Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد بی نظیر پیاده روی اربعین، هم اکنون به نماد تشیع در جهان تبدیل شده و هر ساله بر تعداد عاشقان اباعبدالله(ع) که در این مراسم شرکت می کنند افزوده می شود، با این وجود دولت هر سال هزینه های جدیدی را به زائران اربعینی، تحمیل می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ خودرو را در یکی از پارکینگ های پولی اطراف مرز پارک کرده و با تاکسی خود را به مرز می رسانی، ازدحام جمعیت بسیار زیاد است، برخی نهادهای انقلابی و بسیج مردمی موکب زده و مایحتاج ضروری را به مردم می رسانند تا کم تر سختی مسیر رسیدن به آن طرف مرز برای زائران نمود پیدا کند؛ از مرز به هر سختی خود را به آن طرف مرز می رسانی، به محض این که پایت در خاک عراق می رسد، صداهای بلند و رسا اما مشابه به گوشت می خورد، جوان، میانسال و پیر با نوای حلبی الزوار به استقبال زائران حسینی آمده اند، به محض این که تو را می بینند، شتابان به سمت تو می آیند و از تو می خواهند تا مهمانشان شوی؛ نگاه به ساعتت می کنی و با ادبیاتی دست و پا شکسته به مرد عرب می فهمانی که باید خود را به نجف برسانی، با کمک یک ایرانی اهوازی که می خواهد به خانه او برود به تو می گوید، تو را تا خود نجف با ماشین شخصی ام رایگان می برم به شرط آن که امشب ظهر را مهمان خانه ام باشی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اصرار مرد پیشنهاد او را قبول می کنی و همراه با حدود 20 زائر دیگر به سمت محل سکونتش که شهری در 20 کیلومتری مرز است می روی؛ در راه از زندگی و کار و بارش می گوید.

مترجم ایرانی حرف های او را چنین ترجمه می کند: «در بازار شهر مغازه پارچه فروشی دارم، یازده ماه سال کار می کنم و سود این 11 ماه را جمع می کنم و در ایام اربعین از زائران ایرانی که به سمت کربلا می روند پذیرایی می کنم؛ 20 سال است که مشهد نرفته ام و حسرت زیارت امام رضا(ع) بر دلم ماند، به جای مزد این مهمانی هر موقع به مشهد رفتید برایم دعا کنید»

این حرف ها به شدت تو را در فکر فرو می برد و به هزینه هایی که در ایران برای اعزام به عراق و رسیدن به مرز کرده ای فکر می کنی و مدام پیش خودت می گویی به راستی چرا تا این اندازه تفاوت در پذیرایی از زائران حسینی است.

ایام اربعین یکی از مهم ترین ایامی است که زیارت قبر امام حسین(ع) در آن توصیه شده است و زائران زیادی از سراسر جهان خود را در این موقع از سال به کربلا می رسانند؛ از حدود شش سال پیش و با روی کار آمدن دولتمردان همراه با جمهوری اسلامی در عراق، این فرصت برای ایرانیان نیز فراهم شده است که همراه با زائران عراقی و سایر شیعیان در این راهپیمایی شرکت کنند و هر سال بر حجم زائران ایرانی پیاده روی اربعین افزوده می شود.

اما دو سال هست که دولت با استفاده از طرح های سامان دهی پیاده روی اربعین مبالغی را به سوای از مبالغ عادی ویزا و پاسپورت از مردم می گیرد و این مبالغ هر سال نیز افزایش پیدا کرده و موارد جدیدی به آن اضافه می شود.

بر همین اساس، دولت برای ثبت نام در مراسم اربعین امسال علاوه بر ۴۰ دلار ویزا، متقاضیان سفر باید ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان برای بیمه عمر و حوادث، شش هزار و 200 تومان برای خدمات درمانی (هلال احمر) و ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان حق الزحمه اخذ روادید باید پرداخت کنند تا فرآیند ثبت نام و صدور ویزای آن‌ها تکمیل شود.

این هزینه های اخذ شده به معنای این است که از سه میلیون زائر اربعین مبلغ 18 میلیارد تومان برای هزینه های درمانی هلال احمر دریافت می شود. این درحالی صورت می گیرد که بر اساس اساسنامه هلال احمر تمام خدمات هلال احمر رایگان بوده و افرادی هم که تحت عنوان پزشک با درمانگر در موکب های هلال احمر ایران در پیاده روی اربعین حضور پیدا کرده از هزینه شخصی خود خرج کرده و هیچ دستمزدی هم از هلال احمر دریافت نمی کنند.

این افزایش هزینه ها برای سفر به کربلا به این جا ختم نشده و معاون وزیر راه خبر از افزایش دو برابر قیمت بلیط اتوبوس در ایام اربعین برای سفر به نقاط مرزی داد.

داوود کشاورزیان با اشاره به این‌که 9 هزار دستگاه اتوبوس آماده خدمات‌رسانی و جابجایی زائران حسینی هستند، اظهار کرد: هنوز برای تصمیم‌گیری و تعیین نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین جلسه ای برگزار نشده است اما معتقدم باید قیمت بلیت اتوبوس در این ایام افزایش یابد.

وی ادامه داد: معتقدم قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین برای مقاصد شهرهای مرزی با عراق باید دو برابر قیمت روزهای عادی افزایش یابد.

این افزایش دوبرابری قیمت درحالی صورت می گیرد که در ایام عیده نیز چنین وضعیتی برای ناوگان حمل و نقل عمومی کشور حادث شده و بیشتر اتوبوس ها یک سر خالی اقدام به حمل و نقل مسافر می کنند.

حال باید این سوال را پرسید که مسئولان دولتی دخیل در این موضوع چگونه و چرا توانسته اند علاوه بر رایزنی با کشورهایی مانند گرجستان و روسیه ویزای بین دو کشور را حذف کرده و هر روز تمهیدات جدیدی برای تسهیل مسافرت به این کشورها در نظر می گیرند اما در مقابل هر روز هزینه های سفر به عراق را در ایام اربعین افزایش می دهند.

این افزایش هزینه های زائران را باید به پای مسئولان دولتی گذاشت و یا دست های پشت پرده ای که حضور میلیونی زائران در ایام اربعین در عراق را برنمی تابند؟

گزارش از عارف نصر

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۳۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و معاون وزیر کشور عراق امروز (دوشنبه) با سفر به مرز خسروی و بازدید از زیرساخت‌های تردد زائران از این مرز رسمی به هراه هیاتی مشتکل از مسئولان ۲ استان دیالی و کرمانشاه در رابطه با همکاری‌های ۲ کشور و پیرامون موضوع برگزاری مراسم پیاده روی اربعین گفتگو کردند
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در حاشیه برگزاری نشستی در این رابطه با موضوع اربعین در محل پایانه مرز خسروی در گفتگو با خبرنگاران یکی از عوامل موفقیت در برگزاری کنگره‌ی اربعین سال گذشته را هماهنگی‌های زود هنگام مسئولان ۲ کشور ایران و عراق بیان کرد.
محمد کاظم آل صادق افزود: امروز با حضور سرلشکرلواء ریاض الخیگانی معاون وزیر کشور عراق از همه مرز‌های تردد زائران اربعین شدکه در رابطه با امکانات و کاستی‌ها تبادل نظری داشته باشیم.
وی اظهار کرد: در سفر امروز مسئولان استانداری ایلام نیز حضور داشتندکه مسائل و مشکلات را احصا کردند تا با تلاش ۲ طرف برطرف شود.
او در پاسخ به سئوال خبرنگاران در رابطه با تردد زائران با خودرو‌های شخصی به عراق گفت: در سفری که مسئول ستاد مرکزی اربعین کشورمان به بغداد خواهد داشت قرار است در سطوح مقامات عالی ۲ کشور در رابطه با این مهم بحث و تصیمیم گیری شود.
معاون وزیر کشور عراق و مسئول ستاد اربعین این کشور نیزبا بیان اینکه تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه‌تر و بهترزا اربعین پارسال است، گفت: امروز در سفری که به مرز خسروی داشتیم در رابطه با مسائل و مشکلات پیرامون برگزاری هرچه بهتر اربعین با حضور ۲ طرف بحث و تبادل نظر شد و مشکلاتی وجود داشت که قرار است با تلاش ۲ طرف جمهوری اسلامی ایران و عراق برطرف شود.
«لواء ریاض الخیگانی» افزود: اربعین یک کنگره بزرگی برای ذکر اهل بیت (ع) است که ما وظیفه داریم در این مسیر خدمت کنیم تا از ثواب آن برخوردار شویم.
وی سفر امروز را در راستای هماهنگی‌های قبلی با سفیر جمهوی اسلامی ایران در بغداد به منظور بازدید میدانی از مرز‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تردد زائران اربعین بیان کرد.
فرماندار قصرشیرین نیز در نشست بررسی مسائل برگزاری هرچه بهتر اربعین از مهم‌ترین مشکلات سال گذشته را ازدحام زائران در پشت مرزمنذریه و هنگام خروج از مرز خسروی به دلیل بازرسی که به شکل سنتی انجام می‌شد، بی نظمی در سرویس حمل و نقل طرف مقابل (منذریه) و عدم آشنایی درست رانندگان در رابطه با مسیر مرز منذریه نسیت به دیگر مرز‌ها هنگام بازگشت زوار بیان کرد که خواستار تدبیر طرف عراقی برای رفع این مشکلات با توجه به گرمای هوا شد.
مسئول کمیته اربعین کشور عراق هم از نصب سامانه بازرسی در مرز منذریه برای جلوگیری از ازدحام و تلاش برای رفع دیگر موارد خبرداد.
در این نشست مقرر شد تا کمیته مشترک برای رفع مشکلات مربوط به تردد زائران در ۲ طرف تشکیل شود و همچنین نمایندگان تام الاختیار در ۲ سوی مرز برای رفع مشکلات و مسائل فوری در ایام اربعین مستقر شوند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه از برنامه ریزی برای افزایش  ۵۰ درصدی زائران در اربعین امسال از مرز رسمی خسروی نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: پارسال یک میلیون زائر از این مرز تردد کردند که پیش بینی می‌شود آمار زائران از این مرزدر اربعین سال جاری به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد
«علی شعبانی» در گفتگو با خبرنگاران در قصرشیرین افزود: انجام عملیات اربعین ۱۴۰۳ نیاز به یک سری مقدمات، مذاکرات هماهنگی دارد که با دولت عراق و استانداری استان دیالی باید انجام شود.
وی اظهار کرد: در سال گذشته فضا‌ها و زیرساخت‌های بسیار خوبی از جمله ایجاد سایبان‌ها، گیت‌های ورودی و خروجی (۸۸ گیت) در مرز خسروی و همچنین شهرستان قصرشیرین با تلاش مسئولان و دست اندرکاران اربعین انجام گرفت.
او گفت: دعوت می‌کنیم از مردم استان کرمانشاه و هموطنانمان که مرز خسروی را به عنوان نزدیک‌ترین راحت‌ترین مرز برای تردد به عتبات عالیات انتخاب کنند و ما هم تلاش خودمان را می‌کنیم که تمام امکانات را فراهم کنیم تا یک سفر امن و راحت را برای زائران ایجاد کنیم.

دیگر خبرها

  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • کم‌کاری تیروئید را با این ۳ ورزش جبران کنید
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • آغاز سفر عمره مفرده زائران گلستانی‌ها
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها