Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@18:18:37 GMT

گذر از خشکسالی با تدبیر و هم افزایی ملی

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۷۰۹۵۵

گذر از خشکسالی با تدبیر و هم افزایی ملی

تهران- ایرنا- قرار گرفتن ایران در منطقه خشک به ایجاد بحران آب در آن دامن زده است و خشک شدن تالاب ها، کاهش سطح سفره های زیرزمینی و کاهش روان آب در رودخانه ها از مهم ترین نمودهای خشکسالی در کشورمان محسوب می شود که گذر از این بحران عزمی ملی را طلب می کند.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح دوشنبه 24 مهر 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** آب؛ مایع حیات بخش
آب پس از هوا به عنوان حیاتی ترین عنصر شناخته می شود، بنابراین دسترسی به آب پاک و سالم همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوامع بشری از گذشته تاکنون بوده و این امر نشان دهنده آن است که همواره می بایست که بیش از پیش در حفظ این نعمت خدادادی کوشید.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «ایران به ورشکستگی آبی رسیده است»، نوشت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست که روز گذشته به دعوت اتحادیه انجمن‌های علمی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج حاضر شده بود، انجمن‌های علمی را عامل ورشکستگی آبی ایران معرفی کرد. عیسی کلانتری که پیش از این ریشه بحران آب و خاک کشور را سیاست‌گذاری‌های غلط در حوزه مدیریت منابع آب و کشاورزی می‌دانست.

مجید مخدوم رییس انجمن علمی ارزیابی محیط زیست در گفت‌ و‌گو با «ایران» گفت: گرفتاری ما این است که هیچ دولتمردی حاضر نیست حرف متخصصان را گوش کند، آقای کلانتری که سه سال قبل ترکیب ستاد احیای دریاچه را با 600 نفر کارشناس بدون دعوت از حتی یک کارشناس اکولوژی بستند، ایشان خودشان به انتقادات ما پاسخی دادند؟ مخدوم افزود: وقتی برای ساخت شفارود و واگذاری جزیره آشوراده و دهها طرح دیگر هشدار دادیم کدام مقام مسئولی حرف ما را شنید؟

روزنامه «اطلاعات » در گفت وگویی با عمادی مشاور سازمان ملل و مشاور وزیر جهاد کشاورزی با عنوان «درک مشترک؛ اکسیر نجات از بحران آب»، آورد: برای خروج از این شرایط چند پیش شرط لازم داریم. باید با ابزار عقلانیت روبرو شویم. عقلانیتی که از شور و احساسات در آن خبری نیست و یک محیط گفتمان مناسب بین همه ذی‌نفعان را در شرایط مطلوب پیش روی ما قرار می‌دهد. در این فضای عقلانی درباره شرایط غلو نخواهد شد. باید گفتمان منطقی و علمی را مسلط کرده و دیدگاه امنیتی را کنار بگذاریم. نباید به دنبال معجزه بود و بحث را به جایی برسانیم که دنبال عصای موسی باشیم. تکیه بر روش‌های زود بازده سبب می‌شود که گروهی در شرایط بحران آب، نسخه‌های هیجانی و احساسی بپیچند؛ دولت نهم و دهم مملو از این نسخه‌ها بود و نتایج آن را در قالب ایده هایی همچون انتقال آب از دریای مازندران.

در ادامه می خوانیم: بارور کردن ابرها، استفاده از قدرت مغناطیس برای انحراف ابرها و استفاده از آب‌های ژرف همگی به عیان دیدیم؛ در این شرایط مسیر گفتمان بسته می‌شود و همه دنبال معجزه خواهند بود. در ایران همواره این تفکر غالب است که به کمک تکنولوژی می‌توان مسایل آب را حل کرد. به همین دلیل همواره در ملاقات با مسئولان سایر کشورها، مدیران بخش آب یا دغدغه‌مندان این حوزه فقط به دنبال وارد کردن تکنولوژی هستند و حاضر نیستند متدولوژی خود را تغییر دهند.

روزنامه «شرق» با انتشار عنوان «تداوم خشکسالی بسیار شدید در 12 استان» به نقل از شاهرخ فاتح رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، نوشت: با توجه به شاخص SPEI ١٢‌ماهه منتهی به پایان شهریور 96، در اغلب مناطق کشور شاهد خشکسالی خفیف و متوسط هستیم. در بازه کوتاه‌مدت ١٢‌ماهه، استان‌های خوزستان و جنوب ایلام با خشکسالی بسیار شدید مواجه و شمال بوشهر، جنوب کهگیلویه‌و‌بویراحمد، بخش‌هایی از فارس، خراسان‌شمالی، گلستان، زنجان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، خراسان‌رضوی، یزد، شمال و شرق کرمان، خراسان‌جنوبی و سیستان‌و‌بلوچستان دچار خشکسالی شدید هستند و حتی در برخی موارد خشکسالی بسیار شدید مشاهده می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: در مقیاس بلندمدت پهنه‌های بسیار وسیعی از کشور درگیر خشکسالی است و خشکسالی شدید و بسیار شدید در استان‌های تهران، البرز، قزوین، فارس، خراسان‌رضوی، شمال و جنوب کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خوزستان، بوشهر، کرمان، کرمانشاه، یزد و سمنان تداوم دارد.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با درج عنوان «یک جرعه آب یک دنیا سلامتی»، آورد: تصور کنید در یک ظهر تابستان پس از چند ساعت فعالیت و تلاش به خانه بازگشته‌اید، هیچ‌چیز مانند یک لیوان آب آشامیدنی دلچسب و گوارا خستگی را از تن شما به در نمی‌کند و طراوت و شادابی به شما نمی‌دهد! با توجه به این که بیش از 60 درصد ساختمان بدن انسان از آب تشکیل شده است مصرف مستمر آب می‌تواند موجب افزایش مقاومت بدن انسان، رفع خستگی، کاهش احتمال سرطان، تسهیل در امر هضم غذا، شادابی و طراوت پوست، ایجاد احساس مطلوب روانی و... شود.

در ادامه آمده است: پس از هوا، ضروری‌ترین عنصر حیات آب است، به همین دلیل دسترسی به آب پاک و سالم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوامع بشری از دیرباز تاکنون بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن از طریق آب انجام می شود، به همین دلیل کمبود آب و نرسیدن به موقع آب به سلول‌های بدن موجب آسیب‌های جدی در بدن می‌شود. آب معدنی همان آب چشمه است که با عبور از طبقات و لایه‌های کوه‌ها به طور طبیعی تصفیه شده و هنگامی که به سطح زمین می‌رسد جوش و خروش درآمده و اکسیژن فراوانی دریافت می‌کند.

** تغذیه؛ شاخصه ای موثر در تندرستی و حفظ سلامت
16 اکتبر به عنوان روز جهانی غذا نام گرفته است. رژیم غذایی کامل و مناسب در علم تغذیه به عنوان شاخصه ای مهم در حفظ تندرستی همگان محسوب می شود. در یک الگوی تغذیه ای ایده آل می توان با گنجاندن تمام گروه های غذایی مفید مانند میوه، سبزیجات و غلات در آن و حذف خوراکی های مضر مانند شکر و نمک، سلامت تمام افراد جامعه را تضمین کرد.

روزنامه «ایران» در گفت وگویی با نظام نهرینی و با عنوان «حال مزاجی‌تان چطور است؟» آورد: نمی‌توان ادعا کرد که طب سنتی پاسخگوی تمام نیاز‌های پزشکی بشر است و هیچ ادعایی هم در مورد درمان همه بیماری‌ها ندارد، همان‌طور که طب جدید نیز از درمان همه بیماری‌ها ناتوان است. اما بهتر است بدانیم که رویکرد و اساس تشخیص و درمان بیماری در این دو طب کاملاً متفاوت است. بحث اصلی طب سنتی «اعتدال» است؛ این اعتدال خاص هر فردی است و از یکی به دیگری متفاوت است. انسان زمانی سالم است که در اعتدال وجود خود قرار بگیرد و از این اعتدال خارج نشود.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: اگرچه طب سنتی علاوه بر پیشگیری، در زمینه درمان هم مفید و مؤثر است اما اوج قدرت این شاخه از طب در پیشگیری است و در مباحث بسیاری، بر اصول پیشگیری و حفظ صحت تأکید می کند. یکی از مهم‌ترین مسائل در بحث حفظ صحت نیز موضوع تغذیه است. طب سنتی معتقد است با اصلاح سبک تغذیه می‌توان به ارتقای سلامتی در جامعه کمک کرد. تدابیر حفظ صحت و درمان در طب سنتی و بومی ایران، بر اساس اصل مزاج شناسی استوار است. به عبارت ساده‌تر پیشگیری، تشخیص و درمان براساس مزاج فرد برنامه‌ریزی می‌شود. به این معنا که ابتدا مزاج فرد شناسایی می‌شود و با توجه به نقش زمان، مکان، فصول سال و مصرف غذاها پزشک با کمک به طبیعت ضعیف شده فرد سعی می‌کند او را از این وضعیت برهاند و به اعتدال طبیعی خودش برساند.

روزنامه «آرمان» با انتشار عنوان «جایگزین‌ خوش عطر و طعم برای نمک»، نوشت: نمک یکی از پر استفاده‌ترین مواد در جهان است که برای بهبود مزه‌غذا در پخت‌وپز مصرف می‌شود. نمک منبع موادمعدنی است، که در دوزهای اندک، به بدن در حفظ تعادل الکترولیت‌ها و دیگر فرایندهای مهم حافظ سلامت انسان کمک می‌کند. مشکل از آنجایی ناشی می‌شود که ما به‌طور معمول بیش از حد نمک مصرف می‌کنیم و اغلب عوارض جانبی آن را نادیده می‌گیریم.

در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه در نگاه نخست ممکن است بی‌ضرر به‌نظر برسد، اما مصرف بیش از حد نمک با گذشت زمان می‌تواند به مشکلات التهابی، قلبی‌وعروقی و کلیوی منجر شود.بر همین اساس است که مصرف روزانه نمک باید محدود باشد. برای تحقق این هدف شما می‌توانید میزان مصرف غذاهایی که حاوی نمک هستند را کاهش دهید و همچنین ادویه‌های دیگر را جایگزین آن کنید. در ادامه با برخی ادویه‌ها که می‌توانند در این مسیر کمک حال باشند، بیشتر آشنا می‌شوید.

این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان «تغذیه مناسب برای تقویت حافظه»، آورد: فردی را تصور کنید که مدت 8 سال هم‌اتاقی شما بوده است، اما شما هنوز اسم او را به‌درستی به‌خاطر ندارید. آیا واقعا به‌خاطرآوردن نام او این‌قدر سخت است یا اینکه کلا درمورد همه‌چیز فراموشکارید و حتی ممکن است جلسه‌ مهم کاری خود را نیز فراموش کنید؟ اگر این‌طور است، بهتر است برای کمک به خودتان دست‌به‌کار شوید. در ادامه به موادغذایی‌ای برای تقویت حافظه اشاره می‌شود.

در ادامه این گزارش می خوانیم: افرادی که به‌شدت دنبال رژیم غذایی کم‌کربوهیدارت هستند، باید مواد غذایی مناسبی را برای رساندن مواد مفید به مغز جایگزین کنند. گوجه‌فرنگی یکی از منابع بسیار مفیدی است که می‌تواند جایگزین کربوهیدارت‌ها در رژیم غذایی شود. گوجه‌فرنگی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که برای ماهیچه‌ها و کاهش قند خون بسیار مفید است. همچنین این گیاه سرشار است از ویتامینA و C و مواد آنتی‌آکسیدان.

روزنامه «ابتکار» با انتشار عنوان «نمک نان ایرانی 3 برابر حد مجاز است» به نقل از سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، نوشت: در برخی موارد شاهد استفاده از جوهر قند با همین عنوان یا با عنوان مخمر در نان هستیم که بخشی از بیماری‌های گوارشی مردم به همین دلیل است. یکی از تاکیدهای ما کاهش مصرف نمک بود که خوشبختانه توانستیم میزان آن را کاهش دهیم. در شکر نیز باید اقدامی انجام دهیم. چرا که روزانه 85 گرم شکر مصرف می‌کنیم. این در حالیست که حداکثر میزان مصرف شکر در روز باید 60 گرم باشد و این یعنی اینکه ما باید میزان مصرف شکر را در کشور 25 درصد کاهش دهیم.

در ادامه این مطلب آمده است: به دلیل مصرف زیاد شکر است که کودکان‌مان چاقند و بیش از 45 درصد از مردم کشور نیز اضافه وزن دارند. اگر 80 درصد مرگ ایرانیان به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است، این یعنی ما باید در سبک زندگی و تغذیه خود تجدید نظر کرده و نمک، شکر و روغن کمتری مصرف کنیم. از طرفی از روغن جامد استفاده نکنیم. البته باید توجه کرد که دولت موظف است میزان اسید چرب ترانس را در روغن‌ها به صفر برساند.

**امام سجاد(ع)؛ راوی پیام عاشورا و آموزگار معارف الهی
برخی از مورخان 25 محرم را سالروز شهادت، امام زین العابدین(ع) می دانند. امام سجاد(ع) با شجاعت و روشنگری هایش پیام نهضت عاشورا را در تاریخ جاودان ساخت و نقشی تاثیرگذار در زنده نگاه داشتن حقیقت قیام عاشورا داشت و معارف و آموزه های الهی را با مناجات ها و نیایش های خویش به آیندگان منتقل کرد.

روزنامه «ایران» در یادداشتی با قلم اسماعیل علوی و با عنوان «خشونت زدایی پیام عاشورا»، نوشت: به روایت برخی از مورخان، بیست و پنجم محرم‌الحرام مصادف با شهادت حضرت علی بن الحسین، امام زین العابدین(ع) است. آن حضرت(ع) در دشوارترین شرایط، مسئولیت خطیر امامت و رهبری جامعه راعهده‌دار شد و با شیوه‌ای بدیع، وجدان‌ها را مخاطب قرار داده و با سلاح «اشک» و «دعا» اجتماع آمیخته به «جهل» و «خشونت» را به مسیر«آگاهی» و بیداری «عاطفه» کشاند، چراکه اجتماع مسلمین پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) راهی را که رسالت خاتم برایش ترسیم کرده بود، نپیمود و منحنی انحراف رفته رفته به رجعت عادات جاهلی انجامید.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: در این شرایط که خلافت اسلامی به جای فرهنگ اسلامی در حال توسعه بود و مناطق جدیدی را به قلمرو خود می‌افزود، جمعیت مسلمانان جایگیر در جغرافیای اسلامی در سطح نگران‌کننده‌ای ازمعنویت و آرمان‌های متعالی تهی شده و شریعت محمدی(ص) در معرض استحاله و فروپاشی قرار داشت. امام سجاد(ع) در چنین وضعیتی با تکیه بر رخداد عاشورا و در راستای رسالت محمدی(ص) الگوهای زیست مسلمانی و جایگاه رهبری امت اسلامی را تبیین نموده و به بازتعریف معیارهای آن پرداخت تا آحاد مسلمان فرصت انتخاب راه از بیراهه را یافته و در نتیجه خودآگاهی ایمانی به مناسبات «حق» و «تکلیف» در یک جامعه اسلامی واقف شوند.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «مؤلفه های «جنگ نرم» در سیره مبارزاتی امام سجاد(ع)» را منتشر کرد و نوشت: دوران امامت امام سجاد(ع)، دورانی پراختناق بود؛ آن‌گونه که مجالی برای بیان حقیقت و تشریح آموزه‌های ناب اسلامی از سوی آن حضرت، وجود نداشت. افزون بر این، جنگ بر سر قدرت و نفوذ زبیریان در حجاز و تقابل آن ها با بنی‌امیه، امید به قیام مؤثر علیه حاکمان جبار وقت را از بین برده بود و امام سجاد(ع)، باید در چنین شرایطی، ضمن حفظ جان شیعیان و عبور دادن آن ها از این پیچ خطرناک تاریخی، زمینه را برای گسترش مفاهیم ناب اسلامی، آماده می‌کرد. راهبرد امام(ع) برای گذر از چنین دوره‌ای، دوری گزیدن از هیاهوی طالبان قدرت و پرداختن به موعظه و ارشاد امت بود.

در ادامه می خوانیم: با رعب و اختناق شدیدی که در جامعه حکمفرما شده و با کنترل و تسلط شدیدی که حکومت جبار اموی بر قرار کرده بود، هر گونه جنبش و حرکت مسلحانه، پیشاپیش محکوم به شکست بود و کوچک ترین حرکت از دید جاسوسان دستگاه اموی پنهان نمی‌ماند؛ آن ها حتی از جزئی‌ترین وقایعی که در بیت امام سجاد(ع) می‌گذشت هم، به وسیله جاسوسان شان، اطلاع پیدا می‌کردند. طبیعی است که در چنین شرایط پرخفقانی که حتی شهادت امام(ع) هم نمی‌تواند تغییری در جامعه ایجاد کند، نمی‌توان دست به قیام زد.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «بازتاب خطبه امام سجاد علیه السلام در شام»، نوشت: روز بیست وپنجم محرم الحرام به روایتی سالروز شهادت حضرت سید الساجدین امام زین العابدین علیه السلام است. همانگونه که در سالروز ولادت این امام همام اختلاف نظر روایی هست، در سالروز شهادت آن حضرت نیز اختلاف نظر وجود دارد و البته روایت دوازدهم محرم به عنوان روز شهادت سید الساجدین مشهور‌تر است.

در ادامه این مطلب آمده است: امام سجاد علیه السلام در رساندن پیام نهضت و حماسه عاشورا همراه با عمه‌اش حضرت زینب سلام‌الله علیها نقش ویژه‌ای داشت و آن حضرت از هر فرصتی برای این انجام وظیفه الهی دریغ نفرمود. علاوه بر سخنانی که حضرت سجاد علیه السلام با استناد به قرآن کریم در کوفه و مسیر راه اسارت فرمود و حقیقت را آشکار کرد، وقتی در شام با یزید روبرو شد - در حالی که از کوفه تا دمشق زیر زنجیر بود - فرمود:‌ای یزید، به خدا قسم، چه گمان می‌بری اگر پیغمبر خدا صلی‌الله علیه و آله ما را به این حال بنگرد؟ و همه اطرافیان از آن سخن گریستند. فرصت بهتری که در شام به دست امام چهارم آمد، روزی بود که خطیب رسمی بالای منبر رفت و در بدگویی علی علیه السلام و اولاد طاهرینش و خوبی معاویه و یزید داد سخن داد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۰۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰

به گزارش خبرآنلاین، بارندگی‌های اخیر این پرسش را پر رنگ کرده است که از نظر بارش در چه وضعی هستیم؟ آیا خشکسالی تمام شده است؟

مهدی زارع، کارشناس محیط‌ زیست، در این‌باره می‌گوید: خشکسالی هواشناسی یک نیروی محرکه طبیعی اصلی بیابان‌زایی است و به دلیل دوره‌های طولانی مدت کم بارش رخ می‌دهد. کمبود آب و همچنین استفاده بی رویه از منابع آبی، عمدتاً برای کشاورزی، تعادل آبی منفی و تغییر در پوشش گیاهی ایجاد می‌کند و بیابان‌زایی را تسریع می‌کند.

او با بیان اینکه علی‌رغم اقدامات سیاسی مختلف در گذشته، بیابان‌زایی همچنان یک معضل جدی زیست‌محیطی در بسیاری از مناطق ایران است، ادامه می‌دهد: شاخص‌های خشکسالی و خشکی حاصل از داده‌های بلندمدت دما و بارندگی وقوع خشکسالی طولانی‌مدت در مناطق مختلف اقلیمی ایران را نشان می‌دهد. خشکسالی‌های شدید و فوق‌العاده شدید هواشناسی در دهه‌های اخیر با رشد سریع جمعیت، شور شدن خاک و مدیریت ضعیف منابع آب نیز به عنوان محرک‌های اصلی انسانی در نظر گرفته می‌شوند.

این استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی توضیح می‌دهد: درصد جمعیت روستایی در ایران رو به کاهش است و مناطق شهری به سرعت در حال رشد هستند. از دهه پنجاه شمسی، میزان استفاده از آب‌های زیرزمینی در ایران حدود ۴ برابر شده و میانگین کاهش سالانه سطح آب زیرزمینی حدود ۵۰ سانتی‌متر بوده است. بیابان‌زایی را نمی‌توان به طور کامل متوقف یا مدیریت کرد، اما می‌توان با اتخاذ برخی راهبردهای مدیریت پایدار زمین آن را کاهش داد.

زارع با اشاره به اینکه رویدادهای طبیعی شدید مانند خشکسالی و سیلاب می‌تواند با تغییرات اقلیمی مرتبط باشد، می‌گوید: بررسی شاخص خشکسالی نشان داده است که روندی منفی به ویژه در فلات مرکزی با اقلیم خشک و نیمه خشک برقرار است. این روند منفی منجر به افزایش خشکی در آینده و بدتر شدن وضعیت خشکسالی شدید فعلی در مناطق خشک و نیمه خشک خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که کدام نواحی ایران در معرض بیابان‌زایی هستند، ادامه می‌دهد: مردم فلات مرکزی ایران نسبت به سایر نقاط کشور در معرض خطر خشکسالی شدید و بیابان‌زایی هستند. افزایش مدت و شدت خشکسالی منجر به افزایش مهاجرت خواهد شد.

زارع معتقد است: مشارکت سازمان‌های مردم نهاد محلی در تصمیم‌گیری‌های مدیریت آب برای دستیابی به مدیریت پایدار حوزه آبخیز، مطالعه بهترین روش‌های تأمین و ذخیره‌سازی آب و سامانه‌های آبیاری اصلاح‌شده برای افزایش بهره‌وری مصرف آب، انتخاب مدیران مناسب و چارچوب‌های مدیریتی مناسب در طرح‌های توسعه روستایی برای ایجاد بستر مناسب برای تسریع در روند مبارزه با بیابان‌زایی و توسعه برنامه‌های چند رشته‌ای برای ترکیب یافته‌های علمی مدرن با دانش بومی از روش‌هایی است که می‌توان در مدیریت خشکسالی به کار بست.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اظهار می‌کند: در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰ بارندگی ایران به طور متوسط حدود ۱۱ درصد، آب‌های سطحی حدود ۴۴ درصد و آب‌های تجدیدپذیر حدود ۳۲ درصد کاهش یافته است. در دهه‌های اخیر میانگین دمای شهرهای اصلی ایران حدود ۰.۶ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است. پیش‌بینی‌ها تا ۱۴۱۵ بین ۰.۷ (در سناریوی متوسط) تا ۱ (در بدترین حالت) درجه افزایش دما را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه در ایران کاهش حدود ۱۵ درصدی بارش و از سوی دیگر افزایش تا حدود ۴.۵ درجه سانتی گراد در میانگین دمای ایران در هفت دهه آینده پیش‌بینی شده و اگر اقدامات فوری برای حل این مشکلات انجام نشود، وضعیت می‌تواند به زودی فاجعه‌بارتر شود، می‌گوید: آب تنها منبع طبیعی است که جایگزینی ندارد و نیاز به آن طاقت فرسا، ثابت و فوری است. رقابت برای دستیابی به منابع کمیاب آب، حداقل به صورت ناخودآگاه، می‌تواند افراد را به رفتارهای خودخواهانه، غیرهمکاری و حتی تهاجمی و خشونت‌آمیز سوق دهد. علاوه بر این، کمبود بارش ممکن است درآمد مردم را کاهش دهد، مثلاً در بخش کشاورزی، و بنابراین، اضطراب و استرس مرتبط می‌تواند مردم را به سمت خشونت سوق دهد.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899097

دیگر خبرها

  • دهقانی فیروزآبادی: «علم و فناوری» و «شجاعت و تدبیر» دو بال عملیات وعده صادق
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • راهی متفاوت طی کن (+فیلم)
  • جان دوباره تالاب جازموریان بعد ۲ سال خشکسالی
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰