Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@17:00:26 GMT

راز های نیم قرن پس از مرگ چه گوارا

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۳۶۹۴۳

اخیراً روزنامه اسپانیایی موندو گزارشی را در مورد سالگرد مرگ رهبر انقلاب کوبا چه گوارا منتشر کرد که در آن جزئیاتی را از نحوه اعدام وی و اسرارهایی را که هنوز سرگذشت او را احاطه کرده و دروغ های که در مورد او شایع شده بود پرده برداشته و توضیحاتی ارائه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل سپاس، اخیراً روزنامه اسپانیایی موندو گزارشی را در مورد سالگرد مرگ رهبر انقلاب کوبا چه گوارا منتشر کرد که در آن جزئیاتی را از نحوه اعدام وی و اسرارهایی را که هنوز سرگذشت او را احاطه کرده و دروغ های که در مورد او شایع شده بود پرده برداشته و توضیحاتی ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته همچنان تماس و درخواست های بسیاری برای باز کردن آرشیو پرونده وی وجود دارد تا شاید همه اسرار و معمای این پروسه هیجان انگیز را کشف کند.

این روزنامه در تشریح ماجرای پر رمز و راز و هیجان انگیز چه گوارا در بولیوی همراه با انقلابیون نوشته است اگر چه بیش از نیم قرن از این قضیه گذشته است. اما مورخان تاکنون قادر به تجزیه و تحلیل کامل و منطقی آن دوره نیستند در حالی که بسیاری از سوالات مطرح شده همچنان بی پاسخ مانده است چه کسی به او در بولیوی خیانت کرده است حکم اعدام او چگونه اجرا شد؟ آیا گوارا واقعاً توسط یک سرباز کشته شد؟ کوبا، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی چه نقشی در به دام افتادن این رهبر آمریکای لاتینی داشتند؟

این روزنامه اظهار داشت: همه این سوالات هنوز هم در آمریکا در آمریکای لاتین مطرح است است و دوباره در مراسم سالگرد مرگ چه گوارا بی پاسخ مانده است. اما این اسرار تا زمانی که تمام کشورهای مرتبط به توافق نرسند که آرشیوهای مخفی خود را به نمایش نگذارند نشان داده نخواهد شد.

این روزنامه گزارش داد: خوزه لوئیس آلکازار روزنامه نگار بولیوی، خبرنگار روزنامه پرینسانیا که با نیروهای دولتی در حال مبارزه با شبه نظامیان تحت رهبری چه گوارا بود نخستین عکسی از چه گوارا را در 8 اکتبر سال1967 به دنیا عرضه کرد. اما خوان کارلوس سالزار که اولین کسی بود که در ماه مارس 1967 وارد منطقه مبارزه شد. او سپس رویدادها را برای آژانس فیدس و آژانس خبری آلمان پوشش داد و دستگیری و محاکمه رگین دبرا و سر باستوس را که توسط چه گوارا رهبری می شدند گزارش داد.




خوان راولس سالارز گفت: راز مرگ گوارا همچنان ادامه دارد زیرا برخی معما ها هنوز حل نشده اند و این تا زمانی که کوبا اتحاد جماهیر شوروی سابق آژانس اطلاعاتی آمریکا و ارتش بولیوی حاضر به افشا شدن آن اطلاعات نیستند ادامه خواهد داشت.

آلکازار که توسط روزنامه بریزنسیا که مهمترین رسانه اطلاع رسانی در آن زمان در بولیوی بود به میدان جنگ فرستاده شده بود تنها خبرنگاری است که شاهد عملیات ارتش دولتی علیه چریک های تحت رهبری چه گوارا بوده است. هدف آلکازار در آن زمان برگزاری یک مصاحبه مطبوعاتی با چو گوارا در جنگل بود درست همانطور که هربرت متیوز روزنامه نگار آمریکایی در ده سال پیش در سیرا ماسترای کوبا با فیدل کاسترو دیدار کرد.

این روزنامه می افزاید که لوئیس آلکازار نتوانست این آرزو را محقق کند همانطور که پیش از او روزنامه نگاری دیگری بود که این خیال را برای یک عمر همراه داشت و عملی نشد. با توجه به رابطه نزدیک او با ارتش، شانس نادری در مرحله ی دستگیری چه گوارا داشت. در همین حال آلکازار دروغ هایی را که توسط رژیم ژنرال رونی باریننتوس در مورد مرگ گوارا در جنگ مطرح کرد برملا نمود.



آلکازار موفق شد که بدن اورا در بیمارستان لمس کند و اشاره کرد که هنوز بدنش گرم بود او پس از گفتگو با تعدادی از سربازانی که در منطقه لاههیرا در حال حفاظت از فرمانده ارتش بولیوی بودند آلکازار به این نتیجه رسید که ارتش به سمت چه گوارا شلیک کرده است.

که به احتمال زیاد سرهنگ کارلوس پرز یک گلوله کشنده را با استفاده از یک تفنگ M2 پس از هدف قرار دادن قلب وی به سمتش شلیک کرده است و نهایتاً یک سرباز گلوله ی خلاص را به گردن او زده است به گفته آلکازار ارتش در آن زمان آن خبر را بصورت رسمی اعلام نکرد. علاوه بر این روزنامه اش از انتشار داستان واقعی سرنوشت چه گوارا خودداری کرد در حالی که یک روزنامه نگار فرانسوی دیگر در مورد واقعیت هایی که در آن زمان اتفاق افتاده صحبت کرد.

جالب توجه است که تنها کسی که در نهایت موفق به افشای این راز خطرناک در مورد چگونه درگذشت چیگوارا منتشر کرد میشال رئی روزنامه نگار جوانی بود.که توانست باریتینوس را فریب داده و اعترافاتی را از او بگیرد این مجله به طور انحصاری در مجله فرانسوی پاری ماچ در دسامبر 1967 منتشر شد.

این روزنامه اظهار داشت که الکازرار و سالازار در مورد شکست چه گوارا در بولیوی متفق القول هستند و این امر در مورد تلاش های قبلی او در کنگو نتیجه ی کمتری داشت بود. واضح بود که شرایط مناسب برای موفقیت را بدست نیاورد در حالی که او نتوانست حمایت واقعی دهقانان را به دست آورد.

این روزنامه خاطر نشان کرد که گوارا با مشکلات مشابهی در اردوگاه نانکا هوازو مواجه بود. کشاورزان رابطه خوبی با چه گوارا نداشتند و او قادر به جذب آنها نشد. از سوی دیگر آلکازار معتقد بود که چه گوارا موفق نشد عقل سیاسی و واقعیت های اجتماعی بولیوی را بطور تاثیر گذاری نشان می دهد.

این روزنامه خاطر نشان کرد که مورخین هنوز هویت فردی که چه گوارا را در بولیوی لو داد و حضور او را فاش کرد شناسائی نکرده اند. چه گوارا در ماه نوامبر 1966 یعنی یک سال و نیم قرن قبل از مرگش بصورتی مخفیانه وارد این کشور شده بود. اما با وجود گذشت 50 سال از اعدام وی هنوز مردم بولیوی به او احترام می گذارند.

ترجمه: عبدالمجید اورا

منابع دیگر برای مطالعه

Che Guevara

Bolivians honour Che Guevara 50 years after executi

/ انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۳۶۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ تیتر روزنامه‌های ورزشی یکشنبه ۹ اردیبهشت

روزنامه‌های ورزشی یکشنبه ۹ اردیبهشت

روزنامه روزنامه روزنامه روزنامه روزنامه روزنامه روزنامه روزنامه روزنامه روزنامه

دیگر خبرها