي و روابط بين الملل دانشگاه کاليفرنيا برکلي و استاد دانشگاه سانفرانسيسکو
اگر اين توافق هسته اي مهم و اجراي آن بواسطه عوامل جانبي نقض شود تاثيرات آن شديد و غير قابل پيش بيني خواهد بود. اگر اين سناريو (برهم خوردن توافق هسته اي) اجرا شود برجام با آسيب هاي جربان ناپذير مواجه مي شود و يا حتي بدتر از آن بطور کلي از بين مي رود.
استفن لندمن نظريه پرداز امريکايي
من شک دارم که اتحاديه اروپا ازبرجام JCPOA عقب نشيني کند، اما ممکن است دوباره بريتانيا و فرانسه تحت فشار قرار بگيرند.
در هيچ چيزي نمي شود به امريکا اطمينان کرد.تاريخ کثيف و پست آنها نشانگر اين موضوع است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۲۹۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر

دریافت 848 KB

به گزارش همشهری آنلاین، پیش از این و در روزهای گذشته نیز عکسی از این اقدام در آمریکا منتشر کردیم. اکنون تصاویری از مجسمه «جرج واشنگتن» در دانشگاه آمریکایی بیروت ببینید.

کد خبر 848396 منبع: مهر برچسب‌ها دانشگاه - دانشجو خبر ویژه اعتراض - تجمع - تحصن ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست