Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@05:44:52 GMT

سازمان منابع طبیعی تبدیل به وزارت‌ شود

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۶۰۱۷۴

سازمان منابع طبیعی تبدیل به وزارت‌ شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بهترین راهکار برای توجه به مسائل جهانی و ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور این است که منابع طبیعی کشور تبدیل به یک وزارتخانه شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، خداکرم جلالی در همایش بررسی ساختار تشکیلاتی محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی ایران که ظهر امروز در سالن امام خمینی(ره) دانشکده کشاورزی کرج برگزار شد اظهار داشت: مسله آب بحرانی نیست که در آینده با آن روبه‌رو شویم بلکه این بحران در حال حاضر وجود دارد و نیاز است در مورد این بحران یک تحول در سیاستگذاری‌ها و مدیریت مربوط به سرزمین شکل گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این بحران‌ها بیشتر از آن است که تشکلات منابع طبیعی و محیط زیست بتوانند کارساز باشند طبق اصل 10 قانون اساسی حفاظت از منابع طبیعی باید به عنوان وظیفه عمومی باشد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه نمی‌توان از دولت انتظار داشت که در این باره اقدام کند، ادامه داد: انجمن و تشکلات مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی در تمام دنیا برای رسیدن به هدف حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و مشارکت هرچه بیشتر مردمی فعال هستند که در کشور 2 انجمن وجود دارد که نتوانستند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی با بیان اینکه مشکلات محیط‌زیست, تغییر اقلیم وگرمایش زمین تنها مسئله ملی نیست و مربوط به کل جهان است, عنوان کرد: مسایل محیط‌زیستی و منابع طبیعی جزو مسائل زیربنایی کشور است که اگر این مسایل اصلاح نشود همه بناهایی که برپایه آن بنا شده نخواهد ماند.

جلالی اضافه کرد: آب، خاک و هوا سه عنصر مربوط به محیط زیست هستند که هر سه دارای مشکل هستند و ما از خط قرمزهای این سه عنصر عبور کردیم و برای ساماندهی آن باید اقداماتی انجام دهیم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم ضمانت اجرا و نظارت بر عملکردها و رویدادها است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع شاخص‌های محیط زیست کشوری را پایش و بررسی و آن‌ها را به مراجع رسمی معرفی و آن‌ها این پایش‌ها را اعمال می‌کنند.

جلالی با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی 960 هزار خانوار دامدار روستایی, عشایری و جنگل نشین وجود دارد، گفت: در حوزه چرای بی رویه دام و آسیب‌هایی که به جنگل‌ها و مراتع وارد می‌شود اگر دستگاه‌های نظارتی را کاهش دهیم در مسائل کلان و محیط زیست عقب می‌مانیم.

وی با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای توجه به مسایل جهانی و ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور این است که منابع طبیعی کشور تبدیل به یک وزارتخانه شود, بیان کرد: با عملی شدن این امر در حوزه منابع طبیعی و حفظ محیط زیست می‌‌توان فعال‌تر بود.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: برای آینده و حل مشکلات محیط زیست کشور بهترین راه حل این است که این مجموعه از اقتدار بیشتری برخوردار باشد و تبدیل منابع طبیعی به وزارتخانه می‌تواند راه گشا و بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینکه از بعد از انقلاب تا کنون میلیاردها تومان صرف آب‌های سطحی کشور شده است، اضافه کرد: مجموعه اعتبارات در این مدت برای سفره‌های زیرزمینی کمتر از نیم درصد بوده است که 55 درصد منابع آب‌هارا از منابع زیر زمینی گرفته‌ایم.

جلالی با بیان اینکه امروزه شاهد فرو نشست زمین در بعضی نقاط هستیم، عنوان کرد: این موضوع نشان می‌دهد باید به رویکرد آب در کشور توجه شود و به سفره‌های زیرزمینی هم توجه شود.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید حداقل 3 میلیون هکتار آبخیزداری در کشور صورت گیرد, تصریح کرد: در 125 میلیون هکتار برای تعادل سفره‌های زیرزمینی باید آبخیزداری صورت گیرد که از این مقدار حدود 99 میلیون هکتار باقی مانده است.

جلالی تاکید کرد: اگر با این روش سالی یک میلیون هکتار جلو برویم حدود 100 سال زمان نیاز داریم تا این آبخیزداری به پایان برسد.

وی با اشاره به دنبال کردن حل بحران‌های منابع طبیعی و زیست‌محیطی کشور اظهار داشت: 7 میلیون هکتار از اراضی کشور شیب‌دار هستند، در اغلب مناطق کشور شخم را در جهت شیب زمین می‌زنند و بیشترین فرسایش را در این مناطق داریم.

جلالی ادامه داد: 120 میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد و از این تعداد حدود 70 میلیون واحد دامی وابسته به مرتع هستند.

انتهای پیام/

R41451/P41362/S6,50/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۰۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد برارزاده ظهر شنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های اجرای شبکه‌های جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب با اشاره به عقب ماندگی خدمات فاضلاب در استان دلیل اصلی این مهم را عدم تأمین اعتبارات کافی برای انجام طرح‌های فاضلاب بیان کرد و گفت: رشد جمعیت در جهان عموماً و به خصوص در جهان سوم و محدودیت محیط و زمین برای زندگی، انسان‌ها را وادار کرده است که از طبیعت و هر آنچه در آن وجود دارد با دقت و احتیاط کامل استفاده کنند اما استفاده بی رویه از خوان گسترده طبیعت در طول سالیان متمادی، محیط زیست را با مشکل احیا مجدد روبرو ساخته و بسیاری از نعمت‌های موجود را با خطر نابودی مواجه کرده است.

وی افزود: ورود فاضلاب‌های خام انسانی از طریق چاه‌های جاذب به سفره آب‌های زیرزمینی و نیز از کانالهای روباز و سرپوشیده به آب‌های سطحی و در نهایت تخلیه به دریا و دریاچه‌ها، موجب آلوده شدن این منابع گشته و بشر را با خطر کمبود آب آشامیدنی سالم و نابودی اکوسیستم دریایی و سرانجام تخریب محیط زیست انسانی و طبیعی مواجه ساخته است.

مدیر عامل آبفا مازندران دفع غیر بهداشتی فاضلاب را علاوه بر آلودگی منابع آب، ایجاد مناظر ناخوشایند زیست محیطی و جلب حشرات ناقل موجب شیوع بیماری‌های متعدد گوارشی و سایر بیماری‌های میکروبی و انگلی خطرناک دانست.

برارزاده با اشاره به تصفیه فاضلاب از نقطه نظر اقتصادی که باعث کاهش هزینه‌های درمانی و هزینه‌های بهسازی محیط زیست خواهد شد، گفت: از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب‌ها نیز می‌توان در زمینه‌های مختلف از جمله آبیاری فضای سبز، کشاورزی و تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی بهره برد در همین راستا به دلیل کمبود نزولات جوی در کشور، استفاده از پساب برای کشاورزی می‌تواند قسمتی از نیاز آبی استان را جبران کند.

وی تصریح کرد: قرارگیری بخش عمده سرزمینی استان مازندران در نوار ساحلی بزرگترین دریاچه دنیا، اهمیت و لزوم ساماندهی فاضلاب را دوچندان کرده در همین راستا ۱۸ پروژه فاضلاب در شهرهای استان مازندران و سه پروژه جمع آوری شبکه فاضلاب در روستاهای استان در دست اجراست که پس از بهره برداری ضمن حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی و نیز حفظ سلامت جامعه می‌توان از پساب حاصله بیشترین بهره را داشت.

کد خبر 6089866

دیگر خبرها

  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست