Web Analytics Made Easy - Statcounter

مبنای طرح ثبت گوشی تلفن همراه و تجهیزات داری سیمکارت، ردیابی کالای مجاز با استفاده از شبکه مخابراتی کشور و عدم ارائه خدمت به تجهیزات غیر مجاز است؛ بنابراین رویکرد طرح کنترل در سطح مصرف می¬باشد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به منظور تشخیص دقیق تجهیز قاچاق از غیرقاچاق، نیازمند ردیابی تجهیز قانونی می­باشیم و برای ردیابی هر کالا به شناسه رهگیری نیازمندیم که مهمترین ویژگی این شناسه یکتا بودن و امکان انتصاب آن به کالاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تجهیزان دارای سیمکارت تحت پوشش استاندارد جهانی (GSM)، این شناسه به­طور پیش­فرض وجود دارد که همان IMEI است. به منظور افزایش کارایی، لازم است که خدمات اپراتوری به گوشی­های غیرمجاز محدود گردد، بنابراین شناسه رهگیری باید توسط اپراتور قابل شناسایی باشد که این موضوع نیز مؤید استفاده از IMEI است.

اما تجربیات گذشته ایران و سایر کشورهای جهان مبین کافی نبودن شناسه IMEI برای این اقدام است. دلیل اصلی این مسئله، قابل جعل بودن IMEI می­باشد. در نتیجه نیازمند شناسه دیگری هستیم که دو ویژگی یکتا بودن و قابل شناسایی بودن توسط اپراتور را دارا باشد. برای این منظور، ترکیب دوگانه شماره سیمکارت و IMEI مدنظر خواهد بود. با توجه به اینکه هر تجهیز ممکن است در طول زمان از سیمکارت­های متعدد استفاده نماید این ترکیب دوگانه متغیر بوده و باید توسط فرد یا سازمانی مدیریت گردد. بهترین گزینه برای تشکیل این دوگانه مالک تجهیز می­باشد؛ بنابراین برای اجرای صحیح طرح نیازمند ثبت مالکیت خواهیم بود.

به منظور ثبت مالکیت برای کلیه تجهیزات ارتباط سیار، سند الکترونیکی متشکل از مثلث شناسه IMEI، شماره سیمکارت و کد ملی برای این تجهیزات ایجاد می­گردد. بر این اساس، سامانه همتا، به­منظور سهولت در ثبت سیستمی کلیه نقل و انتقالات مالکیتی تجهیزات مذکور اجاد خواهد شد. در این سامانه برای تمام مالکین یک کارتابل الکترونیکی ایجاد می­گردد که به واسطه آن امکان ثبت نقل و انتقال و مدیریت دسترسی­های تجهیزات و سیمکارت­های تحت مالکیت میسر می­شود.

ایجاد کارتابل و دسترسی به سامانه همتا از طریق کانال­های ارتباطی شش­گانه امکان­پذیر است. این کانال­ها عبارتند از: سامانه USSD، سامانه پیامکی، سامانه مرکز ارتباط تلفنی ثابت و همراه، پورتال اینترنتی سامانه همتا، مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی پست، دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر ICT روستایی و مرکز تماس سامانه همتا.

اپراتورها در هنگام ارائه خدمت به تجهیزات متقاضی خدمت، ایتدا IMEI تجهیز را بررسی کرده و در صورت ثبت نبودن IMEI در سامانه همتا، ارائه خدمت به آن را محدود می­نمایند. اپراتورها علاوه بر بررسی IMEI، اطلاعات سیمکارت را نیز بررسی می­کنند و در صورت جعل یک IMEI ثبت شده بر روی یک تجهیز قاچاق توسط افراد مختلف، از طریق چک کردن سیمکارت، استفاده­کننده غیرمجاز شناسایی شده و ارائه خدمت به او را محدود می­‌نماید.

عنوان

سال

تعداد خط واگذار شده

150 میلیون

تعداد خط فعال

75 میلیون

برآورد میزان نیاز سالانه گوشی تلفن همراه

حداقل 15 میلیون

میزان تولید داخلی

حداکثر 1.5 میلیون

میزان تأمین از خارج

13.5 تا 15 میلیون

میزان واردات رسمی

1 – 1.5میلیون

میزان قاچاق

13 – 13.5 میلیون (%85 الی 90%)

ارزش قاچاق (به ازای هر گوشی 165 دلار)

بیش از 2 میلیارد دلار معادل 7 هزار میلیارد تومان

زیان حاکمیت (حداقل 14% مالیات و عوارض گمرکی)

بیش از 1000 میلیارد تومان

حداقل زیان حاکمیت از قاچاق گوشی تلفن همراه

بودجه سال 95 وزارت صنعت، معدن و تجارت

بودجه سال 95 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

1000 میلیارد تومان

646 میلیارد تومان

374 میلیارد تومان

فواید طرح

· اجرای سیاست­های اقتصاد مقاومتی (رعایت استاندارد، شفافیت در توزیع، مدیریت مخاطرات اقتصادی، جلوگیری از فعالیت­های فسادزا، اصلاح نظام درآمدی)

· تحقق درآمدهای دولت

· جلوگیری از فرار مالیاتی واردکنندگان از مبادی غیر رسمی

· جلوگیری از سرقت و حوادث و افزایش امنیت گوشی­ها

· ایجاد اشتغال در نمایندگی­های رسمی

· ایجاد رغبت در سرمایه­گذاری

· برخورداری مصرف­کننده از خدمات پس از فروش

· تضمین ایمنی گوشی و سلامت مردم

· امکان ردیابی و شناسایی سیمکارت­های بیگانه و تلفن­های ثبت نشده

موانع موجود برای تحقق طرح

· ریسک­گریزی و عدم اهتمام جدی در سطوح بالای وزارتخانه­های مربوطه

· فعالیت­های احتمالی مخالف رسانه­ای از طرف قاچاقچیان


منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۴۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد

به‌نظر می‌رسد HTC روی گوشی جدیدی کار می‌کند که احتمالاً به‌زودی عرضه خواهد شد. این گوشی در گیک‌بنچ رؤیت شده و گواهی بلوتوث SIG را دریافت کرده است.

گوشی جدید اچ‌تی‌سی شناسه‌ی 2QDA100 را دارد و احتمالاً جانشین U23 خواهد بود؛ بنابراین، می‌توان حدس زد که با نام U24 یا U24 Pro معرفی شود. گوشی جدید HTC در بخش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ به‌ترتیب امتیاز ۱٬۰۹۵ و ۳٬۰۰۶ را کسب کرده است.

انتظار می‌رود که گوشی ۲۰۲۴ اچ‌تی‌سی به تراشه‌ی اسنپدراگون ۷ نسل ۳ مجهز باشد که پردازنده‌ی مرکزی ۸ هسته‌ای و گرافیک Adreno 720 در آن قرار دارد. این گوشی احتمالاً ۱۲ گیگابایت رم خواهد داشت و سیستم‌عامل اندروید ۱۴ را اجرا خواهد کرد.

گوشی HTC مدل U23 از تراشه‌ی اسنپدراگون ۷ نسل ۱ استفاده می‌کرد؛ بنابراین، انتظار داریم که سری U24 عملکرد بهتری داشته باشد. گواهی Bluetooth SIG تأیید می‌کند که این دستگاه از بلوتوث ۵٫۳ پشتیبانی می‌کند.

مشخصات کامل گوشی جدید HTC هنوز اعلام نشده‌اند؛ اما احتمالاً این محصول شباهت‌های بسیاری با نسل قبل خود خواهد داشت؛ مانند نمایشگر ۶٫۷ اینچی اولد با وضوح +FHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و مقاومت در‌برابر گرد‌و‌غبار و آب با استاندارد IP67.

باتری U24 ممکن است پرظرفیت‌تر از باتری ۴٬۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی موجود در سری U23 باشد. درحال‌حاضر، جزئیاتی درباره‌ی قیمت گوشی جدید اچ‌تی‌سی و زمان عرضه‌ی آن موجود نیست.

منبع: زومیت

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • گواردیولا: اتفاقی که برای لیورپول افتاد ممکن است برای ما هم بیفتد، آنها را ستایش می کنم / زیرنویس فارسی
  • اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد
  • ماجرای واژگونی وحشتناک ام وی ام X55 چه بود؟
  • آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز
  • تصویری ترسناک از خورشید در آسمان چین؛ چه اتفاقی افتاده؟
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • اتفاقی که مورایس را به اسلام مشرف کرد
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • کلوپ: کی گفته ممکن نیست قهرمان شویم!
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا