Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@11:58:18 GMT

کرم گلوگاه مهم‌ترین آفت جان درختان انار

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۵۹۱۳۷

مدیر جهادکشاورزی سربیشه گفت: مهم‌ترین آفت انار در این شهرستان کرم گلوگاه انار است که این آفت به محصول انار خسارت وارد می‌کند.

سید حسن رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهارکرد: سطح زیر کشت ۱۷۱ هکتار ( ۱۳۹ بارور و ۳۲ هکتار غیر بارور) با پیش بینی تولید ۱۰۰۰ تن که با توجه به سرمازدگی باغات انار کاهش ۴۰ درصدی محصول نسبت به سال گذشته داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مهم‌ترین آفت انار در شهرستان کرم گلوگاه انار است که این آفت به محصول انار در دو مرحله درختی و انباری به طور متوسط تا 45 درصد خسارت می‌زند.

مدیر جهادکشاورزی سربیشه در خصوص مبارزه با کرم گلوگاه انار تصریح کرد: توصیه می‌شود در زمان برداشت میوه‌های سالم انار، میوه‌های آلوده جمع‌آوری شوند.

رضوی ادامه داد: پس از جمع‌آوری میوه‌های آلوده از محیط باغ خارج و منهدم شوند چرا که این کار موجب کاهش آلودگی انار در سال بعد می‌شود.

وی بیان کرد: خسارت عمده این آفت مربوط به تغذیه لاروهای جوان است که با ایجاد سوراخ در محوطه داخلی تاج و نفوذ به داخل میوه انار از پوست و دانه‌های میوه تغذیه می‌کند.

مدیر جهادکشاورزی سربیشه اضافه کرد: وجود لارو و تخم آفت در میوه‌های به ظاهر سالم برداشت شده در انبار نیز باعث توسعه آفت در انبار می‌شود، فرآیند پوسیدگی و ترشیدگی میوه و در حالت پیشرفته انبوه اسپورهای کپک سیاه و سبزآشکار می‌شود.

رضوی اظهارکرد: در این مرحله سوسکهای میوه خوار نیز موجب تسریع پوسیدگی می‌شوند که از جمله روش‌های مختلف مبارزه با این آفت شامل؛ بهبود و ایجاد باغات با شرایط زراعی مناسب، جمع‌آوری میوه‌های باقیمانده روی درختان یا ریخته شده روی زمین و دفن یا سوزاندن آنها و استفاده از تله‌های فرمونی به منظور تعیین زمان ظهور و اوج پرواز آفت است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راه‌های مبارزه با این افت رهاسازی زنبور تریکوگراما است که تخم‌های آفت را داخل تاج پارازیته می‌کند، اضافه کرد: این مبارزه در سطح 6 هکتار در شهرستان انجام شده است و رهاسازی زنبور تریکو گراما سوش کرم گلوگاه انار به میزان 100 گرم پیش شفیره زنبور در هکتار( معادل یک هزار عدد تریکو کارت یکصدم گرمی) در ١٠ نوبت رهاسازی است.

مدیر جهادکشاورزی سربیشه گفت: جمع آوری میوه های باقیمانده روی درختان یا ریخته شده روی زمین و دفن یا سوزاندن آنها و استفاده از تله‌های فرمونی به منظور تعیین زمان ظهور و اوج پرواز آفت است.

رضوی ادامه داد: حذف پرچم به منظور جلوگیری از تخمگذاری پروانه ماده لابلای پرچم‌ها به وسیله دستگاه پرچم زدا یا گل گرفتن گلوگاه انار است.

وی تصریح کرد: آفت کرم گلوگاه انار، تخم‌های خود را داخل تاج میوه می‌گذارد و به همین دلیل مبارزه شیمیایی با آن تقریباً غیرممکن است و از طرفی سمپاشی در باغ‌های انار سبب از بین رفتن حشرات مفید و در نتیجه طغیان سایر آفت‌ها بخصوص کنه‌ها می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی سربیشه یادآور شد: در راستای مدیریت کرم گلوگاه انار در شهرستان سربیشه، برگزاری کلاس‌های آموزشی، بررسی پراکنش و میزان خسارت آفت در نقاط مختلف شهرستان، توسعه مبارزه بیولوژیک در سطح شهرستان، افزایش سطح مبارزه مکانیکی با کرم گلوگاه انار در شهرستان و بهبود و اصلاح باغات انار شهرستان انجام شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۹۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران درباره کشف پیکر قاضی بابلی در شهرستان آمل، گفت: این موضوع به‌عنوان مرگ مشکوک کالبدگشایی شده که درحال بررسی است.

به گزارش مشرق، با اعلام روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران، خبری مبنی بر کشف پیکر قاضی شهرستان بابل در شهرستان آمل مازندران داغ شد که گفته شده به قتل رسیده است.

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در همین خصوص اظهار کرد: این موضوع به‌عنوان مرگ مشکوک کالبدگشایی شده است.

وی افزود: بررسی‌های لازم در این زمینه درحال انجام است که درصورت رسیدن به نتیجه اطلاع‌رسانی می‌شود.

مرحوم مهران رحیمی قاضی سابق دادگستری، ۵۲ ساله اهل روستای دونه‌سر بابل، وکیل پایه یک دادگستری استان تهران و بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری دادگاه ولنجک تهران بوده که سال گذشته بازنشسته شده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • کشف قاچاق چوب در پارسیان
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • تاکید بر مبارزه با ساخت و ساز‌های غیرمجاز دماوند
  • گلوگاه‌های فساد را ببندید
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند
  • کشف بیش از ۸ کیلوگرم تریاک در خلیل آباد
  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟