Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@01:49:10 GMT

طولاني‌ترين ميدان مين جهان + تصاوير

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۲۹۴۴۸

طولاني‌ترين ميدان مين جهان + تصاوير

خبرگزاري آريا - قبل از توضيح در مورد طولاني ترين ميدان مين جهان ، لازم است بدانيد که اگر گوگل مپس يا هر نقشه ي جهاني جديدي را بررسي کنيد متوجه منطقه اي مشخص شده در انتهاي جنوبي خاک مراکش خواهيد شد.
قبل از توضيح در مورد طولاني ترين ميدان مين جهان ، لازم است بدانيد که اگر گوگل مپس يا هر نقشه ي جهاني جديدي را بررسي کنيد متوجه منطقه اي مشخص شده در انتهاي جنوبي خاک مراکش خواهيد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجايي که هيچ مرز سياسي بين اين منطقه و قلمرو مراکش وجود ندارد نمي توان منطقه ي صحراي غربي را يک کشور مجزا و مستقل دانست اما بايد بدانيد که اين منطقه کاملاً نيز تحت کنترل دولت مراکش نيست. در ادامه با ميهن پست همراه شويد.
طولاني ترين ميدان مين جهان در حالي شکل گرفته است که صحراي غربي مراکش منطقه اي مورد مناقشه با تاريخچه اي پيچيده و سراسر جنگ و درگيري بوده و اين منطقه نيز مانند بسياري از قلمروهاي مورد مناقشه ي ديگر در جهان، منطقه اي کاملا نظامي است که در مرکز آن يک ديوار شني به طول 2٫700 کيلومتر کشيده شده که به نام ديوار صحراي غربي مراکش يا به صورت کوتاه تر ديوار مراکشي Moroccan Wall شناخته مي شود.
در اين ميان طولاني ترين ميدان مين جهان برخلاف ديگر موانع بدنام در جهان، در خارج از آفريقا کمتر شناخته شده و بسياري از مردم جهان از وجود آن بي اطلاعند. ديوار مراکشي مملو از مين بوده و در دل صحرا پنهان شده است. اين ديوار شني به مدت بيش از 40 سال بلاي جان مردم باديه نشين منطقه شده و آن ها را از هم جدا کرده است.
صحراي غربي تا سال 1975 در اشغال کشور اسپانيا قرار داشت. بعد از اين که اسپانيا از مالکيت خود بر اين منطقه چشم پوشي کرد دولت هاي مراکش و موريتاني آن را بين خود تقسيم کرده و خواست مردم باديه نشين که از دهه ي 1960 براي استقلال خود تلاش کرده بودند را ناديده گرفتند. در سال 1976 باديه نشينان اين منطقه يک جنبش نظامي ملي براي استقلال اين منطقه به نام پوليساريو فرانت به راه انداخته که هدف آن پايان دادن به حضور نظاميان خارجي در منطقه بود. آن ها استقلال خود را اعلام کرده و منطقه ي تحت حاکميت خود را جمهوري دموکراتيک عربي صحرا ناميدند و بدين ترتيب جنگ آغاز شد. در سال 1979 نيروهاي موريتاني از اين منطقه عقب نشيني کردند اما دولت مراکش راضي نشد نيروهاي خود را از اين منطقه خارج کند.
در همين زمان دولت مراکش شروع به ساخت يک خاکريز شني به طول 2٫700 کيلومتر کرد که اين منطقه را از طول به دو قسمت تبديل مي کرد. قسمت غربي اين منطقه در اشغال نيروهاي مراکشي بوده و قسمت شرقي که منطقه ي آزاد free zone ناميده مي شد در کنترل نيروهاي شورشي سازمان پوليساريو که متعلق به قبايل باديه نشين بودند قرار داشت.
بر اساس برآوردها بين 30٫000 تا 40٫000 نفر در اين باريکه ي محصور شده در بين کشورهاي موريتاني، مراکش و الجزاير در کمپ هاي آوارگان يا به صورت باديه نشيني زندگي مي کنند.
در سال 1991 درگيري بين نيروهاي نظامي مراکش و شورشيان پوليساريو فرانت متوقف شده و متعاقبا پيمان صلح برقرار گرديد. اما همچنين اين خاکريز شني ايجاد شده برقرار بود و هزاران سرباز مراکشي در امتداد آن حضور داشتند و همزمان ده ها دکل راداري و ديگر ابزارهاي الکترونيکي نظارتي منطقه را در کنترل داشتند تا هيچ کسي از آن عبور نکند. همچنين تمام طول اين ديواره مين گذاري شده بود که آن را به طولاني ترين ميدان مين پيوسته در جهان تبديل مي کرد.
بيش از 7 ميليون مين زميني و مقادير زيادي مواد منفجره ي باقيمانده از جنگ و مهمات جنگي عمل نکرده در اين تمامي منطقه ي باديه نشينان صحراي غربي کار گذاشته شده است که عبور از اين خاکريز شني را بسيار دشوار مي سازد. جراحات شديد، از دست دادن اعضاي بدن و مرگ در اثر برخورد با اين ميدان مين و يا انفجار تصادفي آن ها به اتفاقي عادي و معمول براي مردم نگون بخت صحرا نشين منطقه تبديل شده است.
سازمان ملل مالکيت دولت مراکش بر صحراي غربي را به رسميت نشناخته و بر اين نکته اصرار دارد که مردم صحرانشين خود بايد سرنوشتشان را تعيين کنند. با اين وجود کشورهاي زيادي از جمله ايالات متحده آمريکا و فرانسه از مالکيت مراکش بر اين منطقه حمايت مي کنند. برخي بر اين باورند که مراکش در اين منطقه منافع اقتصادي دارد. همچنين ادعا شده که اين منطقه پر از ذخاير فسفات بوده و در آب هاي آن مقادير زيادي ماهي وجود دارد و ميدان هاي نفتي و گازي بزرگي کشف شده است.
با اين وجود بر اساس مدارک منتشر شده توسط سايت ويکي ليکس، اين منطقه در واقع هيچ ارزش اقتصادي براي مراکش نداشته و هزينه هاي زيادي را به اين کشور آفريقايي تحميل کرده است. بر اساس اين اطلاعات، کشور مراکش در طول 4 سال بيش از 800 ميليون دلار در اين منطقه سرمايه گذاري کرده اما منطقه ي صحراي غربي همچنان با مشکلات فزاينده ي اقتصادي مواجه بوده و آمار بيکاري در آن از 20 درصد نيز فراتر مي رود.
مردم منطقه به زندگي ساکن و شهرنشيني روي آورده و منابع آبي به شدت کمياب شده است و حوزه هاي آبي که از آن ها براي ماهيگيري استفاده مي شود مورد تهديد جدي قرار گرفته اند. اين موضوع در حالي است که بيش از 70 درصد نيروي کار اين منطقه به ماهيگيري اشتغال دارند. همچنين اين گزارش ادعا مي کند که ذخاير فسفات منطقه بسيار ناچيز بوده و کمتر از 2 درصد ذخاير فسفات کل کشور مراکش را شامل مي شود. در نهايت اين گزارش با اين نتيجه گيري به اتمام مي رسد که صحراي غربي هيچ منفعت اقتصادي براي دولت مراکش ندارد حتي اگر ميدان هاي نفتي در آن کشف شده و قابليت استخراج داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۲۹۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت شدید برخوردهای خشونت آمیز علیه اساتید و دانشجویان غربی

در بیانیه پایانی نشست ۳۰۰ نفری مسئولان کانون‌های بسیج اساتید کشور، بر محکومیت شدید برخوردهای خشونت‌آمیز علیه اساتید و دانشجویان آمریکایی تاکید شد.

به گزارش ایسنا، نشست وبیناری بیش از ۳۰۰ نفر از مسئولان کانون های بسیج اساتید کشور با حضور محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و شورای معاونین این سازمان در حمایت از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاه های جهان برگزار شد.

در پایان این نشست ضمن بررسی ابعاد این خیزش آزادیخواهانه بیانیه ای در محکومیت اقدامات وحشیانه علیه دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌های غربی صادر شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحیم الرحیم
«انقلاب اسلامی انفجار نور بود.» امام خمینی(ره)

روزی که حضرت امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی به عنوان «انفجار نور» تعبیر فرمود کمتر کسی باور می کرد انتشار این نور با چنان سرعتی جهان را فراگیرد که در کمتر از نیم قرن جهانیان شاهد امواج خروشان تنفر و اعتراض ناشی از دانایی و آگاهی جامعه بشری به پیشتازی و پیشگامی دانشگاهیان در سراسر جهان علیه ظلم و جنایت استکبار و صهیونیزم بین الملل حول محور «فلسطین» باشند. جایی که آن امام عظیم الشان(ره) آنجا را مسئله اول جهان اسلام معرفی فرمودند. 

اما امروز دنیا شاهد تحقق آن تعبیر و تبدیل شدن فلسطین به مسئله اول جهان می باشد که با خیزش و اعتراض کم نظیر دانشجویان فهیم، اساتید شجاع، جوانان حق طلب و مردم آزاده کره خاکی همراه گردیده و انسان های آزاده سراسر جهان با علم و آگاهی از ظلم و خشونت وصف ناپذیر صهیونیزم و استکبار علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین بپاخاسته و زنگ های خطر را علیه موجودیت و حیات عنکبوتی اسرائیل غاصب و ارتش وحشی صهیونیست به صدا درآورده اند. 

ما اساتید بسیجی سراسر کشور ضمن ستایش و حمایت از حرکت کم سابقه دانشگاهیان سراسر جهان علیه خشونت و توحش بی سابقه حاکمان غاصب سرزمین های فلسطین، هرگونه برخورد خشونت آمیز و اعمال زور علیه اساتید گرامی و دانشجویان عزیز در هر نقطه ای از جهان را به شدت محکوم و خواستار خاتمه سریع جنایات جنگی و ضدبشری رژیم صهیونیستی در غزه می باشیم. همچنین به حامیان غربی این رژیم وحشی و سیاستمداران غربی هشدار می دهیم بیش از این چهره ملکوک و ماهیت زشت لیبرالیسم، دمکراسی، آزادی بیان و حقوق بشر را  مکشوف نساخته که زمان زیادی به آغاز جنبش های  وسیع بیداری جوانان غرب علیه صهیونیست های ضددین و سیاستمداران مستکبر باقی نمانده است.

ان شاء الله

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (تصاویر) مسابقه نمادین چوگان در میدان نقش جهان اصفهان
  • تجمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در حمایت از دانشجویان آزادیخواه
  • آغاز اعتراضات سراسری در جهان؛ معترضان در ژاپن به میدان آمدند (فیلم)
  • شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس تجلی حقانیت جمهوری اسلامی بود
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • محکومیت شدید برخوردهای خشونت آمیز علیه اساتید و دانشجویان غربی
  • «رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان