Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پيش‌شرط‌هاي تغييرشکل نظام سياسي، توقف پروتکل الحاقي در صورت لغو برجام، پيشنهاد وزير خارجه فرانسه درمورد آغاز رايزني درباره پسابرجام ، الميادين مدعي شد: ايران مرزهاي زميني‌اش با کردستان عراق را بست، استقبال وزارت خارجه مصر پادشاه عربستان از استراتژي جديد آمريکا درقبال ايران، گفت‌وگوي ظريف با سي‌بي‌اس و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله اخبار سياسي ايسنا در روز يکشنبه، 23 مهر ماه 1396 است.
پيش‌شرط‌هاي تغييرشکل نظام سياسي
اخيرا يک نماينده مجلس با اشاره به اشکالات پيش‌آمده در نحوه تعامل دولت و مجلس، خواستار تغيير شکل نظام سياسي به نظام پارلماني شده است. اين تغيير گرچه نيازمند اصلاح قانون اساسي است اما اگر الزامات و پيش‌شرط‌هاي نظام پارلماني ناديده گرفته شود، کشور هزينه سنگيني بابت اين تغيير متحمل مي‌شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که توافق هسته‌اي به صورت مکرر توسط آمريکا نقض مي شود، گفت: کشورهاي 1+5 مخالف اقدامات آمريکا هستند.علي لاريجاني در ديدار با آرا بابلويان رئيس پارلمان ارمنستان به مذاکرات دو ساله هسته اي کشورمان اشاره کرد و گفت: اخيرا آمريکا به صورت مکرر توافقنامه هسته اي را نقض مي کند هر چند ساير کشورهاي 1+5 مخالف اقدامات آمريکا هستند اما اين رفتار آمريکاييان براي جهان مشکل ساز خواهد شد.
ظريف در گفت‌وگو با سي‌بي‌اس با بيان اينکه برجام هنوز يک پيروزي ديپلماسي است، گفت: هيچکس از اين پس در مذاکرات بلند مدت به دولت آمريکا اعتماد نخواهد کرد. وزير امور خارجه ايران که حدود دو سال براي حصول توافق هسته‌اي تلاش کرد، تاکيد دارد که اين توافق همچنان يک پيروزي ديپلماسي به شمار مي‌آيد چراکه تمام طرف‌هاي توافق غير از آمريکا به‌طور قوي پاي توافق ايستاده‌اند. وي در ادامه گفت که سخنراني ترامپ درباره ايران را به صورت زنده تماشا کرده و از طريق همتايان اروپايي‌اش از محتواي سخنراني آگاه بوده، به همين دليل صحبت‌هاي ترامپ براي او غافلگيرکننده نبوده است

رييس سازمان انرژي اتمي هشدار داد: اگر برجام به هم بخورد، اجراي پروتکل الحاقي را متوقف مي کنيم زيرا اکنون به طور داوطلبانه در حال اجراي آن هستيم و هنوز به تصويب مجلس نرسيده است. علي اکبر صالحي با رد مطالبه ناحق و غيرقانوني ترامپ درخصوص بازرسي از مراکز نظامي کشورمان گفت : ما به موافقت نامه پادمان و پروتکل الحاقي متعهديم، البته تا زماني که برجام پابرجا باشد چون اين پروتکل هنوز به تصويب مجلس نرسيده است و آن را داوطلبانه اجرا مي کنيم. وي در عين حال هشدار داد : ما نمي خواهيم وارد ميدان چالشي شويم و اعلام مي کنيم که ما را وادار به عکس العمل نکنند.
وزير امور خارجه فرانسه با بيان اينکه مي‌توان رايزني درباره پسابرجام را آغاز کرد، از کنگره آمريکا خواست تا توافق هسته‌اي با ايران را حفظ کند. ژان ايو لودريان وزير امور خارجه فرانسه پس از سخنراني روز جمعه دونالد ترامپ رييس جمهور آمريکا که در آن گفت پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تاييد نخواهد کرد، در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه، اظهار داشت: ما به طور جدي اميدواريم که کنگره که اکنون مسئول از بين رفتن احتمالي توافق هسته‌اي است آن را نابود نکند.

وزير امور خارجه پيشين آمريکا با بيان اينکه ترامپ آمريکا را حقير و احمق جلوه مي‌دهد گفت: تهديد ترامپ براي خروج از توافق هسته‌اي خطرناک است . هيلاري کلينتون در گفت‌وگو با شبکه سي‌ان‌ان تهديد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور اين کشور براي خروج از توافق هسته‌اي با ايران را خطرناک دانست و گفت: اين اقدامات ترامپ موجب تضعيف اعتبار تعهدات آمريکا در قبال ديگر ملت‌ها مي‌شود. کلينتون گفت: اصرار ترامپ براي عدم تاييد توافق با ايران با وجود تاکيد شواهد بر پايبندي ايران به تعهداتش باعث تحقير و احمق جلوه دادن آمريکا مي‌شود و بازي کردن در زمين ايران است.

الميادين مدعي شد: ايران مرزهاي زميني‌اش با کردستان عراق را بست. پس از برگزاري رفراندوم در کردستان عراق، در تاريخ دوم مهرماه ، کيوان خسروي، سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به برگزاري جلسه فوق‌العاده اين شورا که به منظور بررسي درخواست دولت مرکزي عراق در خصوص انسداد مرزهاي کشورمان با اقليم کردستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به موثر واقع نشدن تلاش‌هاي سياسي خيرخواهانه کشورمان و اصرار مسوولان اقليم کردستان براي برگزاري رفراندوم در اين منطقه با در خواست دولت مرکزي عراق مرزهاي هوايي ايران بر روي پروازهايي که مبداء آن اقليم کردستان است مسدود شد. وي افزود: بر اساس اين تصميم کليه پروازهاي ايران به مقصد فرودگاه‌هاي اقليم کردستان نيز متوقف شده است.
در پي انتشار خبر بسته شدن مرزهاي زميني‌ ايران با کردستان عراق سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که هيج‌گونه: تحول جديدي در ارتباط با وضعيت مرزهاي ايران و اقليم کردستان ايجاد نشده است. بهرام قاسمي خاطر نشان کرد: همان طور که پيش از اين اعلام کرده‌ايم ما مرز هوايي خود را بر منطقه اقليم کردستان به درخواست دولت مرکزي عراق مسدود کرده‌ايم و تا آنجا که اطلاع دارم هيچ‌گونه اتفاق جديدي در اين زمينه رخ نداده است.
درهمين ارتباط يک پايگاه خبري مدعي شد که سردار قاسم سليماني به منظور گفت‌وگو در مورد بحران همه‌پرسي وارد اقليم کردستان عراق شد. پايگاه خبري سوئيس اينفو امروز يکشنبه به نقل از يک منبع کرد مدعي شد که سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس ايران به منظور گفت‌وگو در مورد بحران به وجود آمده ميان مقامات کرد و دولت مرکزي عراق بعد از اجراي همه پرسي استقلال وارد کردستان عراق شده است.

پادشاه عربستان در تماس تلفني با رئيس جمهور آمريکا از رويکرد جديد وي در برابر ايران استقبال کرد. ملک سلمان پادشاه عربستان روز شنبه در تماس با دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا ضمن استقبال از استراتژي جديد وي براي مقابله با ايران، از واشنگتن براي همکاري با همپيمانان خود به منظور تحقق صلح و ثبات جهاني و مقابله با تروريسم قدرداني کرد. همچنين وزارت امور خارجه مصر با استقبال از استراتژي جديد رييس‌جمهور آمريکا در قبال ايران مدعي شد: ما استراتژي آمريکا در قبال ايران را از نزديک دنبال کرده‌ايم که منجر به بي‌ثباتي در کشورهاي منطقه شده و بر امنيت اعراب و امنيت منطقه خليج(فارس) تاثر گذاشته است.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۱۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر

با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، هیچ یک از مقامات چینی به بدرقه وزیر امور خارجه آمریکا را در فرودگاه پکن نرفتند و فقط نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین رئیسش را بدرقه کرد.

آنتونی بلینکن اخیراً به چین سفر کرد ولی از همان دقایق اولیه حضور او در چین باعث سردرگمی کارشناسان شد. به ویژه، گارلند نیکسون، کارشناس علوم سیاسی، در مصاحبه با ایزوستیای روسیه اشاره کرد که بسیار می‌گوید که وزیر امور خارجه به شانگهای وارد شد، نه به پکن.

این موضوع به دلیل عدم اهمیت سفر بلینکن برای رسانه‌های چینی بود که پوشش چندانی به عمل نیاوردند.

نیکسون خاطرنشان می‌کند که یک پروتکل دیپلماتیک می‌تواند نشان دهنده عدم احترام مناسب به هیئت آمریکایی باشد. این کارشناس تاکید می‌کند که پروتکل دیپلماتیک برای چین بسیار مهم است و این کشور از آن برای بیان اظهارات سیاسی استفاده می‌کند.

علاوه بر این، در فیلم ملاقات بلینکن پس از ورود به چین، بینندگان متوجه شدند که مراسم به اصلاح استقبال از او بدون پروتکل‌های دیپلماتیک یعنی بدون فرش قرمز و یک هیئت بزرگ استقبال کننده چینی برگزار شد.

 به نظر می‌رسد مقامات چینی می‌دانستند بلینکن با چه هدفی به این کشور سفر کرده است. چرا که او در دیدار با همتای چینی خود طبق معمول زبان تهدید و امر و نهی علیه پکن را اتخاذ کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل کافه بین‌الملل

دیگر خبرها

  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • دیدار و گفت‌‌وگوی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با نماینده ویژه پوتین
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟