Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - جنگ تونلها در سوريه به ويژه در حومه دمشق يکي از شاخصه هاي نبرد در اين مناطق ميان تروريستها و ارتش سوريه است.
خبرگزاري مهر، گروه بين الملل-فرزاد فرهادي: جنگ در سوريه جداي از نبرد روي زمين در زير زمين نيز به شکل مخوف در جريان است. جنگ شهري در سوريه مرحله پيچيده اي دارد که در جنگ تونلها که طي آن ارتش سوريه با تروريستها مي جنگند، نمايان مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود صدها تونل که بسياري از آنها مسير ارتباطي به مناطق جنگي هستند؛ تونلهايي پيشرفتهاي که مجهز به منافذ ورود هوا هستند و از سيستم روشنايي و ارتباطي پيشرفته اي برخوردار هستند. اين تونل‌ها گاهي به طول بيش از 200 متر در زير مناطق جنگي احداث شده و مجهز به هواکش و روشنايي و دستگاه‌هاي ارتباطي مدرن و اتاق‌هاي عمليات نظامي و دوربين‌هاي نظارتي است. به گفته يک منبع نظامي، در زير اراضي سوريه جنگ از نوع ديگري يعني جنگ شناسايي و تعقيب در جريان است و درگيري در زير زمين شديدتر و مهم از درگيري روي سطح زمين است.

اين روند جنگ کاملا متفاوت و مخوف تر از جنگ روي زمين است زيرا امکان هيچ اشتباهي وجود ندارد. اصل نظامي اولين اشتباه آخرين اشتباه است در جنگ تونلها به خوبي عيان است. در مواردي هم نيروهاي دولتي سوريه ناچار مي‌شوند خود به حفر تونل جديدي بپردازند تا تونل آنان به تونل افراد مسلح نزديک شود. معمولا بعد از منفجر کردن تونل‌ها، درگيري‌هاي سنگيني بين دو طرف آغاز مي‌شود زيرا ارتش سوريه به تعقيب افراد مسلح سنگر گرفته در داخل ساختمان‌هاي بالاي تونل‌ها مي‌پردازد. جنگ تونلها در سوريه به ويژه در حومه دمشق يکي از شاخصه هاي نبرد در اين مناطق ميان تروريستها و ارتش سوريه استجنگ تونلها در سوريه به ويژه در حومه دمشق يکي از شاخصه هاي نبرد در اين مناطق ميان تروريستها و ارتش سوريه است.
در اين جنگ تروريستهاي براي در امان ماندن از حملات و ديد ارتش سوريه به تونل مي خزند.تاکنون بسياري از تونلها از سوي ارتش سوريه کشف شده است. به عبارت ديگر در کنار شيوه هايي مانند به کار گيري تک تيراندازان و خودروهاي بمبگذاري شده در روي زمين از سوي تروريستها، در زير زمين اوضاع حکايتي ديگر دارد. در واقع تونل يکي از راههاي در امان ماندن از حملات به شمار مي رود. تونلهايي که به روشنايي مجهز هستند.
تروريستها از اين تونلها براي امداد رساني، ارتباط ميان پست هاي نظامي، تخليه زخمي شدگان استفاده مي شود و هنگامي که احساس مي کنند که نيروهاي ارتش سوريه در حال کشف محل آنها هستند تونل را بمبگذاري مي کنند. بسياري از تک‌تيراندازهاي تروريست‌ها از اين تونل‌ها جهت هدف قرار دادن طرفداران نظام سوريه استفاده مي‌کنند.
از حفر تونل معمولا در جنگ شهري استفاده مي شود. معمولا طرفين درگير در داخل خانه ها و عمارت ها سنگر گرفته اند و طرفين را به اين فکر مي اندازد که از ايده قديمي شامل حفر تونل استفاده کنند. ايده کندن تونل جديد نيست اما با هدف در امان ماندن از رصد و هدف قرار نگرفتن از هوا و مخفي ماندن از ديد و توان ارتباط تروريستها با يکديگر است. جداي از آن تروريستها مي توانند از طريق تونل به مناطق تحت کنترل ارتش سوريه برسند.
يکي از مناطق مهم که جنگ تونلها ويژگي عمده جنگ در آن است محل جوبر در حومه دمشق است. محله جوبر از ملتهب‌ترين جبهه‌هاي جنگ ميان ارتش و گروه‌هاي تروريستي از ابتداي جنگ در سال 2011 به شمار مي‌رود محله جوبر از ملتهب‌ترين جبهه‌هاي جنگ ميان ارتش و گروه‌هاي تروريستي از ابتداي جنگ در سال 2011 به شمار مي‌رود و اولين منطقه‌اي بود که به اشغال تکفيري‌ها درآمد. در اين منطقه غيرنظاميان ساکن نيستند و يک منطقه صرفا نظامي است. جوبر دروازه غوطه شرقي به سمت پايتخت قلمداد مي‌شود.
جنگ جوبر يعني جنگ تونل‌ها، تروريست‌ها حتي از طريق اين تونل‌ها دست به حملات انتحاري مي‌زنند، به طوري که يکي از اين خودروهاي مرگ(بمب‌گذاري شده) از يکي از همين تونل‌ها خارج شد تا عليه نيروهاي ارتش به کار گرفته شود.
تونل‌هاي جوبر به عمق غوطه شرقي وصل است. اهميت محله جوبر در نزديک بودن آن به ميدان «العباسيين» يکي از بزرگترين ميادين دمشق و مشهورترين آن است،‌اين محله تنها 500 متر با ميدان العباسيين فاصله دارد، اين ميدان محلي است که تروريست‌ها ده‌ها بار براي رسيدن به آن تلاش کردند تا به زعم خود آن را پيروزي بزرگي براي خود قلمداد کنند که در اين راه ناکام ماندند.

جنگ در محله جوبر به صورت نبرد تن به تن ميان نيروهاي ارتش و تروريست‌ها جريان دارد و هر دو طرف تونل‌هايي را به شکل مستمر حفر مي‌کنند تا مانع رسيدن طرف مقابل شوند. تروريستها از اين تونلها براي رسيدن به ساختمانها براي منفجر کردن آن استفاده مي کنند.
به اعتقاد برخي ناظران امور سوريه و کارشناسان نظامي شايد به جرات بتوان گفت که هيچ نقطه اي در دنيا به اندازه اي که تونل در سوريه وجود دارد، تونل نداردهيچ نقطه اي در دنيا به اندازه اي که تونل در سوريه وجود دارد، تونل ندارد. حفر تونل در جنگ شهري سوريه از 2012 رواج پيدا کرد. گروه موسوم به اجناد الشام در غوطه شرقي به اين شيوه روي آورد.
ترکي حسن از کارشناسان نظامي سوريه به العالم گفت: «اين تجربه اکنون از طريق برخي تجهيزات از جمله تجهيزات حفاري کوچک به سوريه منتقل شده است و در حفاري‌ها همچنين از افرادي استفاده مي‌شود که ربوده شده‌اند. ارتش با دو شيوه با اين تونل‌ها برخورد مي‌کند يا به طور مستقيم به آنها يورش برده و آنها را منهدم مي‌کند يا اينکه اقدام به بمب‌گذاري و منفجر کردن آنها بين يک منطقه با منطقه ديگر مي‌کند.».
ناظران معتقدند جنگ تونل‌ها بعد از تکنيک وصل کردن خانه‌ها به يکديگر از طريق ايجاد درگاه در آنها و بستن شمار زيادي از خيابان‌ها در مناطق مختلف از طريق مستقر کردن تک تيراندازان - مسئله‌اي بسيار پيچيده در صحنه عمل به شمار مي‌رود.

«نبيل عسرا» ژنرال ارتش سوريه درباره اين تونلها به نووستي روسيه گفت: «گروههاي مسلح جنگ مخفي در دمشق از طريق به کارگيري شبکه هاي تونل هاي پيچ در پيچ در حومه دمشق به ويژه عين ترما و جوبر دارند. گروههاي مسلح به دنبال به تعطيلي کشاندن تلاش هاي موجود در ايجاد مناطق کاهش تنش در دمشق و حومه آن هستند.
اين ژنرال سوري درباره حفر تونل بيان کرد: هنگامي که گروههاي مسلح تونلهاي خود را حفر مي کنند در بسياري از موارد فرو ريختن تونل سبب کشته شدن بسياري از آنها مي شود اما با اين وجود آنها به مکان ريزش باز مي گردند و به حفر ادامه مي دهند زيرا جنگ تونلها بسيار فعال است زيرا از اين تونلها به مواضع ما تيراندازي مي کنند و هنگامي که مقابله مثل مي کنيم آنها در تونلهايشان مخفي مي شوند.
نبيل عسرا تاکيد کرد: اين تونلهاي محکم به تروريستهاي جبهه النصره اين توان را مي دهد که ميان محله هاي شهر جوبر جابجا شوند و در آن واحد به سوي مواضع ارتش سوريه و گروههاي مسلحي که منطقه کاهش تنش را قبول کرده اند، آتش مي گشايند تا منطقه کاهش تنش نقض شود. تروريستها معمولا با ابزارهاي ابتدائي تونل حفر مي کنند اما از حفرکنندگان بومي نيز بهره مي گيرند.
وي مي افزايد: طول برخي تونلهاي احداث شده از سوي تروريستها به 50 کيلومتر مي رسد و واحد نظامي به اندازه يک گردان کامل مي تواند در داخل آن حرکت کند طول برخي تونلهاي احداث شده از سوي تروريستها به 50 کيلومتر مي رسد و واحد نظامي به اندازه يک گردان کامل مي تواند در داخل آن حرکت کند و محله هايي براي انبار مهمات و استراحت وجود دارد و مجهز به نقاط تيراندازي محکم و حفاظت شده و پنهان از ديد است.
اين ژنرال سوري گفت: ساکنان بومي که از جنگ خسته شده اند نيروهاي ارتش را به ورودي و دهانه ها و خروجي اين تونلها هدايت مي کنند و ارتش بلافاصله پس از کشف اين تونلها اقدام به انفجار آنها براي ممانعت از استفاده اش از سوري گروههاي مسلح مي کند.
وي تاکيد کرد: تروريستها از تاکتيک هاي جنگ سري و شيوه هاي جنگ زير زميني استفاده مي کنند که اين محدود به حومه دمشق نيست و بسياري از اين تونلها در شهر حلب و شهرک عقيربات که اخيرا در شرق استان حماه آزاد شد، استفاده کرده اند. در شهرک عقيربات تروريستها موفق به ايجاد شهر کامل زير زميني شده بودند و تنها طول يک تونل حدود 100 تا 800 متر است و از طريق گذرگاههاي مخفي به يکديگر متصل شده اند و اين به تروريستها اجازه تحرک و انتقال مهمات و سلاح و محموله هاي خود از نقطه اي به نقطه ديگر بدون خارج شدن از تونل را مي دهد. تخريب اين تونلها از طريق بهره گرفتن از نيروي هوايي روسيه صورت گرفت که طي آن پهپادهاي براي تخريب و ويراني آنها با بمب هاي بتون شکن اين تونلها را نابود کردند. اين احتمال وجود دارد که تروريستهاي داعش در ديرالزور نيز دست به حفر تونل بزنند».
اين در حالي است که يک منبع سوري به روزنامه الوطن سوريه گفت: ارتش آماده به کارگيري تاکتيک هاي جديدي براي مقابله با جنگ تونلها که تروريستهاي جبهه النصره و همپياله هاي آنها به کار مي گيرند، است. اين منبع به دلايل مسائل نظامي از ماهيت اين تاکتيک ها سخني به ميان نياورد اما از اجرايي کردن آن طي روزهاي آتي سخن گفت.
قدر مسلم اين است که ارتش سوريه که در جنگ با تروريستها همواره با بکارگيري تاکتيک هاي مختلف موفق بوده است براي مقابله با تونلهاي حفر شده از سوي تروريستها نيز شگرد خاص خود را خواهد داشت. ارتش سوريه تونلها حفر شده از سوي تروريستها را تبديل به گوري براي آنها مي کند. اين ترفند تروريستها نيز راه به جايي نخواهد برد. ارتش سوريه موفق شده است بسياري از اين تونل‌ها را شناسايي، کشف و ويران کند و در اين راه از تاکتيک جديدي استفاده مي‌کند که بر مبناي شناسايي تونل و بمبگذاري و منفجر کردن آن روي سر افراد مسلح داخل آن متکي است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۴۹۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی (عکس)
  • آغاز دور جدید اکتشافات چین در نیمه پنهان ماه
  • ساخت تونل عمودی 1.5 برابر برج میلاد توسط ایرانی‌ها(فیلم)
  • فرود آمدن جالب هواپیمای جنگی بر روی برج العرب دبی + فیلم
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • حقایق پنهان درباره ماه
  • کاوشگر ماه چین به سمت پنهان قمر می‌رود
  • فیلم| دستگاه حفر تونل (TBM) چگونه کار می‌کند؟
  • نیروی هوایی ارتش به علت مسائل آموزشی هیچ وقت زمین‌گیر نشد
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه