Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@16:18:43 GMT

نگاهی به روش جدید شبکه خبر برای انعکاس سخنان ترامپ

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۳۹۶۱۰

شبکه خبر شامگاه گذشته سخنان ضدایرانی ترامپ را پوشش زنده تصویری نداد؛ این شبکه در رویکردی جدید به انعکاس بخشی از این اظهارات آن‌ هم در قالب زیرنویس اقدام کرد؛ رویکردی که می‌توان انتقاد به عملکرد پیشین این شبکه در پوشش صحبت‌های ترامپ و تغییراتی که در برخی از جمله‌ها داده شده بود را با آن مرتبط است.

پیشتر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در بخشی از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور بسیاری از رهبران کشورهای جهان درباره ایران صحبت کرد که این سخنان او در پخش و ترجمه همزمان شبکه خبر با تغییراتی همراه بود؛ تغییراتی که صداوسیما را بار دیگر نقل شبکه‌های اجتماعی کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شب گذشته (۲۱ مهر ماه) در حالی که بسیاری از شبکه‌های دنیا سخنرانی ضدایرانی ترامپ را پوشش مستقیم می‌دادند، شبکه خبر برنامه‌های دیگری را راهی آنتن کرد؛ اما پس از اتمام سخنرانی ترامپ، صحبت‌های او به صورت زیرنویس در شبکه خبر در حالی که کلیپ‌هایی با مضمون اتحاد ملی پخش می‌شد، منتشر شد.

به همین منظور محمدرضا خوشرو، مدرس ارتباطات در گفت‌وگویی با ایسنا تاکید کرد: رویکرد شب گذشته شبکه خبر می‌تواند در مواقع دیگری همانند تنزل موضوعی که در رسانه‌های خارجی برجسته‌سازی می‌شود، بسیار هم کاربردی باشد، ولی درباره پوشش صحبت‌های دیشب ترامپ مناسب نبود.

او با اشاره به عملکرد پیشین شبکه خبر در پوشش صحبت‌های ترامپ و تغییراتی که در برخی از جملات داده بود، اظهار کرد: قطعاً اتفاقی که شب گذشته در شبکه خبر رخ داد، هم متأثر از فشارهای عمومی و مجازی درباره عملکرد پیشین شبکه خبر در صحبت‌های ترامپ و هم آزمایش یک روش جدید بود؛ چراکه پیشتر تغییر جملات ترامپ در شبکه خبر نه تنها واکنش‌های اقشار عمومی و فضای مجازی را به دنبال داشت، بلکه بسیاری از نخبگان و کارشناسان نیز به نحوه ترجمه پخش زنده یک رویداد مهم انتقاد کردند.

او ادامه داد: عدم پوشش صحبت‌های شب گذشته ترامپ یک روش جدید در شبکه خبر بود که تلاش کردند تا صحبت‌های ترامپ درباره ایران را دروازه‌بانی کنند و به صورت زیرنویس و کنترل‌شده نکات مهم را در اختیار مخاطبان قرار بدهند. چراکه این احتمال توسط شبکه خبر داده می‌شد که ترامپ ممکن است صحبت نابجایی بکند که با فرهنگ عمومی ما همخوانی نداشته باشد یا ناسزایی گفته شود و به همین خاطر تدبیری اتخاذ کردند که صحبت‌های او به صورت زنده پوشش داده نشود. البته این روش آزمایشی بود که فکر می‌کنم شاید برای آن‌ها نیز مهم باشد که واکنش‌ها و نقدهای کارشناسی نسبت به این روش آزمایشی را بدانند.

این استاد دانشگاه با اشاره به گسترش روزافزون شبکه‌های مجازی در عرصه اطلاع‌رسانی خاطر نشان کرد:‌ مخاطب امروز می‌توانند به راحتی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی در جریان اخبار روز قرار بگیرد. حتی شب گذشته شبکه پرس‌تی‌وی نیز صحبت‌های ترامپ را به صورت زنده پخش کرد و این تفاوت را برای مخاطب قائل شد که کسانی که به زبان‌های انگلیسی و عربی آشنایی دارند توانستند سخنان ترامپ را از یکی دیگر از شبکه‌های صداوسیما تماشا کنند.

خوشرو بیان کرد: شب گذشته بسیاری از مخاطبان از طریق شبکه‌های اجتماعی به صورت آنلاین صحبت‌های ترامپ را مشاهده کردند یا جملات ترامپ که لحظه به لحظه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد را می‌خواندند؛ بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که امروز دیگر انحصار رسانه‌ای به آن معنی که ما تصور آن را می‌کنیم وجود ندارد و به همین دلیل هم دیگر نیازی به محافظه‌کاری نیست. البته این نگرانی شبکه خبر که نکند ترامپ صحبتی بکند که به ملت و حکومت ایران توهینی شود و ما نتوانیم آن را پوشش دهیم، بسیار قابل احترام و ستایش است؛ ولی باید به این نکته توجه داشت که الان با وجود شبکه‌های اجتماعی به هر حال این صحبت‌ها به گوش مخاطبان می‌رسد و دیگر ضرورتی برای محافظه‌کاری وجود ندارد. امروز سطح دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی را زیاد است و تقریباً همه مردم به راحتی می‌توانند در جریان اخبار مهم قرار بگیرند.

او در ادامه به رویکرد صداوسیما در پوشش اخبار مربوط به آمریکا و دولت ترامپ اشاره و خاطرنشان کرد: همان طور که می‌دانیم سیاست رسانه ملی به طور کلی این است که آمریکا و به ویژه دولت ترامپ را دشمن ایران نشان دهد و همانند بسیاری از رسانه‌های خارجی و حتی آمریکایی به مردم بگوید که ترامپ فردی بی‌ادب است. به همین خاطر پوشش زنده صحبت‌های ترامپ می‌توانست در راستای همین سیاست رسانه ملی باشد. اینکه مردم بدانند رئیس جمهور آمریکا چطور درباره دولت، حکومت و خلیج فارس آن‌ها صبحت می‌کند حتما تأثیرات منفی را بر روی آن‌ها می‌گذاشت که اتفاقاً واکنش‌هایی که در فضای مجازی دیدیم بیانگر همین موضوع بود. به هر حال حتی اگر مردم ایران انتقاداتی به برخی از نهادهای کشورمان داشته باشد باز هم در برابر این توهین‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و از هم حمایت می‌کنند. فکر می‌کنم با وجود همه انتقاداتی که برخی از مردم ممکن است به سپاه داشته باشند اما باز در این شرایط کنار سپاه خواهند بود. همان طور که در مراسم تشییع پیکر محسن حججی نیز شاهد بودیم مردم به صورت گسترده در این مراسم شرکت کردند.

خوشرو خاطرنشان کرد: ما از چند ماه پیش می‌دانستیم که ترامپ قرار است چه حرف‌هایی بزند و چه موضع‌گیری‌هایی بکند و همان طور که از ادبیات ترامپ انتظار می‌رفت می‌دانستیم که ممکن است توهین‌هایی نیز به ما بکند. بنابراین همان طور که آقای دکتر روحانی در صحبت‌های شب گذشته‌شان مطرح کردند رییس جمهور آمریکا حرف‌های جدیدی نزد و ما را هیجان‌زده نکرد؛ بنابراین ضرورتی هم نداشت که صحبت‌های او به صورت زنده پوشش داده نشود. فکر می‌کنم پوشش زنده صحبت‌های ترامپ می‌توانست شجاعت رسانه ملی را نشان دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۳۹۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

دیگر خبرها

  • انعکاس مطالبات مردم در بسته شهروند خبرنگار
  • انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی
  • انعکاس چهره معلم در قاب جادو
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • انعکاس مشکلات شما در صدای مردم ششم اردیبهشت ماه استان قزوین
  • فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس